חוו"ד | בואו לקראת שושו הפלאפל

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הרקע לקטע שבהודעה הבאה:
אנחנו, כמובן לא כולנו, אלה שנוהגים להשתמש בעברית הגיונית ורגילה עם שגיאות מינימליסטיות, משהו קורה לנו כשאנו נעמדים מול שושו הפלאפל, לאו דווקא שושו הפלאפל, גם אצל מיכאל המלפפונים וגם במונית של רובן, אנחנו זונחים את השפה היפה והנחמדת שסיגלנו לעצמנו בעמל, ובמהלך מוסווה באים לקראת שושו ורובן ומחליפים אותה בדרך כלל לשפה עממית - סטייל לפמיליה אך גם למגוון תת-שפות נוספות לפי העניין והצורך.

זה קורה לי גם בשחנ"ש היומי שלי בדיון הלכתי עם ה'פרומער' של הבית-כנסת או בפגישה מתוחה עם עורך דין זקוף צוואר.

זה קורה לנו גם בהסברים מסורבלים מלווים בתנועות ידיים לאזרח זר לעתים בתוספת מבטא "הולך ישר ישר, פנייה שתיים אתה ללכת ימין, ללכת, שם עולה, לעלות מדרגה, מדרגות". גם מול פעוט עם אוצר מילים דליל תראו את המבוגרים מצטעצעים בשפת התינוקות.

זה מה שקרה לי כשהתחלתי לכתוב על שושו הפלאפל.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פעם לא היו מעזים לשחק לשושו הפלאפל בפתיל, בטח שלא לפתוח מולו באסטה של טוסטים סביח ושקשוקות. אבל הצעירים של היום הכול השתנה. באו כמה חבר'ה כאלה וקנו מכרמלה את הבאסטה של הבגדים הישנים שלה, משכו סככות לכל המסביב, הדליקו מוזיקת רעש והתחילו למכור סוגים של אוכל: טוסטים סמבוסות, סביח, פיצות, לחם שום, מרק ירקות, סנדוויצים

כל הבוקר הציץ עליהם שושו הפלאפל בזעם מבין חורי הדיקטים, אנשים נכנסו, טעמו ויצאו כששיר קצבי על שפתותיהם, נועצים נגיסות ענק בטוסטים מתובלים נוטפי גבינה ורטבים. אף סוחר רעב וממהר לא זרק מבט אל הדוכן החיוור שלו, רק הקבצנים זכרו לבוא לפשוט יד אחת לפרוטה מהקופה הריקה וביד השניה לגרוף בחטף חופן חמוצים.

בצהריים התיישב בתור של ההמתנה של סמי הספר. התחביב של סמי היה לכבות שריפות ואלה שיחרו לפתחו כאש אל העשן. הקול הרדום והמונוטוני שלו השתלב נהדר עם זמזום מכונת התספורת והוא ריכך לבבות טעונים, גישר, פישר, סגר עסקאות שלום אזוריות, השיב דובים אל רבצם ועורבים אל ארובותיהם.

יצורים מתחתית האנושות יחד עם נושאי תפקידים רמים היו משתחלים בלאט אל המספרה, מלאים בדאגות וכעס, מסיטים את וילון ההצללה ויוצאים מסופרים ומטופחים עם חיוך פייסני ומהורהר, מאמינים שהעולם נחמד ומייחלים לעתיד טוב יותר – לפחות יותר מהעתיד הקודם. אחר כך היו אוכלים פלאפל אצל שושו הפלאפל, מטפטפים שאריות שיער על הרצפה השמנונית הדביקה ובועטים את שאריות הלאפות אל התולים הרעבתניות בחוץ, שיהיה להם.

מה הוא היה אומר תמיד – סמי הספר לכולם? אף פעם לא היה אומר אתה צודק או אתה לא צודק, תמיד היה אומר: תלמדו ממני.

ככה גם כששמע משושו הפלאפל על הבאסטה שמאיימת לקפח את פרנסתו, אמר לו "שמע שושו, בוא תלמד ממני, אני ראיתי שברחו הלקוחות, חלק הלכו לספרים של העיר , חלק עשו קרחת בלייזר, חלק גידלו ראסטות. מה עשיתי? נו, תגיד אתה שושו, מה עשיתי? הבאתי את הבת של רינו - עשתה לי עיצוב, שמה רצפה של בית מלון, הביאה מראות עד התקרה, עשתה חלון ראווה מזכוכית שכולם יראו לבפנים כמו שאוהבים היום, קנתה כל מיני סוגים של טישויים וספּריים, הכינה שלט עם אורות 'אומנות השיער' וטפו טפו שלא יהיה עין הרע - חזרו אנשים לבוא"

"אתה תשלם לבת של רינו שתעיף את השולחן עם הקערות ותביא כזה ארון של פלאפלים שכולם מצביעים מהחלון ואומרים, זה רוצה זיתים, זה חמוצים. היא תביא שולחנות קטנים עם כיסאות כמו של המסעדות, תצבע את הקירות בצבעים שמתאימים. תראה לך איך מגישים את הפלאפל על ניירות של בית קפה,אתה תלביש סינר לבן מבד, אולי תלבש כובע כזה של טבחים עם כפפות לבנות של קוסמים, כן! כן! בדיוק! של קוסמים! תקרא לבאסטה – הקסם שבפלאפל. אתה יודע איך אומרים בעברית – מוכר פלאפל?"

איך? פלאפלן?

"פלאפלאי. שושו הפלאלפלאי - מוכר פלאפלים במחיר מפולפל, עכשיו בוא נעשה לך תספורת יפה כמו של פלאפלאים, בלי קוקו של מאפיונרים זקנים".

את כל זה סיפר בערב שושו הפלאפל לאשתו סאלטנה כששאלה אותו למה הוא יוצא באמצע הלילה עם בגדים שחורים ובקבוק דלק.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הרקע מוצלח והוא מבוטא נהדר

העלילה מצוינת, ואם אני קולטת נכון - אז הולכת להיות כאן חגיגה עם חברת הביטוח
זה לא סיפור מתיש בהמשכים כמו שכתבתי בעבר. בעיקרון לא תוכנן המשך לסיפור הזה למרות שעלו כמה אפשרויות: הוא יכול לפגוש שם את סמי הספר שהבין את הבאות והגיע לעצור צעדים מסוכנים ולהציע לו להתפש ורק להלשין עליהם לעירייה ולמס הכנסה. או שפתאום יגלה כמה אריתראים מהזולה שמעל התחנה, נועצים בו עיניים.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
נלקח הישר משוק הבוכרים המיתולוגי-נוסטלגי...

למה הוא יוצא באמצע הלילה עם בגדים שחורים ובקבוק דלק.
לא הבנתי איך הוא לא קיבל את עצתו של סמי הכבאי, סליחה, הספר.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נלקח הישר משוק הבוכרים המיתולוגי-נוסטלגי...


לא הבנתי איך הוא לא קיבל את עצתו של סמי הכבאי, סליחה, הספר.
ההשראה דווקא מאזור התחנה מרכזית בעפולה.
למה אתה היית מקבל הצעה הזויה כזו? מאיפה הכסף בדיוק?
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה