התייעצות חובבי לשון דוברי אידיש, גם לכם זה צורם?

מצב
הנושא נעול.

הרי זהב

משתמש סופר מקצוען
אויב מען האט שוין ארויפגעברענגט דא דעם נושא (טעמע) פון אידיש, וואלט איך זיך זייער געפריידט ווען עס וואלט געוועהן אן אשכול (קראנץ;)) פאר תרגום ווערטער צו אידיש.
ווי איך האב שוין געשריבן פון פריער, אויף דעם גוגל טראנסלעייט קען מען זיך נישט פארלאזן..
און במסגרת מיין ארבעט (תסריטאית) זוך איך זייער אסאך מאל תרגומים פון ווערטער צו אידיש. אזוי אז אזא אשכול וואלט מיר געוועהן א מחיה צו ניצן, פארשטייט זיך אויך אויף צו העלפן אנדערע מיט שווערע ווערטער..
ווער האלט ווי מיר?
וואי, זה ארוך לכתוב באידיש......:confused:
איך וויל זיך פרייען צו דיר העלפן. קענסט מיר שיקן פריוואט אויב דער קראנץ' וועט פארשלאסן ווערן..
 
נערך לאחרונה ב:

הרי זהב

משתמש סופר מקצוען
:D:D:D
א פעסטע געדאנק צו אויפמאכן אן 'אשכול' אין יידיש...
איך פיהל זיך דא גוט היימיש :)
לייגט'ס ארויף נאך גוטע שטיקלעך און ווערטלעך פון זאצן (?) וואס מענטשן - וואס מיינען אז זיי קענען יידיש - האבן געזאגט...
און ס'קומט צו וויינען 'מרוב' לאכן....
(איך אומרים מרוב?)
לפני 15 שנה טרום הפלאפונים הכשרים, סימס אחד השכנים לבעלי "ואס שיגשין..." שעה שלמה חפרנו למה התכוון, עד שהבנו: וואס איזה געשעהן.... :p :p :p
 
נערך לאחרונה ב:

הרי זהב

משתמש סופר מקצוען
נראה כמו אידיש חסידית מובהקת עם זיקה לאנגלית.
מאז שהתחלתי לעבוד עם דוברי אידיש חסידית גיליתי שזו אידיש אחרת לגמרי. עם מילים אחרות ועם אוצר מילים מצומצם יותר. אז התחלתי לתרגל את הלשון שלי עם ה"דע", ה"דעיע" וה"דייס" ואני מרגישה כמו תיירת.
אני אומרת לילד: "לייג עס אריין אין די קעשינע" והוא מסתכל עלי בעיני עגל. אז איך אומרים כיס? - אה, "טאש"! אז איך, למען ה', אומרים תיק? והילד מסביר לי: כיס זה "טאש", תיק של ילדים זה "טעשאלע" ותיק של אמהות, או תיק של עגלה הוא פשוט תיק. "מ'לייגט די פלעשאלע אין תיק" לתפארת העברידיש.
שכחת את ענק= אייך
 

@Simcha

משתמש מקצוען
תרתי דסתרי. אם "נבנתה" מדוע לא "לשנות ממנה כמלוא הנימה"? והרי בבנייה עסקינן... ומי קבע מתי נגמרת ה"בנייה"?

עין מי לא תתמצמץ ואוזן מי לא תרטט למקרא ומשמע השימוש המעוות בשפה הארמית בה שוחחו מצוקי ארץ במשך דורות אי שם בתקופת האמוראים?

תרתי דסתרי, פירושו, סתירה מובנית בין שני נתונים אשר לא יכולים להלך יחדיו בקיום הדדי. כאן נשאלה סתירה בין נתון היסטורי לנתון עכשווי כאשר ברור לכל בר דעת כי אינם הולכים יחדיו וממילא ה'סתירה' מעוקרת מתוכה.

אכן יש מקום לשאול מדוע ומתי השתנתה הגישה בין התקופות, כפי שאכן נשאל בהודעה המצוטטת אך אחזור ואבהיר כי אין מקום להכניס את השאלה החשובה הזו בינות לכותלי המושג הקדוש של תרתי דסתרי וכמה אירוני זה שבאשכול מפואר זה העוסק בדיוק בנושא זה של עיוות ושימוש לקוי בשפות עתיקות תבצבץ לה מבין השורות עיוות חמור בהרבה ובשפה קדומה יותר מהנושא עליו נפתח הדיון.

ולעניינו, שאלתך אכן שאלה חשובה ויסודית בהבנת הלך הרוח הציבורי בכל הנוגע להתחדשות והתאמת האווירה, התוכן וצורת חיים להתחדשות והתקדמות העולם, תפיסות החשיבה, ההתמודדויות וכו'
לפני דור דורים בכל עת היה קם לו המנהיג באותו הדור וכפי שדוד המלך רומז בתהילים "משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו", ודרשו ממנו שמואל בדורו כמשה ואהרן בדורם, וכך בכל דור ודור היו מנהיגים את הדור בהתאם למצבו ומצב העולם באותה העת. וכך נתייסדו להם הישיבות ונתבססה לה מערכת החינוך, והנציגות הפוליטית ובעצם כל התשתית עליו מבוסס הציבור החרדי. אך לפני כשנות דור השתנתה לה הגישה, נעשה איזה שהוא צילום מסך וקפאה לה ההתקדמות, וכפי שניתן לשמוע כיום מאת כל בעל מוסר, רועה צאן קדושים ומחנכת נכבדה כמה חשוב לשמור על הדרך המסורה לנו מדור דור ואל לנו לסטות ממנה כמלוא נימה. והפלגנות הגדולה בציבורנו וכן הפלגנות שבתוך הפלגנות בסיסה בדיוק בשורש הדברים האלו מי יותר נצמד להוראותיו של מרנא מצוק ארץ זצוקלל"ה ומי מפרש אותם באופן הכי נכון ומדויק, עד כדי שניתן לקרוא מאמרי מערכת ארוכים ומנומקים המנתחים כמה משפטים עתיקים בכדי לבסס את העובדה שדעתם היא היא דעת התורה שנתנבאה אי שם בשנות הת"ש המוקדמות.

מדוע זה נהיה כך והאם זהו המצב האידאלי והמתוקן אשר נכון להוליך בו את ציבור היראים?
יש לי רבות מה לומר ולהגיג בנושא, אך חושבני שאין זה המקום.

לסיכומה של 'סתירה', אכן בשנים קודמות החברה ומושגיה היו בתהליך של בניה והתקדמות, בשנים האחרונות ישנה מגמת הצמדות למתווה שנסלל לו אז ואל כן נהוג לא לשנות, מדוע זה כך? אולי בפעם אחרת, אולי במקום אחר.
 

מטבע הדברים

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
אפשר ווייסט דא איינער ווי אזוי זאגט מען "מנצח" - דער וואס פירט דעם כאר פון די מיוזיקאנטן - אויף א לויטערע אידיש? איך זיך שוין לאנג א ווארט...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה