מדריך חדשות חמות מתחום המשכנתאות - מגבלת 2/3 פריים, הולך להיות מעניין..

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
כל אלה פה שמתכוונים לקחת משכנתא בקרוב -
חברים, לעצור! לא לזוז!!

כפי שרבים וטובים ממכם בטח יודעים, ח"כ קרעי מהליכוד שהיה יוזם הצעת החוק להסיר את מגבל ה2/3 לפריים שאמורה היתה להקל על ציבור הלווים לוקחי המשכנתאות, זעם מאד - הבנקים בפועל לא ממש הקלו על הלקוחות, ואולי אפי' רתמו את הענין להגדלת הרווחים שלהם עצמם.
איך, שאלתם? אז זה פשוט מאד. אם עד היום כשהיינו לוקחים משכנתא ששליש ממנה מוצמד לריבית פריים - הבנק עוד היה מוריד כ-0.5 אחוז משלו, עכשיו החלו הבנקים לצ'פר את עצמם, ובמקום להוריד מהמרווח, הם עוד מעלים אותו למעלה.. 0.2% - 0.4% ואפילו 0.7% המקרים קיצוניים, תלוי כמה הבנק רוצה אותך אצלו במאגר הלקוחות שלו.
בקיצור, יצא מצחיק מכל הסיפור..
הנה המכתב, מוזמנים לקרוא:
מכתב מח''כ שלמה קרעי.jpeg


בהמשך ישיר לכך, התפרמה היום - כתבה בווינט
:
המשכנתאות במסלול הפריים: הנגיד איים, הבנקים החלו להתקפל"
.לאחר שפרופ' אמיר ירון סימן לבנקים שלא ישלים עם מחירי המשכנתאות, הם החלו להורידם ומנסים להגיע איתו להבנות
במערכת הבנקאית הביעו אתמול (ד') הפתעה מהמסר החריף של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בנוגע למחירי המשכנתאות במסלול הפריים. בנק ישראל פרסם שלשום הודעה ולפיה הוא לא מרוצה מכך שביטול מגבלת הפריים במשכנתאות לא גולגל כמצופה ללקוחות מבחינת המחיר, וכי הוא בוחן נקיטת צעדים נגד הבנקים אם המצב לא ישתנה.

גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי בעקבות המסר המאיים, כבר אתמול נרשמה ירידה מסוימת בציטוטי ההצעות למשכנתאות. עם זאת, בבנקים מבינים כי זה לא מספיק והם מקיימים שיחות עם בנק ישראל ומעבירים לו נתונים. ההערכות הן שבימים הקרובים הצדדים יתאמו ציפיות וייתכן שכבר בשבוע הבא נראה שינוי משמעותי יותר ברמות המחירים. "המטרה היא להגיע להבנות בהקדם, כך ששיווי המשקל יושג עד סוף החודש אז ההקלה תיכנס לתוקף לממחזרי המשכנתאות - קהל יעד מרכזי שאמור ליהנות מהשינוי", ציין גורם באחד הבנקים.

המשכנתא במסלול פריים היא החלק הזול ביותר במשכנתא, ובפועל היא סובסדה על ידי שאר המסלולים. ההקלה של בנק ישראל הביאה לגידול בחלק המסובסד במשכנתא, אולם הבנקים לא רצו שהדבר יפגע להם ברווחיות, ולכן העלו את הריביות במסלול זה.

בבנק ישראל אמנם צפו שהריבית במסלול הפריים תעלה בעקבות ההקלה, אך לא בשיעור כה חד. כך למשל בעוד במשכנתא תחת המגבלה הישנה הריבית עמדה על פריים מינוס 0.5%, במשכנתאות של שני שלישים בפריים, הריבית כבר טיפסה לפריים פלוס 0.2% בממוצע. כך, במקום הציפייה להוזלה של מאות שקלים בהחזר החודשי של המשכנתא, בפועל הוא ירד בממוצע בעשרות שקלים בלבד. בבנק ישראל ככל הידוע גם לא אהבו את המצב בו בחלק מהמקרים בנקים הציעו משכנתא עד שליש בריבית פריים נמוכה אך כשמשקל מסלול הפריים עלה אפילו ל-35%, כבר ביצעו הקפצה משמעותית בריבית, במקום לעשות עלייה רציפה ומדורגת.

כעת בבנקים כבר מחלחלת ההבנה שהם לא יוכלו לשמור על רמת רווחיות דומה לזו של טרום ההקלה. בבנקים מציינים כי הפחתה של מאות שקלים בהחזר החודשי של המשכנתא משמעותה ירידה של מאות מיליוני שקלים בשנה בהכנסות
מתחום זה".
------------------------------------------------------------------
אני יכול להוסיף כאן למדורת הבאזז' עוד ולספר לכם, שבקבוצות הוואטסאפ הסגורות של יועצי המשכנתאות, רצים דיווחים על קבלת אישורים (בינתיים הם כמובן עקרוניים), להצעות ל2/3 פריים עם ריביות מינוס לא רעות בכלל, מה שמשדר לכולם (ובפרט לעוסקים בתחום), חברים! להתכונן היטב, הולך להיות פה אקשען..

לסיכום בשלב זה:
המלצתי היא, חברים נוטלי המשכנתאות! הכינו לעצמכם כוס קפה, צלחת עוגיות, ופשוט תתיישבו בנוחות על הגדר ותמתינו..
ימים יגידו.

נ.ב. בעזרת ה' ככל שיהי והתפתחויות מעניינות ודרמטיות בשוק הזה, אשתדל להביא ולהשאיר אתכם בעניינים. בינתיים מי שמעוניין להיות בטוח שהוא מקבל ממני עדכונים שוטפים - חמים ושווים בעניין, או להתייעץ באופן אישי - יכול לשלוח/להצטרף לקבוצה במייל: keseffchachamאין לכתוב כתובת מייל
 

האורות

משתמש פעיל
א. תודה על המידע.

ב. באופן אישי, אני לא חושב שכדאי להמתין, למי שיש לו כבר משהו מוכן,
כגול נכס להשקעה או שרוצה לסגור על דירת מגורים.

אם זה היה מענק שלא מקבלים אלא מתאריך מסויים, הייתי אומר להמתין,
אבל כאן, שזה עניין של משא ומתן, צריך פשוט שהיועץ יעשה מו"מ הכי טוב.
כפי שכתבתם, שהבנקים אכן החלו "להתקפל".
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
א. תודה על התודה.
ב. אני חושב שכדאי כן להמתין. ראשית, כבר בימים הקרובים אמורה להתפתח מגמה ממש חדשה בתחום, וכיוונים חדשים - שכרגע אף אחד לא יודע מה בדיוק תיהיה, אבל יודעים שכנראה יהיה משהו..
ג. אין קשר למשא ומתן של יועץ - כל עוד הבנקים עוד לא קיבלו החלטות הנהלה איך להתנהל עם הסיפור הזה, כמה מרווח מותר לקחת וכו' + הבנקים המון בניסוי ותעייה כעת ע"ז (ואת זה שמעתי בעצמי מאחד המנהלים), לא כ"כ יעזור היועץ, מכיון שהפקיד בעצמו לא יכול לחשב את "שאיפות" בנק ישראל, והוא ייתן את מה שכרגע ידוע לו שיש אפשרות מטעם הבנק שבו הוא עובד, וזה עוד לא משהו.. כנראה שההתקפלות של הבנקים או ההתנהלות החדשה הולכים להיות טובים ושווים יותר מזה, ולא במעט.
ד. מתי כן כדאי לא לחכות? - אם מישהו חושש שכבר בימים הקרובים:
1. הוא יפסיד את העסקה הגדולה בחייו (הדירה שלו).
2. איחור בתשלומים לפי החוזה, שיישא קנס
3. אם למישהו יש מידע על זינוק בריבית בנק ישראל/ירידות מחיר קשות באגחי"ם הממשלתיות - שוב, בימים הקרובים
שילך לסגור משכנתא,
אבל אם התשובות על שלושת השאלות - לא, להערכתי כדאי להמתין.

גילוי נאות, אני יועץ משכנתאות, ומנטור לכלכלה התנהגותית מטעם ארגון "מסילה".
 

האורות

משתמש פעיל
אכן ניכר מדבריך שאתה איש מקצוע,

אני אגב, מלווה משקיעים
ואכן התכוונתי לשלושת התנאים שהצבת.
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
טוב. אז השאלה למען האמת מצויינת..! וכמו בכל שאלה מצויינת תלוי את מי שואלים..
כי מתחת לפני השטח הדברים רוחשים, ושינויים מתרחשים, אבל לא תמצאו אותם בהכרזות לאומה.
למה?..
כי הבנקים מצידם לא רוצים מצד אחד להוריד ברווחים שלהם לטובת העם שבשדות [ספויילר: הבנקים אינם ביטו"ל, וגם לא עמותה מלכ"ר לעזרת משפחות במצוקה], הבנקים הם לחלוטין גוף עסקי-רווחי, שיעשה הכל ע"מ להרוויח וכמה שיותר - ומה יותר טוב מעסקאות מפוטמות ועסיסיות כמו המשכנתאות שבמחי כמה חתימות הבנק מנכה לעצמו כמה מאות אלפי ש"ח ?!.. אבל זה כאמור רק מצד אחד..
מצד שני - לאף אחד אין רצון וחשק ל"התחיל" עם נגיד הבנק שממונה על ההגבלים שלהם, ולגרום לו לצאת מהכלים, ואח"כ גם לשבור אותם..
תשאלו אותי: מאיפה לך כל החכמה הזאת ?!..
אז האמת ששאבתי את הכיוון חשיבה הזה, גם מבין השורות, וגם מהוכחות בשטח.
נתחיל דווקא מבין השורות.
בעיתון 'גלובס' - (באותו תאריך שבו פתחתי את האשכול 04/02) - פורסמה כתבה שכותרתה היתה:
'קרב ההאשמות והתירוצים של הבנקים: האם הטבת המשכנתאות תגיע לצרכנים?' - ואחרי שהובא כל מה שאתם כבר יודעים ממה שנכתב כאן למעלה (וכו'..), כתב שם אריק מירובסקי, מה היתה תגובת הבנקים.
ובכן, "ברוב הבנקים מסרבים להגיב באופן רשמי. בשיחות רקע טוענים בכירים במערכת, כי בפועל חל שינוי קטן מאוד בעלות ההלוואות, וזאת בין היתר משום שמסלול הפריים עם הריביות הנמוכות, "סובסד" לאורך השנים על ידי המסלולים האחרים - ריבית קבועה וריבית משתנה. עם הסרת המגבלה ה"סבסוד" ירד במידה ניכרת, ועל כן הם נאלצים להעלות את ריבית הפריים עצמה. לטענת אותם בנקאים בבנק ישראל אף נפלו קורבן למה שהם כינו "פופוליזם פוליטי", שמגיע מצידם של כמה חברי כנסת, שהצהירו בימים האחרונים כי בבנקים לא מעניקים הנחות אמיתיות לציבור.
הבנק היחיד שהסכים להתייחס לציטוט הוא לאומי. אורי יוניסי, ראש חטיבת הלקוחות, מסר כי: "לאחר ההודעה של בנק ישראל, פנינו אליהם על מנת להציג את הנתונים מאז הרפורמה. אצלנו בלאומי, בין חודש דצמבר למחצית השנייה של ינואר, חלה ירידה משמעותית בריבית הכוללת ללקוח, שבאה לידי ביטוי בהפחתה של אלפי שקלים בסך ההחזרים של המשכנתה, וזה עוד בדצמבר, החודש הכי תחרותי בשנה.
"לכן, לומר שהרפורמה לא עובדת זו אמירה מקוממת שאין לומר אותה בהכללה. אם יש בנקים אחרים שעשו אחרת - שיפנו אליהם! לבנק ישראל יש את כל הנתונים הרלוונטיים".

ולסיכום נאמר שם בכתבה:
'מה עכשיו? למרות הרמיזות בבנק ישראל על כך שהם עשויים לנקוט צעדים, אין כרגע צפי לפעולה קרובה מצידו בנושא. מבדיקתנו אנשי בנק ישראל ימשיכו בתקופה הקרובה בעיקר לנטר את המשכנתאות שבשוק. הבנקים מצידם, גם לא מצהירים על שינויים צפויים כלשהם, אך התנהלותם בשבועות הקרובים תקבע הרבה באשר לעתיד'.

מה שאני מבין ממה שקורה לפי זה - הבנקים מנסים עדיין לשמור על מרווחי רווח יפים, קשה להם להיפרד מהקצפות המתוקות של המשכנתאות, ולעבור ללקק במקום זה גבינה לבנה 5% לאורחת בוקר.. בשביל זה הם מנסים לא לעורר דובים, ובטח לא למשוך באוזן של אף כלב.
אם תכריחו אותם לדבר - הם יתקוממו, שמה פתאום! חלה רפורמה, יש הוזלות, אנחנו מרוויחים היום הרבה פחות, וכו'.
את האמת שמאחורי הכלים - זו שהבנקים ממש אבל ממש לא היו רוצים שתדעו, אשאיר לכם לפוסט הבא..
זה -
כתבה מס' 3 - הסרת מגבלת הפריים. מה קורה כשהבנקים נלחצים..
 
נערך לאחרונה ב:

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
מה יהיה למעשה?
ומתי?
@Y996
שוב כרגיל, שאלותיך מצויינות.
בגלובס סיימו את הכתבה: התנהלותם בשבועות הקרובים תקבע הרבה באשר לעתיד .
תקרא קצת מה שכתבתי בפוסט ההוא, וסיימתי מה נראה לי.. (לא הרבה ;)
 

5360

משתמש צעיר
אתה סיימת שלדעתך לא יהיה שינוי.
ומצד שני אתה אומר לחכות.
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
אתה סיימת שלדעתך לא יהיה שינוי.
לא. אז לא הבנת אותי (כנראה לא הסברתי את עצמי).
יהיה שינוי - בוודאות.
מה? כמה? למי? מתי? ושאר ירקות..
את זה אף אחד עוד לא יודע לענות.
מה שאנחנו כן יודעים - זה שהבנקים רוצים שהשינוי יהיה כמה שיותר מינורי (ואת זה ידענו תמיד, וזה גם מה שההיגיון אומר) - ובנק ישראל והלקוחות רוצים כמה שיותר דרסטי,
אזכנראה משהו יתמצע, אבל עוד מוקדם מידי לדעת מה וכו'.
אם מישהו יודע היום מה יהיה בדיוק מצב הריביות בעתיד - הוא או שוטה או קטן.. (או שקרן..)
אני לא זכיתי להימנות על אחד משלושת אלה..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה