כללי חברת פלאגינים לאינדיזיין מגיע לישראל

עדי רביד

משתמש רשום
זה לא שהם מגיעים לישראל, הם כבר כאן, ואפילו די הרבה זמן (כמה שנים).
מדובר פה בסיפור הצלחה של הטמעת המערכת העיתונאית שלהם Smart Connection Enterprise בעיתון בישראל.
נכון להיום, "ישראל היום" הוא העיתון הראשון שכל מערכת הפקת העיתון היומי שלו, מתחילתו ועד סופו, מנוהלת באמצעות סביבת העבודה הזו של WoodWing בצורה מושלמת (שאר העיתונים משתמשים במערכות אחרות).
מדובר במערכת מדהימה המבוססת קוד פתוח שמנהלת את כל תהליך העימוד וההפקה שבין משתמשי InDesign ו-InCopy על בסיס מסד נתונים (Database).

המערכת הותקנה והוטמעה בעיתון על ידי חברת NetGo ואני גאה לומר שאפילו לי היה חלק קטן בתהליך.
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
אולי תסביר לנו איך זה עובד?
האם זה הולך לפי דירוגים, מה יותר חשוב ממה, ולפי זה הוא מכניס את הנתונים (במקרה שלנו, הכתבות) לפי החשבון שהוא עושה לעצמו?
 

עדי רביד

משתמש רשום
מדובר במערכת שתפקידה לנהל את שטף העבודה של מערכת עיתון או מגזין, החל מאיסוף החומר, דרך עריכתו, עימודו, ועד להפקה.
המערכת יוצרת "גשר" בין שתי סביבות העבודה העיקריות של העיתון. מצד אחד נמצאים הכותבים והעורכים, שכלי העבודה העיקרי שלהם הוא InCopy (מעבד תמלילים חכם המבוסס על מנוע המלל של InDesign), ומצד שני המעמדים שעובדים כמובן ב-InDesign. לאורך כל שלבי העבודה, מנהלת המערכת את תהליכי העריכה והטיפול במרכיבים השונים ומעדכנת את מצבם עד לשלב ההפקה, אלא שבמקום לנהל את תעבורת המידע על סמך קבצים "חופשיים", מערכת הקבצים של המחשב ותקשורת ברשת, מנוהל כל התהליך באמצעות מסד נתונים (database) ותהליך עבודה מוגדר מראש לצרכי המוצר המופק.

כבסיס ראשוני, מוגדרת במערכת תבנית עבודה עבור המוצר המופק הכוללת הגדרות של מבנה המוצר, חלוקה למקטעים השונים שמרכבים אותו (מדורים, כתבות...), הגדרת מצבי ביניים למרכיבים השונים, קביעת לוחות זמנים לאורך העבודה, וקביעת הרשאות עריכה וטיפול בכל אחד מהם למשתמשים השונים.
על בסיס תבנית המוצר שהוגדרה (פעולה שיש לבצע רק פעם אחת לכל מוצר) מתבצע התהליך של בניית המוצר עצמו. בעיתון יומי מתבצעת משימה זו מידי יום, במגזין שבועי - כל שבוע, וכו'.

כתבות שמתקבלות בעיתון ותמונות שצילמו צלמים, מוזנות למסד הנתונים של המערכת באמצעות מנגנוני הזנה שונים (העלאה, שליחה, טעינה, משיכה...) ומתנקזות ל"סל הכניסה" שלה, שם הן מקבלות שיוך לגיליון (יום פרסום), מדור, הפנייה לעורך אחראי, וכו'.
מרגע שנכנסו לתהליך, מתחילים הפריטים השונים "לנוע" במסלול שהוגדר להם מראש בתבנית המוצר. כתבה, מועברת כשלב ראשון ל"סל הכניסה" של העורך האחראי על המדור שאליו שוייכה. זה, יראה אותה ממתינה לו בחלונית של המערכת ב-InCopy, ימשוך אותה (Check Out), יטפל בה ויערוך אותה, ולבסוף יזין אותה בחזרה למערכת (Check In) במצב "לאחר עריכה".
כעת ממשיכה הכתבה במסלול שנקבע לה (בדיקת עובדות, אימות, צנזורה, עריכה מתקדמת...) ותתקדם במצבי העבודה השונים עד שתגיעה למצב "מוכנה לעימוד". רק עכשיו יכול המעמד של המדור שאליו היא משוייכת (והוא בלבד) לראות אותה בחלונית המערכת שב-InDesign, למשוך אותה אל העמוד שהוקצה לו ולעמד אותה עליו. לאחר שסיים, מזין אותה המעמד בחזרה למערכת (Check In) במצב "לאחר עימוד". פעולה זו, תשלח אותה אוטומטית בחזרה אל העורך לאישור, או לביצוע תיקונים, עריכה והתאמה ב-InCopy. אלא שלהבדיל מהפעם הקודמת, יראה אותה העורך בדיוק במבנה ובעיצוב שהעניק לה המעמד ב-InDesign, כך שהעריכה תתבצע בתאימות מוחלטת למקור. לאחר שהחזיר אותה העוך למערכת (Check In) יבצע המעמד פעולת עדכון שתעדכן העימוד בהתאם לשינויים שבוצעו על ידי העורך.
כך יכולה כתבה לנדוד הלוך ושוב עד שהעורך מאשר אותה ומעביר אותה למצב "מוכנה".

במקרה של מדורים קבועים, מכילה המערכת תבניות שהוכנו מראש שיאפשרו לכותב המדור לבצע את הכתיבה למגבלה מוגדרת (מספר מילים, שורות או נפח), אם באמצעות InCopy או כלים אחרים שעומדים לרשותו. לאחר שסיים והזין את תוכן המדור למערכת (Check In), מועבר המדור ישירות לשלב העימוד ובהנחיית המעמד, משולב אל המקום שהוקצה עבורו בעמוד.
במידת הצורך, יוכל המעמד לערוך בו שינויים ו/או לשלוח אות בחזרה אל העורך לטיפול ועריכה.

כאשר כל הכתבות והמדורים בעמוד של העיתון הגיעו למצב "מוכנות", מפיקה המערכת את העמוד (ייצוא ל-PDF) ושולחת אותו אל הדפוס, שם הוא מחכה לשאר העמודים הדרושים לצורך הדפסת הפריסה.

יופיה של המערכת המסויימת הזו של WoodWing הוא ביכולת שהיא מעניקה לעבודה מרוחקת וכלי הבקרה שהיא מספקת למשתמשים השונים. לדוגמה, יכול העורך הראשי של העיתון להתחבר אל המערכת מכל מקום שמספק לו תקשורת אינטרנט ולקבל תצוגה וחיווי על מצב העבודה ושלבי ההתקדמות השונים. לעומתו, יכול כתב לעקוב אחר שלבי העבודה שעוברת הכתבה ששלח מרגע שנקלטה במערכת ועד לעימוד הסופי בעמוד, שוב מבלי שידרש לעזוב את כיסאו בבית הקפה השכונתי שמספק לו חיבור לאינטרנט.

זהו רק תקציר של התהליך. במציאות, התהליך כמובן מורכב הרבה יותר ומשולבים לתוכו גורמים רבים ומגוונים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה