שיתוף - לביקורת זה קרה - בענק!

יהלום-יצירות מלוטשות

הוצאה לאור שמבינה אותך
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ושוב, אנחנו צריכים כעת להאמין, באמונה תמימה וכנה.
ללכת בפשטות עם האמת הידועה לנו מזה שנים.
להאמין ש-כן. זוככנו. ללא שום קשר בעולם למה שהיה או לא ביום הענק הזה.

הבה נאמין בפשטות גמורה - מי שאנו אחר יום הכיפורים, שונה לחלוטין ממי שהיינו לפניו.
אם ימות יהודי היום, חלילה - יכנס בזרועות פרוסות הישר לגן עדן. אל מדורם של הצדיקים הגמורים.

לא כי אנחנו מדמיינים, גם לא מחמת שאנו רוצים להרגיש טוב עם עצמנו - אלא פשוט בגלל שאבא שלנו הבטיח שאנו נקיים וזכים.
מצווה בידנו להאמין לו.

וכבר ידועה השאלה: מדוע דופקים 'סלח לנו' הישר אחר תפילת נעילה - הרי כה נקיים אנו?
והתשובה על כך - אנשים שלא מספיק מאמינים בתיקון השלם, בגודל השלמות והקרבה בה נמצאים. זה מצריך בקשת סליחה.

רק להשתדל קצת יותר מהיום - בלי עצימות עיניים וכוונות מרחיקות לכת ומלחיצות. לא - רק להיות טובים יותר, ולו במעט. פשוט כך.
להשתדל להיזכר בו יתברך כמה שיותר. להבין שאף הנפילה עצמה היא חלק מתהליך קרבה מובהק - ולהשתדל לקום אחריה באמונה ובשמחה.

'כעת, בן, לך אכול בשמחה. רק שמור על השלום, על הנקיות בינינו, החדשה'.



****​

התחושות של: 'לא נצלנו'; 'אני נראה בדיוק כמו לפני החג' ודומיהן - רודפות אותנו אחר כל חג, זמן גדול, ביקור בציון קדוש וכו'.
זה היצר, שלא מפרגן לנו להרגיש את המציאות - את ההתעלות שנעשתה כאן. נרצה או לא.

כמו אדם שחלם מקטנותו להגיע אל יבשת מסוימת, הנה הוא נחת בה. בתוך המטוס כולו מלא אכזבה ותסכול. הוא מרגיש בדיוק אותה תחושה שהרגיש בהמראה בהלוך, ביבשת הקודמת. מי אמר בכלל שהגיע?....
ושכינה צוחקת: אחי, אתה כאן. אם תרגיש ואם לא. חבל על התסכול, תאמין בטייס הגדול שלך.

זה קרה - בענק. התחל לרקוד ולשמוח.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
קטע משובח. הן בתוכן והן בכתיבה, כיף לראות שיתופים של קטעי הגות.

הבה נאמין בפשטות גמורה - מי שאנו אחר יום הכיפורים, שונה לחלוטין ממי שהיינו לפניו.
אם ימות יהודי היום, חלילה - יכנס בזרועות פרוסות הישר לגן עדן. אל מדורם של הצדיקים הגמורים.
הקטע הזה מעניין מבחינת תחביר הנושאים שלו. 'מי שאנו שונה ממי שהיינו' זה תחביר נכון ומשובח, אבל משהו בו כן מציק לי בקריאה הרצופה. לא אומרת שזה שגוי, כי הקטע כולו כתוב במשלב גבוה ולכן הגיוני להתעכב בקריאה, אבל אם בכל זאת היינו רוצים לתת קריאה חלקה יותר, הייתי אולי משנה את זה ל'האדם שאנו היום שונה לחלוטין מהאדם שהיינו'.
כנ"ל במשפט הבא. מאמינה שהתחביר נכון, אבל כדי להקל על הקריאה אולי היה כדאי לכתוב 'אם ימות יהודי היום הוא ייכנס', בתוספת הנושא, כדי לקשר בין שני חלקי המשפט.

אלא פשוט בגלל שאבא שלנו
נכון שהצירוף 'בגלל ש' מותר, אבל בקטע שהמשלב בו גבוה ועשיר, מומלץ להימנע. הייתי משנה ל"אלא פשוט כי אבא שלנו".

והתשובה על כך - אנשים שלא מספיק מאמינים בתיקון השלם, בגודל השלמות והקרבה בה נמצאים. זה מצריך בקשת סליחה.
המשפט הזה (בעיקר סופו) היה יכול לקבל ליטוש תחבירי משובח יותר.

לא - רק להיות טובים יותר, ולו במעט.
הקו המפריד כאן מבלבל, לדעתי אמור להיות פסיק.

ושכינה צוחקת: אחי, אתה כאן. אם תרגיש ואם לא. חבל על התסכול, תאמין בטייס הגדול שלך.
המשפט הזה פתאום שונה במשלבו משארית הקטע. הסלנג והשגיאה הדקדוקית מתאימים אומנם לעצם העובדה שזהו ציטוט, אבל מפריעים לרושם שנוצר מהקריאה, במיוחד שמדובר במשפט מסכם.

מלבד הנ"ל הקטע מצוין, מיוחד ומרגש ביותר.
 

יהלום-יצירות מלוטשות

הוצאה לאור שמבינה אותך
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
קטע משובח. הן בתוכן והן בכתיבה, כיף לראות שיתופים של קטעי הגות.


הקטע הזה מעניין מבחינת תחביר הנושאים שלו. 'מי שאנו שונה ממי שהיינו' זה תחביר נכון ומשובח, אבל משהו בו כן מציק לי בקריאה הרצופה. לא אומרת שזה שגוי, כי הקטע כולו כתוב במשלב גבוה ולכן הגיוני להתעכב בקריאה, אבל אם בכל זאת היינו רוצים לתת קריאה חלקה יותר, הייתי אולי משנה את זה ל'האדם שאנו היום שונה לחלוטין מהאדם שהיינו'.
כנ"ל במשפט הבא. מאמינה שהתחביר נכון, אבל כדי להקל על הקריאה אולי היה כדאי לכתוב 'אם ימות יהודי היום הוא ייכנס', בתוספת הנושא, כדי לקשר בין שני חלקי המשפט.


נכון שהצירוף 'בגלל ש' מותר, אבל בקטע שהמשלב בו גבוה ועשיר, מומלץ להימנע. הייתי משנה ל"אלא פשוט כי אבא שלנו".


המשפט הזה (בעיקר סופו) היה יכול לקבל ליטוש תחבירי משובח יותר.


הקו המפריד כאן מבלבל, לדעתי אמור להיות פסיק.


המשפט הזה פתאום שונה במשלבו משארית הקטע. הסלנג והשגיאה הדקדוקית מתאימים אומנם לעצם העובדה שזהו ציטוט, אבל מפריעים לרושם שנוצר מהקריאה, במיוחד שמדובר במשפט מסכם.

מלבד הנ"ל הקטע מצוין, מיוחד ומרגש ביותר.
וואהו...
קראתי בשימת לב כל הערה והארה. תודה.
מחמם את הלב לראות את הדקדוק והרצינות בכל מילה. שוב תודה.

את הטקסט כתבתי כטיוטה, כלומר - כיוון מחשבה ש'התלקח' בי פתאום ופשוט הורדתי אותו על פרוג...

(יש בו חיסרון גדול מצידי: הבאלגן. מספר המסרים שיכולים היו להתחלק לשניים או אפי' לשלושה מאמרים נפרדים
אולם בכל זאת שאבתי מכולם את המסר המרכזי ואיחדתי למין מאמר אחד מפוצל).

לכן אשמח מאוד לשמוע גם על המסר, האם הובן מבין השורות, או שהן מבולבלות ולא מובנות דיי.
ולוואי אבחונים כאלו על כל טקסט שלי....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט פ'

קכט פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי:קל פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים:קלא פִּי פָעַרְתִּי וָאֶשְׁאָפָה כִּי לְמִצְוֹתֶיךָ יָאָבְתִּי:קלב פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כְּמִשְׁפָּט לְאֹהֲבֵי שְׁמֶךָ:קלג פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן:קלד פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:קלה פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:קלו פַּלְגֵי מַיִם יָרְדוּ עֵינָי עַל לֹא שָׁמְרוּ תוֹרָתֶךָ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה