'ויבשר לנו'

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אשמח לדעת אם יש למישהו מקור (ומהו) לצורת הניקוד: וִיבַשֶּׂר לנו (בשורות טובות ישועות ונחמות - בברהמ"ז). והאם יש למישהו הסבר מדוע השי"ן אינה מוכנה לקלוט בשום אופן את הדגש לתוכה - ניסיתי כמה פעמים וגם עשיתי 'העתק-הדבק' של מלה מנוקדת, ולשווא!
 

נעמה :)

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
למה שיהיה בש' דגש? היא ע' הפועל בבנין כבד. (בעבר = בִּשר)
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
באופן כללי, מבלי להתייחס לדקדוק, ישנם גופנים שלא מתסתדרים טוב עם ניקוד. לפעמים הניקוד מופיע אבל לא במקום הנכון והמדויק.
נסי בפונט אחר, ובדקי אם גם שם הבעיה קיימת.
מתוך ניסיון
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לפום ריהטא בחיפוש " לנו " (מוקף רווחים) בתנ"ך, אני רואה שבדרך כלל המילה מוקפת למילה שלפניה (אם המילה שלפניה היא הפועל שקשור אליה), ואם לא מוקפת אז טעמה משרת את המילה לנו.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפום ריהטא בחיפוש " לנו " (מוקף רווחים) בתנ"ך, אני רואה שבדרך כלל המילה מוקפת למילה שלפניה (אם המילה שלפניה היא הפועל שקשור אליה), ואם לא מוקפת אז טעמה משרת את המילה לנו.
יישר כחך! (אי היכולת שלי לבצע חיפושים ממוחשבים כראוי היא 'באג' רציני)
כמה (בערך, באחוזים) זה ה'דרך כלל', והאם די בכך כדי להכריע את השינוי מצירה לסגול?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפום ריהטא בחיפוש " לנו " (מוקף רווחים) בתנ"ך, אני רואה שבדרך כלל המילה מוקפת למילה שלפניה (אם המילה שלפניה היא הפועל שקשור אליה), ואם לא מוקפת אז טעמה משרת את המילה לנו.
יישר כחך! (אי היכולת שלי לבצע חיפושים ממוחשבים כראוי היא 'באג' רציני)
כמה (בערך, באחוזים) זה ה'דרך כלל', והאם די בכך כדי להכריע את השינוי מצירה לסגול?
??
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
יישר כחך! (אי היכולת שלי לבצע חיפושים ממוחשבים כראוי היא 'באג' רציני)
כמה (בערך, באחוזים) זה ה'דרך כלל', והאם די בכך כדי להכריע את השינוי מצירה לסגול?
10 תוצאות ראשונות של החיפוש על ידי תוכנת רב נקד:
וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה ׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ
מֶֽה־עָשִׂ֤יתָ לָּ֙נוּ֙ וּמֶֽה־חָטָ֣אתִי לָ֔ךְ
בֵּית־אָבִ֛יךְ מָק֥וֹם לָ֖נוּ לָלִֽין׃ (אין פועל צמוד)
מַה־זֹּ֖את עָשִׂ֣יתָ לָּ֑נוּ כִּ֠מְעַט שָׁכַ֞ב אַחַ֤ד
רֹעֵ֥י יִצְחָ֛ק לֵאמֹ֖ר לָ֣נוּ הַמָּ֑יִם (אין פועל)
עַתָּ֞ה הִרְחִ֧יב יְהֹוָ֛ה לָ֖נוּ וּפָרִ֥ינוּ בָאָֽרֶץ׃ (אין פועל צמוד)
וַתֹּאמַ֖רְנָה ל֑וֹ הַע֥וֹד לָ֛נוּ חֵ֥לֶק וְנַחֲלָ֖ה בְּבֵ֥ית (אין פועל)
הִצִּ֤יל אֱלֹהִים֙ מֵֽאָבִ֔ינוּ לָ֥נוּ ה֖וּא וּלְבָנֵ֑ינוּ (אין פועל)
אֹתָ֑נוּ בְּנֹֽתֵיכֶם֙ תִּתְּנוּ־לָ֔נוּ וְאֶת־בְּנֹתֵ֖ינוּ תִּקְח֥וּ

1604223455658.png
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
10 תוצאות ראשונות של החיפוש על ידי תוכנת רב נקד:
1. האם תהא זו טרחה גדולה למר לעשות חיפוש לפעלים בלבד העומדים צמוד לפני 'לנו'?
2. האם יש בר סמכא קדום המכריע במפורש לניקוד סגול ב'ויבשר' הזה?
וכמעט באותו עניין - בנוסח של 'רצה' - במרבית הגרסאות שראיתי מופיע 'לִשְׁבָּת בו'', מה שמדגיש את ה'בו' ומטפיל את ה'לשבות'. לטעמי, המתבקש הוא להדגיש את ה'לשבות' (ואת ה'לנוח'), מה שמחייב חולם חסר ב'לִשְׁבֹּת'. איך אפשר לדעת מה הנכון?
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
10 הראשונים עם פועל צמוד, שנמצאו על ידי תוכנת רב נקד:
וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה ׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ
וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ
ל֜וֹ מֶֽה־עָשִׂ֤יתָ לָּ֙נוּ֙ וּמֶֽה־חָטָ֣אתִי לָ֔ךְ
מַה־זֹּ֖את עָשִׂ֣יתָ לָּ֑נוּ כִּ֠מְעַט שָׁכַ֞ב אַחַ֤ד
אֹתָ֑נוּ בְּנֹֽתֵיכֶם֙ תִּתְּנוּ־לָ֔נוּ וְאֶת־בְּנֹתֵ֖ינוּ תִּקְח֥וּ
וְאֶת־בְּנֹתֵיכֶ֖ם נִֽקַּֽח־לָ֑נוּ וְיָשַׁ֣בְנוּ אִתְּכֶ֔ם וְהָיִ֖ינוּ
אֶת־בְּנֹתָם֙ נִקַּֽח־לָ֣נוּ לְנָשִׁ֔ים וְאֶת־בְּנֹתֵ֖ינוּ
אַךְ־בְּ֠זֹאת יֵאֹ֨תוּ לָ֤נוּ הָאֲנָשִׁים֙ לָשֶׁ֣בֶת אִתָּ֔נוּ
לְעַ֣ם אֶחָ֑ד בְּהִמּ֥וֹל לָ֙נוּ֙ כָּל־זָכָ֔ר כַּאֲשֶׁ֖ר
לֵאמֹ֔ר רְא֗וּ הֵ֥בִיא לָ֛נוּ אִ֥ישׁ עִבְרִ֖י לְצַ֣חֶק

שוויון. ב-50% מוקפת וב-50% הפועל בטעם משרת.
 
נערך לאחרונה ב:

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
באותו עניין, השתתפתי בשיעור של ספרדים שאמרו: קובלים אנו עליכם אשכנזים, שאתם אומרים "וְכֹל החיים יודוך סלה", בעוד ש'וכל' צריכה להיות מוקפת ובקמץ קטן. וחיפשתי במקורות ולא מצאתי להם תשובה, כי 'כל' תמיד טפלה לשאחריה, אא"כ אחריה יש ביטוי ארוך וכדומה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תודה גדולה על הטרחה.
בכל 10 הדוגמאות לא ראיתי אפילו אחת שנגרם לה שינוי ניקוד (כלומר, אין בפעלים הללו היתכנות כזו), ויש רק נסוג אחור אחד (בפעלים האחרים אין היתכנות או שהם בלאו הכי מלעיליים...) - האם מישהו מכיר הכרעת בר סמכא לניקוד 'ויבשר לנו' בסגול בשי"ן?
קובלים אנו עליכם אשכנזים, שאתם אומרים "וְכֹל החיים יודוך סלה",
השגיאה הכי מטרידה של האשכנזים היא 'ויָגֹלּוּ רחמיך על מידותיך' בבנין קל, תחת 'ויִגֹּלו' בנפעל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה