מידע שימושי והרי הודעה: נוסעים בנתיבי איילון וכביש החוף? לבד? תאכלו אותה או שתעלו איתכם עוד טרמפיסט...

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מכלי התקשורת:
בכביש החוף, לאורך הקטע שבין גלילות לנתניה וגם בנתיבי איילון צפון, קורם בימים האחרונים צבע ואספלט אחד מניסויי התחבורה הגדולים שנערכו כאן, ושישפיע החל מהשבוע הבא על כמיליון המכוניות שחולפות בקטעים אלה מדי יום.
הניסוי יבחן למעשה האם נסכים לעבור לנסיעה בתחבורה ציבורית או להצטרף למכוניתו של נהג אחר, כדי לקבל קדימות בפקקים. אלה שיסכימו לעשות זאת יגיעו מהר יותר למשרד בבוקר או חזרה הביתה בסיום יום העבודה. השאר יישארו לעמוד בפקקים שיהפכו להיות ארוכים עוד יותר מאלה שהם חווים כיום.
"נתיב פלוס", כך מכונה המיזם החדש של משרד התחבורה והוא למעשה מסומן לאחרונה בעבודות לילה שמבצעות חברות "נתיבי ישראל" ו"נתיבי איילון". מדובר בנתיב שיבוא על חשבון אחד מנתיבי הנסיעה הקיימים ויהיה מיועד אך ורק לתחבורה ציבורית ולמכוניות שבהן נהג ועוד נוסע אחד או שניים, תלוי בקטע הכביש.

ה"נתיב פלוס", שיושק רשמית ביום שישי הבא, 4 באוקטובר ושאז גם תחל האכיפה נגד מי שלא מורשה לנסוע בו, מסומן בשניים מקטעי הכביש הצפופים והעמוסים במדינה. בכביש החוף (כביש 2) מדובר בקטע שבין גלילות לנתניה, בשני כיווני הנסיעה. באיילון צפון מדובר בקטע שבין מחלף וולפסון בחולון למחלף חיל השריון בתל־אביב והוא יצטרף לנתיב התחבורה הציבורית שקיים ממחלף מבוא איילון.

ע"כ.

ועם יד על הלב?
מדובר ברעיון מצויין. אבל הוא צריך לבוא כחלק ממכלול שלם של חיזוק ותגבור התח"צ בכל הארץ.
אוטובוסים, אוטובוסים, אוטובוסים.
רכבות, רכבות, רכבות.
ובעיקר: אמינות. אמינות. א-מ-י-נ-ו-ת!!
היינו. שאדם הולך לתחנה, שיידע בדיוק מתי האוטובוס (או רכבת) שלו מגיע, ושהוא אכן יגיע בדיוק בזמן וגם יעצור ויהיה מקום על סיפונו.

מה שקורה היום הוא שהתחבורה הציבורית כל כך גרועה (בעיקר לא אמינה), כל כך לא צפויה, שפשוט אי אפשר באמת לסמוך עליה.
וככה, מי שיש לו אפשרות או יכולת - ממהר לעבור לרכב פרטי. וחבל.
 

אחות

משתמש מקצוען
כמו בנתיב המהיר שרכב מלא פטור מתשלום?

באמת. אם היו יותר אוטובוסים. שיגיעו. בזמן.
או כל מי שנוסע לבד היה מעלה איתו עוד נוסעים
וכל מי שנוסעת היתה מעלה איתה עוד נוסעות
אולי הכבישים היו נראים אחרת. אבל וכנראה זו אחת הסבות כל עצירה כזו גורמת להאטה בתנועה. ועוד סיבות רבות.

:(
לעמוד בתחנה, לחכות לאוטובוס ולראות רכבים לא מלאים יוצאים..... חוויה.:(
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
כמו בנתיב המהיר שרכב מלא פטור מתשלום?

באמת. אם היו יותר אוטובוסים. שיגיעו. בזמן.
או כל מי שנוסע לבד היה מעלה איתו עוד נוסעים
וכל מי שנוסעת היתה מעלה איתה עוד נוסעות
אולי הכבישים היו נראים אחרת. אבל וכנראה זו אחת הסבות כל עצירה כזו גורמת להאטה בתנועה. ועוד סיבות רבות.

:(
לעמוד בתחנה, לחכות לאוטובוס ולראות רכבים לא מלאים יוצאים..... חוויה.:(
ההגיון צודק, אכן צריך ללמוד לנסוע עם רכב מלא. אך מנגד... צריך לתגבר ולתגבר תח"צים.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
כך אני זוכרת שהייתי צריכה להגיע לתלאביב ונסעתי עם מישהי ברכב מלא. היה צריך לעבור אבל הבנתי שפטור מתשלום.

אם אני טועה אשמח לתקן את הטעות.
זה נכון.
הנתיב המהיר יכול לעלות לכם עד 105 ש"ח בשעות העומס. אבל בכל מקרה - נסיעה ברכב עם 4 נוסעים מזכה בפטור מוחלט.
 

מיכאל.

משתמש רשום
תגובת שר התחבורה
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20190925-182533_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20190925-182533_WhatsApp.jpg
    KB 627.6 · צפיות: 478

מיכאל.

משתמש רשום
ולפוסט המלא:

נתיב רב תפוסה - קשה לבד, קל ביחד.

משתמשי כביש החוף, תושבי נתניה והסביבה - הפוסט הזה בשבילכם.

>>>
במסגרת מאמצי משרד התחבורה לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ובנסיעות שיתופיות החלטנו על יישום שלב א' של תכנית להסבת נתיב ששימש עד כה לנסיעת רכב פרטי לנתיב לתחבורה ציבורית ורכב בתפוסה של שני נוסעים ומעלה. מדובר בכביש 2 ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים (כ 22 קמ לכל כיוון), ובכביש 20 צפונה ממבוא איילון ועד חיל השריון (הוספת כ 1.8 ק״מ לנת״צ הקיים).

מדובר במהלך מורכב שהתלבטנו בו רבות, ובשורות הבאות (וזה יהיה קצת ארוך אז קחו אוויר...) אני מבקש להסביר קצת את הרעיון, מה עומד מאחוריו ואיך זה הולך לעבוד. אני מודע למחיר ולקשיים שהמהלך הזה ייצור בראשיתו, אולם אנחנו מאמינים שאחרי תקופת הסתגלות השינוי ייטיב עם ציבור משתמשי הדרך כולו.

בכל אופן, כבר כעת חשוב לי לומר שמדובר במהלך שאנחנו מנטרים בזמן אמת במתודולוגיה ברורה ומקצועית כדי ללמוד את השפעות הרוחב שלו ולבחון את מידת הצלחתו ואת הצורך לבצע בו התאמות וצעדים משלימים.

>>>
ראשית, כהקדמה, חשוב להבין: מדינת ישראל נמצאת במשבר תחבורתי גדול. הוא גדול אפילו יותר ממשבר הדיור, ועד כה עשו ממשלות ישראל מעט מידי כדי לפתור אותו. הפקקים האדירים גוזלים מכולנו שעות רבות, פוגעים באיכות החיים שלנו, בזמן המשפחה שלנו, ובפריון של המשק. ועוד לא דיברנו על ההשלכות העקיפות לסביבה, על תאונות הדרכים, ועוד. הנזק הכלכלי המוערך למשק כתוצאה מהפקקים עומד היום על למעלה מארבעים מיליארד ₪, והמספר הזה רק צפוי לעלות. כשלוש מאות אלף כלי רכב חדשים עולים על הכביש מידי שנה, וכמה כבישים שלא נסלול באזורים צפופים תמיד יהיו צווארי בקבוק שיתקעו את כולנו בפקק.

הפתרון היחיד למשבר הזה נעוץ במעבר לשימוש בתחבורה ציבורית ובהעלאת מקדם המילוי של כלי הרכב הנעים בכביש. רק על מנת לסבר את האוזן - מקדם המילוי הממוצע היום עומד על 1.2 נוסעים לרכב. אם רק נעלה אותו לממוצע של 1.7 לא יהיו פקקים במדינת ישראל.

וגם את זה צריך לומר - התחבורה הציבורית בישראל מפגרת בהרבה מהמקובל במדינות המערב. כדי להדביק את הפער הזה נדרשת השקעה תקציבית גדולה מאוד בתשתיות להסעת המונים. זה האתגר של העשור הקרוב ופרופיל ההשקעה של משרד התחבורה ישקף את האתגר הזה כבר בתכנית החומש הקרובה. פחות כבישים ויותר תחבורה ציבורית. רכבות כבדות וקלות, מטרו, נתיבי תחבורה ציבורית, מעבר לניהול חכם של תחבורה ציבורית, רפורמות במבנה התפעול והתעריפים, ועוד. תחבורה ציבורית חייבת להיות קישורית, לתת מענה מדלת לדלת, גם אם תוך שילוב של מספר כלים (אוטובוס, רכבת, אופניים, הליכה רגלית, ועוד). עליה להיות אמינה, זמינה, זולה, נוחה ומהירה יותר משימוש ברכב הפרטי, ועוד ועוד.

באופן טבעי זה תהליך שייקח זמן, אבל מתישהו ואיפשהו צריך להתחיל.

>>>
אחד האמצעים הזולים והמהירים באופן יחסי הוא מתן העדפה בכביש לתחבורה ציבורית ולרכבים בתפוסה מלאה, באמצעות הקצאה של נתיבים ייעודיים לכלי הרכב הללו ובאמצעות העדפתם ברמזורים וכד'. ואכן, משרד התחבורה מקדם מגוון של תכניות, מקומיות ואזוריות, של פריסת נתיבי תחבורה ציבורית. נתיב ייעודי מאפשר לתחבורה הציבורית להיות מהירה יותר, אמינה יותר מבחינת הדיוק בזמנים (אוטובוס לא עומד בפקק ולכן גם לא מאחר להגיע לתחנה ואל היעד), הוא מאפשר לנו לנצל באופן יעיל יותר את המשאב המוגבל הזה (כשסבב לוקח פחות זמן ניתן לבצע יותר סבבים עם כל אוטובוס ובכל משמרת של נהג וממילא לשרת יותר נוסעים בקו השירות).

הבעיה היא שביצוע נתיבי תחבורה ציבורית חדשים הוא מהלך יקר ארוך ומורכב, שדורש לא פעם תכנון סטטוטורי מתיש, תקציב גדול, ובעיקר זמן ביצוע ממושך שפוגע בתקופת העבודות בתנועה הסדירה.

הוספת נתיב חדש לתחבורה ציבורית בכביש החוף, לדוגמא, נכללת במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים ואולם היא עתידה להיות מושלמת רק בשנת 2025.

לקיחת נתיב קיים והפיכתו לנתיב לתחבורה ציבורית הוא מהלך זול ומהיר בהרבה, והוא מאפשר לנו לתת העדפה מיידית לתחבורה ציבורית ולרכבים בתפוסה מלאה במקומות שבהם הדבר נדרש. הקצאת נתיב כזה תאפשר בעצם חלופה לכל מי שרוצה ליסוע מבלי לעמוד בפקקים.

מהלך כזה חייב להיות מגובה בתגבור משמעותי של קווי השירות בנתיב הזה, ובמציאות אידיאלית גם בקישוריות שתייצר חיבור בין האוטובוס לאמצעי תחבורה ציבורית משלימים בכדי לתת מענה מקצה לקצה.

נכון, יש לזה מחיר מבחינת משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד. הם עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו הרי המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית - קשה ואיטי יותר לבד, קל ומהיר יותר ביחד.

מתן העדפה לתחבורה ציבורית ורכבים בתפוסה מלאה אמור בהחלט לשנות את דפוסי ההתנהגות שלנו ולהרגיל אותנו לנסוע יותר ביחד ויותר בתחבורה ציבורית.

>>>
כדי לעודד מעבר לנסיעה שיתופית אנחנו מאפשרים לכלי רכב רבי תפוסה להשתמש גם בנתיבי התחבורה הציבורית, כאשר בנתיבים ייעודיים שנסללו מראש לתחבורה ציבורית אנחנו מאפשרים לרכבים בתפוסה של שלושה נוסעים ומעלה לנוע, ולעומת זאת - כדי לאזן את הפגיעה שנגרמה למשתמשי הרכב הפרטי במקרים בהם אנחנו מסיבים נתיב רגיל לנתיב רב תפוסה - אנחנו מאפשרים לרכבים בתפוסה של שני נוסעים ומעלה לנוע.

>>>
ומכאן למהלך המדובר. שני הכבישים הללו סובלים מפקקים גדולים בשעות העומס. מטרת השינוי, שייכנס לתוקפו ברביעי באוקטובר, היא לאפשר חלופה לעמידה בפקקים למי שיבחרו להשתמש בתחבורה ציבורית או בנסיעה שיתופית. די בהוספת נוסע אחד נוסף - שכן, שותף לעבודה, או אפילו סתם טרמפיסט מזדמן - בכדי לאפשר לכם נסיעה מהירה וחלקה בהרבה בנתיב הייעודי. אנחנו מתגברים את קווי האוטובוס הרלוונטיים ובהחלט מבקשים לעודד אתכם להשתמש בהם ולהשאיר את הרכב הפרטי בבית. בכביש החוף לדרום הנתיב המיוחד יבוא בנוסף, ולא במקום, האפשרות של התחבורה הציבורית לנוע על השול בשעות העומס (כמובן תוך הסדרי בטיחות פיזיים וטכנולוגיים מחמירים).

במסגרת שלב א' של המהלך נבחן את השפעתו על המרחב כולו. על משתמשי הכביש, על הכבישים המובילים אליו (בדגש על התנועה בערים כדוגמת נתניה), על זמן הנסיעה הממוצע בנתיבים הפרטיים ובנתיב המיוחד, ועוד עוד. אנחנו מנטרים בזמן אמת את השפעות המהלך על המרחב, מתאימים את הרמזורים בצירים המובילים, בוחנים את הביקושים לתחבורה ציבורית, ועוד ועוד.

אנחנו מעריכים שזמן הנסיעה הממוצע יתקצר. יותר אנשים ינועו על אותו שטח כביש בפחות זמן. ככל שיותר אנשים יעברו לתחבורה ציבורית ולנסיעות שיתופיות כמות הרכבים הפרטיים תפחת וממילא גם הגודש בנתיבים הרגילים יפחת. תמיד יהיה מהיר יותר בנתיב המיוחד ופקוק יותר בנתיבים הרגילים, וזו בהחלט המטרה, אבל מתישהו אנחנו מאמינים שנגיע לשיווי משקל מיטבי.

נהיה עם יד על הדופק כל הזמן, נבחן את הביקושים החדשים שייווצרו לתחבורה ציבורית ונשתדל בעזרת השם לתת להם מענה (אנחנו מסוכמים עם משרד האוצר על תוספת תקציבית של כשבעה וחצי מליון שקלים לשם כך), ובסופו של יום נצטרך להעריך את הצלחת המהלך במבחני עלות תועלת ולהחליט על הרחבתו, או שלא.

זה דורש מכולנו סבלנות ויכולת להתרגל לשינוי אבל אנחנו מאמינים שהשינוי הזה בהרגלי ההתנהגות של כולנו הוא הכרחי כדי לפתור את משבר התחבורה במדינת ישראל.

שלב א' של התכנית מנוהל ומנוטר ברמות הכי גבוהות אצל מנכ"לית המשרד, וזה בהחלט יכול ללמד על החשיבות שאנחנו מיחסים למהלך הזה.

>>>
אז איך זה יעבוד? בימים הקרובים יבוצעו עבודות צביעה לסימון הנתיבים. הפקקים שמהם סובלים תושבי נתניה ביומיים האחרונים הם תוצאה של העבודות, ובעזרת השם כשהמהלך יושלם ויבוצעו התאמות הרמזורים וכו' המצב יוקל בהרבה. החל מהרביעי באוקטובר תותר הנסיעה בנתיבים המיוחדים רק לתחבורה ציבורית ולרכבים עם שני נוסעים ומעלה (נהג + 1) בכביש החוף, ושלושה נוסעים ומעלה (נהג + 2) בכביש עשרים (שבו אנחנו מוסיפים נתיב תחבורה ציבורית מבלי לגרוע כרגע נתיבים מהרכב הרגיל).

כרגע עוד אין לנו (ובכלל בעולם) אמצעי אכיפה אלקטרוני שיודע לזהות את המספר הנוסעים ברכב ולכן משטרת ישראל התגייסה לפרויקט והיא תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם.

שיומו לב: בחודש ההרצה הראשון ובמידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדו"חות! מי שיתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה - כבר יאלץ להיפרד מחמש מאות ₪...

>>>
משרד התחבורה מעמיד לרשות הנוסעים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב וממנה, עשרות קווי אוטובוס ישירים ומהירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב המיוחד, בין היתר מהערים רחובות, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, אשדוד ואשקלון. בשנה האחרונה תוגברה פעילות הקווים והופעלו קווים חדשים וישירים מראשון לציון, רחובות ונתניה. לאלו יתווספו שיפורים נוספים עם שירות חדש וישיר שיופעל מהערים יבנה, רחובות, ראשון לציון ורמלה וכן עם תגבור קווים ישירים מאשקלון וערי השרון בהתאם לביקושים החדשים שאנחנו מאוד מקווים שיווצרו כתוצאה מהמהלך. כאמור, סיכמנו עם משרד האוצר על חבילה תקציבית של כשבעה וחצי מליון שקלים לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

אני מבקש להודות למנכ"לית המשרד על הובלת המהלך החדשני ופורץ הדרך הזה, לאנשי הרשות לתחבורה ציבורית, למשטרת ישראל ולחברות נתיבי ישראל ונתיבי אילון על התגייסותם להצלחתו.

>>>
ולסיום, כמה מספרים למיטיבי לכת שיסבירו למה המהלך הזה נכון גם במושגים של צדק חלוקתי:

בכל נתיב עוברים בשעה בממוצע כ - 2,000 כלי רכב. באוטובוס נוסעים בממוצע 40-50 איש. אם מחשבים את משתמשי הדרך לפי מספר אנשים ולא לפי מספר כלי רכב, אז כבר לכמות האנשים שנוסעת בכחמישים אוטובוסים מגיעה הקצאה של נתיב רק בשל חלקם באחוז משתמשי הדרך! כבר כיום נעים בכביש החוף כמאה וארבעים אוטובוסים בשעה, והמספר הזה ילך ויגדל בעזרת השם לאור המהלך החדש. בהחלט מגיע לנוסעים האלה לקבל את חלקם בכביש וליסוע חלק וללא פקקים.

>>>
אז סעו בתחבורה ציבורית ובנסיעות שיתופיות ותוכלו להגיע מהר ובביטחה. נסיעה טובה, וכמובן שנה טובה ומתוקה.
 

שלמה וייס

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה

men770

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
מכלי התקשורת:
בכביש החוף, לאורך הקטע שבין גלילות לנתניה וגם בנתיבי איילון צפון, קורם בימים האחרונים צבע ואספלט אחד מניסויי התחבורה הגדולים שנערכו כאן, ושישפיע החל מהשבוע הבא על כמיליון המכוניות שחולפות בקטעים אלה מדי יום.
הניסוי יבחן למעשה האם נסכים לעבור לנסיעה בתחבורה ציבורית או להצטרף למכוניתו של נהג אחר, כדי לקבל קדימות בפקקים. אלה שיסכימו לעשות זאת יגיעו מהר יותר למשרד בבוקר או חזרה הביתה בסיום יום העבודה. השאר יישארו לעמוד בפקקים שיהפכו להיות ארוכים עוד יותר מאלה שהם חווים כיום.
"נתיב פלוס", כך מכונה המיזם החדש של משרד התחבורה והוא למעשה מסומן לאחרונה בעבודות לילה שמבצעות חברות "נתיבי ישראל" ו"נתיבי איילון". מדובר בנתיב שיבוא על חשבון אחד מנתיבי הנסיעה הקיימים ויהיה מיועד אך ורק לתחבורה ציבורית ולמכוניות שבהן נהג ועוד נוסע אחד או שניים, תלוי בקטע הכביש.

ה"נתיב פלוס", שיושק רשמית ביום שישי הבא, 4 באוקטובר ושאז גם תחל האכיפה נגד מי שלא מורשה לנסוע בו, מסומן בשניים מקטעי הכביש הצפופים והעמוסים במדינה. בכביש החוף (כביש 2) מדובר בקטע שבין גלילות לנתניה, בשני כיווני הנסיעה. באיילון צפון מדובר בקטע שבין מחלף וולפסון בחולון למחלף חיל השריון בתל־אביב והוא יצטרף לנתיב התחבורה הציבורית שקיים ממחלף מבוא איילון.

ע"כ.

ועם יד על הלב?
מדובר ברעיון מצויין. אבל הוא צריך לבוא כחלק ממכלול שלם של חיזוק ותגבור התח"צ בכל הארץ.
אוטובוסים, אוטובוסים, אוטובוסים.
רכבות, רכבות, רכבות.
ובעיקר: אמינות. אמינות. א-מ-י-נ-ו-ת!!
היינו. שאדם הולך לתחנה, שיידע בדיוק מתי האוטובוס (או רכבת) שלו מגיע, ושהוא אכן יגיע בדיוק בזמן וגם יעצור ויהיה מקום על סיפונו.

מה שקורה היום הוא שהתחבורה הציבורית כל כך גרועה (בעיקר לא אמינה), כל כך לא צפויה, שפשוט אי אפשר באמת לסמוך עליה.
וככה, מי שיש לו אפשרות או יכולת - ממהר לעבור לרכב פרטי. וחבל.
לא בכל הארץ. בירושלים. הבעייה היא באגד.
 

אני וביתי

משתמש מקצוען
ולפוסט המלא:

נתיב רב תפוסה - קשה לבד, קל ביחד.

משתמשי כביש החוף, תושבי נתניה והסביבה - הפוסט הזה בשבילכם.

>>>
במסגרת מאמצי משרד התחבורה לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ובנסיעות שיתופיות החלטנו על יישום שלב א' של תכנית להסבת נתיב ששימש עד כה לנסיעת רכב פרטי לנתיב לתחבורה ציבורית ורכב בתפוסה של שני נוסעים ומעלה. מדובר בכביש 2 ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים (כ 22 קמ לכל כיוון), ובכביש 20 צפונה ממבוא איילון ועד חיל השריון (הוספת כ 1.8 ק״מ לנת״צ הקיים).

מדובר במהלך מורכב שהתלבטנו בו רבות, ובשורות הבאות (וזה יהיה קצת ארוך אז קחו אוויר...) אני מבקש להסביר קצת את הרעיון, מה עומד מאחוריו ואיך זה הולך לעבוד. אני מודע למחיר ולקשיים שהמהלך הזה ייצור בראשיתו, אולם אנחנו מאמינים שאחרי תקופת הסתגלות השינוי ייטיב עם ציבור משתמשי הדרך כולו.

בכל אופן, כבר כעת חשוב לי לומר שמדובר במהלך שאנחנו מנטרים בזמן אמת במתודולוגיה ברורה ומקצועית כדי ללמוד את השפעות הרוחב שלו ולבחון את מידת הצלחתו ואת הצורך לבצע בו התאמות וצעדים משלימים.

>>>
ראשית, כהקדמה, חשוב להבין: מדינת ישראל נמצאת במשבר תחבורתי גדול. הוא גדול אפילו יותר ממשבר הדיור, ועד כה עשו ממשלות ישראל מעט מידי כדי לפתור אותו. הפקקים האדירים גוזלים מכולנו שעות רבות, פוגעים באיכות החיים שלנו, בזמן המשפחה שלנו, ובפריון של המשק. ועוד לא דיברנו על ההשלכות העקיפות לסביבה, על תאונות הדרכים, ועוד. הנזק הכלכלי המוערך למשק כתוצאה מהפקקים עומד היום על למעלה מארבעים מיליארד ₪, והמספר הזה רק צפוי לעלות. כשלוש מאות אלף כלי רכב חדשים עולים על הכביש מידי שנה, וכמה כבישים שלא נסלול באזורים צפופים תמיד יהיו צווארי בקבוק שיתקעו את כולנו בפקק.

הפתרון היחיד למשבר הזה נעוץ במעבר לשימוש בתחבורה ציבורית ובהעלאת מקדם המילוי של כלי הרכב הנעים בכביש. רק על מנת לסבר את האוזן - מקדם המילוי הממוצע היום עומד על 1.2 נוסעים לרכב. אם רק נעלה אותו לממוצע של 1.7 לא יהיו פקקים במדינת ישראל.

וגם את זה צריך לומר - התחבורה הציבורית בישראל מפגרת בהרבה מהמקובל במדינות המערב. כדי להדביק את הפער הזה נדרשת השקעה תקציבית גדולה מאוד בתשתיות להסעת המונים. זה האתגר של העשור הקרוב ופרופיל ההשקעה של משרד התחבורה ישקף את האתגר הזה כבר בתכנית החומש הקרובה. פחות כבישים ויותר תחבורה ציבורית. רכבות כבדות וקלות, מטרו, נתיבי תחבורה ציבורית, מעבר לניהול חכם של תחבורה ציבורית, רפורמות במבנה התפעול והתעריפים, ועוד. תחבורה ציבורית חייבת להיות קישורית, לתת מענה מדלת לדלת, גם אם תוך שילוב של מספר כלים (אוטובוס, רכבת, אופניים, הליכה רגלית, ועוד). עליה להיות אמינה, זמינה, זולה, נוחה ומהירה יותר משימוש ברכב הפרטי, ועוד ועוד.

באופן טבעי זה תהליך שייקח זמן, אבל מתישהו ואיפשהו צריך להתחיל.

>>>
אחד האמצעים הזולים והמהירים באופן יחסי הוא מתן העדפה בכביש לתחבורה ציבורית ולרכבים בתפוסה מלאה, באמצעות הקצאה של נתיבים ייעודיים לכלי הרכב הללו ובאמצעות העדפתם ברמזורים וכד'. ואכן, משרד התחבורה מקדם מגוון של תכניות, מקומיות ואזוריות, של פריסת נתיבי תחבורה ציבורית. נתיב ייעודי מאפשר לתחבורה הציבורית להיות מהירה יותר, אמינה יותר מבחינת הדיוק בזמנים (אוטובוס לא עומד בפקק ולכן גם לא מאחר להגיע לתחנה ואל היעד), הוא מאפשר לנו לנצל באופן יעיל יותר את המשאב המוגבל הזה (כשסבב לוקח פחות זמן ניתן לבצע יותר סבבים עם כל אוטובוס ובכל משמרת של נהג וממילא לשרת יותר נוסעים בקו השירות).

הבעיה היא שביצוע נתיבי תחבורה ציבורית חדשים הוא מהלך יקר ארוך ומורכב, שדורש לא פעם תכנון סטטוטורי מתיש, תקציב גדול, ובעיקר זמן ביצוע ממושך שפוגע בתקופת העבודות בתנועה הסדירה.

הוספת נתיב חדש לתחבורה ציבורית בכביש החוף, לדוגמא, נכללת במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים ואולם היא עתידה להיות מושלמת רק בשנת 2025.

לקיחת נתיב קיים והפיכתו לנתיב לתחבורה ציבורית הוא מהלך זול ומהיר בהרבה, והוא מאפשר לנו לתת העדפה מיידית לתחבורה ציבורית ולרכבים בתפוסה מלאה במקומות שבהם הדבר נדרש. הקצאת נתיב כזה תאפשר בעצם חלופה לכל מי שרוצה ליסוע מבלי לעמוד בפקקים.

מהלך כזה חייב להיות מגובה בתגבור משמעותי של קווי השירות בנתיב הזה, ובמציאות אידיאלית גם בקישוריות שתייצר חיבור בין האוטובוס לאמצעי תחבורה ציבורית משלימים בכדי לתת מענה מקצה לקצה.

נכון, יש לזה מחיר מבחינת משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד. הם עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו הרי המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית - קשה ואיטי יותר לבד, קל ומהיר יותר ביחד.

מתן העדפה לתחבורה ציבורית ורכבים בתפוסה מלאה אמור בהחלט לשנות את דפוסי ההתנהגות שלנו ולהרגיל אותנו לנסוע יותר ביחד ויותר בתחבורה ציבורית.

>>>
כדי לעודד מעבר לנסיעה שיתופית אנחנו מאפשרים לכלי רכב רבי תפוסה להשתמש גם בנתיבי התחבורה הציבורית, כאשר בנתיבים ייעודיים שנסללו מראש לתחבורה ציבורית אנחנו מאפשרים לרכבים בתפוסה של שלושה נוסעים ומעלה לנוע, ולעומת זאת - כדי לאזן את הפגיעה שנגרמה למשתמשי הרכב הפרטי במקרים בהם אנחנו מסיבים נתיב רגיל לנתיב רב תפוסה - אנחנו מאפשרים לרכבים בתפוסה של שני נוסעים ומעלה לנוע.

>>>
ומכאן למהלך המדובר. שני הכבישים הללו סובלים מפקקים גדולים בשעות העומס. מטרת השינוי, שייכנס לתוקפו ברביעי באוקטובר, היא לאפשר חלופה לעמידה בפקקים למי שיבחרו להשתמש בתחבורה ציבורית או בנסיעה שיתופית. די בהוספת נוסע אחד נוסף - שכן, שותף לעבודה, או אפילו סתם טרמפיסט מזדמן - בכדי לאפשר לכם נסיעה מהירה וחלקה בהרבה בנתיב הייעודי. אנחנו מתגברים את קווי האוטובוס הרלוונטיים ובהחלט מבקשים לעודד אתכם להשתמש בהם ולהשאיר את הרכב הפרטי בבית. בכביש החוף לדרום הנתיב המיוחד יבוא בנוסף, ולא במקום, האפשרות של התחבורה הציבורית לנוע על השול בשעות העומס (כמובן תוך הסדרי בטיחות פיזיים וטכנולוגיים מחמירים).

במסגרת שלב א' של המהלך נבחן את השפעתו על המרחב כולו. על משתמשי הכביש, על הכבישים המובילים אליו (בדגש על התנועה בערים כדוגמת נתניה), על זמן הנסיעה הממוצע בנתיבים הפרטיים ובנתיב המיוחד, ועוד עוד. אנחנו מנטרים בזמן אמת את השפעות המהלך על המרחב, מתאימים את הרמזורים בצירים המובילים, בוחנים את הביקושים לתחבורה ציבורית, ועוד ועוד.

אנחנו מעריכים שזמן הנסיעה הממוצע יתקצר. יותר אנשים ינועו על אותו שטח כביש בפחות זמן. ככל שיותר אנשים יעברו לתחבורה ציבורית ולנסיעות שיתופיות כמות הרכבים הפרטיים תפחת וממילא גם הגודש בנתיבים הרגילים יפחת. תמיד יהיה מהיר יותר בנתיב המיוחד ופקוק יותר בנתיבים הרגילים, וזו בהחלט המטרה, אבל מתישהו אנחנו מאמינים שנגיע לשיווי משקל מיטבי.

נהיה עם יד על הדופק כל הזמן, נבחן את הביקושים החדשים שייווצרו לתחבורה ציבורית ונשתדל בעזרת השם לתת להם מענה (אנחנו מסוכמים עם משרד האוצר על תוספת תקציבית של כשבעה וחצי מליון שקלים לשם כך), ובסופו של יום נצטרך להעריך את הצלחת המהלך במבחני עלות תועלת ולהחליט על הרחבתו, או שלא.

זה דורש מכולנו סבלנות ויכולת להתרגל לשינוי אבל אנחנו מאמינים שהשינוי הזה בהרגלי ההתנהגות של כולנו הוא הכרחי כדי לפתור את משבר התחבורה במדינת ישראל.

שלב א' של התכנית מנוהל ומנוטר ברמות הכי גבוהות אצל מנכ"לית המשרד, וזה בהחלט יכול ללמד על החשיבות שאנחנו מיחסים למהלך הזה.

>>>
אז איך זה יעבוד? בימים הקרובים יבוצעו עבודות צביעה לסימון הנתיבים. הפקקים שמהם סובלים תושבי נתניה ביומיים האחרונים הם תוצאה של העבודות, ובעזרת השם כשהמהלך יושלם ויבוצעו התאמות הרמזורים וכו' המצב יוקל בהרבה. החל מהרביעי באוקטובר תותר הנסיעה בנתיבים המיוחדים רק לתחבורה ציבורית ולרכבים עם שני נוסעים ומעלה (נהג + 1) בכביש החוף, ושלושה נוסעים ומעלה (נהג + 2) בכביש עשרים (שבו אנחנו מוסיפים נתיב תחבורה ציבורית מבלי לגרוע כרגע נתיבים מהרכב הרגיל).

כרגע עוד אין לנו (ובכלל בעולם) אמצעי אכיפה אלקטרוני שיודע לזהות את המספר הנוסעים ברכב ולכן משטרת ישראל התגייסה לפרויקט והיא תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם.

שיומו לב: בחודש ההרצה הראשון ובמידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדו"חות! מי שיתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה - כבר יאלץ להיפרד מחמש מאות ₪...

>>>
משרד התחבורה מעמיד לרשות הנוסעים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב וממנה, עשרות קווי אוטובוס ישירים ומהירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב המיוחד, בין היתר מהערים רחובות, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, אשדוד ואשקלון. בשנה האחרונה תוגברה פעילות הקווים והופעלו קווים חדשים וישירים מראשון לציון, רחובות ונתניה. לאלו יתווספו שיפורים נוספים עם שירות חדש וישיר שיופעל מהערים יבנה, רחובות, ראשון לציון ורמלה וכן עם תגבור קווים ישירים מאשקלון וערי השרון בהתאם לביקושים החדשים שאנחנו מאוד מקווים שיווצרו כתוצאה מהמהלך. כאמור, סיכמנו עם משרד האוצר על חבילה תקציבית של כשבעה וחצי מליון שקלים לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

אני מבקש להודות למנכ"לית המשרד על הובלת המהלך החדשני ופורץ הדרך הזה, לאנשי הרשות לתחבורה ציבורית, למשטרת ישראל ולחברות נתיבי ישראל ונתיבי אילון על התגייסותם להצלחתו.

>>>
ולסיום, כמה מספרים למיטיבי לכת שיסבירו למה המהלך הזה נכון גם במושגים של צדק חלוקתי:

בכל נתיב עוברים בשעה בממוצע כ - 2,000 כלי רכב. באוטובוס נוסעים בממוצע 40-50 איש. אם מחשבים את משתמשי הדרך לפי מספר אנשים ולא לפי מספר כלי רכב, אז כבר לכמות האנשים שנוסעת בכחמישים אוטובוסים מגיעה הקצאה של נתיב רק בשל חלקם באחוז משתמשי הדרך! כבר כיום נעים בכביש החוף כמאה וארבעים אוטובוסים בשעה, והמספר הזה ילך ויגדל בעזרת השם לאור המהלך החדש. בהחלט מגיע לנוסעים האלה לקבל את חלקם בכביש וליסוע חלק וללא פקקים.

>>>
אז סעו בתחבורה ציבורית ובנסיעות שיתופיות ותוכלו להגיע מהר ובביטחה. נסיעה טובה, וכמובן שנה טובה ומתוקה.
תודה על העלאה של הפוסט המלא!
וצריך גם להגיד מילה טובה לשר התחבורה שמדבר עם האזרחים בגבוה העיניים ונותן פירוט ומסביר בדיוק מה עושה ולמה.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
ועכשיו רק נשאר שישנו את התקנה לפיה עגלת ילדים באוטובוס היא ללא תשלום, גם היא בגודל של רכב משפחתי ממוצע וחוסמת חצי אוטובוס - והכל יהיה טוב יותר.
 

UU

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
תודה על העלאה של הפוסט המלא!
וצריך גם להגיד מילה טובה לשר התחבורה שמדבר עם האזרחים בגבוה העיניים ונותן פירוט ומסביר בדיוק מה עושה ולמה.
באמת מגיעה לו תודה

לדעתי השלב הבא זה ההצעה שהביאו פה לפני כמה חודשים - תשלום ברב קו בסוף החודש - כמו חשבון חשמל.
ה יהפוך את החיים לקלים בהרבה, ימהר את העליה לאוטובוס וימנע צורך בפקחי תשלום כמעט לחלוטין!!
 

דיצה

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
ובעיקר: אמינות. אמינות. א-מ-י-נ-ו-ת!!
היינו. שאדם הולך לתחנה, שיידע בדיוק מתי האוטובוס (או רכבת) שלו מגיע, ושהוא אכן יגיע בדיוק בזמן וגם יעצור ויהיה מקום על סיפונו.

אני נזכרת ביום שחיכיתי בתחנת האוטובוס בדאבוס, האוטובוס היה אמור להגיע
ב4:02, אך לא נראה באופק.
לאחר 2-3 דקות הוא הגיע סופסוף, ומה שעשיתי היה להזיז את השעון ל4:02...
היה לי כל כך ברור שהטעות היא בשעון שלי, ולא בזמן ההגעה של האוטובוס.

צף בזכרוני כעת גם האוטובוס שחיכה חצי דקה בתחנה, כי הגיע מוקדם מדי...

החיים היפים :)
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אוטובוסים, אוטובוסים, אוטובוסים.
רכבות, רכבות, רכבות.
ובעיקר: אמינות. אמינות. א-מ-י-נ-ו-ת!!
היינו. שאדם הולך לתחנה, שיידע בדיוק מתי האוטובוס (או רכבת) שלו מגיע, ושהוא אכן יגיע בדיוק בזמן וגם יעצור ויהיה מקום על סיפונו.
ידידי, כאן לא היה, לא הווה ולא יהיה אירופה! שכח מזה, תתייאש! ועדיף כמה שיותר מוקדם כדי שלא תתאכזב...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  25  פעמים

לוח מודעות

למעלה