התוצאה שלה

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
תּוֹצְאָתָהּ (צ' שוואית, א' קמוצה).
לפי זה אומרים תּוֹכְחָתָהּ ותוֹחֲלָתָהּ. אבל כתוב בתהלים "וְתוֹחַלְתִּי", "וְתוֹכַחְתִּי", ולפי זה צ"ל תּוֹצֵאתָהּ היות והא' לא מקבלת שוא והופכת לנחה. אולי כדאי להפוך את זה לרבים - תּוֹצְאוֹתֶיהָ (המחבר בן דורנו).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
'תוחלת' אינה ממין העניין (אין זו 'תוחלה'). כמדומני שגם את 'תוכחה' אי אפשר להשוות ל'תוצאה', כי יש לה צורה נוספת - תוכחת, וייתכן שהנטיה נעשית על פיה. פעלים מורכבים של פ"י עם ל"א יש (ככל הזכור לי) רק יצא וירא, כך ש'תוצאה' היא צורה יחידה במשקלה, ואינה מופיעה בנטיית היחיד במקרא. אבן שושן כותב צורת הנסמך ל'תולדה' - תולֶדֶת (גם זה לא מופיע במקרא) אבל לתוצאה - תוצָאַת [אולי על פי הנטיה של 'מוצא', שהוא צורת שרשי פ"י למשקל מפעל, ובניגוד לשלמים, שבהם הקמץ מתבטל בנטיית הרבים (מספרים - מספרי), 'מוצאי' בקמץ.] בתולדה הוא מוסיף צורת הנטיה למדבר - תולַדְתִּי, אבל ב'תוצאה' הוא אינו מציין נטייה נוספת פרט לצורת הנסמך. מי יודע, אולי גם הוא נבוך בזה...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אבל לתוצאה - תוצָאַת [אולי על פי הנטיה של 'מוצא', שהוא צורת שרשי פ"י למשקל מפעל, ובניגוד לשלמים, שבהם הקמץ מתבטל בנטיית הרבים (מספרים - מספרי), 'מוצאי' בקמץ.]
מה ל'מוצאי', שכן לא הפכו בו מלעיל למלרע אלא רק הוסיפו תנועה בגלל הא'; והרי זה כ"ישמרהו" שהפך ל"ימצאהו". אבל תּוֹצֶאֶת שהפך לתוֹצָאַת במלרע? מי אמר שיש בכלל משקל כזה תּוֹצָאַת? על אבן שושן הראיה. זה כמו להפוך מִרְפֵּאת שיניים למִרְפָּאַת שיניים.
'תוחלת' אינה ממין העניין (אין זו 'תוחלה'). כמדומני שגם את 'תוכחה' אי אפשר להשוות ל'תוצאה', כי יש לה צורה נוספת - תוכחת, וייתכן שהנטיה נעשית על פיה.
לענ"ד היא ממין העניין. כמו של'מורשת' ו'מורשה', ל'יבשת' ול'יבשה', ל'הולכת' ול'הוֹלְכָה' אין הבדל בנטיותיהם (ואולי גם במשמעותם), כך פה למה לחלק?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה