השקעות השקעה עם תשואה של 7%

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
עכשיו אני כותבת בקצרה את הכללים, איך משקיעים בשוק ההון בצורה סולידית, עם ממוצע רווח של לפחות 7% בשנה.

ואם מקפידים על מספר כללים פשוטים, אז אין כמעט שום סיכון!!
וזה הכללים
א: טווח ארוך 15 שנים.
ב: פיזור נכון, לא קונים מניה של חברה מסוימת, אלא מדד שלם, לדוגמה מדד תל אביב 125, קונים מניות של כל החברות שנמצאים במדד, לפי השיעור שלהם במדד.
הניסיון של הבורסות מוכיח שבכל תקופה של כ15 שנים הרוויחו בממוצע מינימום של 8% לשנה, כי גם שיש שנים שהבורסה נופלת [כמו ב-2008] אבל יש יותר שנים שהבורסה עולה.
[ולגבי 2008 ששוק המניות קרס בכ- 50%, אז בסוף 2009 השוק כבר חזר למה שהיה קודם הקריסה]
ג: לא מוכרים בשום פנים ואופן כשהשוק יורד!!! מחכים עד שיעלה בחזרה.
ד: לא סוחרים במניות אלא קונים מניות של המדד כפי שכתבתי, ופשוט שוכחים מזה!! ופעם בשנה בודקים את זה, ומאזנים לפי השינויים במדד.

היום אפשר לקנות את כל המניות האלו, דרך קרנות סל, או תעודות סל, או דרך קרן מחקה מדד, שזה דרך פשוטה ביותר לעשות את זה. [וגם כשרה]

כל זה, זה ממש על קצה המזלג, חשוב מאד להבין את מה שכתבתי טוב טוב, ולמה מסוכן בשיטה אחרת.
ושוב בסרטון שהבאתי בהודעה הקודמת, הוא מראה את המספרים והנתונים, למה בצורה הזאת זה ממש לא מסוכן, וזה נקרא השקעה סולידית!! שוב רק כששומרים על כל הכללים באדיקות!!

וזה כמובן הולך יד ביד עם הסרטון הראשון שהבאתי.

לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 

חיה.

משתמש מקצוען
@מקצועי בלבד

מעניין אותי לשמוע על רכישה נכונה גם מההיבט ההלכתי.
תוכלי להסביר לי מה שאת יודעת על ההבדלים בין קרנות סל/תעודות סל/קרן מחכה מדד?

תודה!


היום אפשר לקנות את כל המניות האלו, דרך קרנות סל, או תעודות סל, או דרך קרן מחקה מדד, שזה דרך פשוטה ביותר לעשות את זה. [וגם כשרה]

.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
תוכלי להסביר לי מה שאת יודעת על ההבדלים בין קרנות סל/תעודות סל/קרן מחכה מדד?
בעיקרון היום כבר אין תעודות סל, כי המדינה הפכה את זה לקרנות סל,

ובבקשה כתבה שמסבירה את ההבדלים


מדריך קרנות סל - יתרונות וחסרונות


מעודכן ל-12/2019


קרנות סל = מוצר פסיבי
קרנות סל הן מוצר פסיבי – מוצר שעוקב אחרי מדדים, מחקה את המדדים. מוצר שאין בו ניהול שוטף של השקעות. בעוד בקרנות נאמנות רגילות, שאינן מחקות מדדים, יש מדי יום ביומו מחשבה על הקצאת הסכומים שבקרן להשקעות שונות, ויש תזוזות – קניות ומכירות בניירות ערך שונים, בקרנות סל אין מחשבה, אין פעולות אקטיביות, יש מוצר טכני שעוקב אחרי מדד מסוים דרך החזקה בניירות הערך המרכיבים את המדד (או מכשירים פיננסיים/נגזרים פיננסיים שעוקבים אחרי המדד).

קרנות הסל הן ממשפחה רחבה יותר של מוצרי מדדים שהופכים משנה לשנה ליותר ויותר פופולריים בזכות הרציונל וההבנה שלא ניתן להכות את המדדים, ואם כך - ההשקעה הכי נכונה היא במדד עצמו דרך מוצרים עוקבים/מחקים.

קרנות סל - מכשיר עוקב מדדים
קרנות הסל (ETF- Exchange Traded Fund) נוצרו בארה"ב בתחילת שנות ה-90, והן היו המכשירים הפסיביים הראשונים בבורסות. רק אחר כך נוצרו תעודות הסל וקרנות הנאמנות המחקות. קרנות הסל הן מעין קרנות נאמנות שנסחרות באופן שוטף במהלך היום, בעוד שקרן נאמנות נסחרת רק פעם אחת או פעמיים ביום, כלומר יש לה רק שני שערים בדרך כלל, בתחילת היום ולפעמים גם בסופו. במילים אחרות, קרן סל נסחרת כמו כל מניה רגילה.

קרנות הסל התפתחו ממוצר הבסיס עוקב המדדים. התחום הזה נוצר כדי לתת מענה נוסף למשקיעים שהיו מעוניינים במוצרים מתוחכמים יותר מעבר למוצרים פסיביים. כיום ניתן למצוא למשל בבורסה האמריקאית, בוול סטריט, שורה ארוכה של קרנות סל מנוהלות (ניהול אקטיבי ולא ניהול פסיבי) שמשקיעות בתחומים שונים, החל ממדדי מניות במדינות שונות – ארה"ב, בריטניה, ברזיל, סין, יפן, אוסטרליה, קנדה, גרמניה, צרפת ועוד, דרך מדדים של סקטורים שונים – פיננסים, בריאות, טכנולוגיה, אינטרנט, נדל"ן, תעשייה, ביוטכנולוגיה, תקשורת, שירותים ועוד, וכלה בקרנות סל שעוקבות אחרי סחורות ומטבעות.

קרן הסל אמורה לעקוב אחרי מדד מסוים בצורה הטובה ביותר ובעלויות הנמוכות ביותר, וחשוב להדגיש זאת – למנהלי קרן הסל אין מחויבות להשיג את תשואת המדד, אלא לעשות ככל שביכולתם לעקוב אחרי המדד. התשואות של הקרן בפועל אל מול תשואת המדד מבטאות את טעות העקיבה שיכולה להיות חיובית או שלילית. אם היא חיובית, אז המשקיעים דווקא נהנים מתשואה חיובית ביחס למדד, וההיפך – תשואה שלילית מבטאת הפסד ביחס למדד, כלומר קרן הסל לא הגיעה ליעד שלה.
דמי ניהול נמוכים (לרוב)
קרנות הסל הן מכשיר זול יחסית, העלויות הן עלויות קנייה ומכירה כמו בכל נייר ערך אחר, כאשר מנהל הקרן סל גובה לרוב דמי ניהול נמוכים יחסית. לצד היתרונות של קרנות הסל – מגוון השקעה גדול, היצמדות למדדים/אינדקסים (שלרוב מבטאים פיזור השקעה גדול וסיכון בהתאם) ועלויות נמוכות, יש לקרנות הסל גם חסרונות. החיסרון העיקרי הוא שקרן הסל אמנם עוקבת אחרי מדד מסוים, אבל מחירה בשוק עשוי להיות נמוך מערכה ההוגן, ובתקופות מסוימות, בעיקר כשחוששים מירידות בשווקים, יכול להיות פער גדול בין המחיר בשוק לבין המחיר ההוגן/הכלכלי. בקרנות נאמנות רגילות זה לא כך – שם המשקיעים תמיד מקבלים, בניכוי עמלה, את השווי ההוגן, כלומר את מחיר השוק.

עד סוף 2018 היה בשוק ההון הישראלי מכשיר פסיבי נוסף, תעודות סל. תעודות הסל היו תעודות התחייבות, בדומה לאיגרת חוב, של מנפיק התעודה כלפי המשקיעים להשיג את תשואת המדד המסוים. במקרה כזה היה קיים סיכון שהמנפיק ייקלע לבעיות פיננסיות והחזר ההתחייבות למשקיעים בתעודות יוטל בספק.

מהפכה בשוק המקומי - תעודות הסל הופכות לקרנות סל
בסוף 2018 נכנסה לתוקפה רפורמה מקיפה ביותר שהובילה רשות ניירות ערך, שבעקבותיה הפכו תעודות הסל לקרנות סל. במסגרת הרפורמה שבוצעה בהתאם לתיקון מספר 28 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, השתנה המבנה המשפטי של תעודות הסל מאיגרת חוב לקרן נאמנות, תוך ביטול התחייבות של תעודות הסל להשיג את תשואת הנכסים שאחריהם הן עוקבות. ביטול ההתחייבות ניטרל למעשה את הסיכון שאליו חשופה החברה המנפיקה את תעודת הסל. מאז הרפורמה ממשיכות להתקיים בעצם רק קרנות הסל, שמחויבות לעשות את מיטב מאמציהן לעקוב אחר המדד. כלומר, מדובר במוצר שאמור להניב תשואה דומה, אך לא זהה לתשואת המדד שאחריו הוא עוקב.

על מנת לצמצם את הסבירות לקיומה של טעות עקיבה של הקרן ביחס למדד שאחריו היא עוקבת, הרשות איפשרה למנהלי תעודות הסל במתכונתן החדשה, ככל שיחפצו בכך, לספק למשקיעים מעין "רצועת ביטחון" בשיעור מוגבל באופן שימנע את התממשותו של סיכון מערכתי בשוק ההון.

בעקבות הרפורמה שבוצעה ב-11 פעימות, מוזגו יותר מ-100 תעודות סל ובוטלו ההחזקות ההדדיות של תעודות הסל בשווי של כ-17.2 מיליארד שקל.

מכשיר פסיבי נוסף בשוק ההון הישראלי הוא קרנות מחקות. אלו הן קרנות נאמנות לכל דבר ועניין שעוקבות אחרי המדדים. הן לא מחויבות למדד, אלא עושות את מירב המאמצים לספק למשקיעים את תשואת המדד. קרנות מחקות לא נסחרות כמו ניירות ערך רגילים, ולא כמו קרנות הסל; ניתן לסחור בהן פעם או פעמיים ביום, במחיר שמבטא את הערך ההוגן. גם היקף הקרנות המחקות הולך וגדל בשנים האחרונות במקביל להפנמת הרציונל של הגישה הפסיבית והבנת היתרונות הנוספים של הקרנות האלו - שקיפות, פשטות ועלויות מאוד נמוכות. להרחבה על קרנות מחקות - היכנסו כאן.

להלן, טבלה מאתר הבורסה שמבטאת את ההבדלים בין שלושת המכשירים הפסיביים האלו -

קרנות סל לעומת תעודות סל וקרנות מחקות


מקור

כתבת המשך
קרנות מחקות - האם כדאי?
מעודכן ל-12/2019

קרנות מחקות הן מוצר פופולרי, ובצדק. הן עוקבות אחרי מדדים/אינדקסים ולא צריך להיות מומחה גדול בשוק ההון כדי להבין איך הן פועלות; הן שקופות, ואולי הכי חשוב - העלויות בהן, במקרים רבים, אפסיות, אם כי בשנה האחרונה, חלק ממנהלי הקרנות העלו מעט את דמי הניהול.

קרנות מחקות הן מעין יצור כלאיים - הן בראש וראשונה קרנות נאמנות, אבל להבדיל מרוב הקרנות שמנהלות באופן אקטיבי את הכספים כדי לייצר תשואה, הן דומות ולמעשה קרובות משפחה של קרנות הסל שמטרתן – לספק את תשואת המדדים/אינדקסים.

הקרנות המחקות, בדומה לכל הקרנות האחרות, בעצם מרכזות את הכספים של קבוצת אנשים שמעוניינת להשקיע בקרן המסוימת. הכספים האלו מושקעים על פי תשקיף ועל פי מדיניות הקרן, והמדיניות בקרנות המחקות היא ברורה ובלי יכולת תמרון – משקיעים במדד. למשל, קרן מחקה על מדד ת"א 125 תשקיע רק במניות או במכשירים על מדד ת"א 125 במטרה להשיג את תשואת מדד ת"א 125; קרן תל בונד 30 תשקיע באיגרות חוב ובמכשירים פיננסיים שמרכיבים את מדד התל בונד, במטרה להשיג את תשואת מדד התל בונד.

מה זאת השקעה פסיבית?

ההשקעה במדדים היא השקעה פסיבית – אין צורך בניהול שוטף, אין צורך בבדיקת השקעות או במכירה וקנייה לעתים תכופות במקביל לאירועים בשוק, דוחות ואירועים בחברות עצמן. הגישה הזו מגדילה את קהל המאמינים שלה באופן רציף, אבל היא עומדת בסתירה למוטו של תעשיית הקרנות, שדוגלת בניהול של מנהלי השקעות מומחים כדי לייצר תשואה עודפת. בפועל, הציבור משתכנע שקשה ואפילו בלתי אפשרי להכות את השוק על פני זמן, כלומר לספק תשואה עודפת מעל המדד במשך תקופה ממושכת; וגם אם התשואות ברוטו נאות, במקרים רבים דמי הניהול בניהול האקטיבי גורמים לתשואה נטו להיות מאכזבת ביחס למדד הייחוס.

מקור
 

המימד הנוסף

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
@מקצועי בלבד , האמת שסתם נכנסתי משעמום (פנימי, לא באמת...) ואני ממש נהנתי לקרא את התגובות העניניות שלך... רואים שיש לך ידע ושאת מתאמצת להעביר אותו נכון לתועלת הציבור...יישר כח
 

בעצם...

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הרבה אנשים הולכים לקרוא את האשכול הזה,
ולהגיד: וואי איזה יופי אני הולך להיות מליונר עוד 20 שנה.
אם זה היה נכון שהתשואה היא 7 אחוז ענף הנדלן היה דומם...
בנדל"ן תמיד יש את החלום 'לרכב' על עליית המחירים הבאה...
מעבר לזה, המוצר הסופי שאנו רוצים (רובנו, נראה לי) מכל המיליונים זה נדל"ן, (דירות לילדים)
אז אם עוד 20 שנה יהיה לי מיליון שקל, שיהיו שווים חצי דירה בפרדס חנה, לא עשינו כלום.
וזו אחת הסיבות שאנשים משקיעים בנדל"ן.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
אחרי שקראתם קצת,
אז הנה עוד כמה אפשרויות, שאפשר לעשות בהפקדה חודשית, ואם בוחרים נכון, אז בעז"ה יעשו 7% תשואה לשנה בממוצע.
א: חיסכון לכל ילד, בקופת גמל, להגדיל את ההפרשה לכל הילדים.
ב: קרן השתלמות.
ג: קופת גמל להשקעה.

לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 
נערך לאחרונה ב:

ממתינה

משתמש מקצוען
אחרי שקראתם קצת,
אז הנה עוד כמה אפשרויות, שאפשר לעשות בהפקדה חודשית, ואם בוחרים נכון, אז בעז"ה יעשו 7% תשואה לשנה בממוצע.
א: חיסכון לכל ילד, בקופת גמל, להגדיל את ההפרשה לכל הילדים.
ב: קרן השתלמות.
ג: קופת גמל להשקעה.

לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
את 2 האופציות הראשונות אני מכירה.
אשמח לשמוע על קופת גמל להשקעה.
מה היתרונות, מה החסרונות, איך מבצעים בפועל.
תודה רבה על כל המידע!
ממש פותח את הראש...
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
זה נכון שבהשקעה לטווח ארוך ניתן ללכת על מסלולים עם סיכון מוגבר?

לא שואל, לא מתעניין, אין לי שקל להשקיע...
ייתכן מאד, וזה תלוי במשתנים מסוימים.
אבל כשיהיה לך שקל, אני אנסה לעזור.

לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
מה היתרונות, מה החסרונות, איך מבצעים בפועל.
תודה רבה על כל המידע!
ממש פותח את הראש...
קופת גמל להשקעה דומה מאד לקרן השתלמות,
מפקידים כל חודש, או כל פעם שרוצים, יש הרבה חברות ומסלולים וכו', [יש מסלולים מאד אטרקטיביים]
הכסף נזיל לחלוטין,
ישנם דמי ניהול,
יש על זה מס רווחי הון, אבל אם משאירים לפנסיה, ומקבלים כקצבה, אז אין על זה מס.
מצטרפים כמו שמצטרפים לקרן פנסיה או קרן השתלמות. [או באתר או בטלפון]

לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 

בעצם...

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
ייתכן מאד, וזה תלוי במשתנים מסוימים.
אבל כשיהיה לך שקל, אני אנסה לעזור.

לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
ובכן, קוראים לזה פראפראזה, כמדומני...

והשאלה שלי באופן ספציפי מכוונת לחיסכון לכל ילד
שרלוונטית גם עבור 'נטולי שקלים'.
אז אשמח לעזרה.
תודה.
 

חרמון

משתמש מקצוען
@מקצועי בלבד ונגיד שהחלטתי לקנות מניה, אני יכולה ממש עכשיו ללכתלקנות אותה?
איך זה בדיוק קורה עם חיסכון חודשי?
כל חודש הולכים וקונים מניה אחרת?
ואיפה בכלל קונים אותה?
נכנסתי עכשיו לאתר של הבנק בקטגוריה של שוק ההון וזורק אותי להתפלגות החשבון שלי.
יש לך עוד כללים או שמה שרשום פה באשכול מספיק?
אמאלה... לא כ"כ מהר אני אלך לקנות מניה אבל חייבת להרחיב אופקים.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
למיטב ידיעתי הסכום המזכה בפטור ממס עומד על כ- 18 אל"ש.
נכון.
מעבר לסכום זה יש טעם להפקיד דווקא בקרן השתלמות? יש תקרה של כמה קרן השתלמות יכולה להכיל?
הנה כתבה שמסקרת בצורה מקיפה את כל מה שנוגע לקרן השתלמות.


מעודכן ל-06/2019



קרנות השתלמות הן מכשיר משתלם ביותר; אין כיום חיסכון טוב מקרנות השתלמות, אז אם אין לכם - תבקשו מהמעסיק. לא בטוח שהוא יסכים, זה מכשיר "שעולה" לו לא מעט, אבל שווה להתעקש על זה - גלומות בו הטבות מאוד משמעותיות, בעיקר הטבות מס, שהופכות את המכשיר לכלכלי מהיום הראשון - אתם לא משלמים מס על ההפקדות של המעסיק (ההפקדה יורדת מהשכר לצורכי מס), אתם לא משלמים מס על רווחי ההון של הקרן,ואתם משלמים מס במימוש של הקרן (על הרווח שנזקף לכם). מעבר לכך מדובר במוצר לטווח בינוני - 6 שנים, בעוד שהחסכונות האחרים שיש בהן הטבות מס הם מוצרים פנסיונים מובהקים להשקעה לטווח ארוך.


קרן השתלמות היא אפיק חיסכון לפרקי זמן קצרים עד בינוניים – המימוש של הקרן אפשרי החל מתקופה של שש שנים – אך ניתן כמובן להמשיך אותה עד גיל הפנסיה. הקרן הזו עברה מספר שינויים לאורך השנים. בתחילה היא הייתה מיועדת למימון השתלמויות מקצועיות ולימודי המשך, מה שהעניק לה את השם. היום קרנות השתלמות מהוות צורת חיסכון נפוצה אצל שכירים ועצמאים, שנהנים מהעובדה הפשוטה שזהו אפיק החיסכון היחידי לטווח כזה שמאפשר קבלת פטור והקלות ממס - הקלות במס על הפרשה לקרן השתלמות (הפרשה של המעסיק ושל העובד), ופטור ממס על רווחי הון בעת מימוש הקרן. מדובר בהטבה ענקית ביחס לאפיקי החיסכון האחרים, ולכן רבים מאוד מעוניינים וחוסכים במכשיר הזה.

מאפיינים עיקריים של קרנות השתלמות
קרנות השתלמות נבדלות מאפיקי חיסכון אחרים במספר פרמטרים. ראשית, בניגוד לקרנות הפנסיה למשל, בקרן השתלמות אין ולא יכול להיות כל רכיב ביטוחי. זהו אפיק חיסכון נטו, אותו גם לא ניתן להרחיב. מאפיין חשוב אחר, שגם הוא לא מובן מאליו בעולם החסכונות, הוא שגם כאשר מפסיקים להפקיד את הכספים לקרן לפרק זמן מסוים, תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, אמורים הכספים לקבל ותק ולצבור על גביהם ריביות. יש כאן גמישות שלא מובנת מאליה בתחום.

חשוב לזכור שכמו כל סוג של חיסכון, גם במקרה של קרנות השתלמות נגבים דמי ניהול על ידי הקרנות השונות. מבחינה השוואתית הם נוטים להיות נמוכים יותר ביחס לקרנות הפנסיה ולתוכניות חיסכון אחרות. דמי הניהול המקסימליים עבור קרן השתלמות הם 2% בשנה, אבל אתם לא צריכים לשלם דמי ניהול גבוהים כאלו – אם אתם קיבלתם את הקרן דרך מקום העבודה שלכם, ומדובר במקום גדול, אז סביר להניח שאתם מלכתחילה משלמים משמעותית מתחת ל-2% האלו. וגם אם אתם מגיעים ממקום קטן, ואם תנאי פתיחה לא טובים – דמי ניהול גבוהים, אתם יכולים להתמקח על דמי הניהול ולהוזיל אותם. התחרות הקיימת בין הגופים מביאה אותם לספק הנחות מהירות שמא הלקוחות יעזבו. בפועל דמי הניהול שלכם צריכים לנוע בין 0.5% ל-1%.

התנאים ככל הנראה המשתלמים ביותר ניתנים לעובדי הוראה, עם דמי ניהול מינימליים שיכולים להיות גם סביב ה-0.05%. כדי להוריד את דמי הניהול ניתן, מעבר להתמקחות מול הגופים האלו, לבחור בקרנות השתלמות המבוססות על מודל הניהול האישי (IRA). דמי ניהול במסלולים אלה יהיו נמוכים בחישוב שנתי – עד 0.4% בדרך כלל – כשיתרון הוא שכל אדם יוכל לקבל את ההחלטות שהוא סבור שמתאימות לו ביותר. מצד שני, כן יש כאן צורך להבין את התחום ולרדת לרזולוציות די קטנות, כך שניהול אישי לא מיועד למתחילים.

התשואות של קרנות השתלמות אינן מובנות מאליהן ומשתנות בין הקרנות השונות ובפרקי זמן שונים. חשוב שתסתכלו מהי התשואה של הקרן בשנה האחרונה אך גם בטווח גדול יותר – למשל חמש שנים אחורנית. התשואה השנתית של קרן ממוצעת עם תמהיל של אפיקים סולידיים לצד מרכיב מנייתי (של עד 30%) יכולה להיות בסביבות 4% ומעלה בהסתכלות לכמה שנים אחורה. אבל חשוב לזכור שמה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה. מעבר לכך, בהינתן הריבית האפסית, היכולת לייצר תשואה בשווקים נמוכה במיוחד, והציפיות ה שהתשואה באפיקים הסולידיים תרד משמעותית.

קרן השתלמות אצל שכירים
הפלוס העיקרי של קרנות השתלמות הוא כאמור הטבות המס. הטבות אלה ניתנות לא רק עבור ההפקדה, כפי שנרחיב מיד, אלא על כל אחד מהנכסים שמחזיקים במסגרת קרן ההשתלמות. המשמעות היא שכל אחד מהנכסים, בין אם מניות, קרנות ריט, אגרות חוב או כל דבר אחר, פטורים ממס רווח במועד המכירה. גם הריביות המתקבלות במסגרת הקרן פטורות ממס.

קרנות השתלמות מעניקות הטבות במס המשתנות אצל שכירים ביחס לעצמאים. אצל השכירים ההפקדה תהיה פטורה ממס כאשר היא תהיה בגובה של 2.5% מהמשכורת מצידו של העובד ועד 7.5% מצידו של המעביד: כלומר, בסך הכול אפשר להפקיד לקרן עד 10% מהמשכורת החודשית וליהנות מפטור ממס, אך קיימת תקרת הפקדה שעד אליה ניתנת ליהנות מפטור ממס - עד שכר חודשי של 15,712 שקל, ניתן להפקיד (10% - מעביד ועובד) ולזכות בפטור ממס. מעל זה ניתן להפקיד, אך לא תהיה הטבת מס על ההפקדה לקרן. מדובר בעצם על הפקדה של 18,800 שקלים בשנה לקרן שמזכה אתכם בהטבות מס.

הטבת מס ראשונה – ההפקדות לקרן השתלמות לא נחשבות שכר

הפקדות של מעביד לקרן השתלמות לא נחשבות כחלק מהשכר. לדוגמה – המעביד מפריש 600 שקל בחודש לקרן ההשתלמות שלכם, הסכום הזה יורד מהשכר, יורד בעצם מההכנסה החייבת, אתם לא משלמים על זה מס.

ההפקדה החודשית לקרן השתלמות היא עד תקרה של 1,571 שקל בחודש (עד 10% מהשכר), כאשר מתוך סכום זה – 1,178 שקל המעביד מפרישו-392 שקל אתם מפרישים. על ההפרשה של המעביד 1,178 שקל אין מס – אתם בעצם מרוויחים מיד את הטבת המס על הסכום הזה – כמה מאות שקלים (תלוי במדרגה שלכם – בהנחה של מדרגת מס 30%, הרי שהרווחתם – כ-360 שקל בחודש).

במקביל, ההפקדה של המעביד נחשבת כמובן כהוצאה מוכרת למעביד.


הטבת מס שנייה – פטור ממס על רווחים

וזה לא הכל – הקרן משקיעה כספים בניירות ערך שונים – מניות, אגרות חוב ועוד, אם יש לה (וההנחה כמובן שיש לה) רווחים, אז הקרן עצמה פטור ממס על הרווחים האלו.

בחלוף 6 שנים הקרן נזילה – אתם יכולים למכור אותה – המכירה לא חייבת במס על רווחי הון גם אם הרווחתם על ההשקעה בקרן. פשוט - קיים פטור גורף, וזה בשעה שהמס על הבורסה (המס על רווחים בבורסה) מסתכם ב-25%.

ונדגים את היתרונות המיסויים – המעביד הפקיד לכם 10 אלף שקל בשנה לקרן השתלמות – הסכום הזה יורד מהשכר, אתם לא משלמים עליו מס (חיסכון שתלוי במדרגת המס – במדרגה של 30%, מדובר על רווח של 3 אלף שקל). אחרי 6 שנים ולאחר שהפקדתם על פני השנים 80 אלף שקל (הפקדה של המעביד ושלכם לפי היחס 7.5% מעביד 2.5% אתם) אתם ממשיים את הקרן ב-120 אלף שקל. אז ראשית – הרווחים שנוצרו בתוך הקרן, פטורים, והרווח שלכם – 40 אלף שקל (השקעתם/ הפקדתם 80 אלף וקיבלתם במימוש 120 – הפרש/ רווח של 40 אלף שקל).

הפקדת קרן השתלמות – גם לעצמאים
לכאורה, הפקדת כספים לקרן השתלמות נראית מעט משתלמת פחות עבור עצמאים, ולו בגלל שהם מבצעים את ההפקדות באופן עצמאי (אין מעביד שמפריש להם כספים לקרן), ובכל זאת, השילוב בין ההטבות המס לבין הגדרת ההפקדה כהוצאה מוכרת הופכים את ההפקדה לכדאית. סעיף 17 (5א) של פקודת מס הכנסה מאפשר לעצמאי להפקיד עד 7% מההכנסה השנתית שלו לקרן ההשתלמות כדי ליהנות מהטבות המס. לא נדרש שההפקדה תתבצע מדי חודש, כאשר העצמאי יכול להפקיד פעם או מספר פעמים בשנה. בדרך זו הוא אמנם לא ייהנה מהצבירה מדי חודש ומהתשואה השוטפת של הקרן, אך זה לא כל כך משמעותי.

שימו לב ש-2.5% האחוזים הראשונים מההפקדה לא מוגדרים כהוצאה מוכרת, אך 4.5% הנותרים דווקא כן. החוק מגדיר הכנסה שנתית מקסימלית שמאפשרת ליהנות מהטבות המס, שהיא 261,000 ש''ח נכון לעכשיו. אם לוקחים בתור דוגמא עצמאי המרוויח 12,000 ש''ח בחודש, כלומר – הוא מרוויח בשנה 144,000 ש''ח, אזי מכיוון שהסכום נמוך מתקרת ההפקדה הנלקחת לבחינת הפטור מס, הוא יקבל את ההטבות שמגיעות לו - אותו עצמאי יוכל להפקיד לקרן ההשתלמות 10,880 ש''ח במסגרת מגבלת ה-7%, כלומר 840 ש''ח מדי חודש. 2.5% האחוזים הראשונים (3,024 ש''ח בשנה) לא יוכרו כהוצאה מוכרת, אך 4.5% (4,896 ש''ח בשנה) כן.

למדריך המלא על קרנות השתלמות לעצמאיים

איך פותחים קרן השתלמות?
האבחנה שעשינו בין עצמאים לבין שכירים רלוונטית גם בבחינת אופן פתיחת קרן ההשתלמות והפקדת הכספים לה. לכל קרן יש דרישות משלה, מבחינת ההליך שנדרש לבצע, שנקודת ההתחלה היא יידוע העובד את המעסיק שהוא מעוניין לפתוח קרן השתלמות, או לחלופין להפקיד עבורו כספים לקרן קיימת. לאחר פתיחת הקרן נדרש מהמעסיק לבצע ניכוי של חלק העובד מתלוש המשכורת שלו, כשהתשלומים יועברו לקרן ההשתלמות שנפתחה בכל אחד מחודשי השנה. יש להעביר את ההפקדות של העובד ושל המעסיק – כאמור, עד 7.5% מתלוש המשכורת - תוך שבעה ימי עסקים ממועד תשלום המשכורת, או 15 ימים מסוף החודש הרלוונטי לתלוש המשכורת. אם המעסיק משלם לעובד משכורת ב-10 לחודש, הרי שהוא יכול להעביר את הכספים עד סביבות ה-18-19 לחודש (תלוי אילו ימים מוגדרים כימי עסקים), או לחלופין עד ה-15 לחודש הבא. חובת ההעברה של הכספים והדיווח עליהם חלה על המעסיק, כאשר מי שחוטא לכך עלול לקבל עונשים חמורים, החל מקנס כספי נכבד ועד למאסר.

ומה באשר לעצמאים? ובכן, אצלם התמונה שונה. על העצמאי לפנות לקרן ההשתלמות, ולצרף את תעודת העוסק שלו או מסמכים אחרים שיידרשו בהתאם לדרישתה של הקרן. הוא יכול לבחור בהפקדות חודשיות אף גם להעביר הקפדות נקודתיות בכל מועד אחר. לא מעט עצמאים בוחרים להפקיד את הכספים לקראת תום שנת המס, כאשר הם כבר יודעים פחות או יותר היכן הם עומדים מבחינה כלכלית השנה.

משיכת הכספים – עניין של עיתוי

אם תשאלו אנשים למה להפקיד לקרנות השתלמות ולא לאפיקי חיסכון אחרים, סביר להניח שרבים יציינו את העובדה שקרנות ההשתלמות ניתנות למשיכה לאחר פרק זמן קצר הרבה ביחס לחסכונות פנסיונים אחרים – קרנות פנסיה, קופות גמל. מעבר לכך – רבים גם יגידו שהיא משתלמת שכן המעסיק מפריש 7.5% (2.5% העובד עצמו) וכן שמושכים אותה ללא מס.

קרן ההשתלמות זמינה לאחר שש שנים למשיכה, עם פטור ממס, לכל מטרה. אחרי שלוש שנים אפשר למשוך את הכספים ללא מס עבור מימון השתלמויות או לימודים, בהתאם למטרה הראשונית של הקרן. את הכספים אפשר למשוך אחרי שלוש שנים גם במצב בו העובד הגיע לגיל הפרישה. כאשר יש שתי קרנות השתלמות, אפשר למשוך את הכספים על פי המועד הראשון של המשיכה. למשל, אם יש קרן השתלמות אחת שנפתחה ב-2010 ונוספת שפתחו ב-2014, יהיה ניתן למשוך את שתיהן כבר ב-2016, שש שנים לאחר מועד פתיחת הקרן הראשונה.

משיכה שלא בתנאים האלה תצריך תשלום מס בהתאם למדרגה הספציפית של המס – שימו לב שאצל שכירים חל המס רק על חלקו של המעסיק, מאחר ומהפקדות העובד כבר נגבה מס. על הרווחים חל מס משמעותי ולכן משיכה מקרן השתלמות, לפני הזמן, ממש (אבל ממש) לא כדאית.

אצל עצמאים, יש קווי דמיון אך גם נקודות שוני. התנאים לגבי הוותק זהים, כך שלאחר שש שנים ניתן להשתמש בכספים ללא מס, או לאחר שלוש שנים במקרים הנקודתיים שהוזכרו. עצמאים יקבלו מס על הרווחים שלהם כל עוד הסכום שהקפידו לא עולה על תקרת ההפקדה המקסימלית של קרן השתלמות, שעומדת נכון לשנת 2016 על 18,240 ש''ח.

בקשה למשיכת כספים אינה מורכבת יותר מדי. לכל חברה יש טופס בקשה אחר למשיכה, שזמין לרוב באתר האינטרנט שלה, אליו מוסיפים צילום של תעודת הזהות, מסמך המעיד על שיוך חשבון הבנק לאותו אדם (למשל צ'ק מבוטל) ולעיתים גם מכתב מהמעסיק על עצם הרצון לשחרר את הכספים. החדשות הטובות הן שלא תצטרכו לחכות חודשים לקבלת הכספים – על החברות לבצע את המשיכה תוך פרק זמן מקסימלי של ארבעה ימי עסקים. בתחילת חודש עשוי פרק הזמן להתארך לסביבות שבוע ימים, מאחר ושלושת הימים הראשונים אינם מוגדרים לצורך זה כימי עסקים.

שאלות ותשובות
מה זאת קרן השתלמות?

נתחיל בעובדה פשוטה - קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון, והיא מכשיר החיסכון הכמעט בלעדי לטווח בינוני שגלומות בו הטבות מס משמעותיות לחוסכים.

נשמע מעניין, מהן הטבות המס ומה זה אומר על התשואה נטו של הקרן?

התשואה של קרנות ההשתלמות אמורה להיות גבוה יותר מכל אפיק השקעה דומה לאותו טווח שנים, וזה בזכות הטבות המס. דמי הניהול יחסית נמוכים ואגב – אל תשכחו, להתמקח על דמי הניהול.

הטבות המס בקרן ההשתלמות נחלקות לשתיים - הטבות המס בשלב ההפקדה – מדובר בהטבה שאינה קיימת באף מכשיר השקעה אחר לטווח הזה. השכיר או העצמאי מקבלים הטבת מס על ההשקעה/ הפקדה בקרן – זה משמעותי מאוד. הטבת מס שוטפת - קיים פטור ממס על רווחי הון.

הטבה נוספת לשכירים היא גודל ההפקדה של המעסיק. המעסיק מפקיד בשביל העובד פי 3 מגובה ההפקדה של העובד.

מי יכול לקנות קרן השתלמות?

ניתן לחסוך בקרן גם כעצמאיים וגם כשכירים. תקופת החיסכון היא ל-6 שנים, אך יש מקרים שניתן למשוך את הכסף לפני סיום התקופה הזו.

תשכנעו אותי, יש עוד יתרונות?

כן, אבל הם פחות מובהקים ומוחלטים מהטבות המס. ראשית, הכסף מנוהל על ידי בתי השקעות שאמורים לנהל את הכסף במקצועיות ומומחיות. כמו כן, דמי הניהול נמוכים יותר מאפיקי חיסכון מקבילים.

הטבה מסוג אחר – ניתן לעבור בין מסלולי השקעה ללא תשלום מס רווחי הון גם על סכומי ההפקדות שמעל לתקרת ההפקדה. דחיית המס על סכומים אלה מאפשרת למעשה צמצום תשלומי המס הכוללים ומגדילה באופן משמעותי את התשואות המצטברות של החיסכון בקרן. יתרון כזה, אגב, קיים גם בפוליסות חיסכון.

עניין נוסף - ניתן להעביר את קרן ההשתלמות בין חברות ביטוח ובתי השקעות, מבלי לשלם מס על רווחי ההון – זה אגב, לא קיים בפוליסות החיסכון.

ואם תצטרכו – הקרן עשויה לשמש ביטחון ללקיחת הלוואה. כלומר, אם נניח יש לכם בקרן ההשתלמות 100 אלף שקל, אז כתלות במצב הקרן (הזמן עד לנזילות ועוד) אתם יכולים לקבל הלוואה בתנאים טובים. נניח שתרצו 50 אלף שקל – לא צפויה בעיה, וכך אתם ממשיכים לצבור את ההטבות המיסויות וליהנות מהכסף בריבית יחסית נמוכה.

נניח שאנחנו רוצים לעבור לקרן אחרת, זה פשוט?

האמת שכן. זמן ההעברה מקרן לקרן עומד על 10 ימי עסקים, והוא בדרך להתקצר ל-5 ימים. ההודעה על המעבר היא פשוטה – מילוי טפסים והעברה. במקרים רבים הגוף שאליו אתם עוברים יעשה בשבילכם את העבודה.

איזה קרן לבחור?

הכי חשוב - להתאים את מסלול ההשקעה לגיל שלכם ולמאפיינים הספציפיים. ככלל - בגילאים צעירים מומלץ לבחור במסלול מסוכן (עם שיעור מניות גבוה) מהטעם הפשוט שעל פני תקופה ממושכת המניות מנצחות את האפיקים הסולידיים וזה ברור – מי שלוקח סיכון במניות מצפה גם לקבל סיכוי – תשואה. זה בעצם הפיצוי שלו על לקיחת הסיכון. אז למשקיעים בתחילת הדרך זה מצוין כי גם אם יהיו בשוק נפילות (ויהיו) לאורך זמן צפוי שהמניות יספקו תשואה עודפת. זה לא כך לגבי השקעה לטווחים קצרים יותר – לפני 60 כמובן שזה סיפור אחר – הם צריכים להשקיע באפיקים סולידיים יותר כי המטרה שלהם היא לשמור על הכסף, ולא לקחת סיכונים – אם תהיה מפולת בדיוק בשנים האלה הם במילים פשוטות – "אכלו אותה"

בפועל, קרנות ההשתלמות מחולקות לשלושה סוגי מסלולים

מסלול מנוהל - ניהול ההשקעות בהתאם לשיקולם המקצועי של מנהלי ההשקעות. זה מצב שבו אתם סומכים על מנהלי ההשקעות ונותנים להם לשחק ולהשקיע את הכסף שלכם. במסלול הזה אפשר לבחור רמות סיכון שונות – מסלול כללי שהוא סוג של ברירת מחדל בעיני משווקים וסוכנים רבים (ולא בטוח שהוא צריך להיות כך); מסלול כללי ב' (מסלול שבו מרכיב מניות גבוה מהמסלול הכללי), מסלול אג"ח, מסלול מנייתי.

מסלול מחקה מדד/ פאסיבי. המסלול הזה יהיה להיט בעוד מספר שנים, בינתיים הוא גדל, אבל בזהירות. במסלול הזה אתם בעצם מצמידים את הכסף למדד מסוים – זה יכול להיות- ת"א 35, ת"א 125, תל בונד וגם מדדים על מניות בחו"ל ואגרות חוב בחו"ל – שפע של אפשרויות. כאן גם דמי הניהול נמוכים יותר – אין באמת ניהול, יש רק מעקב אחרי אינדקסים, ומעבר לכך – הרציונל של המכשירים האלו הוא שלא ניתן לאורך זמן להכות את השוק, כלומר שמנהלי ההשקעות לא מצליחים לנצח את המדדים, ואם אתה לא מנצח אותם אז תצטרף אליהם.

מסלול שלישי שנמצא עדיין בחיתולים - ניהול עצמאי של הכסף (IRA). גם המסלול הזה יהיה להיט בעתיד. בקרנות האלו כל ההחלטות הן שלכם – אתם קובעים מה לקנות כמה לקנות, מתי לקנות – הכל. כאן צריך להבין ולהכיר את שוק ההון, לדעת לבצע פעולות (ממש לא מסובך) ולעקוב אחרי השוק.

אני רוצה למשוך את הכסף מהר, לפני 6 שנים – אפשר?

בעיקרן הכספים משתחררים אחרי 6 שנים, אבל ניתן למשוך גם לאחר שלוש שנים, אם הכספים מיועדים להשתלמות מקצועית. כמו כן, אפשר למשוך אחרי שלוש נים אם החוסך הגיע לגיל פרישה.

ועניין חשוב בהקשר למשיכה – אפשר למשוך חלק מהכסף (לא דווקא את כל הכסף בקרן), אלא שאז לא ניתן יותר להפקיד כספים לקרן.

ונניח שמשכתי לפני הזמן – מה קורה?

לא ניתן למשוך בשלוש השנים הראשונות. לאחר שלוש שנים ניתן למשוך את כספי הקרן, אך אם לא עמדתם בתנאים אז תצטרכו לשלם מס הכנסה גבוה (בהתאם למס השולי החל על העובד). המס הזה הוא על הפקדות המעביד ועל הרווחים שנצברו בקרן, והוא הופך את המשיכה ללא כלכלית. עדיף לקחת הלוואה לתקופה זו – כאמור הקרן מאפשרת לקיחת הלוואה ממנה (אם נזילה אז לרוב 805 מהיקף הקרן, אם לא נזילה – 50% מהיקף הקרן.

ביקשתי למשוך את הכסף, תוך כמה זמן זה יגיע לחשבון?

לרוב תוך ארבעה ימי עסקים, אבל אם המשיכה "נופלת" על אחד משלושת הימים הראשונים של החודש ניתן לדחות את המשיכה עד ליום העסקים הרביעי של החודש. קחו בחשבון שאם החשבון של הקרן לא מתנהל באותו הבנק שלכם, ייקח להעברה עוד יום (העברה בין הבנקים).

חס וחלילה החוסך נפטר – מה קורה עם הכסף?

הכספים עוברים למוטבים המפורטים בטפסי הקרן. אם החוסך א מילא את "הוראת המוטבים" יועבר הכסף למנהל עזבונו או ליורשיו על פי חוק.

כמה עצמאיים יכולים לחסוך?

חשוב שעצמאיים יפקידו את המינימום הנדרש על פי חוק פנסיה לעצמאים, לאחר מכן כדאי להפקיד לקרן ההשתלמות את השיעור המזכה במלוא הטבת המס בקרן - 4.5%. עצמאים המשלמים מס הכנסה בשיעור גבוה, ירוויחו יותר מהשלמת ההפקדה לקרן הפנסיה ל-16.5% המזכים בהטבות במס הכנסה, ובמידה שיישארו להם כספים להפקיד, רצוי להפקידם לקרן ההשתלמות עד תקרת ההפקדה המזכה בפטור ממס רווחי הון (18,240שקל).

עצמאים המשלמים מס הכנסה בשיעור נמוך יכולים לחלק את כספי ההפקדות שלהם כך שיהיו ברמה דומה בקרן ההשתלמות ובקרן הפנסיה.

וכמה שכירים חוסכים?

הפקדות של עד 10% מהשכר ברוטו של שכיר, מזכות אותו בהטבות במס הכנסה ובמס רווחי הון, עד תקרת ההפקדה השנתית. אם השכר גבוה מתקרת השכר הזכאית להטבת המס (15,712 שקל בשנת 2017), לא תחול הטבת המס על הסכומים שיופקדו מעל התקרה, ובמילים פשוטות - הפקדות של 1,571 שקל בחודש יהיו זכאיות להטבה וכל שקל מעל סכום זה ימוסה כרגיל

מבלבל, אז מה בעצם גובה ההפקדות הזכאיות להטבת המס?

זה תלוי במספר גורמים - גובה השכר; תקרת השכר המוטב – 15,712 שקל בחודש; שיעור הפקדת העובד (עד 2.5% מהשכר; שיעור הפקדת המעסיק (עד 7.5% מהשכר). ההפקדות מבוצעות באופן שוטף עד לסך של 10% מהשכר, כאשר העובד מפקיד לקרן עד 2.5% מהשכר והמעסיק עד 7.5% מהשכר. המעסיק יכול להפקיד רק עד פי 3 מהפקדות העובד.

כאשר יש הפקדות מעל תיקרה זו, יחוייב העובד במס שולי על ההפרש בין תקרת ההפקדה לבין ההפקדה בפועל, וסכומים אלה לא יהיו זכאים לפטור ממס רווחי הון, כלומר יש כאן עדיין הטבה חשובה.

ההפרשה לקרן השתלמות היא מהברוטו הכולל את כל רכיבי השכר?

לא, רק הרכיבים הנחשבים הכנסת עבודה ישמשו להפרשה בגין קרן השתלמות. חשוב להדגיש – קרן השתלמות היא לא חובה, המעסיק לא חייב לתת לכם אותה!

מה גובה ההפקדות הזכאיות להטבת המס לעצמאיים?

הטבת המס בעת ההפקדה תינתן להפקדה בסך של עד 4.5% מההכנסה החייבת בפועל ועד תקרת הכנסה של 260,000 שקל בשנה (סכום הפקדה מקסימלי של 11,700 שקל ).

הטבת המס על רווחי הון אינה מוגבלת לאחוז מסוים מההכנסה החייבת, והיא ניתנת לכל סכומי ההפקדה, עד התקרה המוגדרת (18,240 שקל). תקרת ההפקדה המוטבת משתנה כל שנה בהתאם לקביעת משרד האוצר.

נניח שהפקדנו סכום העולה על התקרה, מה קורה?

בעת הפקדת הכסף בקרן יוטל מס הכנסה רגיל על חלק ההפרשה החורג מהתקרה, כאילו הייתה הכנסה ששולמה לעובד. הרווח הריאלי שנצבר על הפקדה זו חייב במס בשיעור של בין 15% ל-25% בעת משיכת הכסף, בדומה למס המוטל על אפיקי השקעה אחרים. כלומר, בעצם שוללים את הטבות המס שניתנות לקרן השתלמות על ההפקדות הנוספות.

מקור


לא יועצת, לא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
@מקצועי בלבד ונגיד שהחלטתי לקנות מניה, אני יכולה ממש עכשיו ללכתלקנות אותה?
איך זה בדיוק קורה עם חיסכון חודשי?
כל חודש הולכים וקונים מניה אחרת?
ואיפה בכלל קונים אותה?
נכנסתי עכשיו לאתר של הבנק בקטגוריה של שוק ההון וזורק אותי להתפלגות החשבון שלי.
יש לך עוד כללים או שמה שרשום פה באשכול מספיק?
אמאלה... לא כ"כ מהר אני אלך לקנות מניה אבל חייבת להרחיב אופקים.
קודם כל אל תרוצי כ"כ מהר!!
ותדעי גם מה החלופות!!

אני חושבת שהדברים הראשונים להשקיע בהם, הם:
א: חיסכון לכל ילד, בקופת גמל, להגדיל את ההפרשה לכל הילדים.
ב: קרן השתלמות, בסכום שפוטר ממס.

ועכשיו לתשובות לשאלות שלך, [וצריך לשים לב תמיד גם לנושא הכשרותי]

@מקצועי בלבד ונגיד שהחלטתי לקנות מניה, אני יכולה ממש עכשיו ללכתלקנות אותה?
כן.
איך זה בדיוק קורה עם חיסכון חודשי?
כל חודש הולכים וקונים מניה אחרת?
ואיפה בכלל קונים אותה?
נכנסתי עכשיו לאתר של הבנק בקטגוריה של שוק ההון וזורק אותי להתפלגות החשבון שלי.
תחזרי להודעה הראשונה שלי באשכול הזה, ותסתכלי בסרטון שם, וזה ייתן לך מענה לשאלות.

לא יעצת, ולא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 

חרמון

משתמש מקצוען
קודם כל אל תרוצי כ"כ מהר!!
ותדעי גם מה החלופות!!

אני חושבת שהדברים הראשונים להשקיע בהם, הם:
א: חיסכון לכל ילד, בקופת גמל, להגדיל את ההפרשה לכל הילדים.
ב: קרן השתלמות, בסכום שפוטר ממס.

ועכשיו לתשובות לשאלות שלך, [וצריך לשים לב תמיד גם לנושא הכשרותי]


כן.

תחזרי להודעה הראשונה שלי באשכול הזה, ותסתכלי בסרטון שם, וזה ייתן לך מענה לשאלות.

לא יעצת, ולא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
תודה רבה על תשובותיך הנעימות והמקצועיות.
אל תדאגי, לא כ"כ מהר אני אקנה אותה אבל בפירוש עשית לי חשק:p
אף פעם לא חשבתי שגם אני יכולה.
איפה נכנס הנושא של הכשרות? בטיב המפעלים המושקעים?
 

בעצם...

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
איפה נכנס הנושא של הכשרות?
1. שאת לא מלווה את כספך ומקבלת תמורתו רבית, אלא קונה שותפות בחברה וזכאית לחלקך ברווחים.
2. שהחברה שאת 'שותפה' בה לא מלווה כספים (בין היתר את כספך) ברבית
3. שהחברה שאת 'שותפה' בה לא מחללת שבת.
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
איפה נכנס הנושא של הכשרות? בטיב המפעלים המושקעים?
האם את קונה מניות של חברות מחללות שבת?
היתר עיסקא,
והאם במניות מסוימות שאין יהודים, לא צריך לחשוש לדברים אסורים?
וכו'
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
והשאלה שלי באופן ספציפי מכוונת לחיסכון לכל ילד
שרלוונטית גם עבור 'נטולי שקלים'.
אז אשמח לעזרה.
תודה.
כשזה לטווח ארוך, אז לכאורה עדיף "סיכון מוגבר", שזה בשמו השני מסלול "סיכוי מוגבר".
אבל יש רק מסלול אחד כזה שהוא כשר, וזה של חברה די חדשה בתחום.

לא יעצת, ולא ממליצה, אין לי רישיון ייעוץ.
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה