הרמוניה (קול שני, טריצות, או איך שתרצו לקרוא לזה)

הנושא בפורום 'פורום מוזיקה' פורסם ע"י joujou, ‏7/11/19.

  1. joujou

    joujou משתמש רשום מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏12/9/18
    הודעות:
    91
    תודות :
    88
    נקודות:
    19
    עיסוק:
    טכנאות מחשבים
    מיקום:
    ירושלים
    אני יודע שדיברו על הנושא הזה רבות בפורום, אבל אני חושב שזה יועיל לכולם אם זה יהיה באשכול אחד מסודר.
    אני מדבר על טיפים לאיך לשיר בקול שני. זה יכול להיות טיפים מניסיון אישי, טיפים מקצועיים או אפילו לשלוח שמות של זמרים או מקהלות ששרים הרבה בהרמוניה ויכולים לעזור לפיתוח השמיעה בנושא.
     
    סופראן סטודיו, ydel ו-יעל הפקות מודים על התגובה.
  2. סוגרים שידוך

    סוגרים שידוך משתמש מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏5/3/14
    הודעות:
    1,015
    תודות :
    2,159
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    שדכן לספרדים 05832a@gmail.com 0583260583
    מיקום:
    מודיעין עילית
    דף הבית:
    באמת שאני לא מבין בזה
    תתקנו אותי אם אני טועה
    יש לי דחף לדחוף כאן את האף
    לדעתי זה לכאו' תלוי בכל שיר לפי האקורד שלו
    כך יוצרים הרמוניה שנשמעת טוב
    על ידי ששלושה קולות מצטרפים לאקורד
    הראשון משורר על טון דו
    השני משורר על טון מי
    השלישי משורר על טון סול

    אני מדבר מנסיון של שירי שבת של המשפחה על השולחן, לא משהו מקצועי...
     
    cantor, ydel ו-סופראן סטודיו מודים על התגובה.
  3. joujou

    joujou משתמש רשום מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏12/9/18
    הודעות:
    91
    תודות :
    88
    נקודות:
    19
    עיסוק:
    טכנאות מחשבים
    מיקום:
    ירושלים
    אתה צודק לגבי אקורדים (וגם זה חלקית).
    אני שואל לגבי קול שני שיש לו כללים קבועים (שני תווים מעל התו הנוכחי באותו סולם)
     
  4. נתנאל 1

    נתנאל 1 משתמש פעיל סאונד והפקות אולפן מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏8/4/18
    הודעות:
    439
    תודות :
    960
    נקודות:
    99
    אגב גם בקול שני של שני תווים יש לפעמים משחק לפי האקורד במצבים מז'וריים מסויימים
    נגיד אם האקורדים הם C ואחר כך F וחוזרים לC אז כשהתו הוא סול לפעמים הקול שני שלו הוא דו
    מקווה שאני מובן..
     
    cantor מודה על התגובה.
  5. יונתן שטרן

    יונתן שטרן משתמש סופר מקצוען סאונד והפקות אולפן עיצוב גרפי מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏17/4/11
    הודעות:
    370
    תודות :
    1,399
    נקודות:
    246
    הקול שני משתנה בהתאם לאקורד. קול שני רגיל יהיה טרצה גדולה (2 טונים) או טרצה קטנה (טון וחצי) ולפעמים גם קוורטה (2 וחצי טונים) מעל הסולו (אפשר גם מתחתיו) מה שיקבע אם לשיר טרצה גדולה, טרצה קטנה או קוורטה זה סוג האקורד והצליל שהסולו שר מתוך האקורד.

    לדוגמה אם ינוגן אקורד C:

    אם הסולו ישיר את הצליל דו, הקול שני ישיר את הצליל מי - טרצה גדולה מעליו.
    אם הסולו ישיר את הצליל מי, הקול שני ישיר את הצליל סול - טרצה קטנה מעליו.
    אם הסולו ישיר את הצליל סול, הקול שני ישיר את הצליל דו - קוורטה מעליו.

    למעשה קול שני לא זז במרווח קבוע כל הזמן אלא משתנה בהתאם לאקורד ולצליל הסולו. והוא ינוע באחד משלושת מרווחים אלו (כמובן שאפשר לייצר קולות שניים מורכבים יותר שנעים במרווחים שונים ולא בצורה אחידה למנגינה.)
     
  6. joujou

    joujou משתמש רשום מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏12/9/18
    הודעות:
    91
    תודות :
    88
    נקודות:
    19
    עיסוק:
    טכנאות מחשבים
    מיקום:
    ירושלים
    תודה על ההסבר המפורט של התיאוריה.
    מה שבעיקר אני רוצה לדעת זה איך נגיד מקהלת מלכות או נשמה, עושים קולות שניים (אני מדבר על הקול השני הקלאסי של טרצה קטנה) ככה בקלות ובכל סולם.
    נגיד לי קל יותר לשיר קול שני בסולם מינורי וקצת יותר קשה במז'ורי ובדמיניש בכלל.
     
    ydel ו-יונתן שטרן מודים על התגובה.
  7. dLive

    dLive משתמש צעיר מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏13/4/16
    הודעות:
    751
    תודות :
    75
    נקודות:
    29
    מיקום:
    בני ברק
    עושים את בקלות ע"י עיסוק קבוע במוזיקה.
    הסולמות נקלטים במוח. זה אפילו לא מאמץ.
    אקורדים חריגים (כלומר, אלו שמשתמשים בתווים שמחוץ לסולם) דורשים מעט ריכוז - שוב, זה עניין של ידע מוזיקלי.

    אם אצלכם הכי קל סולם מינורי - כנראה שאתם עוסקים בעיקר בו.
    לא נקלט לכם במוח הסולם המז'ורי כדבעי. תנגנו/תשירו עליו שוב ושוב, תלמדו עוד אפשרויות לאקורדים לשירים (מז'וריים), אלתורים וכו'. זה יוצר היכרות עם הסולם.
    כמו אלו שכתבו על לנגן בלי להסתכל על קלידים, או לנגן שיר מדויק לפי שמיעה.
    ככל שעובר הזמן ומתאמנים עוד - הסולם הופך למשהו ברור במוח.
     
    ydel, יעקב1245, נתנאל 1 ו-3 משתמשים נוספים מודים על התגובה.
  8. יונתן שטרן

    יונתן שטרן משתמש סופר מקצוען סאונד והפקות אולפן עיצוב גרפי מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏17/4/11
    הודעות:
    370
    תודות :
    1,399
    נקודות:
    246
    זה עניין של אימון ופיתוח שמיעה מוזקלית ככל שתשיר יותר קול שני כך זה יהיה יותר קל
     
    ydel, יעקב1245, joujou ומשתמש נוסף מודים על התגובה.
  9. joujou

    joujou משתמש רשום מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏12/9/18
    הודעות:
    91
    תודות :
    88
    נקודות:
    19
    עיסוק:
    טכנאות מחשבים
    מיקום:
    ירושלים
    אתה מכיר אולי ביצועים עם הרבה קולות שניים שיכולים לעזור לפתח את השמיעה?
     
    ydel ו-יונתן שטרן מודים על התגובה.
  10. יעקב1245

    יעקב1245 משתמש מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏31/7/17
    הודעות:
    390
    תודות :
    1,446
    נקודות:
    149
    קודם כל להתאמן, כמובן

    תגלגל בפה את הסולם הרבה פעמים מלמעלה למטה ולהיפך,
    תנסה להתחיל מאמצע הסולם (ולהשאר על אותם התווים, כלומר לא להתחיל את הסולם מבסיס אחר)
    אם יש מקום שאתה מרגיש שאתה נתקע, תנסה לבדוק איזה היכן הצליל ממוקם בסולם, ותעלה ממנו בסולם (או תרד, אגב זה גם מפתח את חוש ההתמצאות בסולם, לשיר קולות שניים באוקטבה יותר נמוכה)
    ואתה יכול כמובן להעזר בכלי נגינה בשביל לאתר היכן אתה נתקע
    מאמין שברגע שתבודד את המקומות הבעיתיים, תוכל יותר להבין כיצד לעשות זאת גם שם
     
    נתנאל 1 מודה על התגובה.
  11. יונתן שטרן

    יונתן שטרן משתמש סופר מקצוען סאונד והפקות אולפן עיצוב גרפי מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏17/4/11
    הודעות:
    370
    תודות :
    1,399
    נקודות:
    246
    להקת 'לב טהור', הדיסקים שלהם מלאים בהרמוניות קוליות שמלבד שהם תענוג לאוזניים (לטעמי) אם תקשיב להם ותנסה לשיר את הקולות שניים/שלישיים שהם שרים, אני מאין שזה יעזור לך לפתח את היכולות המוזיקליות.
     
    ydel ו-joujou מודים על התגובה.
  12. זעירא דמן חבריא

    זעירא דמן חבריא משתמש רשום מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏19/5/19
    הודעות:
    56
    תודות :
    21
    נקודות:
    9
    משהו יכול לעלות פה דיסק שמסביר את כל העניין בהרחבה?
     
    ydel מודה על התגובה.
  13. יעקב1245

    יעקב1245 משתמש מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏31/7/17
    הודעות:
    390
    תודות :
    1,446
    נקודות:
    149
    אתה בטוח?
    לדוגמא ממקומך של קרליבך כשהוא מבוצע על בסיס לה מינור, במילים מחכים אנחנו לך מסיימים בלה ואחרי זה אפשר לרדת לסול לפני ה'מתי תמלוך', לענ''ד הקול השני הנכון שם הוא סי ולא דו.
    אותו דבר בח' של ואני בחסדך של צ'ייט
    ממתין לדעת המקצוען
     
    יונתן שטרן מודה על התגובה.
  14. יוסף יצחק פרקש

    יוסף יצחק פרקש משתמש סופר מקצוען הפקות ואירועים סאונד והפקות אולפן עיצוב גרפי מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏22/8/15
    הודעות:
    1,836
    תודות :
    3,614
    נקודות:
    209
    עיסוק:
    נגינה, הלחנה, ועיבוד מוזיקלי.
    הוא דיבר על מקרה שיש אקורד דו מז'ור
     
    ydel, יעקב1245 ו-יונתן שטרן מודים על התגובה.
  15. יונתן שטרן

    יונתן שטרן משתמש סופר מקצוען סאונד והפקות אולפן עיצוב גרפי מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏17/4/11
    הודעות:
    370
    תודות :
    1,399
    נקודות:
    246
    כפי שרשמתי זה תלוי גם באקורד, אם הסולו שר צליל מתוך האקורד (1,3,5 של האקורד לא צלילים נוספים מסולם האקורד) הקול שני גם ישיר צליל מתוך האקורד (וזה יצא טרצה או קוורטה)

    בדוגמה של השיר ממקומך, אם הסולו יורד מלה לסול בקטע שלפני 'מתי תמלוך', אז גם האקורד ישתנה ולא יישאר על לה מינור אלא ירד לסול מז'ור, לכן במקרה זה ברור שהקול שני לא ישיר דו (כי אז הצליל לא מתוך האקורד) אלא סי כפי שכתבת. (טרצה מהסולו)

    מקווה שזה ברור, ותודה על המחמאות!
     
    ydel, יעקב1245 ו-קלאסיקה מודים על התגובה.
  16. יעקב1245

    יעקב1245 משתמש מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏31/7/17
    הודעות:
    390
    תודות :
    1,446
    נקודות:
    149
    הבנתי
    לא (הכרתי ולא) שמתי לב להתנייה של c
    אשמח אם תוכל לתת לי דוגמא לכך משירים מוכרים (לאו דווקא c, ואם יש לך - אז גם לאקורדים שבהם ההבדל הוא בצליל הראשון והשני של האקורד, בדוגמא אותה הבאת ההבדל מתבטא רק בצליל השלישי) ?
    תודה מראש
     
    ydel מודה על התגובה.