שיתוף - לביקורת הראש ישיבה והפסיכולוג

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
בס"ד

פרק ז'
ישיבת "דברי אמת" שכנה לה בטח, במרחביה
האינסופיים של חולות הנגב. לא הרחק מבאר
שבע, שבאזור מכונה 'בירה'.

רחוקה מן העיר הגדולה וההמולה, פיזית ומנטלית.
נודעה בעולם הישיבות, באורחה הרגוע והשליו.
היו בה פחות מעמדות, מאבקי ועדים, ומלחמות
על כל 'שטעלע'.

אבל מלבדם היתה ישיבה ככל הישיבות. שקדו בה
אריות, נתעלו בה נשמות טהורות, הבחורים
התלוננו על הארוחות, והמשגיח הזהיר מפני
הוצאת רשיונות.

היו בה צו"לים וגם מעט יושבי קרנות. אבל מעל
כל החסרונות, המעלות, ושאר העובדות היבשות,
ריחפה צילו של ראש הישיבה.

ראש ישיבה זה לא היה דומה לשאר ראשי הישיבות…

היה זה לפני כשני עשורים, עת כיהן כרב ומנהל רוחני
של כל מוסדות הדת והיראה, בעיר הבירה באחת
ממדינות אירופה.

היתה זו משרה רמה, עם הצלחה כבירה. הוא
החדיר בבני הגולה, אהבת תורה ויראת שמיים.
כשרבים מצעירי הקהילה אף גלו ללמוד בישיבות
קדושות, לפני שפנו ללימודי אקדמיה והשכלה
גבוהה. מה שהיה חידוש גדול במקומם.

מכריו ומעריציו הרבים, ייחסו את ההצלחה,
להנהגתו המיוחדת שבה הנהיג את צאן עדתו.
הנהגה של יחס אישי לכל אחד ואחת.

הוא הכין בכבודו ובעצמו, כל נער ובת מצווה
בהגיעם לגיל מצוות. השתתף בכל שמחה ואירוע
שנחגג אצל אי מי מבני הקהילה. השקיע כל מרצו,
בהשכנת שלום ואחווה בין בני ובנות עדת מרעיתו.

וכך בהכירו כל אחד מה מצבו הרוחני, חוסנו
הנפשי, ידע להלך בין הטיפות. למד מתי נחוצה
הערה זהירה, ומתי זקוקים רק לאהבה, שתרווה
את הנפש העייפה כמים קרים.

על ידי כושר הבחנה מיוחדת זו, שרכש בעמל
השנים. עיצב בקרבם גאווה יהודית נאמנה, וזהות
רוחנית איתנה.

ויהי ברבות הימים, ילדיו של 'הרב' גדלו והוצרכו
למוסדות לימוד מתאימים. רחש ליבו לחזור ארצה
לערש נעוריו היכן שצמח וגדל. בתקווה שהענפים -
אלו הילדים, ימשיכו אף הם להכות שורשים. יפסעו
בדרך הסלולה והמסורה.

אך דאגה דאג עדיין - כסף מניין?!

בינתיים בארץ נפוצה השמועה, בדבר הרב הדגול,
שסלל דרך בשדה החינוך. ורכש הבנה מופלאה
בנפש הדור הצעיר.

חשבו גדולי הרבנים והעסקנים, שאין מתאים
מ'הרב' החשוב הנ"ל. שנפשו הומה לחזור לצור
מחצבתה - 'עולם התורה והישיבות' ובשילוב
הבנתו הרגשית המעמיקה, וודאי יצליח להעמיד
את ישיבת 'דברי אמת' על תילה עד שתהא 'מעטירה'.

המשך יבוא בעז"ה​
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
בס"ד

פרק סיום ברוך השם.
תודה רבה לכל העוקבים והקוראים.
למדתי בעזרת הפרסום והמשוב - המון!.
אשמח מאוד לכל תגובה או הערה.
אפשר גם במייל: shlomoshaked1אין לכתוב כתובת מייל

פרק ח'

"הייתי בחור עדין והורי יחד איתי חשבו, שישיבת
'דברי אמת' הדרומית, ודאי תתאים לאופיי.

והאמת שצדקנו, הישיבה הלמה אותי ואני
התאמתי לה, זה היה כמו שידוך מצויין. נהניתי
מכל רגע.

עם עניין אחד בישיבה פחות הסתדרתי. וזה -
העומד בראשה. ה'רשם' הבכיר הסתובב אצלנו
בישיבה קטנה שיעור ג', לעשות נפשות ל'דברי
אמת', הקסים אותי בסיפורים על ראש ישיבתה
הדגול שניחן בכישורי ניתוח והבנה אנליטיים.

הוא סיפר לי ברוב להט, על יכולותיו המאגיות,
לרדת לעמקי נבכי נפשו, של כל צורב ומבקש.

ועל השיטה המיוחדת שפיתח בעקבותיה, שעוזרת
לו להורות לכל בחור בנפרד את דרכו המיועדת,
שבעזרתה יוכל לעלות במעלות התורה כפי ערכו.
כדברי שלמה המלך: "חנוך לנער על פי דרכו" .

באתי לישיבה בתחילת זמן אלול, מלא ציפיות
ותקוות כרימון. אהבתי את המקום והאווירה,
התרגלתי לרעיון שקראוון משמש כחדר שינה.

ייחלתי כבר, לראות בעיני רוחי את הראש ישיבה
האגדי. בשבועות שקדמו לתחילת הזמן, בניתי
מערך שלם במוחי. איך אשתחל לספסלים
הראשונים בזמן מסירת השיעור כללי, אכבוש את
בושתי ועדינותי המובנית, ואקשה או איישב,
העיקר אדאג להבליט את נוכחותי, שהראש ישיבה
וודאי ישים לב אליי. כך שידע מיד לבנות ולפתח לי
את התוכנית הפרטית והמסלול לשטייגן האישי.

הגיע זמן ארוחת בוקר, לאחר תקיעת שופר
ושחרית אלולי ראשון. הבחורים החלו להתוודע
אחד לשני. "נו תגיד" שאלתי את שפיצר הבני
ברקי, זה שידעתי בבירור שיש לו אח מבוגר יותר
בישיבה והוא עשה רושם של כל יודע, "מתי הראש
ישיבה פה מוסר את השיעור כללי?" שפיצר צחק
עלי בהבעה מלאת ביטחון עצמי, "תגיד לי הכל
בסדר איתך, נהפכת לצו"ל לקראת ישיבה גדולה?!
מעניין דווקא דיברתי עם חברים שלך מישיבה
קטנה הם אמרו שאתה בחור ממש לעניין".

הסמקתי ממבוכה. אבל מיד התעשתתי, ידעתי
שרק זה מה שחסר לי, לאבד את לשוני ולקבל
תדמית לא יוצלחית ממש על ההתחלה. "לא מה
פתאום, פשוט אני מצפה בכיליון עיניים לסקירת
מערכות המובטחת שסיפרו שכל אחד מקבל
מהראש ישיבה". כל יושבי השולחן פרצו בצחוק
מתגלגל, שהתחלף עד מהרה לשתיקה ממתינה.
מסתבר שהם ציפו בדיוק כמוני ל'הבטחה' ותלו
עיניהם בשפיצר כדי לשמוע מתי היא תגיע.

"אהה… הנושא הזה" שפיצר שם לב לעניין שנוצר
סביבו ודי נהנה להיות המייבין. "הבנתי מאחי שזה
עובד קצת אחרת, הראש ישיבה נוהג להסתובב
בביהמ"ד בשעות הסדרים, בינות לספסלים
והסטנדרים של הבחורים. ודי לו בכמה מבטים כדי
לקלוט מיהו 'הכלי חמדה' שניצב בפניו".

סדר א': הצלחתי לתפוס חברותא 'שפיץ' התחלנו
ללמוד בהתמדה, משתעשעים במילותיה של
הגמרא. הסדר תם. הזמן פשוט חלף בלי שבכלל
שמתי לב. טוב בינתיים הראש ישיבה הסתובב רק
ליד שיעור ב', אולי מחר הוא יכרכר סביבנו חשבתי
בהשלמה.

היום השני: קמתי בהתלהבות, בכל זאת יום שני
בישיבה. אתמול במנחה ואח"כ גם במעריב עמדתי
במקום מצויין. מיהרתי להתיישב שם, ובכך לקבוע
שם את מקום תפילתי מכאן ואילך.

התרכזתי להניח תפילין כיאות, הסתבכתי קצת עם
הטוטפות, שיהיו בדיוק מכוונות. בינתיים הציבור
החל להתקדם בתפילה, ורציתי להתחיל גם כן
להתפלל קצת במרוצה, כדי להספיק ברכו עם
הציבור.

פתאום שמתי לב לצל אדם שמשתקף בסידורי,
הרמתי עיניים ו… נתקלתי במבט של יהודי מבוגר
(מרחוק הוא נראה יותר צעיר) עם עיניים חודרות
שמרוכזות רק בי, הסידור נשמט לי לרצפה מרוב
בהלה, אבל העיניים החודרות לא זזות כמלוא
נימה. הריסים נדמו בעיני ארוכים לאין שיעור,
הקמטים שמסביב נראו לי הרים וגבעות. חלפה לה
דקה ארוכה שדמתה לנצח, עד שהראש ישיבה
המשיך הלאה בסקירתו.

צנחתי על הספסל. כל הלחץ והמתח שבניתי
לקראת המפגש המיוחל עם הראש ישיבה, כל
התקוות, ציפיות, דמיונות התנפצו פתאום לרסיסים
ונחתו על קרקע המציאות, שבה ראש הישיבה אכן
היה ועודנו גאון בתורה ובנפש האדם. אבל מדובר
ביהודי מבוגר, שפספס כבר את הגישה לדור
העכשווי, הוא גאון האבחנה אבל ממסמס את
'הלמעשה'. לפחות כך הרגשתי".

אפי בחן את גיטי שישבה מהופנטת עם עיניים
מצועפות, כמעט דומעות.
"לכן לא הייתי מסוגל להיכנס לתחום של הדרכה
בתפילה, זה מעורר בי טראומה מידי חזקה".

אבל אני מתפלל כל יום שאדע איך להתגבר,
ולתת למומחים בי לטפל.

ס - ו - ף.
 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
לא מספיק הבנתי... מה היתה הטראומה? שהראש ישיבה ראה שהוא מתפלל מהר?
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
לא מספיק הבנתי... מה היתה הטראומה? שהראש ישיבה ראה שהוא מתפלל מהר?
נכון. יש פה קצת כשל בתיאור הטראומה.
זה היה אמור להיות: שבעקבות הציפיות
המוגזמות שהוא פיתח למפגש הראשון
שבו הראש ישיבה יבחן אותו מקרוב,
ולמעשה הוא התאכזב מאוד ממפגשם
הראשון למרות שלכשעצמו לא קרה פה כלום.
הרי הר"י סה"כ בחן אותו. אבל גודל הציפייה והאכזבה
שבאה בעקבותיה יצרו אצלו ריאקצייה גדולה
להשגיח על בחורים בשעת התפילה.

רציתי להבליט את הנקודה, שגם בבעיה שהיא
לכאורה קטנטנה ולא כל כך משמעותית.
מותר וכדאי ללכת לטפל.

ושוב תודה לכולכם על הקריאה, הלייקים,
וכתיבת התגובות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה