הפרויקט החדש מבית אוצר החכמה - מפרשי האוצר

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הוא אשר אמרתי, הגרד"צ הילמן לא הסכים בשום אופן לשמוע דירוג שמישהו בן זמנינו יקבע מיהו מגדולי הראשונים ומיהו מקטניהם, גם אם לטענתו הוא "עורך תורני מוצלח שיודע לדרג את הראשונים לפי רמת הישרות שבדבריהם"
ממש לא.
אם אותו אחד היה מפרט לו דירוג של ראשונים, לא בטוח שהיתה לו בעיה.
הבעיה שלו היתה בניפוח המקובל במחוזותינו, לפיו כל ראשון הוא 'מגדולי הראשונים', וכל אחרון הוא 'גאון הגאונים'.
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ממש לא.
אם אותו אחד היה מפרט לו דירוג של ראשונים, לא בטוח שהיתה לו בעיה.
הבעיה שלו היתה בניפוח המקובל במחוזותינו, לפיו כל ראשון הוא 'מגדולי הראשונים', וכל אחרון הוא 'גאון הגאונים'.
אני מופתע. אתה באמת סבור שיש בידינו להכין מיפרט דירוג לגדולת הראשונים???
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני מופתע. אתה באמת סבור שיש בידינו להכין מיפרט דירוג לגדולת הראשונים???
כפי שאמרתי לעיל:
עורך תורני מוצלח, הוא זה שמבין בלימוד, ברמה שיודע לדרג את הראשונים והאחרונים לפי רמת הישרות, הגאונות, והבקיאות. כשלומדים הרבה מפרשים, ומבינים אותם לעומק, בצירוף הבנת הסוגיא לעומק, אוטומטית מתפתח סולם הערכה.
מעניין אותי לשמוע את דעתו של @מוישה
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כפי שאמרתי לעיל:

מעניין אותי לשמוע את דעתו של @מוישה
אין לי את היכולת להביע דעה. יש אמת בדבריך, אבל אני נוטה יותר שככל שלא מדובר בלימוד אישי, אלא בכתיבה למכון ובעצם לרבים, הרי שנדרש מהעורך להתנהל לפי מה שמקובל בבית המדרש.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אין לי את היכולת להביע דעה. יש אמת בדבריך, אבל אני נוטה יותר שככל שלא מדובר בלימוד אישי, אלא בכתיבה למכון ובעצם לרבים, הרי שנדרש מהעורך להתנהל לפי מה שמקובל בבית המדרש.
ודאי שצריך להתנהל באופן המקובל בבית המדרש. אבל ברור שכשלעורך מתפתח סולם אישי, הוא יודע להבחין בין סברות ברזל שמביאים אותם 'למעלה', לבין סברות קצת פחות מוצקות, שמקומם הוא בהערות, בפתיחת 'וראה ב...'
 

לעבדיג יענקל

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אם ניקח לדוגמא את רזא דשבתי - שהוא מעין ספר טלפונים שמביא לך את כל הנושאים השייכים לסוגיא ומציין עליו את כל הפירושים, אכן צריך להביא את המפרשים לפי סדר חשיבותם מכיון שהוא אינו אלא כציון ומ"מ.
אך זה ודאי שעל כל כותב סוגיא בזמנינו א"א לבוא עליו בטענות מדוע הוא התייחס רק לחלק מן הראשונים ולא הביא את כולם, מכיון שכך יצא לו לפי סדר לימודו. וה"ה כאן ודאי ששייך לסנן בין המפרשים מהו הערה ושאלה ומה שייך לעיקרי הסוגיא, וככל שמדובר על המפרשים המבארים את הסוגיא ודאי ששייך לסנן לפי סדר החשיבות (מה שלכאורה לא שייך בהערות על הסוגיא).
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ודאי שצריך להתנהל באופן המקובל בבית המדרש. אבל ברור שכשלעורך מתפתח סולם אישי, הוא יודע להבחין בין סברות ברזל שמביאים אותם 'למעלה', לבין סברות קצת פחות מוצקות, שמקומם הוא בהערות, בפתיחת 'וראה ב...'
מקובל. זה בוודאי חלק מרכזי מאוד בהתפתחות כעורך מעבר להתפתחות התורנית האישית.
 

Penguin

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
כמה נהניתי מהסיפור על הגרד"צ הילמן, שכששמע אחד שמדבר על הריטב"א ש'היה מגדולי הראשונים', אמר לו שאין לו זכות לומר כך, עד שלא יתן רשימה של ראשונים שהם פחותים ממנו...

הסיפור מוכר [אם כי שמעתיו על ראשון אחר]. אבל להסיר לזות שפתיים, הריטב"א נכלל כאחד מגדולי הראשונים בדורו הוא . [אם בהשפעתו על בני דורו בשו"ת, אם בפרשנותו הנרחבת והיסודית על הש"ס, ואם בתולדות התקבלות ההלכה ומספר האזכורים אליו מפנה רבינו הבית יוסף].
מה שהערתי על המיזם של מפרשי האוצר, קשור לסדרי העדפה בספרות בת זמנינו. כלומר, הערבוב של קבצי ישי"ק, פניני אגדה ומוסר על הדף וכיוצ"ב יחד עם ספרים נפלאים [באמת] שנכתבו על המסכת. גורם לכך שמרוב עצים לא רואים את היער ורק מקשה על הלומד עם העמסת מידע לא רלוונטי.
 
נערך לאחרונה ב:

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אם ניקח לדוגמא את רזא דשבתי - שהוא מעין ספר טלפונים שמביא לך את כל הנושאים השייכים לסוגיא ומציין עליו את כל הפירושים.
ברזא דשבתי, ובספר המפתח להרמב"ם, הקפידו מאוד לסדר את הרשימה לפי סדר כרונולגי ולא לפי מידרג החשיבות.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הויכוח על עדיפות המפרשים הוא ויכוח מרתק
אבל זה ממש לא נכון שמיינו באוצר החכמה לפי רלוונטיות.
המפרשים מופיעים לפי סדר מיקרי לחלוטין. (א"ב של שמות הספרים)
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
כפי שתוכל לראות, הנידון כאן הוא לא על המפעל הנאדר של אוצר החכמה, אלא על ההודעה הזו
השאלה היא מה התועלת ללומד המצוי. הרי ריבוי חומר בדרך כלל אינו תורם להבנה.
אם היה אפשרות שהלומדים ידרגו את חשיבות המפרש לפי התועלת שמפיקים ממנו. יתכן כי המיזם היה יותר מדבר אלי
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כפי שתוכל לראות, הנידון כאן הוא לא על המפעל הנאדר של אוצר החכמה, אלא על ההודעה הזו
תגובתי היתה להודעה זו:
יש אפשרות סינון לפי פירושים, הגהות, ציונים ושיעורים.
וחוץ מזה, שסדר תצוגת המפרשים היא לפי חשיבות כלשהי, שעברה ביקורת של ת"ח מומחים בתחום.
שבאה בעיקבות הודעתך הנ"ל.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
מה שהערתי על המיזם של מפרשי האוצר, קשור לסדרי העדפה בספרות בת זמנינו. כלומר, הערבוב של קבצי ישי"ק, פניני אגדה ומוסר על הדף וכיוצ"ב יחד עם ספרים נפלאים [באמת] שנכתבו על המסכת. גורם לכך שמרוב עצים לא רואים את היער ורק מקשה על הלומד עם העמסת מידע לא רלוונטי.
לפעמים בחוברות נידחות ולא לעניין יש פתאום קטע אחד טוב שמדבר פונקט על מה שמעניין את הלומד, זו הסיבה שהחוברות הללו נמצאות באוצר החכמה (גם כאשר 'אוצר' פיזי מוגבל בשטח יוותר על החוברת), ובמסגרת הפרויקט השימושיות שלהן עלתה עוד יותר
בדרך כלל יש לתאריך ההדפסה השלכה על המיקום ולכן חוברות אלו עולות בדרך כלל לקראת סוף התוצאות

הכותב צודק שכשזה יוצא יחד עם מאה תוצאות אחרות הוא ישמח לדלג על זה

אבל הוא חייב לזכור שלפעמים החוברת מדבר על נושא שהיה נורא פשוט לכל הדורות, ואז החוברת תהיה בין הבודדים שהעלו את הנושא

הלומד בן זמננו שרוצה לקבל פתרון מיידי למה שמטריד אותו, ישמח לגלות במצב זה את הקטע הגזור מהחוברת, "על המקום", ולא ישמח לגלות שהסירו את החוברת מהמיזם

זו הסיבה שהחוברות נשארות, ושאוצר החכמה משלמים הון רב של שעות עבודה כדי לקטלג אותן
 

החברותא

משתמש חדש
עריכה תורנית
תוכנה ממש ברמה היא ממש יעילה גם בחלוקה שלה לפי שאלות ותשובות של התוס' ממש מקל על הלימוד גם למי שלומד להבנה ללא צורך במפרשים וכל שכן לעורך תורני שצריך תמצט ציטוט בדברי התוס' והמפרשים ממש "שמן אפרסמון"
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה