הערות בההדרה

עט להשקיע

עימוד ועיצוב מקצועי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
כעת הנני עוסק בההדרה של ספר חסידות (מלפני כ150+ שנה),
לפני כשני עשורים ההדירו את אותו הספר.
והנה למרבה פליאתי, במקומות שלענ"ד הפשט הוא כפשוטו, החל המהדיר הקודם להאריך ולהרחיב על דברים שלכאורה אינם קשורים כלל וכלל לנושא.
האם גם לכם קרה כך?
 

לעבדיג יענקל

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
גם אני מצאתי כבר כזאת בספר חסידות, שישנם שינויים מפליגים בין המהדורה הישנה לחדשה.
הפריע לי מאוד, אף שעיקר השינויים הם בסגנון, או במקום שהמחבר קיצר והביא רק את המ"מ והמהדיר הוסיף מדיליה.
(אולי אנחנו מדברים על אותו ספר?)
 

עט להשקיע

עימוד ועיצוב מקצועי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
זהו ספר שהמחבר זצ"ל לא כתב כלל מ"מ,
והמהדיר הקודם הוסיף מ"מ וביאורים קצרים.
ולפעמים זה נראה פשוט מגוחך האריכות וההתפלפלות על דברים שלכאורה כלל אינם נכונים...

צריך להתפלל שלא יצאו כאלו שגיאות...
 

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
כל לומד יכול לגשת ללימוד הספר מזוית מבט שונה, לכן לא נכון לקרוא להערות מכל סוג שהוא 'שגיאות', כמובן אם הדברים הכתובים בגוף ההערה הם דברים של טעם, עם זאת ייתכן לפעמים שמטרת המהדיר אכן היתה להחדיר מושגים מסוימים והוא השתמש בשבילם בספר, כננס על גבי ענק.
לכן, אם המהדיר פועל מטעם עצמו יכול הוא לעשות ככל העולה על רוחו, כמובן בלא לסטות מתורת אמת, ובאופן זה הרי הוא מסתכן בכמות המכירות... אך אם העורך עובד במכון מסוים, שאז המתענינים בספר רוצים ללמוד את עיקר הספר, לא יהיה זה נכון להרחיב במקום שאמרו לקצר ובהערות שלא מגוף הענין.
 

לעבדיג יענקל

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לא מדובר בתיקונים שנעשו בהערות, אלא תיקונים בסגנון שהוכנסו בגוף הספר, וע"ז באה הטענה.
 

נוכחות לעסקים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עריכה תורנית
D I G I T A L
כל הנושא של עריכת ספרים בדורנו צריך שיפור גדול זה הפך לסוג של תחרות אם מכון אלמוני עשה ככה אז מכון פלוני כבר מחקה ומוסיף ומרוב הידורים ורצון לעזור למעיין כבר לא יכולים ללמוד את דברי הספר עצמו
לא חסר דוגמאות של עריכה ואפילו קיטוע או פיסוק או הערות מלמטה שנובע מחוסר הבנה, או מהרצון להוסיף כמה שיותר הערות ביאורים כדי לקשט הספר עד שאפשר להמליץ "העיקר חסר מהספר" כשרוב הדגש נמצא בסביב לדברי הספר ולא בספר עצמו
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כל הנושא של עריכת ספרים בדורנו צריך שיפור גדול זה הפך לסוג של תחרות אם מכון אלמוני עשה ככה אז מכון פלוני כבר מחקה ומוסיף ומרוב הידורים ורצון לעזור למעיין כבר לא יכולים ללמוד את דברי הספר עצמו
לא חסר דוגמאות של עריכה ואפילו קיטוע או פיסוק או הערות מלמטה שנובע מחוסר הבנה, או מהרצון להוסיף כמה שיותר הערות ביאורים כדי לקשט הספר עד שאפשר להמליץ "העיקר חסר מהספר" כשרוב הדגש נמצא בסביב לדברי הספר ולא בספר עצמו
קנאת סופרים תרבה חכמה.
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
זהו ספר שהמחבר זצ"ל לא כתב כלל מ"מ,
והמהדיר הקודם הוסיף מ"מ וביאורים קצרים.
ולפעמים זה נראה פשוט מגוחך האריכות וההתפלפלות על דברים שלכאורה כלל אינם נכונים...

צריך להתפלל שלא יצאו כאלו שגיאות...

כל הנושא של עריכת ספרים בדורנו צריך שיפור גדול זה הפך לסוג של תחרות אם מכון אלמוני עשה ככה אז מכון פלוני כבר מחקה ומוסיף ומרוב הידורים ורצון לעזור למעיין כבר לא יכולים ללמוד את דברי הספר עצמו
לא חסר דוגמאות של עריכה ואפילו קיטוע או פיסוק או הערות מלמטה שנובע מחוסר הבנה, או מהרצון להוסיף כמה שיותר הערות ביאורים כדי לקשט הספר עד שאפשר להמליץ "העיקר חסר מהספר" כשרוב הדגש נמצא בסביב לדברי הספר ולא בספר עצמו

בנוהג שבעולם, שכל מהדיר מתהדר בראש ובראשונה בטעויות ובחסרונות קודמיו.
חזון נפרץ הוא לראות מהדירים שפותחים את הספר שלהם במבוא המגולל את מעלות המהדורה שלפנינו, תוך טחינת המהדורות הקודמות עד לאבק.

ולגבי ריבוי ההערות - אני יכול להעיד על עצמי, שכשאני רואה שיצא מתחת ידי קובץ וורד עם הרבה הערות, אני מרגיש יותר "חכם", וכשאני מקבל ספר מעומד, וכל ההערות שלי הוכנסו לסוגריים תוך גוף הטקסט - אני מרגיש עקצוץ קטן, כאילו לקחו ממני משהו. אבל נו מילא, השם שלי אף פעם לא נכתב על ספרים שעסקתי בעריכתם.... :cool:
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אבל נו מילא, השם שלי אף פעם לא נכתב על ספרים שעסקתי בעריכתם.... :cool:
אל תטעם, כי לא תוכל להפסיק. זה ממכר... והמלחמות על הקרדיטים שמתנהלות אח"כ...

בקיצור, עדיף לא להכנס לנישה הזו, אא"כ זה נצרך לצורך פרנסה (דהיינו פרסומת).
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
חזון נפרץ הוא לראות מהדירים שפותחים את הספר שלהם במבוא המגולל את מעלות המהדורה שלפנינו, תוך טחינת המהדורות הקודמות עד לאבק.
כמובן הכל ברמזים, בלי חלילה להזכיר את 'השם המפורש'.
 

חכימא

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אל תטעם, כי לא תוכל להפסיק. זה ממכר... והמלחמות על הקרדיטים שמתנהלות אח"כ...

בקיצור, עדיף לא להכנס לנישה הזו, אא"כ זה נצרך לצורך פרנסה (דהיינו פרסומת).

להלן ציטוט מתוך כתבה במוסף התורני של 'המבשר' עש"ק יתרו תש"ף:

'ואכן כך כתב ב'ספר חסידים' סי' שסז: "חכמים הראשונים לא היו כותבים ספריהם בשמם ולא היו מניחים לכתוב שמם על ספריהם, כגון מי שחיבר תורת כהנים, מכילתא, ברייתות, ומדרשים ואגדות ותיקוני עולם, כגון מסכת סופרים, לא כתבו בספריהם אני פלוני בר פלוני כתבתי וחיברתי זה הספר, כדי שלא יהנה מהעולם הזה ויפגום שכרו בעוה"ב, או היו לו ממעטים בעוה"ז זרעו ושם טוב מזרעו כנגד הנאה שנהנה בעוה"ז שקבל הנאה על שמו".
וראה עוד אריכות דברים מופלאה שהאריך החיד"א בנושא זה בספרו שם הגדולים - ערך 'ספר הזכרונות'.'

ע"כ ציטוט. (ההדגשות במקור).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה