הנותן שלג כצמר

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מאמר צדיקים ידוע - אין ה' מנסה אדם יותר מכוחו. שלג - כצמר. כפור - כאפר.
מקור?

תודה מראש
(אור החיים דברים לב יא)
והוא מאמר כנשר יעיר קנו כמו כן ה' מעורר בניו, גם מעוררם כפי היכולת שיוכלו עמוד בו כאומרם ז"ל (ב"ר נ"ה) שאין ה' מנסה האדם אלא בשיעור שיוכל לסבול:

וכ"ה במדרש
(שמות רבה (וילנא) פרשת תרומה פרשה לד)
שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרחות עם בריותיו לא בא על האדם אלא לפי כחו.

ומפורסם בשם החידושי הרי"ם זי"ע על מאמר חז"ל אין עבד עברי נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג.

והוסיף ע"ז האמרי אמת זי"ע הנותן שלג - כצמר.
ועי' ברש"י שם:
(רש"י תהלים קמז יז)
(יז) משליך קרחו כפתים - המים מגלידים ונעשין פתיתין פתיתין, ומדרש אגדה כפתים הכל לפי משא הבריות העני לפי חוסר מלבושיו מיקל עליו:
 
נערך לאחרונה ב:

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
והוסיף ע"ז האמרי אמת זי"ע הנותן שלג - כצמר.
ועי' ברש"י שם:
(רש"י תהלים קמז יז)
(יז) משליך קרחו כפתים - המים מגלידים ונעשין פתיתין פתיתין, ומדרש אגדה כפתים הכל לפי משא הבריות העני לפי חוסר מלבושיו מיקל עליו:
וואו
אז זה בעצם מדרש אגדה - חז"ל! הובא ברש"י!

כי הרבה ספרים ראיתי מביאים בשם הר"ר בונים / חיה"ר / אמרי אמת - הכי נפוץ.

כבר ראיתי פעם כזה דבר - שהאמרי אמת ציטט מדרש לא מאד מוכר, ואמרו זאת בשמו.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
טוב,
זה לא בדיוק הביאור ברש"י.
רש"י מתכוון שה' לא יתן קור אם אין לעניים בגד ללבוש, זה לא קשור בכלל לניסיונות.

עצם זה שהק נותן נסיון למי שיכול לעמוד בו, מקורו כבר בבראשית רבה, כמו שהעתיק ה'אור החיים'.
החיבור לפסוק כפור כאפר, זהו מה שמחדשים בשם האמרי אמת.
@למאי נפקא מינה , אולי בשובבי"ם אני אמצא היכן רא"ד מביא את האמרי אמת הזה...
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
וואו
אז זה בעצם מדרש אגדה - חז"ל! הובא ברש"י!

כי הרבה ספרים ראיתי מביאים בשם הר"ר בונים / חיה"ר / אמרי אמת - הכי נפוץ.

כבר ראיתי פעם כזה דבר - שהאמרי אמת ציטט מדרש לא מאד מוכר, ואמרו זאת בשמו.
ברש"י לא מופיע הדרש על "הנותן שלג כצמר". אז עדיין הניחו מקום לדרשנים להתגדר בה...
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@איש האשכולות שליט"א אכן לא התכוונתי בהקשר ליצר הרע ושגיונותיו אלא לכך שה' נותן לאדם כפי כוחו לסבול.
כי בעמרציותי חשבתי תמיד שהכוונה שלג שנערם ונראה כמו צמר על בהמה, וכפור רב ודק כמו אפר.

אז הא"א למד מנסיון העוני לנסיונות נוספים.

@פינחס רוזנצוויג לא אכפת לי שאתה נהנה, אבל באמת חשבתי שתרצה לעשות את זה...
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
@איש האשכולות שליט"א אכן לא התכוונתי בהקשר ליצר הרע ושגיונותיו אלא לכך שה' נותן לאדם כפי כוחו לסבול.
כי בעמרציותי חשבתי תמיד שהכוונה שלג שנערם ונראה כמו צמר על בהמה, וכפור רב ודק כמו אפר.

אז הא"א למד מנסיון העוני לנסיונות נוספים.

@פינחס רוזנצוויג לא אכפת לי שאתה נהנה, אבל באמת חשבתי שתרצה לעשות את זה...
סליחה. לא כ"כ הבנתי אותך.
 

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
טוב,
זה לא בדיוק הביאור ברש"י.
רש"י מתכוון שה' לא יתן קור אם אין לעניים בגד ללבוש, זה לא קשור בכלל לניסיונות.
אכן, אבל מונח כאן ברש"י הרעיון.
אגב, ישנו רעיון בשם ר' משה בטלן ז"ל (כך קראו לו, אינני זוכר שם משפחתו, היה גר נדמה לי בטבריה) כל רעיון חסידי אמיתי כבר נמצא באור החיים הקדוש זי"ע אולי אפשר לפתוח אשכול מיוחד עבור זה!.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אכן, אבל מונח כאן ברש"י הרעיון.
תודה.
אגב, ישנו רעיון בשם ר' משה בטלן ז"ל (כך קראו לו, אינני זוכר שם משפחתו, היה גר נדמה לי בטבריה)
ר' משה וייס מירושלים. היה חסיד סקוירא, חביב על גדולי הרבי'ס.
כל רעיון חסידי אמיתי כבר נמצא
הלב שמחה אמר פעם דבר תורה בבית מדרשו בשבת בבוקר.
אחר הצהרים אמר שמצא זאת כתוב באחד הראשונים, אז הקדים ואמר 'די ברידער ר' מאיר האט געזאגט: אז מ'זאגט א גוטע זאך, עס שטייט שוין אין ראשונים. אז נישט, אין אחרונים'. יש דרך לתרגם את זה?
אולי אפשר לפתוח אשכול מיוחד עבור זה!.
רעיון מצוין!
רק אולי לאו דוקא באור החיים אלא ככלל - כל דבר שמקובל בשם מקור פלוני ומופיע במקור קדום יותר.
 

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
תודה.

ר' משה וייס מירושלים. היה חסיד סקוירא, חביב על גדולי הרבי'ס.

הלב שמחה אמר פעם דבר תורה בבית מדרשו בשבת בבוקר.
אחר הצהרים אמר שמצא זאת כתוב באחד הראשונים, אז הקדים ואמר 'די ברידער ר' מאיר האט געזאגט: אז מ'זאגט א גוטע זאך, עס שטייט שוין אין ראשונים. אז נישט, אין אחרונים'. יש דרך לתרגם את זה?

רעיון מצוין!
רק אולי לאו דוקא באור החיים אלא ככלל - כל דבר שמקובל בשם מקור פלוני ומופיע במקור קדום יותר.
כנדמה לי שהתרגום: אחי ר' מאיר אמר: כשאומרים דבר טוב, זה כתוב כבר בראשונים, ואם לא, באחרונים.
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
סליחה. לא כ"כ הבנתי אותך.
אני דוקא הבנתי.
שים לב שרש"י מדבר על סוף הפסוק: משליך קרחו כפיתים.
לא הבנתי. כי הפשט שציין @למאי נפקא מינה ב"עמרציותו", זה הפשט הנכון. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו.
ואגב, מה זה "שגיונותיו"? שגעונותיו..
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרחות עם בריותיו לא בא על האדם אלא לפי כחו.
לא הכרתי את המדרש הזה, ייש''כ

אצלי בראש תמיד היה שהאדם מקבל הכל לפי כוחו, ממדרש רבה בפרשת השבוע שלנו [שמות]
בּוֹא וּרְאֵה הֵיאַךְ הַקּוֹל יוֹצֵא, אֵצֶל כָּל יִשְׂרָאֵל כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי כֹּחוֹ, הַזְּקֵנִים לְפִי כֹּחָן, הַבַּחוּרִים לְפִי כֹּחָן, וְהַקְּטַנִּים לְפִי כֹּחָן, וְהַיּוֹנְקִים לְפִי כֹּחָן, וְהַנָּשִׁים לְפִי כֹּחָן, וְאַף משֶׁה לְפִי כֹּחוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יט, יט): משֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל, בְּקוֹל שֶׁהָיָה יָכוֹל לְסוֹבְלוֹ

ואם מקבל לפי כוחו, בוודאי שלא יעמד בניסיון שאין בכוחו,
ובתוך כדי הדברים אולי זה מה שכתוב 'תאמר לבית יעקב ותגיד וגו'.

רעיון מצוין!
רק אולי לאו דוקא באור החיים אלא ככלל - כל דבר שמקובל בשם מקור פלוני ומופיע במקור קדום יותר.
אומר ועושה
 

יצחק ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ראוי לציון מאמר חז"ל "לפום גמלא שיחנא" שאף הוא הובא בהקשר זה.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אומר ועושה
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה