החפרפרת

אילת בריטמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
החפרפרת

upload_2019-6-4_12-18-29.png




- "את יודעת שהחפרפרת היא עיוורת?" שואלת אותי רותי, הדעתנית של הקבוצה. הכול היא יודעת והכול מבינה. לפעמים אני מקנאה קצת בעולם הבהיר והנהיר שהיא חיה בו, לפעמים אני לא מאמינה לו. לפני שאני מספיקה להגיב היא ממשיכה: "היא גם חרוצה מאד. בתוך שעה היא מסוגלת לחפור תעלה באורך מטר"

- "חפרנית", מפטירה מישהי וכולן צוחקות.

רותי מתעלמת. "כן, חוץ מזה יש לה חוש ריח מדהים. כל נחיר מריח את האזור שלו וכך היא צדה בקלות את המזון שלה בתוך האדמה וחוץ מזה היא צריכה לאכול כמות של מזון כמשקל הגוף שלה".

- "זה באמת מעניין", אני מודה, "ולמה את מספרת לי את זה?"

- "ביקשת שנבחר קלף שמעניין אותנו והיא מיד קפצה לי. היא עמלנית ותכליתית וכישרונית ולא נחה לרגע ובסוף היא גם עיוורת".

- "בסוף היא גם עיוורת?"

- "כן, שהיא עובדת פרך, פרך ממש ובסוף אין לה אפילו רגע של נחת".

- "כי היא עיוורת?"

- "כי הכול. כי היא כמו עבד נרצע, כמו בני ישראל בארץ מצרים, כמו העבדים שהשיטו פעם ספינות. ישבו בבטן האוניה ולא זכו לראות אור יום. גם עסוקה כל הזמן בלאכול. תחשבי שאדם ממוצע ששוקל שישים קילו היה צריך לאכול כל יום ששים קילו. גם להשקיע זמן בלצוד את האוכל וגם זמן בלאכול אותו. אפשר להשתגע לא? ואפילו אם היא רוצה לחטוף לה איזה רגע מנוחה ולהתענג על הבריאה, גם את זה היא לא יכולה. היא עיוורת הרי. בקיצור- זוועה".

- "וככה באמת היא מרגישה?"

- "ככה בדיוק! חיים בשביל לחפור, בשביל לאכול, בשביל למות. אפילו חתולים אפשר לראות לפעמים משתזפים בשמש או ציפורים שעפות סתם כך, שיכורות מתחושת החיכוך עם האוויר, אבל היא, מה יש לה בחיים? עבודה ואוכל ועבודה ואוכל. סיוט!"

כמו מסך אטום יורד לרותי על הפנים. הבנות בקבוצה זעות באי נוחות. בעדינות אני מבקשת את רשותה להמשיך והיא נענית.

- "אם היינו שואלים את החפרפרת איך היא מרגישה, מה היא הייתה עונה לנו?"

- "שהיא לא חיה באמת"

- "חיה מתה?"

- "כן. משהו כזה. מתה חיה".

- "ואין הבדל בינה לבין חפרפרת שמתה?"

- "לא ממש", אנחה מתפרצת מגרונה כמו אדים שרק חיכו להתפרץ מסיר רותח. "אולי חיצונית כן אבל מעשית לא".

תחושת מחנק נוראה עולה בגרוני, הקבוצה נדרכת כולה.

- "ויש מה לעשות?" אני ספק שואלת ספק אומרת.

רותי נאנחת שוב. "זה הטבע שלה, ככה היא, אם לא תאכל- תמות, אם לא תחפור- לא תמצא את המזון שלה, ושוב תמות. אם תנוח- לא יהיה לה זמן לאכול ושוב תמות. לופ כזה, אין מה לעשות".

- "עד כדי כך, טוב מותה מחייה?"

עפעוף מהיר בעיניים. "לפעמים- כן".

- "ולפעמים?"

- "לפעמים... לפעמים היא נאחזת באיזו תקווה, ואז... "רותי לא מצליחה להוציא עוד הגה מהפה. דמעות חונקות את גרונה. "עזבי", מתקרטעת המילה מפיה, "לא חשוב. גם ככה דיברתי יותר מידי..."

*

- "תגידי", אני מתעוררת פתאום. "ואם כן היה לה זמן פנוי, מה היא הייתה עושה, איך היא הייתה מנצלת אותו?"

- "זה ברור לא? היא הייתה נחה, לוקחת נשימה ארוכה, לוקחת אוויר ויושבת פשוט בלי לעשות כלום. כלום".

- "ואז, אז מה היה קורה לה?"

- "אז כן, אז היה לה טוב. את יודעת מה, אפילו שהיא עיוורת היא הייתה נהנית מהשמש שמחממת, מהאוויר, מהריחות של הפרחים שבסביבה. כן, היה לה פשוט טוב".

- "כמה זמן, כמה זמן היא הייתה רוצה לנוח כך, באפס מעש?"

- "קופץ לי לומר לך תמיד. אבל לא, מה פתאום, לא תמיד. את יודעת מה, כשאני חושבת על זה, אם יש לה גם זמן לנוח, זמן לעצמה, אולי החיים שלה לא נראים כל כך גרוע".

- "כלומר?"

- "אני קולטת פתאום, זה מדהים. עזבי את העייפות, את הסיזיפיות. אם אני מסתכלת רגע על החיים שלה, על העבודה שלה, היא דווקא כן אוהבת את המחילות, אוהבת את תחושת היצירה, ההתחדשות, המהירות המדהימה שלה שאף חיה אחרת לא מתחילה אפילו להתחרות בה, את הכישרון הזה להריח כל כך טוב. חשבתי קודם לומר שהחלום שלה הוא להיוולד מחדש כמו ציפור, כמו אילה, אבל לא. היא בסך הכול צריכה מנוחה".



- "רותי", אני שואלת בשקט, "אולי את יכולה לארגן לה מנוחה? קצת טיים אאוט, איזה זמן בשבילה?"



- "יודעת מה?" רותי ממשיכה לדבר כאילו לא הקשיבה לי בכלל. "יש עוד משהו", את המילים היא שולפת במן תימהון, כמו אדם מן השורה שגילה פתאום שפנים נסתרים בכובעו. "אף אחד גם לא מספר לה איזה מדהימה שהיא, איזה מיוחדת, איזה כישרונות יש לה. זה גם גורם לה להרגיש קטנה כזאת, מטופשת. מכונת עבודה...

"טוב", היא מתנערת פתאום, "אני חושבת שהבנתי. אמרתי לך, לא התכוונתי לדבר כל כך הרבה".

- "חפרפרת יקרה", אני פונה אל הקלף, "תגידי לנו איזו מילת סיכום?"

- "לא", רגע לפני שהמסך יורד בחזרה על פניה היא משחררת חיוך פצפון, כמעט בלתי נראה. "לא צריך. את שיעורי הבית שלה היא כבר תכין לבד".
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
יואו חתיכת פסיכולוגיה העברת לנו..
כותבת מקסים מקסים!
והתמונה מהממת! איזה צבע מדהיםם יש לה..
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
הלוואי שהיה כל כך פשוט להבהיר ולפשט את מה שתוקע לנו מקלות בגלגלי החיים.
הכתיבה יפה מאוד והמסר מרגש, אותי לפחות.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
החפרפרת

צפה בקובץ המצורף 488330



- "את יודעת שהחפרפרת היא עיוורת?" שואלת אותי רותי, הדעתנית של הקבוצה. הכול היא יודעת והכול מבינה. לפעמים אני מקנאה קצת בעולם הבהיר והנהיר שהיא חיה בו, לפעמים אני לא מאמינה לו. לפני שאני מספיקה להגיב היא ממשיכה: "היא גם חרוצה מאד. בתוך שעה היא מסוגלת לחפור תעלה באורך מטר"

- "חפרנית", מפטירה מישהי וכולן צוחקות.

רותי מתעלמת. "כן, חוץ מזה יש לה חוש ריח מדהים. כל נחיר מריח את האזור שלו וכך היא צדה בקלות את המזון שלה בתוך האדמה וחוץ מזה היא צריכה לאכול כמות של מזון כמשקל הגוף שלה".

- "זה באמת מעניין", אני מודה, "ולמה את מספרת לי את זה?"

- "ביקשת שנבחר קלף שמעניין אותנו והיא מיד קפצה לי. היא עמלנית ותכליתית וכישרונית ולא נחה לרגע ובסוף היא גם עיוורת".

- "בסוף היא גם עיוורת?"

- "כן, שהיא עובדת פרך, פרך ממש ובסוף אין לה אפילו רגע של נחת".

- "כי היא עיוורת?"

- "כי הכול. כי היא כמו עבד נרצע, כמו בני ישראל בארץ מצרים, כמו העבדים שהשיטו פעם ספינות. ישבו בבטן האוניה ולא זכו לראות אור יום. גם עסוקה כל הזמן בלאכול. תחשבי שאדם ממוצע ששוקל שישים קילו היה צריך לאכול כל יום ששים קילו. גם להשקיע זמן בלצוד את האוכל וגם זמן בלאכול אותו. אפשר להשתגע לא? ואפילו אם היא רוצה לחטוף לה איזה רגע מנוחה ולהתענג על הבריאה, גם את זה היא לא יכולה. היא עיוורת הרי. בקיצור- זוועה".

- "וככה באמת היא מרגישה?"

- "ככה בדיוק! חיים בשביל לחפור, בשביל לאכול, בשביל למות. אפילו חתולים אפשר לראות לפעמים משתזפים בשמש או ציפורים שעפות סתם כך, שיכורות מתחושת החיכוך עם האוויר, אבל היא, מה יש לה בחיים? עבודה ואוכל ועבודה ואוכל. סיוט!"

כמו מסך אטום יורד לרותי על הפנים. הבנות בקבוצה זעות באי נוחות. בעדינות אני מבקשת את רשותה להמשיך והיא נענית.

- "אם היינו שואלים את החפרפרת איך היא מרגישה, מה היא הייתה עונה לנו?"

- "שהיא לא חיה באמת"

- "חיה מתה?"

- "כן. משהו כזה. מתה חיה".

- "ואין הבדל בינה לבין חפרפרת שמתה?"

- "לא ממש", אנחה מתפרצת מגרונה כמו אדים שרק חיכו להתפרץ מסיר רותח. "אולי חיצונית כן אבל מעשית לא".

תחושת מחנק נוראה עולה בגרוני, הקבוצה נדרכת כולה.

- "ויש מה לעשות?" אני ספק שואלת ספק אומרת.

רותי נאנחת שוב. "זה הטבע שלה, ככה היא, אם לא תאכל- תמות, אם לא תחפור- לא תמצא את המזון שלה, ושוב תמות. אם תנוח- לא יהיה לה זמן לאכול ושוב תמות. לופ כזה, אין מה לעשות".

- "עד כדי כך, טוב מותה מחייה?"

עפעוף מהיר בעיניים. "לפעמים- כן".

- "ולפעמים?"

- "לפעמים... לפעמים היא נאחזת באיזו תקווה, ואז... "רותי לא מצליחה להוציא עוד הגה מהפה. דמעות חונקות את גרונה. "עזבי", מתקרטעת המילה מפיה, "לא חשוב. גם ככה דיברתי יותר מידי..."

*

- "תגידי", אני מתעוררת פתאום. "ואם כן היה לה זמן פנוי, מה היא הייתה עושה, איך היא הייתה מנצלת אותו?"

- "זה ברור לא? היא הייתה נחה, לוקחת נשימה ארוכה, לוקחת אוויר ויושבת פשוט בלי לעשות כלום. כלום".

- "ואז, אז מה היה קורה לה?"

- "אז כן, אז היה לה טוב. את יודעת מה, אפילו שהיא עיוורת היא הייתה נהנית מהשמש שמחממת, מהאוויר, מהריחות של הפרחים שבסביבה. כן, היה לה פשוט טוב".

- "כמה זמן, כמה זמן היא הייתה רוצה לנוח כך, באפס מעש?"

- "קופץ לי לומר לך תמיד. אבל לא, מה פתאום, לא תמיד. את יודעת מה, כשאני חושבת על זה, אם יש לה גם זמן לנוח, זמן לעצמה, אולי החיים שלה לא נראים כל כך גרוע".

- "כלומר?"

- "אני קולטת פתאום, זה מדהים. עזבי את העייפות, את הסיזיפיות. אם אני מסתכלת רגע על החיים שלה, על העבודה שלה, היא דווקא כן אוהבת את המחילות, אוהבת את תחושת היצירה, ההתחדשות, המהירות המדהימה שלה שאף חיה אחרת לא מתחילה אפילו להתחרות בה, את הכישרון הזה להריח כל כך טוב. חשבתי קודם לומר שהחלום שלה הוא להיוולד מחדש כמו ציפור, כמו אילה, אבל לא. היא בסך הכול צריכה מנוחה".



- "רותי", אני שואלת בשקט, "אולי את יכולה לארגן לה מנוחה? קצת טיים אאוט, איזה זמן בשבילה?"



- "יודעת מה?" רותי ממשיכה לדבר כאילו לא הקשיבה לי בכלל. "יש עוד משהו", את המילים היא שולפת במן תימהון, כמו אדם מן השורה שגילה פתאום שפנים נסתרים בכובעו. "אף אחד גם לא מספר לה איזה מדהימה שהיא, איזה מיוחדת, איזה כישרונות יש לה. זה גם גורם לה להרגיש קטנה כזאת, מטופשת. מכונת עבודה...

"טוב", היא מתנערת פתאום, "אני חושבת שהבנתי. אמרתי לך, לא התכוונתי לדבר כל כך הרבה".

- "חפרפרת יקרה", אני פונה אל הקלף, "תגידי לנו איזו מילת סיכום?"

- "לא", רגע לפני שהמסך יורד בחזרה על פניה היא משחררת חיוך פצפון, כמעט בלתי נראה. "לא צריך. את שיעורי הבית שלה היא כבר תכין לבד".
איזה יפה את כותבת! נוגע ללב כל כך.
והסיום -הוא גולת הכותרת.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
פסיכולוגיה אקסיסטנציאליסטית במיטבה!
קצת מזכיר לי את המיתוס של סיזיפוס של אלבר קאמי!
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סיזיפוס נגזר עליו על פי האגדה היוונית להעלות אבן ענקית במעלה ההר ובכל פעם היא מתגלגלת חזרה ושוב הוא מעלה אותה וחוזר חלילה.
זה מהווה דמיון עבור אלבר קאמי (סופר-לא קללה) לחיים שלנו של לאכול בשביל לעבוד בשביל לאכול..
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סיזיפוס נגזר עליו על פי האגדה היוונית להעלות אבן ענקית במעלה ההר ובכל פעם היא מתגלגלת חזרה ושוב הוא מעלה אותה וחוזר חלילה.
וזה שורש המילה עבודה סיזיפית, שהיא קצת יותר מוכרת מהמילה:
אקסיסטנציאליסטית
לא חסר פה איזה פסיק באמצע?
 

אלי7 א

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
מקסים!!!!
בהתחלה ברור שהיא מדברת על החפרפרת ולאט לאט...
זה מעבר הדרגתי באופן אומנותי.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אמנם בכל זאת לא חשדתי ב @גוגלית שזה רציני:
ממש לא רציני. ברור.
(ורק לא להעניש אותי בלהסביר בדיחה)

נכון האוכל הזה ש'יותר-טעים-יום-למחרת'?
אז הקריאה של הקטע בפעם השניה.
כתוב מדהים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה