הזמנה לדיון|לבעלי לב חזק|השואה כמוטיב ספרותי

הגשש

משתמש מקצוען
אני מבקש להעלות בפורום מכובד זה נושא המעיק עלי. יתכן שהוא הנץ אצלי מזה עידן ועידנים, יתכן בתקופות מאוחרות יותר, אולם לאחרונה הוא מבעבע בי שוב ושוב.

טרם העלאת הנושא אקדים ואומר, יתכן שדיון זה זמנו יבוא רק בעוד 20-40-60 שנה ++, יתכן שלעולם לא ויתכן שתגידו 'סוף סוף יש אמיץ אחד שמעלה את זה'.

מנגד, יתכן שחלקכם ירגיש עקצוץ קל או גירוד כבד, מעצם העלאת הנושא במרחב הציבורי. אך דומני שבנושא זה אין מקום לתגובה בסגנון 'איך אתה מעז/חוצפן/פוגע ברגשות' מסיבה פשוטה, מי שלא מסוגל להתמודד """עדיין""" עם הנושא, שיניח, שיפרוש מהדיון, שיעבור להירגע עם איזה בלדה טובה או סאטירה מצויינת. הדיון הזה מיועד לבוגרים שבינינו (קוגניטיבית, לא בגיל), המסוגלים להתייצב מול המראה העקומה שהנחתי ולחוות את דעתם המלומדת על הנוף הנשקף ממנה.

ראשית לדיון, גילוי נאות, לא גדלתי בצל מספר כחול מובהק. אני דור שלישי לשואה, הורי נולדו כאן בארץ מיד אחריה, סביי וסבתותיי עלו הנה מתוך ההריסות, מייצגים נאמנה את הנאמר אחד מעיר ושניים ממשפחה, כל אחד ואחת מהם/ן הוא נצר למשפחה ענפה, גדולה, סבוכה ומכובדת.

הם שיכלו בשואה הורים ודודים, אחים ואחיות, חברים לספסל הלימודים או שותפים לעבודה. הוריי העבירו לנו (לא) מעט מן הבכי בלילות, השתיקות הרמות, שברי הסיפורים והפגיעות האישיות.

גדלתי לתוך דור שלא זורק כלום כי בשואה לא היה כלום, נולדתי לתוך דור שכל שמחה היא נקמה בהיטלר והתפתחתי בחברת מוצרים ומכשירים שלא יוצרו בגרמניה.

מכאן אלו דעותיי האישיות.

אני חושב שהשואה הייתה מצע מדהים לטיפוח הדור של היום, בתת מודע דאגו להחדיר בנו את הצורך בנקמה. והיא, הנקמה, ליוותה אותנו בכל מהלך חיינו וגרמה לנו לעשות את הדברים טוב יותר כי 'מי יודע איך היה נראה היום האח הצעיר של סבא פישרמאייר, איזה דור הוא היה מקים פה'.

לעיתים אני משתעשע במחשבות, איך באמת היה נראה הדור הזה כאן עם כל הכללים של כל המגזרים, עם 'תלבושת אחידה' של כל יחידה או אוגדה, ואני בכוונה לא ממשיך הלאה איך הדור הזה היה מתמודד עם הצפת המידע או הטכנולוגיה החדשה, זה בפירוש לא הדיון כאן ובבקשה אל תסיטו את הדיון למחוזות האלה.

מי ששרד עד כאן ועדיין לא ברח לחסות בצל היצירה התורנית המתפרסמת, מוזמן להצטרף לדיון.

הנקודה שאותה אני רוצה לנתח היא, השימוש שנעשה בשואה לצורך כתיבה ואני אסביר, לא ספרתי בדיוק כמה, אך מתוך קריאה במוספי הסיפורים של סוכות האחרון במשפחה, קהילה, המודיע, יתד, מרווה לצמא, חלק נכבד מהסופרים/ות 'השתמשו' בשואה כדי לכתוב את סיפורם.

ולמה אני כותב 'השתמשו' כי ההרגשה היא שהסופר/ת אשר התבקשו לכתוב סיפור, הלכו לשחק במגרש הביתי שלהם, מאחורי הבית, היכן שקל לחפור, מתחת לפנס, מתחת לגשר. באמת, למה להתאמץ וללכת רחוק? 70 שנה אחורה והופס, יש סיפור וגם אפשר לעשות וי מהיר על המוטיבים המרכזיים, מסעיר – וי, מרגש – וי, נושא נוגע ללב – וי, קולע לקונצנזוס – וי.

ללכת רחוק יותר? ליבשות אחרות? לארצות רחוקות? לתקופות אפלות ומסובכות? למה? הרי מתוך שש מיליון תמיד הסיפור יכול לקלוע למטרה (וסליחה על הבוטות) אז למה להתאמץ?

נכון, יש גם צד נוסף למטבע. 'מה אתה רוצה' יאמרו בצד ההוא, 'השואה זה המאורע המסעיר האחרון שהתרחש במאות שנים האחרונות וכל מי שמבקש קצת לזוז אחרון בזמן, פוגש את השואה עוד לפני הסיבוב הראשון, אם הסיפורים האלו היו נכתבים 70 שנה אחרי גירוש ספרד, המינון היה דומה'.

חוץ מזה, יאמרו באותו צד מתגונן. אצל רבים וטובים מאיתנו השואה עודנה טרייה, הנה רק אתמול ליווינו למנוחות את מחשבשטיין, שריד לדור דעה, אחרון הנפילים, נצר לישיבה המעטירה שגלתה יהודה מעוני. השואה היא לחם חוקינו, כמה שנכתוב עליה עדיין לא נגענו בקצה קציה של אם הטרגדיות של כל הזמנים.

או אז, אני אגיח מעברו השני של המטבע ואשאל, בסדר. צודקים. אז עד מתי? האם בעוד 20-40-60 שנה כמות השימושים במוטיב השואה יפחת? עד מתי נתחבא מאחורי הטיעון 'זה המאורע המסעיר האחרון שהתרחש במאות שנים האחרונות'?

וגם היום, האם כל סופר שהשתמש בשואה לצורך כתיבת סיפורו יכול להניח את ידו על לבו ולומר 'לא השתמשתי!' אני את סיפורי כתבתי מנהמת ליבי ולא ממצוקת חומרים. מרגשה אישית או משפחתית ולא כשליפה ממגירה נסתרת המאחסנת חומרים לשעת חירום.

אולי אעצור כאן ואביא דוגמא לדבריי.

במסגרת נסיעותיי הרבות ברחבי הארץ, אני משתמש בשיעורים והרצאות תורניות למלאות את זמני הנרמס תחת צמיגי מכוניתי.

פעם בכמה זמן אני פונה לאתר החשוב והקדוש 'קול הלשון', ומוריד לי מיקבצי שיעורים בזה אחר זה, בד"כ אני מתביית על רב פלוני ומעמיס מלא האונקי את שיעוריו או הגיגיו.

רב אחד, עושה שימוש בטרגדיה אישית להעלות את רמת ההקשבה או לחשמל את האווירה (הזול מבניהם), אינני מבקרו, אם הוא חושב שככה הוא יסחוף את האווירה זה זכותו. אך מכיוון שאני שומע סדרות של שעורים, פתאום לאחר ששה-שבעה-שמונה שיעורים, התחלתי להרגיש תחושת קבס, מחנק, פתחתי במקביל פחית קולה קרה ואת כל החלונות ברכב ושאלתי בקול, למה? עד כמה?

אתם מבינים את הנקודה? כמה עוד נעשה שימוש בשואה לצורך הקלה על כאבי כתיבה?

(המילים נחצבו מקירות ליבי, אל נא אחיי תרעו, התייחסו עניינית לנושא והגיבו בכבוד הדדי. תודה.)
 

פנינה ריימונד

הום סטיילינג מקצועי ואליאקספרס.
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עיצוב ואדריכלות פנים
לפי מיטב הבנתי (ולא תמיד אני יורדת לסוף דעת הכותב)-
הכל אמתי וכואב!
אך משום שאתם גדלתם בפנים.
ויש מתוכנו אשר לא באו משם, ויקשה עלינו להבין את הקושי, שאכן הוא אמתי!
אישית, לא יצא לי לכתוב ב'עוד אחד מהפוסטים' שלי על נושא השואה,
אך נתתם נקודה חשובה למחשבה.
ובעצם (לפי דבריכם), אסור לנגוע בכל טרגדיה כזו: ילדי תימן וכו'
כל אחד שהוא נצר למשפחה שחוותה טרגדיה, ואפילו בת ימינו-
כמו ל"ע ילד עם תסמונת דאון, מחלה, יתמות- יקרא את הסיפור 'שלי' ויגיד את אותן טענות שאתם השמעתם.
הכל נכון, ומי שחווה את הכאב מרגיש סלידה מהקלילות שבה נאמרים/ נכתבים הדברים!
אולי יבוא יום בו תפסיק הסיפורת להסתמך על הסטוריה וטרגדיות? ימים יגידו.
 
נערך לאחרונה ב:

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
השואה היא טרגדיה לא פחות מפרעות ת"ח ות"ט ותתנ"ו שאת זכרם אנו מקוננים בכל ט' באב.
להוריד אותה מהשיח לא בא בחשבון, דרך היהדות היא להתעצם מהעבר ולא למחוק ולהמשיך הלאה.
התשובה האמיתית והמפחידה לשאלה מתי יפסיקו לדבר על השואה היא כשיבוא ח"ו אסון שיגמד אותה.
 

תפנית בעלילה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אין הכוונה להוריד מהשיח.
אם הבנתי נכון הכוונה לנושא השואה כברירת מחדל. זה הרי נושא שתמיד יתפוס אז למה לא לכתוב עליו?
(זה ישמע קצת בוטה לומר- סופרים ש"תופסים טרמפ" על הנושא הזה).
 
נערך לאחרונה ב:

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
@שיילה זו לא הטענה שלו אם הבנתי נכון.
סופרים וכותבי טורים מחפשים רייטינג וזוועות זה אקשן ומושך.
מרגישים על כל סופר וגם מרצה אם הטרגדיה שמביא היא כרייטינג או שזה מדם ליבו.
והבקשה שלו לכל הסופרים היקרים אם אתם לא בענין . אתם לא מגיעים ממקום אמיתי של מחיית עמלק בבקשה אל תגעו בזה.
לניצולי שואה ולצאצאים שלהם כואב פעם שניה לקרוא את הקטעים האלה.
 
נערך לאחרונה ב:

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פגשתי לאחרונה בדחן חתונות מומחה ומפורסם, ששח לי, בציניות טבולה בהומור שחורף
"היום יש לי חתונה 'עסיסית'..."
"עסיסית"?
"בטח, החתן יתום מאב, הכלה יתומה מאם. יש 'סחורה'...."

מבין אני את כאב ליבך, אדון גשש. מבין אני את תחושת העקצוץ ואי הנוחות שבהשתמשות צינית ואכזרית בטרגדיות שקרו כדי להעצים את הפרובוקציה שהסיפור שלך יוצר.

אם יורשה לי. סבורני, שהנקודה שהעלית היא נכונה, אך הפוכה לגמרי ממה שציינת.

מבחינתי, השואה קרובה מדי אלינו, כדי לעשות בה את השימוש הציני שנערך בה ע"י סופרים וכדומה.
כשאני קורא סיפור על השואה, ויודע שאיתנו חיים יהודים שחוו זאת על בשרם, שבסביבתנו עדיין מתהלכים יהודים שעל זרועם חקוק אותו מספר זוועתי, שישנם אנשים שעדיין מתעוררים מדי ערב לקול צווחות החיה הנאצית, שהמשרפות וזעקת הקדושים עדיין מצווחים בתודעתם מדי לילה בעלותם על יצועם.
ובשבילנו, זה עילה לסיפור טוב. בשבילנו היא, השואה, היא אינקוויזיציה, היא ת"ח ת"ט, היא מסע-צלב. היא אפילו יותר מהם, בכל זאת, היא היתה האכזרית שבהם...
סבא שלי העלה שם על המוקד את כל משפחתו לנגד עיניו. ולאותו סופר, זה מקור להשראה, לדמיון.

אסור, אסור להפוך את השואה לסיפור.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
@הגשש מדבר על סופרים שהם לא צאצאים לניצולים.
ויש הרבה מהעם שכך
למשל אני.
צד אחד שלי בודאי
והשני רק חצי ממנו וגם לא עבר את השואה ממש רק ברח רגע לפני שהתחיל.
כך שהדבר קצת רחוק ממני ולא גדלתי על סיוט לילה וכל הנלווה הכאוב
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
@הגשש יש עוד משהו-
ההומור היהודי.
וזה גם הומור ירושלמי כזה . על מוות וכו כל הירושלמים שהם כמה דורות בארץ יש להם את העסיסיות הזו שמי שלא מבין אותה יכול לחשוב שהם מתבדחים , לועגים
אבל בעצם זה ציניות הומוריסטית שבאה לחפות על אמת כאובה שזו צורת ההתמודדות.

מכירה מישהו שקבוע קורא ל"שולם זוכר" -יארצייט...

בקשר לניצולי שואה.
המשפחה של בעלי גדלה על השואה מסבא שבא מהונגריה.
היה ברכבת עם האדמור מסטמר ובברגן בלזן.
הבדיחות שעפות שם על מוות נשמעות לשומע מהצד זוועתיות
והם אינם אנשים החשודים על חוסר אכפתיות לשני וכבוד אנושי.


ואולי האמירה -לי מותר לצחוק על המשפחה שלי ולך לא . יש בה הרבה מן האמת.
כי שזה המשפחה שלך ואתה גם אוהב אותם ומעריך אתה יכול לבקר.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
נדמה לי שלא מזמן הנושא עלה גם בפורום איור, הקומיקסים החרדיים שעושים שימוש נרחב בשואה. כתב שם מישהו (ותסלחו לי שאני לא הולכת לחפש מי בדיוק) שסופרים/ציירים וכו' משתמשים בשואה כחומר טוב כדי לעקוף את הגבלות האלימות שהציבור שלנו מטיל על הספרות. בחסות הנאצים החייתיים- תוכלו להתפרע עם האלימות, ועדיין הספר קביל...:(

ובשבילנו, זה עילה לסיפור טוב. בשבילנו היא, השואה, היא אינקוויזיציה, היא ת"ח ת"ט, היא מסע-צלב. היא אפילו יותר מהם, בכל זאת, היא היתה האכזרית שבהם...

חייבת לציין: השואה לא הייתה אכזרית יותר, היא הייתה לא פחות. תבדקו את העניין. ההבדל הגדול נעוץ בסדר ובארגון של הנאצים, באופן השיטתי בו הם פעלו. עד לשואה, ת"ח ות"ט, גזירות תתנ"ו ואינקוויזיציה היו הצרות הגדולות והאיומות ביותר. השואה השכיחה מאיתנו, רק בשל 'צרות אחרונות משכחות את הראשונות'.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נדמה לי שלא מזמן הנושא עלה גם בפורום איור, הקומיקסים החרדיים שעושים שימוש נרחב בשואה. כתב שם מישהו (ותסלחו לי שאני לא הולכת לחפש מי בדיוק) שסופרים/ציירים וכו' משתמשים בשואה כחומר טוב כדי לעקוף את הגבלות האלימות שהציבור שלנו מטיל על הספרות. בחסות הנאצים החייתיים- תוכלו להתפרע עם האלימות, ועדיין הספר קביל...:(



חייבת לציין: השואה לא הייתה אכזרית יותר, היא הייתה לא פחות. תבדקו את העניין. ההבדל הגדול נעוץ בסדר ובארגון של הנאצים, באופן השיטתי בו הם פעלו. עד לשואה, ת"ח ות"ט, גזירות תתנ"ו ואינקוויזיציה היו הצרות הגדולות והאיומות ביותר. השואה השכיחה מאיתנו, רק בשל 'צרות אחרונות משכחות את הראשונות'.
פשוט השואה קרובה אלינו וגם היא מתועדת בסרטונים ותמונות.
בחורבן בית שני . פרעות תח ותט . הרוגי ביתר היו דברים יותר נוראיים.
רק במספרי ההרוגים למשל.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
שאלה טובה ומאוד רגישה.
מסוג הדברים שיש בהם דקויות ואין תשובות או כללים ברורים.
השואה היא - עדיין - חלק מהחיים שלנו. על כל השלכותיה האישיות והציבוריות.
על שרידיה, שעדיין חלקם עמנו לאוי''ט, ועל דור שני וגם שלישי - שזה בעצמותיהם במידה כזו או אחרת.
כשכותבים - כותבים על דברים מהחיים.
ויש גם עניין להשאיר את הנושא באוויר. לא לשכוח.
ונכון - כשסופר אמור לכתוב סיפור או רב לשאת דרשות - הם צריכים חומר.
אז לפעמים זה משתלב טוב. ולפעמים לא.
אי אפשר להיות קיצוני ולומר - אם יש כאן איזשהו אינטרס בעניין - כמו צורך לכתוב - אזי זה פסול לגמרי.
גם אי אפשר לומר - יופי. אפשר לנשום לרווחה. יש לי נושא טוב, זמין, עונה על הקריטריונים. מה צריך עוד?
יש משהו באמצע. איזשהו שילוב.
סופר יכול לומר: יש צורך לכתוב. ויש כאן נושא שאני מאמין בכל מקרה - שחשוב לכתוב עליו. ואני ניגש לנושא בשיא הרגישות ואפילו בתחושת שליחות. או כמו שכתבתם 'מנהמת לבי'.
כלומר יש עוד מטרה - אמיתית וכנה - בעיסוק בנושא. אז גם אם זה נעשה בגלל צורך לכתוב, זה עדיין נראה לי בסדר. אי אפשר לצפות ל'לשמה' לגמרי.
אם הסיבה היא אך ורק או בעיקר בגלל הצורך לכתוב, ואין הרבה מעבר, אם הדברים נעשים בצורה קלילה, לא מחוברת מספיק, אז כן, אפשר לקרוא לזה 'להשתמש' בשואה. ויש בזה משהו מכאיב מאוד. לפחות למי שקשור לשם.
כל סופר שהוא מספיק כן, אם יעצור לרגע יוכל להרגיש בעצמו אם הוא 'משתמש' - או שמשתלבים אצלו הצורך בכתיבה עם התחברות פנימית לנושא, ואמונה שנכון לעשות את מה שהוא עושה גם לצורך העניין עצמו.

למען הסר ספק: כוונתי בכל הדיון הזה על סיפורי שואה אמיתיים.
סיפורים מומצאים על השואה - לא ראויים בעיניי בכל מקרה.
 
נערך לאחרונה ב:

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
כל הסיפור אמיתי מבחינתי הוא מתקבל ורצוי.
כל תיעוד, עדות, סיפור אישי, חייבים להשאר ולסופר.

המסחרה הזולה, חייבת להיפסק.
די לסיפורים בהשראת... על "רקע" השואה.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אני מבקש להעלות בפורום מכובד זה נושא המעיק עלי. יתכן שהוא הנץ אצלי מזה עידן ועידנים, יתכן בתקופות מאוחרות יותר, אולם לאחרונה הוא מבעבע בי שוב ושוב.

טרם העלאת הנושא אקדים ואומר, יתכן שדיון זה זמנו יבוא רק בעוד 20-40-60 שנה ++, יתכן שלעולם לא ויתכן שתגידו 'סוף סוף יש אמיץ אחד שמעלה את זה'.

מנגד, יתכן שחלקכם ירגיש עקצוץ קל או גירוד כבד, מעצם העלאת הנושא במרחב הציבורי. אך דומני שבנושא זה אין מקום לתגובה בסגנון 'איך אתה מעז/חוצפן/פוגע ברגשות' מסיבה פשוטה, מי שלא מסוגל להתמודד """עדיין""" עם הנושא, שיניח, שיפרוש מהדיון, שיעבור להירגע עם איזה בלדה טובה או סאטירה מצויינת. הדיון הזה מיועד לבוגרים שבינינו (קוגניטיבית, לא בגיל), המסוגלים להתייצב מול המראה העקומה שהנחתי ולחוות את דעתם המלומדת על הנוף הנשקף ממנה.

ראשית לדיון, גילוי נאות, לא גדלתי בצל מספר כחול מובהק. אני דור שלישי לשואה, הורי נולדו כאן בארץ מיד אחריה, סביי וסבתותיי עלו הנה מתוך ההריסות, מייצגים נאמנה את הנאמר אחד מעיר ושניים ממשפחה, כל אחד ואחת מהם/ן הוא נצר למשפחה ענפה, גדולה, סבוכה ומכובדת.

הם שיכלו בשואה הורים ודודים, אחים ואחיות, חברים לספסל הלימודים או שותפים לעבודה. הוריי העבירו לנו (לא) מעט מן הבכי בלילות, השתיקות הרמות, שברי הסיפורים והפגיעות האישיות.

גדלתי לתוך דור שלא זורק כלום כי בשואה לא היה כלום, נולדתי לתוך דור שכל שמחה היא נקמה בהיטלר והתפתחתי בחברת מוצרים ומכשירים שלא יוצרו בגרמניה.

מכאן אלו דעותיי האישיות.

אני חושב שהשואה הייתה מצע מדהים לטיפוח הדור של היום, בתת מודע דאגו להחדיר בנו את הצורך בנקמה. והיא, הנקמה, ליוותה אותנו בכל מהלך חיינו וגרמה לנו לעשות את הדברים טוב יותר כי 'מי יודע איך היה נראה היום האח הצעיר של סבא פישרמאייר, איזה דור הוא היה מקים פה'.

לעיתים אני משתעשע במחשבות, איך באמת היה נראה הדור הזה כאן עם כל הכללים של כל המגזרים, עם 'תלבושת אחידה' של כל יחידה או אוגדה, ואני בכוונה לא ממשיך הלאה איך הדור הזה היה מתמודד עם הצפת המידע או הטכנולוגיה החדשה, זה בפירוש לא הדיון כאן ובבקשה אל תסיטו את הדיון למחוזות האלה.

מי ששרד עד כאן ועדיין לא ברח לחסות בצל היצירה התורנית המתפרסמת, מוזמן להצטרף לדיון.

הנקודה שאותה אני רוצה לנתח היא, השימוש שנעשה בשואה לצורך כתיבה ואני אסביר, לא ספרתי בדיוק כמה, אך מתוך קריאה במוספי הסיפורים של סוכות האחרון במשפחה, קהילה, המודיע, יתד, מרווה לצמא, חלק נכבד מהסופרים/ות 'השתמשו' בשואה כדי לכתוב את סיפורם.

ולמה אני כותב 'השתמשו' כי ההרגשה היא שהסופר/ת אשר התבקשו לכתוב סיפור, הלכו לשחק במגרש הביתי שלהם, מאחורי הבית, היכן שקל לחפור, מתחת לפנס, מתחת לגשר. באמת, למה להתאמץ וללכת רחוק? 70 שנה אחורה והופס, יש סיפור וגם אפשר לעשות וי מהיר על המוטיבים המרכזיים, מסעיר – וי, מרגש – וי, נושא נוגע ללב – וי, קולע לקונצנזוס – וי.

ללכת רחוק יותר? ליבשות אחרות? לארצות רחוקות? לתקופות אפלות ומסובכות? למה? הרי מתוך שש מיליון תמיד הסיפור יכול לקלוע למטרה (וסליחה על הבוטות) אז למה להתאמץ?

נכון, יש גם צד נוסף למטבע. 'מה אתה רוצה' יאמרו בצד ההוא, 'השואה זה המאורע המסעיר האחרון שהתרחש במאות שנים האחרונות וכל מי שמבקש קצת לזוז אחרון בזמן, פוגש את השואה עוד לפני הסיבוב הראשון, אם הסיפורים האלו היו נכתבים 70 שנה אחרי גירוש ספרד, המינון היה דומה'.

חוץ מזה, יאמרו באותו צד מתגונן. אצל רבים וטובים מאיתנו השואה עודנה טרייה, הנה רק אתמול ליווינו למנוחות את מחשבשטיין, שריד לדור דעה, אחרון הנפילים, נצר לישיבה המעטירה שגלתה יהודה מעוני. השואה היא לחם חוקינו, כמה שנכתוב עליה עדיין לא נגענו בקצה קציה של אם הטרגדיות של כל הזמנים.

או אז, אני אגיח מעברו השני של המטבע ואשאל, בסדר. צודקים. אז עד מתי? האם בעוד 20-40-60 שנה כמות השימושים במוטיב השואה יפחת? עד מתי נתחבא מאחורי הטיעון 'זה המאורע המסעיר האחרון שהתרחש במאות שנים האחרונות'?

וגם היום, האם כל סופר שהשתמש בשואה לצורך כתיבת סיפורו יכול להניח את ידו על לבו ולומר 'לא השתמשתי!' אני את סיפורי כתבתי מנהמת ליבי ולא ממצוקת חומרים. מרגשה אישית או משפחתית ולא כשליפה ממגירה נסתרת המאחסנת חומרים לשעת חירום.

אולי אעצור כאן ואביא דוגמא לדבריי.

במסגרת נסיעותיי הרבות ברחבי הארץ, אני משתמש בשיעורים והרצאות תורניות למלאות את זמני הנרמס תחת צמיגי מכוניתי.

פעם בכמה זמן אני פונה לאתר החשוב והקדוש 'קול הלשון', ומוריד לי מיקבצי שיעורים בזה אחר זה, בד"כ אני מתביית על רב פלוני ומעמיס מלא האונקי את שיעוריו או הגיגיו.

רב אחד, עושה שימוש בטרגדיה אישית להעלות את רמת ההקשבה או לחשמל את האווירה (הזול מבניהם), אינני מבקרו, אם הוא חושב שככה הוא יסחוף את האווירה זה זכותו. אך מכיוון שאני שומע סדרות של שעורים, פתאום לאחר ששה-שבעה-שמונה שיעורים, התחלתי להרגיש תחושת קבס, מחנק, פתחתי במקביל פחית קולה קרה ואת כל החלונות ברכב ושאלתי בקול, למה? עד כמה?

אתם מבינים את הנקודה? כמה עוד נעשה שימוש בשואה לצורך הקלה על כאבי כתיבה?

(המילים נחצבו מקירות ליבי, אל נא אחיי תרעו, התייחסו עניינית לנושא והגיבו בכבוד הדדי. תודה.)
תענוג לקרוא. איזו התנסחות יפהפיה וצלולה, ואיזה דיון עשיר הולך להיות כאן. זה קודם כל.
לעצם הדיון- כנראה אי אפשר להחליט שמתעלמים מהנושא. לאט לאט הוא יפוג מעצמו.

2 נקודות שחשבתי תוך כדי הקריאה.
א- שמעתי מבר סמכא (הוא בוודאי היה כזה, לפי העגיל באוזן והקוליות) מרבית משחקי המלחמה היקרים למחשב משחזרים סצנות קרב ממלחמת העולם השניה. ולמה זה? כי זאת המלחמה האחרונה שידע העולם בסדר גודל שכזה. אז כן- זהו אירוע בלתי נשכח.

ב- פה ושם מזדמן לידי ספר קריאה של סופרת צעירה כלשהי כזו או אחרת. אחרי כמה דקות אני זונח אותו בשעמום: הכל חוזר על עצמו, אותם מנטרות, אותם קלישאות, אותן ציפי וחני והגיסות והשכנות וההתמודדות מול סוגיות יומיומיות משמימות.
ולמה זה?
כי מרביתן למדו באותן קורסים לכתיבה, באותם סמינרים, בהדרכת אותן מורות ועם אותה הכוונה.
התוצאה: כמות אינסופית של ספרים שפחות או יותר העלילה והתיאורים חוזרים על עצמם בכולם באופן שווה, עם המון רגש מלאכותי ולא טבעי שלא נוגע בכלל בקורא/ת.
כלומר, שימוש חוזר ונשנה שוב ושוב באותם חומרים, עד להקאה.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
כל הסיפור אמיתי מבחינתי הוא מתקבל ורצוי.
כל תיעוד, עדות, סיפור אישי, חייבים להשאר ולסופר.

המסחרה הזולה, חייבת להיפסק.
די לסיפורים בהשראת... על "רקע" השואה.

זה ודאי. מה שייך בכלל להמציא על השואה סיפורים שלא היו.
השאלה אפילו על סיפורים שהיו - יש לפעמים הרגשה של 'השתמשות' בהם.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
זה ודאי. מה שייך בכלל להמציא על השואה סיפורים שלא היו.
השאלה אפילו על סיפורים שהיו - יש לפעמים הרגשה של 'השתמשות' בהם.

לפעמים כותבים סיפור חדש שבתוכו משולב קטע אמיתי מהשואה ש...
אז כן זו השתמשות גסה, גם אם הקטע השואתי אמיתי. כל הסיבה שהוא הובא בסיפור היא לא למען ידעו דורותיכם.
אלא למען יהיה לי בסיפור תוכן, רגש, סצנת בלהה וכו'....
 

vhsvchch

משתמש מקצוען
יש לנו תפקיד לזכור את זכר הנרצחים בשואה ואת אשר עשה לנו עמלק. כל עוד הכתיבה ערכית ונכונה זה משרת את המטרה הנעלית הזו.
יש ביקורת מוצדקת נגד ספרי קומיקס מסוימים שבעיני הם לא פחות ממכחישי שואה!
 

פנינה ריימונד

הום סטיילינג מקצועי ואליאקספרס.
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עיצוב ואדריכלות פנים
2 נקודות שחשבתי תוך כדי הקריאה.
א-

ב- פה ושם מזדמן לידי ספר קריאה של סופרת צעירה כלשהי כזו או אחרת. אחרי כמה דקות אני זונח אותו בשעמום: הכל חוזר על עצמו, אותם מנטרות, אותם קלישאות, אותן ציפי וחני והגיסות והשכנות וההתמודדות מול סוגיות יומיומיות משמימות.
ולמה זה?
כי מרביתן למדו באותן קורסים לכתיבה, באותם סמינרים, בהדרכת אותן מורות ועם אותה הכוונה.
התוצאה: כמות אינסופית של ספרים שפחות או יותר העלילה והתיאורים חוזרים על עצמם בכולם באופן שווה, עם המון רגש מלאכותי ולא טבעי שלא נוגע בכלל בקורא/ת.
כלומר, שימוש חוזר ונשנה שוב ושוב באותם חומרים, עד להקאה.
אני לא הולכת לגונן על הסופרות (ואני בתוכן...), אולם אסביר את התופעה, שאף אותי הרגיזה עד לפני שנים ספורות, וכאן טמונה התשובה:
רוב הנשים אוהבות לקרוא רגש!!!
כל חיי חלמתי לכתוב ספרי מתח ועלילה כי זה מה שאהבתי לקרוא. לא הבנתי את הצעירות מהספריה אשר לוקחות 4 (!!!) ספרים מ ש ע מ מ י ם , לטעמי.
כאן שאלתי את עצמי:
  • מה יש לקרוא על עקרת בית שקמה בבוקר ומכינה את הילדים והכריכים ויושבת וחושבת?
  • איך אפשר לבזבז את הזמן על קריאת ספר בן 700 עמודים, שכל כולו התמודדות יומיומית עם ל"ע מחלה? זה מתיש!
מבחינתי, אם זה לא היה ספר עם 'אקשן', וקרה שפלש לביתי, הייתי סוגרת אותו לאחר כמה דקות.
אבל עם השנים זה הגיע, והתחלתי גם אני להתעניין ב"שגרה היומיומית המשעממת של הנשים"...
מה לעשות שהחיים הם האמת לאמתה?
גברים זה עולם אחר, סיפורת אחרת, אהבה לקריאה שונה.
אף פעם לא קראתי סיפור של סופר על חיי השגרה של עקרת הבית/ האשה העובדת...
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
השואה הנפיקה לנו יותר מ6 מליון ספורי זוועה אמתיים יותר מידי , כך שאינני רואה טעם בלהמציא כל עוד טרם סיימנו לגעת בכל כך הרבה חומר אותנטי הזקוק לתיעוד.
בלי לדבר שהמצאות סיפורי שואה ברמה איומה עושות חטא גדול עם הניצולים ומשחקות לידי מכחישי השואה.
בשורה התחתונה- לדעתי אסור לכתוב סיפורים מומצאים על השואה.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איך שהבנתי הגשש דן כן לגבי סיפורים ממציאים על רקע השואה כפי שציין במוספי הסיפורים של החגים, שם רוב הסיפורים אינם אמתיים.

שתי נקודות
א.
דווקא בגלל שכל כך הרבה חיבורים חוברו על השואה, נוצרה לפנינו תקופה שהיא מצד אחד היסטורית, עידן אחד אחורה, ומאידך היא תקופה מוכרת לקוראים בסיפורים, תמונות, שיעורי היסטוריה וסרטים. מה שמביא שילוב של סיפור היסטורי בתוך הווי מוכר וקליט, מה שיחסר בסיפור היסטורי על רקע אחר בתקופה מקבילה, נניח על תימן שלפני העליה.
ב. כמובן, איפה עוד נמצא אוצר כה רחב של סיפורי מסירות נפש ועוז יהודי מפוזרים על פני כמה ארצות שונות בכל מאות השנים האחרונות, דיכוי, עבודות כפיה, מיתות נוראיות שונות ומשונות בטווח של שש שנים, פלוס התקופה שקדמה לשואה וזו שמיד לאחריה, לא חושב שיש מקביל למצבור כזה עד גזירות ת"ח ות"ט.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה