השראה הזמישות במרחב הוירטואלי #אתגר מתגלגל

  • פותח הנושא prog
  • פורסם בתאריך

prog

מנהל ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עריכה והפקת סרטים
D I G I T A L
אוטומציה עסקית
עיצוב ואדריכלות פנים
איך אתה מסביר את ההתפחות של עולם האינטרנט בציבור החרדי? וכמה זה משפיע עלינו כמעצבי דיגיטל?

מן הסתם זאת שאלה שהגיעה בעקבות הקורונה, ולפי דעתי ניתן לומר חד משמעית שהקורונה לא 'הכניסה' אינטרנט לציבור החרדי, אלא האיצה קצב של תהליך קיים.

קל להבין זאת, ודי להביט סביב ולפלח את חתך הגילאים של משתמשי האינטרנט בחברה החרדית, שלל פתרונות החסימה, לצד חיוניות השימוש יגרמו לכך שבמוקדם או במאוחר לא יהיו אנשים ללא חיבור לאינטרנט בכלל (כמו שאין בנמצא אנשים ללא סללוארי).

הגורמים להאצת הקצב כרגע במשבר הקורונה הם מס' אילוצים: 1. קושי בפתיחת/תפעול עסקים במרחב הרגיל. 2. אנשים בבידוד, אנשים מבוגרים. 3. חופשת קורונה 'משעממת תיכו' אצל בני נוער. אילוצים אלו גורמים גם לאנשים שעד היום האמנו שהם מחוץ לדפדפן לעולמים לעולמים, פתאום להופיע שם, כי מי היה מאמין שסבא יתקין זום כדי לשמוע את הווורטים של מוישי על פרשת השבוע? כך גם נכונה היתה הדרך עם המוני האילוצים שכבר כאן עוד לפני הקורונה, כמו קניות, התנהלות מול בנקים, אפליקציות, התנהלות מול רשויות. רק בקצב אחר.

אגב, אם כבר בהתנהגות משתמשים עסקינן, הקורונה נותנת לנו הצצה מדהימה להתנהגות חברתית של שמרנות בחברה החרדית, בתחילת המשבר, קצב הטמעת נהלי הבריאות היתה בפיגור יחסי לשאר הציבורים, כך גם בהתרופפות הנהלים בכל הארץ, יהיו כאלו שיגידו שאלו מאמצי הסברה שנכשלו, אך קצב ההתרופפות בנהלים הוא גם כן בפיגור. ולדעתי, שינויים מהקיים והסתגלות לתהליכים אחרים, לסביבה שונה, נעשים בחשש ובאיטיות רבה יותר, למרות האילוצים והסיבות הגורמות.

כך בדיוק גם האילוץ והצורך בשימוש אינטרנט, האילוצים והסיבות כאן, הנגיף האיץ בהם. כאנקדוטה אוכל לספר כדוגמא, שבכל ערב יום כיפור, למרות שאני יודע שכולם הולכים עם טלית לבית כנסת בלילה, אני תמיד ניגש לחלון לראות שזה על בטוח... זאת דוגמא של שינוי יום אחד בשנה, חחח.

לאור האמור, הקצב הואץ ידיהם של מעצבי דיגיטל עמוסות בעבודה בימים אלו, אנו מחזיקים את ידיהם של מפתחי ומעצבי האתרים, הגלגל החל לנוע, ולמרות שצוותי הרפואה כבר הלכו לנוח (ומקווים שלהרבה זמן...) צוותי הפיתוח והדיגטל עדיין עובדים סביב השעון, כדי להתגבר על העומסים. מגיע לכם שאפו גדול על העבודה המאומצת, ועל השינויים שאתם עושים. היום בערב שירת html מהמפרסת, ואתם תראו שגם השכנים הקשישים יצטרפו!


ואי אפשר בלי לומר לכם אנשי UX אלו החוקרים התנהגויות משתמשים, הסכיתו ושמעו על אפקט הפרפר הזה: איש אחד בסין מנשנש לו עטלף, חצי שנה אחר כך בעקבות כך חיים דיקמן מעביר קבוצות לזום... מה רבה ההשפעה, איך תהליכים עפים במהירות... מה רבו מעשיך ה'.


גם מכללת פרוג עברה ללמידה מרחוק - כמו כולם.. איך לדעתך חווית הלמידה?
האם זה אכן יכול להחליף למידה פיזית?

ובהמשך לשאלה הקודמת: שינויים, שינויים שינויים. שינויים חברתיים, שינוי התנהגות, שינוי סביבה, והנה גם אתר פרוג עבר שינויים, ויש גם מנויים. (יצא כמו שיר..חחח)
השבוע אמרתי באחת הכיתות (בזום, כן?) שבשביל להצליח צריך "זמישות" כלומר זריזות + גמישות. אם אתה מרובע ועסוק כל הזמן בלמה ואיך הזיזו לך את הגבינה, אתה ממוסמר על המקום, יש לך אוסף של נימוקים לכשלונות שלך, והדבר היחיד שאתה עושה זה להעניק את הנימוקים הללו לאחרים, ולהשאר לחבק את כשלונך האהוב שלך המעניק לך את אפשרות ההתקרבנות וההתמסכנות.

גם בלמידה מרחוק, חלק מהאנשים שהיו בכיתות רגילות, בהתחלה ממש התקשו לעכל את הרעיון. אך לא היתה ברירה והשיעורים המקוונים יצאו לדרך.אפשר לומר בוודאות שמתוך 57 קורסים שלומדים בפרוג, רוב רובם של הקבוצות קיבלו את בשורת הלימוד המקוון בצורה טובה, ומפרגנת. היו 2 קבוצות שממש היה להם קשה עם הרעיון. אך לאחר שיעור או שתיים התרגלו לתהליך. תלמידים התחילו ללמוד בצורה מקוונת, שזהו דווקא מודל שמאד נכנס בשנים האחרונות בתחומי הלימודים המקצועים ברחבי העולם, ולמעשה גילו עולם חדש, מהיר, קל ונוח, לצד האתגר של לימוד דרך המחשב, וגם אתם תודו שזה מאתגר ללמוד מהבית מבלי לנשנש קפה עם חברים בקפיטריה, וגם רוחב הפס לא תמיד מחייך אל כל התלמידים, לפעמים הוא ממש בוחר להתעלל בחלק מהם ולהעניק להם איטיות ו'תקיעות' וכו',
אבל בהחלט ניתן להסכים היום לאחר 286 מפגשי זום שהעברנו מפסח, (שכולם גם מוקלטים ועלו לפורום), שבהחלט מרבית הסטודנטים גילו עצמם מגיעים לשיעור רעננים ונוחים, ולא אחרי נסיעות, הם גילו שהשיעור מתומצת וממוקד יותר, בגלל שאין הפרעות של פטפוטים בכיתה, הם גילו שהמרצה הרבה יותר מסודר, והם גם גילו שיש הקלטות בפורום הפרטי של הקורס, ואפשר לחזור ולשנן, ועוד לא מעט יתרונות. ופתאום, הנה התחלנו לקבל בקשות רבות ממשתפי קורסים שנמשיך את צורת הלימוד המקוון גם לאחר תום משבר הקורונה. ויש כיתות שיש ממש מריבות ואמוציות בין התלמידים, חלקם מתגעגעים לחזור לפיזי, חלקם רוצים להשאר בלמידה מקוונת, שישו ושימחו, הולך כמעט מכות (וירטואליות) שם.
בפועל, חוזרים לכיתות בהדרגה, אך במקביל ימשיכו שידורי זום מתוך הכיתה למי שרוצה להמשיך בלימוד מרחוק.

אבל מה, קורסים חדשים שפתחנו בצורה מקוונת, הם בעלי רישום מדהים, קבוצות גדולות של אנשים, שלא שינו להם באמצע הקורס, אלא מלכחילה בחרו בלימוד מקוון, וזה בעצם מלמד אותנו על שינוי מגמה, על תפיסה מחודשת בעולם הלימודים, אז כן! הוא משתנה מוקדם מהצפוי בחברה כולה. וזה תהליך מבורך!

אך האם הלימוד המקוון יוכל להחליף לחלוטין את המרחב הפיזי?
באופן עקרוני בקורסים פרונטליים, לימודי מחשב, וכו' בשביל ללמוד היטב אפשר להסתפק בלימוד מקוון שבנוי בצורה נכונה.אך יהיו סטודנטים שיחסר להם חווית לימודים, יש משהו בחווית לימודים במכללה, שפוגשים תלמידים אחרים, מרצים, וכו'. ולכן הנכון הוא בקורסים ארוכים לשלב גם מפגשים פיזיים.כמובן ששיעורים מעשיים (סטודיו צילום, עבודה מעשית, וכו') לא שייך להעביר בצורה מקוונת, כמו ללמד שחיה בהתכתבות :)

יש וויכוח לוהט בין המעצבים בכל העולם - מעניינת אותי דעתך האישית האם מעצבים צריכים לדעת קוד? או לא?
דעתי האישית: שמה הקשר להתווכח על זה, ויכוח אידיוטי בעליל, זה כמו להתווכח האם פלמינגו יכולה להיות זברה.
ואסביר, מעצב הוא מעצב, מתכנת הוא מתכנת כל אחד מהם צריך סט כישורים שונה, אופי שונה וכו'. יש מעט מאד אנשים נדירים שהם גם מעצבים והם גם מפתחים, סוג של איינשטיינים עם אופי של פיקאסו :)אבל מה, מעצבי דיגיטל שרוצים להצליח ולשרוד היום, צריכים להתאמץ לדעת קצת קצת, על קצה המזלג מושגים קלים של HTML+CSS מעבר לוורדפרס, אלמנטור, וכו' זה כדי לפתור ולהתמודד עם בעיות קלות. תשאירו למתכנתים ורק להם לאכול לולאות, משתנים, מערכים, עם ג'אווה ופילפל, משום מה הם אוהבים את המזון המוזר הזה.

כמנהל פורום, איך אתה מגייס מנהלים מסורים כל כך? @סיון זאת דוגמה מצוינת לשאלה
זה באמת אתגר, כי לנהל פורום זה לא רק איש מקצוע, זה אדם עם לב, ורצון נתינה, שמצד אחד הוא אוטוריטה בתחומו, ומצד שני מוכן לנהל קהילה של קולגות, להעניק ידע רב. ומדויק ביותר מה ששאלת על סיון כי היא הדוגמא המצויינת לכך. קשה למצא כאלו מנהלי פורום. סיון למדה בפרוג לפני הרבה כעשר שנים, מאז מרצה בתחום, ונחשבת מבכירי התעשיה. ולכבוד רב עבורנו ניהול הפורום כאן. אני אישית נעזר בסיון לא מעט, והיא תמיד עונה לי במאור פנים ובידע עצום.


קיצר, רוצים להצליח, להתקדם, בעולם העסקים או בכל דבר, תזדמשו, תהיו זמישים! :)
 

סיון

המניפה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
@prog תודה על התגובה המושקעת והמעניינת,
מלאי של תובנות!

האתגר המתגלגל שלנו לא מפסיק להפתיע!


האמת, כצופים מהצד מכל התהליך המושקע שעשיתם בפרוג והמעבר המקצועי לשיעורים מקוונים עם כל המשתמע מכך - כלומר בצורה סופר מקצועית עם דגש על על פרט קטן - כולל הקלטות מקצועיות/אתר אונליין מיוחד ועוד,
כמעט גרמה לי לחשוב שידעתם על הקורונה ועל האיש שנשנש את העטלף (אוחח) לפני כולונו :)
מדהים מה שהבאתם כאן בתוך זמן קצר!

מכל מאותגר אני לומדת משהו ואפילו מנסה ליישם ולהטמיע אצלי,
בכלל פרוג עם כל המכלול שלהם (הדמויות, המכללה, הפורום ועוד) זה מקום של למידה מתמדת שתמיד מביאה לתוצאות מעשיות.
אני בוחרת ללמוד ולהטמיע עוד ועוד את הגמישות, מהירות ההבנה והסתכלות מחדש כשצריך.
זה יכול להיות אפילו על תהליך/מהלך/פרויקט/מחשבה שאנו תקועים בהם שנים והגיע הזמן לשכתב אותם מחדש.
 

Ayala1

מיתוג | עיצוב ובניית אתרים | UX/UI
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
D I G I T A L
@prog תודה, מרתק!

@prog
כמעט גרמה לי לחשוב שידעתם על הקורונה ועל האיש שנשנש את העטלף (אוחח) לפני כולונו :)
מדהים מה שהבאתם כאן בתוך זמן קצר!

אני חושבת שהסוד הוא שחיים וטובי צופים קדימה כל הזמן,
הם מתכננים קדימה דברים שאנשים עוד לא התחילו לחשוב עליהם :)
הקורונה פשוט זירזה את זה לקצב שיא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה