פדיחה בתכנון...מבפנים מוסתר ע"י לוחות הברית,
הארון קודש היה אמור להיות נמוך ב 40 ס"מ
פדיחה בתכנון...מבפנים מוסתר ע"י לוחות הברית,
פשוטו כמשמעו.אשמח לקבל הסבר
כל בתי הכנסת העתיקים בכל העולם ישבו בצורת ח'. כולל האשכנזים.לכן כולם יושבים ופניהם אל ארון הקודש
וואוו!!@אלישבע רבקה
כיף לקרוא את האשכול בזכותך ולראות את הבדלי המבט לפני הבדלי העדות.
לפי הבתי כנסת שמנית שביקרת בהם נראה שאת הולכת על הטופ.
אלה המתוכננים והמעוצבים מאבן פינה עד הישורת האחרונה, ומושקעים בהם מיליונו שקלים בתכנון וברמת הביצוע.
לכן התשובות שחלקן נוגעות בבתי כנסת עממיים שחלקם נאלצו לוותר על מסורות ומנהגים לפי אילוצי מקום ותקציב, לא כולן נוגעות אליך.
כמובן שכפי שעולה מהתשובות ישנן שינויים חברתיים בכל העדות והתפלגויות של תתי מגזרים שמשפיעים על העיצוב של הבתי כנסת.
לדוג'
ליטאים העיצוב יתאים לסגנון פשטני וקר בלי ריפודים ובלי הצטעצעויות. סטנדרים שמתאימים ללימוד ופחות שולחנות. והמון ארונות ספרים.
ספרדים אותנטיים ישקיעו בהמון קישוטים חלקם עם סדר וסגנון. (כמו משחקי לדים. פסוקים לאורך הקירות, ויטראז'ים וכד')
וחלקם יתנו לכל מנציח לתלות את שלט/נר ההנצחה שלו לפי טעמו האישי ויכולתו הכספית מה שיוצר בליל של שלטים מוזהבים.
חסידים מעוצב בפאר חסידי (כמו שאפשר להתרשם מסגנון הרפיקה שהם עושים לשמחות ולאירועים כתרים וכד') אבל עם תכנון וטעם.
לכן אם את רוצה ללכת על בטוח אולי כדאי לחקור את הבתי כנסת בארצות המוצא או אלו שלפני ארבעים שנה.
לסיום פעם קראתי ניתוח שחוקר את ההבדלים.
הכותב טען שהספרדים בית הכנסת ממשיך את הגישה החמימה והמשפחתית שלהם. לכן הם יושבים פניהם איש אל אחיו, בלי הרבה סטנדרים (כבר התווכחו על זה לעיל אבל בעיני ראיתי בתי כנסיות בלי שום שולחן חוץ משולחן לכל העלונים הרבים). טוגם צורת התפילה שמשלבת הרבה את הקהל ביחד עם החזן משלימה לעניין הזה.
האשכנזים תכליתיים יותר בנוגע לתפילה לכן כולם יושבים ופניהם אל ארון הקודש. שקועים איש איש בסידורו כל אחד לעצמו.
בנוגע למקום הרב בישיבות הליטאיות הרבנים יושבים ופניהם אל הקהל.
ניתן למצוא מקור לעניין בהלכות בניית בית הכנסת שולחן ערוך ומשנה ברורה.
זה עוד משהו שאני באמצע לעשות...לכן אם את רוצה ללכת על בטוח אולי כדאי לחקור את הבתי כנסת בארצות המוצא או אלו שלפני ארבעים שנה.
תלכי לבית התפוצות.וואוו!!
תודה רבה על התגובה הארוכה והמפורטת!
זה עוד משהו שאני באמצע לעשות...
(אם יש למישהו חומרים/ידע בנושא אשמח שיכתוב/יעלה לפה)
זה המקום להודות לכל מי שטרח, כתב, הגיב והוסיף מהידע שלו
כל מה שאתם כותבים פה עוזר לי מאד!
זה פשוט מדהים ומרגש לראות כמה אנשים הגיבו!
האמת שהתלבטתי אם להעלות בכלל את הנושא, לא ידעתי אם יגיבו בכלל....
אז שוב תודה ענקית לכולם!
גזענות....מישהו יכול להסביר למה לאשכנזי אסור לגשת לעמוד ב"מוסאיוף" ואילו ספרדי יכול לגשת לעמוד ב"אור הצפון"?
תודה רבה!מאמר בירושתנו חלק ז' על סדר הישיבה בבית הכנסת
תודה רבה!
מוסיף לי מאד!
נכוןיש גם ספר של ישראל גליס על בתי כנסת מיוחדים בירושלים.
מישהו יכול להסביר למה לאשכנזי אסור לגשת לעמוד ב"מוסאיוף" ואילו ספרדי יכול לגשת לעמוד ב"אור הצפון"?
תסתפרד...מישהו יכול להסביר למה לאשכנזי אסור לגשת לעמוד ב"מוסאיוף" ואילו ספרדי יכול לגשת לעמוד ב"אור הצפון"?
יש מקומות שיש גם אצל ליטאים בעיקר בירושלים/בני ברקלא נתקלתי בזה בבתי כנסת ליטאים או ספרדים.
בישיבות האשכנזיות המבנים של הישיבה הם תרומות של נדיבים ספרדים.
רכניץ וכאלו תמיד יתרמו לאחזקה שוטפת
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט א'
א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד: