מידע שימושי ההבדלים בין העדות בבתי כנסת

מצב
הנושא נעול.

rew3020

משתמש מקצוען
אשמח לקבל הסבר
פשוטו כמשמעו.
השולחנות לא מיועדים רק לישיבה מצד אחד שלהם, אלא לישיבה משני הצדדים.
ברוב המקרים לא כל הבית כנסת בנוי כך, אבל מצוי מאוד שחלקו כך (אפשר למצוא שכל הבית כנסת כך).

[יוסבר שוב, 'בבית כנסת חסידי פלוני זה לא כך' 'גם במקום ליטאי זה כך' - לא רלוונטי.
יש דברים מסויימים שמאפיינים סגנונות.
אם אני רואה שולחנות נתפס לי מיד שמדובר במקום חסידי וכן על זה הדרך].

לאור ההערה שהובאה לעיל.
אני מדבר על בתי כנסת.
אם אני מבין נכון, בישיבות חסידית זה כך באופן גורף.
אם כי אין לי היכרות באופן בלתי אמצעי עם היכלי ישיבות חסידיות.
 
נערך לאחרונה ב:

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@אלישבע רבקה
כיף לקרוא את האשכול בזכותך ולראות את הבדלי המבט לפני הבדלי העדות.
לפי הבתי כנסת שמנית שביקרת בהם נראה שאת הולכת על הטופ.
אלה המתוכננים והמעוצבים מאבן פינה עד הישורת האחרונה, ומושקעים בהם מיליונו שקלים בתכנון וברמת הביצוע.

לכן התשובות שחלקן נוגעות בבתי כנסת עממיים שחלקם נאלצו לוותר על מסורות ומנהגים לפי אילוצי מקום ותקציב, לא כולן נוגעות אליך.

כמובן שכפי שעולה מהתשובות ישנן שינויים חברתיים בכל העדות והתפלגויות של תתי מגזרים שמשפיעים על העיצוב של הבתי כנסת.
לדוג'
ליטאים העיצוב יתאים לסגנון פשטני וקר בלי ריפודים ובלי הצטעצעויות. סטנדרים שמתאימים ללימוד ופחות שולחנות. והמון ארונות ספרים.
ספרדים אותנטיים ישקיעו בהמון קישוטים חלקם עם סדר וסגנון. (כמו משחקי לדים. פסוקים לאורך הקירות, ויטראז'ים וכד')
וחלקם יתנו לכל מנציח לתלות את שלט/נר ההנצחה שלו לפי טעמו האישי ויכולתו הכספית מה שיוצר בליל של שלטים מוזהבים.

חסידים מעוצב בפאר חסידי (כמו שאפשר להתרשם מסגנון הרפיקה שהם עושים לשמחות ולאירועים כתרים וכד') אבל עם תכנון וטעם.

לכן אם את רוצה ללכת על בטוח אולי כדאי לחקור את הבתי כנסת בארצות המוצא או אלו שלפני ארבעים שנה.

לסיום פעם קראתי ניתוח שחוקר את ההבדלים.
הכותב טען שהספרדים בית הכנסת ממשיך את הגישה החמימה והמשפחתית שלהם. לכן הם יושבים פניהם איש אל אחיו, בלי הרבה סטנדרים (כבר התווכחו על זה לעיל אבל בעיני ראיתי בתי כנסיות בלי שום שולחן חוץ משולחן לכל העלונים הרבים). טוגם צורת התפילה שמשלבת הרבה את הקהל ביחד עם החזן משלימה לעניין הזה.

האשכנזים תכליתיים יותר בנוגע לתפילה לכן כולם יושבים ופניהם אל ארון הקודש. שקועים איש איש בסידורו כל אחד לעצמו.

בנוגע למקום הרב בישיבות הליטאיות הרבנים יושבים ופניהם אל הקהל.
ניתן למצוא מקור לעניין בהלכות בניית בית הכנסת שולחן ערוך ומשנה ברורה.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
לכן כולם יושבים ופניהם אל ארון הקודש
כל בתי הכנסת העתיקים בכל העולם ישבו בצורת ח'. כולל האשכנזים.
יש חושדים שהישיבה בשורות שורות מושפעת קצת מהגויים.
אני רק מעיר, אשמח לשמוע מקורות ברורים.
 

אלישבע רבקה

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
@אלישבע רבקה
כיף לקרוא את האשכול בזכותך ולראות את הבדלי המבט לפני הבדלי העדות.
לפי הבתי כנסת שמנית שביקרת בהם נראה שאת הולכת על הטופ.
אלה המתוכננים והמעוצבים מאבן פינה עד הישורת האחרונה, ומושקעים בהם מיליונו שקלים בתכנון וברמת הביצוע.

לכן התשובות שחלקן נוגעות בבתי כנסת עממיים שחלקם נאלצו לוותר על מסורות ומנהגים לפי אילוצי מקום ותקציב, לא כולן נוגעות אליך.

כמובן שכפי שעולה מהתשובות ישנן שינויים חברתיים בכל העדות והתפלגויות של תתי מגזרים שמשפיעים על העיצוב של הבתי כנסת.
לדוג'
ליטאים העיצוב יתאים לסגנון פשטני וקר בלי ריפודים ובלי הצטעצעויות. סטנדרים שמתאימים ללימוד ופחות שולחנות. והמון ארונות ספרים.
ספרדים אותנטיים ישקיעו בהמון קישוטים חלקם עם סדר וסגנון. (כמו משחקי לדים. פסוקים לאורך הקירות, ויטראז'ים וכד')
וחלקם יתנו לכל מנציח לתלות את שלט/נר ההנצחה שלו לפי טעמו האישי ויכולתו הכספית מה שיוצר בליל של שלטים מוזהבים.

חסידים מעוצב בפאר חסידי (כמו שאפשר להתרשם מסגנון הרפיקה שהם עושים לשמחות ולאירועים כתרים וכד') אבל עם תכנון וטעם.

לכן אם את רוצה ללכת על בטוח אולי כדאי לחקור את הבתי כנסת בארצות המוצא או אלו שלפני ארבעים שנה.

לסיום פעם קראתי ניתוח שחוקר את ההבדלים.
הכותב טען שהספרדים בית הכנסת ממשיך את הגישה החמימה והמשפחתית שלהם. לכן הם יושבים פניהם איש אל אחיו, בלי הרבה סטנדרים (כבר התווכחו על זה לעיל אבל בעיני ראיתי בתי כנסיות בלי שום שולחן חוץ משולחן לכל העלונים הרבים). טוגם צורת התפילה שמשלבת הרבה את הקהל ביחד עם החזן משלימה לעניין הזה.

האשכנזים תכליתיים יותר בנוגע לתפילה לכן כולם יושבים ופניהם אל ארון הקודש. שקועים איש איש בסידורו כל אחד לעצמו.

בנוגע למקום הרב בישיבות הליטאיות הרבנים יושבים ופניהם אל הקהל.
ניתן למצוא מקור לעניין בהלכות בניית בית הכנסת שולחן ערוך ומשנה ברורה.
וואוו!!
תודה רבה על התגובה הארוכה והמפורטת!
לכן אם את רוצה ללכת על בטוח אולי כדאי לחקור את הבתי כנסת בארצות המוצא או אלו שלפני ארבעים שנה.
זה עוד משהו שאני באמצע לעשות...
(אם יש למישהו חומרים/ידע בנושא אשמח שיכתוב/יעלה לפה)

זה המקום להודות לכל מי שטרח, כתב, הגיב והוסיף מהידע שלו
כל מה שאתם כותבים פה עוזר לי מאד!
זה פשוט מדהים ומרגש לראות כמה אנשים הגיבו!
האמת שהתלבטתי אם להעלות בכלל את הנושא, לא ידעתי אם יגיבו בכלל....
אז שוב תודה ענקית לכולם!
 

BIZZARC- עשירה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
וואוו!!
תודה רבה על התגובה הארוכה והמפורטת!

זה עוד משהו שאני באמצע לעשות...
(אם יש למישהו חומרים/ידע בנושא אשמח שיכתוב/יעלה לפה)

זה המקום להודות לכל מי שטרח, כתב, הגיב והוסיף מהידע שלו
כל מה שאתם כותבים פה עוזר לי מאד!
זה פשוט מדהים ומרגש לראות כמה אנשים הגיבו!
האמת שהתלבטתי אם להעלות בכלל את הנושא, לא ידעתי אם יגיבו בכלל....
אז שוב תודה ענקית לכולם!
תלכי לבית התפוצות.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
ירושתנו חלק ב עמ' קפה
קישור לספר באוצר החכמה (העמוד המבוקש זמין למנויים בלבד)

1634590103059.png


1634590117685.png


1634590132426.png


1634590140821.png



1634590151697.png


1634590165983.png


1634590239880.png


1634590250048.png

1634590262178.png

1634590272634.png


1634590281676.png

1634590289595.png


1634590297335.png
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
מאמר בירושתנו חלק ז' על סדר הישיבה בבית הכנסת
קישור לספר
המאמר בעמ' קנז (גם כאן למנויים בלבד)
הכותב ר' מרדכי דרפר הוא אדריכל ממודיעין עילית שמבין מאוד בבתי כנסת ישנים באירופה.


1634590962784.png

1634590969935.png

1634590978484.png

1634590990663.png


1634590998193.png


1634591004691.png


1634591012270.png


1634591019326.png


1634591026359.png


1634591032958.png


1634591041960.png


1634591049304.png


1634591056331.png


1634591062707.png


1634591069726.png


1634591076525.png


1634591084249.png


1634591090535.png


1634591097499.png


1634591103582.png

1634590634608.png

1634590643831.png

1634590652948.png


1634590660054.png

1634590672002.png


1634590680255.png


1634590687126.png


1634590694252.png


1634590700681.png


1634590707719.png


1634590715868.png


1634590723312.png


1634590731694.png


1634590738710.png


1634590746885.png


1634590754464.png
 

לייבובוש

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
מישהו יכול להסביר למה לאשכנזי אסור לגשת לעמוד ב"מוסאיוף" ואילו ספרדי יכול לגשת לעמוד ב"אור הצפון"?

לא יודע אם אתה מתכוון שבאמת אוסרים להם (אם זה נכון או לא סוגיא אחרת)
אולי כי מפריע להם שלא עושים ח' יע??
 

שואל ומשיב

משתמש מקצוען
הסיבה שבתי הכנסת של הספרדים מפוארים ומושלמים מהמסד ועד הטפחות, ואילו של הליטאים די מחולטרים זה בגלל שהרבה יותר קל למצוא נדיב ספרדי שיתרום בית כנסת או ספר תורה או שניהם מאשר נדיב אשכנזי. הגבירים האשכנזים תורמים לישיבות וכוללים, הספרדים בעיקר למבנים. גם בישיבות האשכנזיות המבנים של הישיבה הם תרומות של נדיבים ספרדים.
אנשים כמו שמעון גליק או רכניץ וכאלו תמיד יתרמו לאחזקה שוטפת, ואנשים כמו אדמון ספרא יתרמו למבנים.
 

USHER

משתמש מקצוען
בלת"ק
בהרבה שטיבלאך חסידיים יש תאי איחסון מעין לוקרים.
לא נתקלתי בזה בבתי כנסת ליטאים או ספרדים.
 

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
בלת"ק
אצל הספרדים יש הרבה יותר סוגים של סידורים, קטנים וגדולים, לבנים ושחורים
זה נובע בעיקר כי כל אחד מוציא מהדורה לעילוי נשמת קרובו,ומניח בבית הכנסת
אצל האשכנזים, זה בדרך ככל יותר אחיד, לפחות מבחינת הגודל והצבע הכהה
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  38  פעמים

לוח מודעות

למעלה