הגיית קמץ קטן

הגיג

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
למיטב זכרוני הקמץ הקטן כמו פתח, והחטף כמו חולם, (כשזה מצטרף יחד, כמו גם בשם נעמי)
אבל... לא בטוחה שזכרוני בעניין כזה טוב ...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הספרדים הוגים קמץ קטן וכן חטף קמץ כחולם. א-ב-ל, הקמץ שלפני חטף קמץ, כמו בנעמי, צהרים, טהרה, צהלה - לשיטת הספרדים הוא קמץ גדול ולא קטן, וע"כ הם הוגים אותו כמו פתח, כמו את הקמץ הגדול.
 

הגיג

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
או!
השלמת לי את החתיכה החסרה ...
 

אאססתתרר

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1500349:
הספרדים הוגים קמץ קטן וכן חטף קמץ כחולם. א-ב-ל, הקמץ שלפני חטף קמץ, כמו בנעמי, צהרים, טהרה, צהלה - לשיטת הספרדים הוא קמץ גדול ולא קטן, וע"כ הם הוגים אותו כמו פתח, כמו את הקמץ הגדול.

כן, כי תמיד יש אחריו מעמיד (מתג)
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1500349:
הספרדים הוגים קמץ קטן וכן חטף קמץ כחולם. א-ב-ל, הקמץ שלפני חטף קמץ, כמו בנעמי, צהרים, טהרה, צהלה - לשיטת הספרדים הוא קמץ גדול ולא קטן, וע"כ הם הוגים אותו כמו פתח, כמו את הקמץ הגדול.

תודה ענקית!!!!!!
איזה נס שיש כזה ידען בפורום!!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אאססתתרר;1500502:
כן, כי תמיד יש אחריו מעמיד (מתג)

נכון אך יש מהדקדקנים האשכנזים שכתבו שאין בזה טעם מספיק כדי לשנות את המשקל וההגייה של המילה
למשל במילה שמרני אל כי חסיתי בך, הניקוד הוא ש' קמוצה ומ' שוואית, ובגלל המתג הספרדים קוראים בקמץ רחב ושוא נע, וזה נשמע הטייה של לשַמֵּר, על אף שזו הטייה של לשמור.
 

agav

משתמש צעיר
ליעקב לויפר היתה סדרת מאמרים מאלפת בנושא בהמבשר תורני.
לפי דבריו, הניקוד הטברני המקורי היה קמץ הדומה לחולם (משהו בין פתח לחולם), והפתח פתוחה.
כך שנוכחות של מתג במלה שמרני למעשה לא משנה את ההגיה.

מאוחר יותר הטשטשו ההבדלים בין קמץ לפתח, והוא מוכיח מכמה מקומות (ברש"י ומפרשים אחרים) שזו היתה ההגיה המקובלת בכל המקומות - גם באשכנז. רק מתקופת ימי הביניים ואילך התחילו להגות את הקמץ כחולם, כנראה בהשפעת התעתיק הלועזי המקביל.

למעשה, גם הכינויים קמץ, פתח - מתארים את איכות הצליל - קימוץ או פתיחה של השפתיים בהתאם.
 

אאססתתרר

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י אברהם;1505628:
נכון אך יש מהדקדקנים האשכנזים שכתבו שאין בזה טעם מספיק כדי לשנות את המשקל וההגייה של המילה
למשל במילה שמרני אל כי חסיתי בך, הניקוד הוא ש' קמוצה ומ' שוואית, ובגלל המתג הספרדים קוראים בקמץ רחב ושוא נע, וזה נשמע הטייה של לשַמֵּר, על אף שזו הטייה של לשמור.

עדיין זה לא נשמע בדיוק כמו לשַמֵּר כי לא שומעים דגש במ'
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אאססתתרר;1505866:
עדיין זה לא נשמע בדיוק כמו לשַמֵּר כי לא שומעים דגש במ'

נכון אך רוב העולם לא מדגיש דגש חזק לצערנו הרב
 

אאססתתרר

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כאילו שאת אומרת ביחד אות עם שוא ואותה אות עם ניקוד, יוצא פשוט יותר "חזק"
תחפשי הקלטה של בעל קורא מדקדק
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט פ'

קכט פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי:קל פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים:קלא פִּי פָעַרְתִּי וָאֶשְׁאָפָה כִּי לְמִצְוֹתֶיךָ יָאָבְתִּי:קלב פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כְּמִשְׁפָּט לְאֹהֲבֵי שְׁמֶךָ:קלג פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן:קלד פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:קלה פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:קלו פַּלְגֵי מַיִם יָרְדוּ עֵינָי עַל לֹא שָׁמְרוּ תוֹרָתֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה