הבדל בין שירים בסולם מז'ור לסולם מינורי

מוזיקה וסאונד >> תוכן מקצועי

סטארט-אפ חדש! קומיקולי אלי-קופטר!
אהלן חברים! כפי שכבר הספקתם לקלוט (דרך הבאנרים - אחרת אני רוצה את הכסף שלי בחזרה ;) ) משהו חדש ומרגש מתרחש!! בשעה טובה ומוצלחת אני ואחי/שותפי...
5.00 star(s) 2 ratings
קבלו סוף סוף את התמונות הזוכות!
אמרנו יום שלישי שנהפך לרביעי ואז עוד שבוע שהתארך לשבועיים, מה באמת קרה? כבר סיפרנו לכם שחלק מהשופטים חלו בקורונה ולקח זמן עד שחזרו לעצמם במעט...
גם אתם שמתם לב שרק עכשיו הגיעה הקולקציה החדשה למדפים? הסוד המלא נחשף לראשונה, ועל הדרך טריק לניצול קופונים.
אם אתן מאלו שהבילוי שלהם הוא סיור בגאולה וברבי עקיבא, לסרוק ולמשש את חלונות הראווה, יכלתן לזהות השנה דיליי חריג במועד השקת הקולקצייה החדשה לחג...
1.00 star(s) 1 ratings
הדרך להייטק עוברת בבני ברק
מרחב עבודה הצפוף בנשים חרדיות שיושבות וכותבות קוד, הוא לא מראה שכיח. לפני כמה שנים היו שאמרו שהוא גם לא אפשרי.
4.00 star(s) 1 ratings

ספציפי

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
שאלת תם.

האם יש מצב שאני אבין את ההבדלים בין הסולמות
וגם שארגיש כשאני שר באיזה סולם אני נמצא וכדו-
משירה לבד - ללא עזרה באלפי תרגילים על אורגן?

שאלה מאוד ארוכה
אז אסביר את שאלתי:
אני שר הרבה במקהלה וגראמען וכו'
אני תמיד מתקשה בתקשורת עם האורגניסט איך להסביר לו את הטון שאני רוצה
וגם שאני לא מרגיש בשעת השיר והתרגול הקודם לו - באיזה סולם אני שר עכשיו.

יש איזה דיסק של שיעורים בנושא?
או חומר כתוב?


תודה לכל מי שיעזור לי
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
נראה לי שלכל זמר יש את הסולם שלרוב הוא משתמש בו
לדוגמה הרבה זמרים נוח להם (ולנגנים..) לשיר בסולם Gm ואז משם יש תנודות לפי שירים מסויימים שהמנעד שלהם בתוך Gm לדוג' הוא מאוד גבוה עד כדי כך שיורדים לפעמים cm כדי שהמנעד של השיר יהיה יחסית באותם תוים ששאר השירים מתנגנים בGm

לדוגמה "אשרי מי" המשחק שם הוא בשלושת התוים העולים מהתו סול, דהיינו סול, לה, סי במול, וגם מידי פעם דו (אני מתכוון בתחילת השיר
(נניח בצד את זה שלרוב השיר הזה מושר בסולם טיפה יותר נמוך)
עכשיו אם ניקח את השיר "אשריכם" הוא כבר מתחיל בתווים מאוד גבוהים בסולם שלו
ממילא אם נרד 3 טונים לDm ונתחיל לשיר את אשריכם ניגע יחסית בדיוק באותם תווים (סול, לה וכו') שהיינו בהם בשיר "אשרי מי"


הרעיון שאני בא לומר שבעצם עם הזמן אפשר לשים לב לפי סגנון שירים שיש את רוב השירים שהם על אותו סולם, כל זמר לפי הסולם הרגיל שלו
ויש את השירים הקבועים שהם נוגעים בתווים יותר גבוהים אז מראש אפשר להגיד לנגן לרדת לסולם כך וכך, או תרד ב2 או 3 טונים ואחר כך בשיר הבא תחזור

כדי לדעת את זה כדאי לשבת מידי פעם עם נגנים וללמוד כל פעם איזה סולם מתאים, וגם צריך לזכור שבאירוע עצמו הזמר הרבה יותר 'מחומם' ולפעמים הוא מגיע לטונים הרבה יותר גבוהים מסתם טונים שהוא היה בוחר בנחת בבית כשהוא יושב עם נגן
ומאידך לפעמים באירוע עצמו אחרי זמן הגרון מתעייף וצריך לתת לו טיפה מנוחה

הרעיון הוא שאפשר ללמוד את השמות של הסולמות הרגילים הקלאסיים, ומידי פעם ש
כשמוצאים סולמות אחרים לשירים שהמנעד שלהם שונה מהרגיל - לנסות לזכור את השם של הסולם

וכן לפני שעוברים שיר אפשר לנסות לבדוק עד כמה הוא עולה יותר גבוה מהשיר שעכשיו שרנו ולפי זה לבקש לרדת במספר טונים מסויים

מקווה שהייתי קצת מובן.. בטח יש עוד הרבה טיפים מסודרים יותר
 

ספציפי

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
נראה לי שלכל זמר יש את הסולם שלרוב הוא משתמש בו
לדוגמה הרבה זמרים נוח להם (ולנגנים..) לשיר בסולם Gm ואז משם יש תנודות לפי שירים מסויימים שהמנעד שלהם בתוך Gm לדוג' הוא מאוד גבוה עד כדי כך שיורדים לפעמים cm כדי שהמנעד של השיר יהיה יחסית באותם תוים ששאר השירים מתנגנים בGm

לדוגמה "אשרי מי" המשחק שם הוא בשלושת התוים העולים מהתו סול, דהיינו סול, לה, סי במול, וגם מידי פעם דו (אני מתכוון בתחילת השיר
(נניח בצד את זה שלרוב השיר הזה מושר בסולם טיפה יותר נמוך)
עכשיו אם ניקח את השיר "אשריכם" הוא כבר מתחיל בתווים מאוד גבוהים בסולם שלו
ממילא אם נרד 3 טונים לDm ונתחיל לשיר את אשריכם ניגע יחסית בדיוק באותם תווים (סול, לה וכו') שהיינו בהם בשיר "אשרי מי"


הרעיון שאני בא לומר שבעצם עם הזמן אפשר לשים לב לפי סגנון שירים שיש את רוב השירים שהם על אותו סולם, כל זמר לפי הסולם הרגיל שלו
ויש את השירים הקבועים שהם נוגעים בתווים יותר גבוהים אז מראש אפשר להגיד לנגן לרדת לסולם כך וכך, או תרד ב2 או 3 טונים ואחר כך בשיר הבא תחזור

כדי לדעת את זה כדאי לשבת מידי פעם עם נגנים וללמוד כל פעם איזה סולם מתאים, וגם צריך לזכור שבאירוע עצמו הזמר הרבה יותר 'מחומם' ולפעמים הוא מגיע לטונים הרבה יותר גבוהים מסתם טונים שהוא היה בוחר בנחת בבית כשהוא יושב עם נגן
ומאידך לפעמים באירוע עצמו אחרי זמן הגרון מתעייף וצריך לתת לו טיפה מנוחה

הרעיון הוא שאפשר ללמוד את השמות של הסולמות הרגילים הקלאסיים, ומידי פעם ש
כשמוצאים סולמות אחרים לשירים שהמנעד שלהם שונה מהרגיל - לנסות לזכור את השם של הסולם

וכן לפני שעוברים שיר אפשר לנסות לבדוק עד כמה הוא עולה יותר גבוה מהשיר שעכשיו שרנו ולפי זה לבקש לרדת במספר טונים מסויים

מקווה שהייתי קצת מובן.. בטח יש עוד הרבה טיפים מסודרים יותר
תודה רבה לך
אני אוחז כמעט אחרי כל הסיפור שאתה מסביר
שאלתי הייתה איך קולטים בלי אורגן איזה שירים הם מנור ואיזה מזו'ר ופריגי וכו'
וכן איך אני מרגיש תוך כדי שירה היכן אני נמצא ברה מינור פה מזו'ר וכו

אני חושד וחושש מאוד שיש חומר להאזנה וחומר לקריאה בעניין זה
אז בואו נחפש את זה וכך תעזו לי ולכל הזמרים הנמצאים בשלב הזה

תודה
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
ברוך ה'

מן הסתם יש חומר וכדו' הלוואי שנמצא

בכל מקרה לדעתי מומלץ שתהיה איזה אורגנית בבית ולהתקשקש איתה מידי פעם ולקלוט (בעיקר לחוות את זה עם הזמן) את המינור מז'ור ופריגי, מה הקפיצות הקבועות, זה בעיקר לשמוע הרבה זה אמור לחלחל יותר ויותר עם הזמן..
סולמות זה באמת כבר יותר קשה לדעת, אבל אם יודעים רוב הזמן שנמצאים בסולם האישי שאתה רגיל בו, עם הזמן זה אמור להיות יותר קל להבחין אם נמצאים בו או יותר נמוך
 

netanel10

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
שמתי לב לדוגמא שאיצי וולדנר כל השירים שהלחין לשוואקי הם מזוריים
כמו מהרה השם אשת חיל וכו
 

netanel10

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אם יש מישהו שיוכל לכתוב לי בצורה מסודרת את כל האקרודים (העיקריים של כל סולם בין מזור ובין מינור) אני מאוד אשמח. זה יעזור לי מאוד. אני רוצה להתחיל להיגמל מהשימוש בטרנספוזיציה שבאורגן.
 

אושר עד!!!

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
המשתמש נחסם
אני חושב שיעזור לך במקום להשתמש בשמות של אקורדים, להתייחס לדרגה שלהם בסולם.
לדוגמא סולם דו מז'ור בנוי מתוים דו, (דרגה ראשונה) רה (דרגה שניה) מי (דרגה שלישית) וכו'.
ואז הסולם המז'ורי, האקורדים שלו הם כדלהלן:
דרגה ראשונה מז'ורית (C מז'ור)
דרגה שניה מינורית (D מינור)
דרגה שלישית מינורית (E מינור)
דרגה רביעית מז'ורית (F מז'ור)
דרגה חמישית מז'ורית (G מז'ור)
דרגה שישית מינורית (A מינור)
דרגה שביעית מוקטנת (B dim)

ואז כשאתה עובר לצורך העניין לסולם סול מז'ור
התוים שלו הם: סול, לה, סי, דו, רה, מי, פה דיאז, סול.
אתה מתרגם
דרגה ראשונה מז'ורית (G מז'ור)
דרגה שניה מינורית (A מינור)
דרגה שלישית מינורית (B מינור)
דרגה רביעית מז'ורית (C מז'ור)
דרגה חמישית מז'ורית (D מז'ור)
דרגה שישית מינורית (E מינור)
דרגה שביעית מוקטנת (F dim)

מעבר לזה, תעבוד לפי מעגל הקווינטות, כלומר, סולם דו מז'ור אינו כולל שימוש קלידים שחורים בכלל.
אם קופצים קווינטה קדימה, לסולם סול מז'ור, כמו בדוגמא, עושים שימוש בשחור אחד (פה דיאז), אם נקפוץ עוד קווינטה קדימה, לסולם רה מז'ור, נעשה שימוש בשני קלידים שחורים, (פה דיאז, דו דיאז) עוד קווינטה קדימה, וכו' וכו'.

זה בסולם המז'ורי.

ובסולם המינורי:

דרגה ראשונה מינורית (A מינור)
דרגה שניה מוקטנת (B dim)
דרגה שלישית מז'ורית (C מז'ור)
דרגה רביעית מינורית (D מינור)
דרגה חמישית מינורית (E מינור)
דרגה שישית מז'ורית (F מז'ור)
דרגה שביעית מז'ורית (G מז'ור)
 

אושר עד!!!

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
המשתמש נחסם
שאלת תם.

האם יש מצב שאני אבין את ההבדלים בין הסולמות
וגם שארגיש כשאני שר באיזה סולם אני נמצא וכדו-
משירה לבד - ללא עזרה באלפי תרגילים על אורגן?

שאלה מאוד ארוכה
אז אסביר את שאלתי:
אני שר הרבה במקהלה וגראמען וכו'
אני תמיד מתקשה בתקשורת עם האורגניסט איך להסביר לו את הטון שאני רוצה
וגם שאני לא מרגיש בשעת השיר והתרגול הקודם לו - באיזה סולם אני שר עכשיו.

יש איזה דיסק של שיעורים בנושא?
או חומר כתוב?


תודה לכל מי שיעזור לי
אין דבר כזה לדעת באיזה סולם אתה בלי המון שעות תרגול, אא"כ נולדת עם שמיעה אבסולוטית.
ואתה לא.
מה שכן, זו עבודה של הקלידן ולא שלך, הוא זה שמשחק שעות על קלידים, ואמור להיות מסוגל להתאים עצמו אליך, ולזהות את הסולם שלך.
לא ייתכן שכל שיר שהזמר מתחיל, הוא יצטרך לספר לקלידן באיזה סולם הוא עומד להשתמש.
 

netanel10

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני חושב שיעזור לך במקום להשתמש בשמות של אקורדים, להתייחס לדרגה שלהם בסולם.
לדוגמא סולם דו מז'ור בנוי מתוים דו, (דרגה ראשונה) רה (דרגה שניה) מי (דרגה שלישית) וכו'.
ואז הסולם המז'ורי, האקורדים שלו הם כדלהלן:
דרגה ראשונה מז'ורית (C מז'ור)
דרגה שניה מינורית (D מינור)
דרגה שלישית מינורית (E מינור)
דרגה רביעית מז'ורית (F מז'ור)
דרגה חמישית מז'ורית (G מז'ור)
דרגה שישית מינורית (A מינור)
דרגה שביעית מוקטנת (B dim)

ואז כשאתה עובר לצורך העניין לסולם סול מז'ור
התוים שלו הם: סול, לה, סי, דו, רה, מי, פה דיאז, סול.
אתה מתרגם
דרגה ראשונה מז'ורית (G מז'ור)
דרגה שניה מינורית (A מינור)
דרגה שלישית מינורית (B מינור)
דרגה רביעית מז'ורית (C מז'ור)
דרגה חמישית מז'ורית (D מז'ור)
דרגה שישית מינורית (E מינור)
דרגה שביעית מוקטנת (F dim)

מעבר לזה, תעבוד לפי מעגל הקווינטות, כלומר, סולם דו מז'ור אינו כולל שימוש קלידים שחורים בכלל.
אם קופצים קווינטה קדימה, לסולם סול מז'ור, כמו בדוגמא, עושים שימוש בשחור אחד (פה דיאז), אם נקפוץ עוד קווינטה קדימה, לסולם רה מז'ור, נעשה שימוש בשני קלידים שחורים, (פה דיאז, דו דיאז) עוד קווינטה קדימה, וכו' וכו'.

זה בסולם המז'ורי.

ובסולם המינורי:

דרגה ראשונה מינורית (A מינור)
דרגה שניה מוקטנת (B dim)
דרגה שלישית מז'ורית (C מז'ור)
דרגה רביעית מינורית (D מינור)
דרגה חמישית מינורית (E מינור)
דרגה שישית מז'ורית (F מז'ור)
דרגה שביעית מז'ורית (G מז'ור)
וואו תודה רבה רבה על כל הפירוט! מה זה "דרגה"? תו?
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
נגיד בסולם של C מז'ור (שהוא מקביל לA מינור) הדרגה הראשונה היא 'דו'

'דו' - האקורד שיוצא ממנו בסולם הזה יהיה מז'ורי

אחר כך התו הבא הוא 'רה' - זאת הדרגה השניה

'רה' - האקורד שאתה עושה ממנו בסולם הזה הוא מינורי (רה מינור = Dm)

בסולם אחר 'רה' יכול להיות מז'ורי (D) כמו בסולם של Em (שזה גם G מז'ור) ששם 'רה' הוא הדרגה החמישית (מס' 5 אם סופרים מהתו 'סול' שהוא G) שהיא מז'ורית
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
וואו תודה רבה רבה על כל הפירוט! מה זה "דרגה"? תו?
העלתי חוברת (בדף הראשון של האשכול הזה) שמפרטת את כל התאוריה הבסיסית ובכללה סולמות, דרגות, מעגל הקווינטות, אקורדים וכו'.
לפרט את הכל - זה גם ארוך וגם לא מספיק מקיף כמו שאפשר ללמוד מספר.
ממליץ ללמוד ממנו, שם יש את כל הידע הבסיסי.
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
בסולם של C מז'ור (שהוא מקביל לA מינור) הדרגה הראשונה היא 'דו'

'דו' - האקורד שיוצא ממנו בסולם הזה יהיה מז'ורי

אחר כך התו הבא הוא 'רה' - זאת הדרגה השניה

'רה' - האקורד שאתה עושה ממנו בסולם הזה הוא מינורי (רה מינור = Dm)

בסולם אחר 'רה' יכול להיות מז'ורי (D) כמו בסולם של Em (שזה גם G מז'ור) ששם 'רה' הוא הדרגה החמישית (מס' 5 אם סופרים מהתו 'סול' שהוא G) שהיא מז'ורית

אפשר גם לספור קח לדוגמה את Am
סולם מינורי

התו 'לה' הוא הראשון בסולם המינורי הזה
התו השני הוא 'סי' שהמרווח בין לה ל-סי הוא טון שלם, אחר כך בין 'סי' ל-'דו' יש מרווח של חצי טון

ככה גם אם תרצה לבדוק את סולם Cm (דו מינור) התו הראשון הוא כמובן 'דו', אחריו בקבפיצה של טון שלם זה 'רה' ואחריו בקפיצה של חצי טון זה 'רה דיאז' - דהיינו השחור מימין ל-'רה'

וכמו בסולם Am אם האקורד שיוצא מ-'לה' הוא Am, ומ-'סי' B מוקטן, ומ-'דו' C (מז'ור)

ככה בסולם Cm הראשון יהיה מינורי (Cm) השני מוקטן והשלישי מז'ורי (Eb - אי במול)
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עיצוב גרפי
וכמו בסולם Am אם האקורד שיוצא מ-'לה' הוא Am, ומ-'סי' B מוקטן, ומ-'דו' C (מז'ור)

ככה בסולם Cm הראשון יהיה מינורי (Cm) השני מוקטן והשלישי מז'ורי (Eb - אי במול)
לא הצלחתי להבין מה הכוונה כאן..
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
התכוונתי אם מתחילים לספור דרגות מתחילת הסולם המינורי

אז לה מינור Am מורכב מ'לה' 'דו' ו'מי' (זה כוונתי האקורד שיוצא ממנו)

הדרגה הראשונה של סולם לה מינור זה לה מינור
השניה זה 'סי' (B) האקורד שיוצא ממנה הוא אקורד מוקטן (כל דרגה שניה בסולם מינורי האקורד שלה יהיה מוקטן - מזה נגזר הכלל שכל אקורד מוקטן שנשמע אפשר לדעת בקלות באיזה סולם השיר נמצא, כמובן שזה לא מתאים אם שמו אותו לא לפי הכללים אלא בשביל מהלך מסויים)

הדרגה השלישית היא 'דו' - האקורד שיוצא ממנה הוא מז'ורי (C)

אז כנל בסולם דו מינור (Cm) הדרגה הראשונה היא דו - והאקורד שיוצא ממנה מינורי (Cm)
הדרגה השניה היא רה - והאקורד שיוצא ממנה הוא מוקטן (D dim נראה לי ככה כותבים..)
הדרגה השלישית היא רה דיאז (מי במול) האקורד שיוצא ממנה הוא מז'ורי Eb, לוקחים את התו רה דיאז, קופצים עוד שני תווים מתווי הסולם ומגיעים ל'סול' ועוד שני תווים ומגיעים ל'סי במול' ומזה מורכב האקורד
 

cantor

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מישהו יכול להסביר לי למה המנגינה הליטאית של הלל, היא מינורית?
כי זה שהלחין אותה הלחין מנגינה מינורית...
הפרשנות הרווחת היא שזה היה במז'ור וזויף למינור
יש עוד פרשנות שבגלל הצרות שעברו עלינו (ועדיין ליידער) אז היהודים אימצו לעצמם את המינור ומתי שהיה איזה השתפכות (הנפש) עלה להם המינור בראש...
אבל זה פולמוס לא קטן
ובעבר היו חזנים שהיו מברכים את הברכה במינור אבל היו מסיימים את הברכה במזו'ור
 

cantor

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
קודם כל שהחזנים המבצעים יחושו בכלל שיש דבר שנקרא 'סולם'. במניינים שבהם התפללתי בשנים האחרונות (החלפתי כמה) בדרך כלל החזנים, במקרה הטוב מזייפים רק קצת ובמקרה הגרוע הם פשוט קטסטרופה... לדרוש שידעו מה זה מינורי ומז'ורי זו כבר דרישה מתפנקת מידי;)
וואלה לפני שנה הבאה שאל אותי ואני יכוון אותך איפה להתפלל
 

cantor

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לפעמים דווקא בא המזור לתת תחושת רצינות ויראה ופחד. לעומת המינור שמגיע בחגיגיות ובשמחה.
תפילת ערבית של ליל ר"ה היא במז'ור. תפילת ערבית של ליל יו"ט היא במינור.
תפקידו של המז'ור הוא לבטא את המלכות ר"ה לפני היראה והפחד זה המלכת הקב"ה
רוב החזנים כיום מתחילים את הברכו של יו"ט במזו'ר ואח"כ עוברים למינור
 

לוח נדל"ן | למכירה והשכרה

לוח מודעות | קניה מכירה

לוח דרושים

למעלה