האם תקני לומר "חמישים שנים"?

טלי.ה

משתמש חדש
או יש לומר 50 שנה?
והאם נכון שאין לומר "יכל" בעבר, אלא "היה יכול?"
תודה רבה
 

רוחי בלבוחי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
והאם נכון שאין לומר "יכל" בעבר, אלא "היה יכול?"
תקין לאמר יכל בחולם חסר.
והביא פה @מוטי A קישור לאקדמיה - אז אוסיף ואומר האקדמיה זו עברית, והאקדמיה מרשה לעצמה לשנות את כלליה לפי הלך הרוח והלך המחשבה - - -
בלשון הקודש כללי הדקדוק הם מוחלטים ואמיתיים.
ואכן תקין לאמר יכל - זו התשובה!
 

פרח קטן

משתמש רשום
מנוי פרימיום
או יש לומר 50 שנה?
גם בתנ"ך את יכולה לראות שכתוב מאה שנה ושבעים שנה ושבע שנים.
מכאן, שלמספרים החד ספרתיים משתמשים בשנה ואילו מעשר ומעלה בשנים,
אלא אם כן שינתה האקדמיה על פי ראות עיניה (או שמוע אוזניה)
 

מוטי A

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
גם בתנ"ך את יכולה לראות שכתוב מאה שנה ושבעים שנה ושבע שנים.
מכאן, שלמספרים החד ספרתיים משתמשים בשנה ואילו מעשר ומעלה בשנים,
אלא אם כן שינתה האקדמיה על פי ראות עיניה (או שמוע אוזניה)
אכן, לפי האקדמיה אפשר לומר חמישים שנים (אם כי לא מקובל).
זה שהתורה נקטה צורת לשון מסויימת, עדיין לא נימוק מספק שלא תקני לומר אחרת.
 

רוחי בלבוחי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה שהתורה נקטה צורת לשון מסויימת, עדיין לא נימוק מספק שלא תקני לומר אחרת.
התורה לא נקטה צורת לשון - התורה היא המקור הנכון ושם היסודות האמיתיים לשפת לשון הקודש.
וזו לא השפה העברית של בן יהודה וחבריו....
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לסיכום: מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים לאקדמיה - שיכתוב חמישים שנה או שנים, כראות עיניו. מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים למקורות (או שרוצה בשביל עצמו להתאים למקורות) שיכתוב חמשים שנה.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
התורה לא נקטה צורת לשון - התורה היא המקור הנכון ושם היסודות האמיתיים לשפת לשון הקודש.
וזו לא השפה העברית של בן יהודה וחבריו....
ומה נעשה ושפתינו היומיומית היא דווקא השפה העברית המדוברת ולא לשון הקודש שחצובה מהררי קודש?
 

אליה גרפיקה ומחשוב

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
לסיכום: מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים לאקדמיה - שיכתוב חמישים שנה או שנים, כראות עיניו. מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים למקורות (או שרוצה בשביל עצמו להתאים למקורות) שיכתוב חמשים שנה.
מה זה מי שרוצה יש שפת הקודש והיא עברית והמקור הבלעדי שלה זו התורה . כל השאר כולל הכל לא נקרא עברית.
 

רוחי בלבוחי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ומה נעשה ושפתינו היומיומית היא דווקא השפה העברית המדוברת ולא לשון הקודש שחצובה מהררי קודש?
לא אמרתי אחרת רק ציינתי שמי ששואל על איך תקני לכתוב ולנקד - בוודאי מתכוון לשפה היסודית והאמיתית.
(וגם בן יהודה התבסס במקורו על לשוה''ק )
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים
לא חייבים ללכת לאקדמיה ח"ו בשביל לומר לשון רבים על עשרים ומעלה.
בלשון חז"ל זה נפוץ מאוד להבדיל אלף אלפי הבדלות. כך שזה בסדר גמור למי שלא מרגיש צורך לדבר דווקא בשפה מקראית מדור מסויים. (גם לשון הקודש של המקרא משתנה מדור לדור בין עשרים וארבעה ספרי המקרא).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מה זה מי שרוצה יש שפת הקודש והיא עברית והמקור הבלעדי שלה זו התורה . כל השאר כולל הכל לא נקרא עברית.
מצידי תקרא לזה ישראלית - יש פה לא רק כותבים תורניים, יש מי שכותב גם לציבור שאינו 'משלנו', והרישא של דברי כוונה אליו. אין בזה משום מתן 'הכשר' כאילו זו לשון הקודש, אבל זו השפה ההסכמית, ומי שנדרש לה צריך להכיר את כללי האקדמיה (לצערו או שלא). אין צורך להתחיל כאן עכשיו במלחמת קודש על טהרת הלשון, כי מי שמכיר את הודעותי יודע באיזה צד אני .;)
אה, והנה בא @מרובע ובכלל פשט את עניין השנה והשנים... אז דיברתי בכלל על דברים אחרים.
 

לוח אירועים וקורסים קרובים

למעלה