האם המגורים בפריפריה יותר כלכלי או שזה דמיון

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
פער המחירים בין המרכז לפריפריה הוא כ400000 ש"ח, במשכנתא ל25 שנה יוצא כ2000 ש"ח.
ממש לא נכון.
לפעמים הפער הוא כפול בדיוק.
וגם אם זה הפער - הוא פער בין דירת 3 חדרים ישנה במרכז, לבין דירת 4 חדרים חדשה ומרווחת בפריפריה.

ובכל אופן - לא מדובר על אחד שיש לו מיליון וחצי שקל בכיס, והוא מחשב 'שווה לי לגור בפריפריה, כי זה יחסוך לי 400 אלף'. מדובר על אחד שיש לו בקושי 200 אלף הון עצמי, ואיכשהו הוא יכול לגרד דירה בפריפריה עם משכנתא ענקית. על דירה במרכז הוא אפילו לא מעז לחלום.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
ממש לא נכון.
לפעמים הפער הוא כפול בדיוק.
וגם אם זה הפער - הוא פער בין דירת 3 חדרים ישנה במרכז, לבין דירת 4 חדרים חדשה ומרווחת בפריפריה.

ובכל אופן - לא מדובר על אחד שיש לו מיליון וחצי שקל בכיס, והוא מחשב 'שווה לי לגור בפריפריה, כי זה יחסוך לי 400 אלף'. מדובר על אחד שיש לו בקושי 200 אלף הון עצמי, ואיכשהו הוא יכול לגרד דירה בפריפריה עם משכנתא ענקית. על דירה במרכז הוא אפילו לא מעז לחלום.
לגבי קניה נכון שהפער הוא גדול מאוד וגם מי שאין לו הון עצמי נדרש, אין לו אפשרות.
לגבי שכירות, הפער לא משמעותי כלל.
וגם שאלה מה עדיף: שכירות במרכז או בעלות בפריפריה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לגבי קניה נכון שהפער הוא גדול מאוד וגם מי שאין לו הון עצמי נדרש, אין לו אפשרות.
לגבי שכירות, הפער לא משמעותי כלל.
וגם שאלה מה עדיף: שכירות במרכז או בעלות בפריפריה.
אכן, רובם המוחץ של העוברים לפריפריה עושים זאת רק בשביל לגור בדירה אותה קנו או יקנו. אין טעם לעבור רק בשביל לשכור.
 

הלל. פ.

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
לגבי שכירות, הפער לא משמעותי כלל.

תלוי מה אפשר לקבל בסכום של 2000 ש"ח
דירה 25 מטר במרכז
או 100 מטר בפריפריה...

אבל כל אחד צריך לעשות את השיקולים שלו ולראות אם שווה המרחק בנוסף לשאר הדברים....
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
אמנם זה לא פורום תורני ...
אבל צריך להזכיר את דברי הרמ"א בשולחן-ערוך סימן ב סעיף א.
כל הנושא אשה פסולה משום ממון, הויין לו בנים שאינם מהוגנים. אבל בלאו הכי, שאינה פסולה עליו אלא שנושאה משום ממון, מותר (תשובת ריב"ש סימן ט"ו)....
ומי שפסקו לו ממון הרבה לשדוכין וחזרו בהם, לא יעגן כלתו משום זה ולא יתקוטט בעבור נכסי אשתו, ומי שעושה כן אינו מצליח ואין זיווגו עולה יפה, כי הממון שאדם לוקח עם אשתו אינו ממון של יושר, וכל העושה כן מקרי נושא אשה לשם ממון, אלא כל מה שיתן לו חמיו וחמותו יקח בעין טוב ואז יצליח. (ב"י בשם א"ח).
 

כולם

משתמש חדש
לא בהכרח שבפריפריה יהיו יותר משרות פנויות בהוראה, כי אם זה העבודה היחידה שיש לנשים חרדיות במקום, אז כולם ירצו לעבוד בזה, ולא יהיו משרות פנויות (מניסיון).

באופן כללי בפריפריה משלמים פחות בכוללים ואין הרבה כוללים (ז"א שגם הכוללים שמשלמים מעט לא מקבלים אברכים חדשים) (מניסיון).
אולי יש מקומות שיש הרבה עבודות בשכר גבוה וכוללים טובים אבל צריך לברר את זה טוב לפני שעוברים.
בכל אופן לא מומלץ ישר לקנות דירה במקום לא מוכר אלא קודם כל לשכור שנה ואם אח"כ עדיין מעוניינים אפשר לקנות, לעומת אם קונים מיד שאח"כ מסובך למכור וכו' /נשארים למרות שלא מרוצים.
רוב בכוללים בפירפריה משלמים יותר מהמרכז בפריפריה התשלום בין2500-3000 פלוס במרכז יחידים 25000 רובם בקושי 2000 ולא בזמן
 

די

משתמש סופר מקצוען
רוב בכוללים בפירפריה משלמים יותר מהמרכז בפריפריה התשלום בין2500-3000 פלוס במרכז יחידים 25000 רובם בקושי 2000 ולא בזמן
מכיר מקום בפריפריה שהכולל שמשלם טוב זה 1500 ש"ח ויש הקפדה על שמירת סדרים ואין לו מקום לאברכים נוספים. לעומת המרכז שיש כוללים שמשלמים 3000+ ובזמן.
 
נערך לאחרונה ב:

א. איזראעל

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
מכיר מקום בפריפריה שהכולל שמשלם טוב זה 1500 ש"ח ויש הקפדה על שמירת סדרים ואין לו מקום לאברכים נוספים. לעומת המרכז שיש כוללים שמשלמים 3000+ ובזמן.
מעניין...
כי בפריפריה בה אנחנו מתגוררים (צפת) המצב הפוך
הכולל משלם 3,000+ ואילו כשגרנו בב"ב בעלי השתכר בכולל 200$ בשעתו 800 ש"ח.

באופן כללי, 'פריפריה' היא הכללה בוטה.
אינה דומה קריית גת או נתיבות לעמנואל או מיצד.
ואפילו צפת וטבריה שונות לחלוטין ממעלות או עפולה.
הכל תלוי בכל כך הרבה משתנים: עד כמה התחבורה מפותחת, כמה גיוון יש בסגנון האנשים, האם ישנם מוסדות לימוד לכלל הזרמים, ועוד.
ניכר שחלק גדול מהאנשים שהגיבו באשכול מכירים פריפריה מסיפורים או סטריאוטיפים.

@כולם אם יש לך שאלות קונקרטיות לגבי צפת או הסביבה, אשמח לענות לך.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אף אחד לא בא לקבוע מה עדיף על מה,
אבל כשמנהלים קמפיין על האור הגדול של הפריפריה צריך לקחת הכל בחשבון.
כשמנהלים דיון לגבי זוגות צעירים עם ילדים בני שנתיים, כדאי לזכור שלפני עשרים שנה הפרויקטים החרדיים נחשבו כמו הפריפריה היום.
 

עיצוב גרפי מקצועי

משתמש מקצוען
D I G I T A L
המציאות היא שהזוגות הצעירים ברובם קונים בבית שמש במקרה הטוב וחריש ואחיסמך ברובם ואם כן בדור הבא הציבור החרדי ברובו יגור בפריפריה
 

לייבובוש

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כפרמטר הכי חשוב הוא,איפה אפשר לגור עם בריאות נפשית,בלי לחץ של דירה קופסת גפרורוים שהמשכיר יכול לזרוק אותך כל רגע (כי לקנות אין מה לדבר)
בלי לחץ חברתי....
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כי יש לזה השלכות רוחביות איך נראית הפריפריה ואיך נראה המרכז,
וגם בחברה הכללית הסיכוי של ילד מדימונה להצליח הוא שונה מהסיכוי של ילד בת"א.
אתם מדברים כאילו נולדנו אתמול.

גדולי ישראל לא גדלו דווקא בערים הגדולות ו'המרכזיות', כמו וילנא, בריסק או ורשא.
החפץ חיים נולד בעיירה הקטנה ז'טל.
הרב שך גדל בעיירה וואבוילניק.
החזון איש גדל בקוסובא.
וכו' וכו' וכו'.
ולא תאמינו - לא, לא היו בעיירות הפצפונות הללו שתי ישיבות. בקושי מלמד אחד היה שם.

אז נכון שלפני 30 שנה הציבור החרדי התרכז בעיקר בבני ברק ובירושלים. האם זה אומר שזה האידיאל?

יש פריפריות שהן שמורות פי אלף מאשר כל עיר ב'מרכז'. ונכון, יכול להיות שהילדים שגדלים שם לא יהיו 'משופשפים' כמו הבני ברקים, והם לא שוחים בפילוגים פנימיים כמותם, אבל הם יכולים להיות הרבה יותר יראי שמים ומתמידים.
 
נערך לאחרונה ב:

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
תהליך העיור
הוא בכל העולם.
הסיבות שגורמות לתהליך העיור, שייכות גם לגבי הציבור החרדי [עם שינויים מתבקשים].
היום יודעים ש[לרוב] עדיף לגדול בבניין צפוף בעיר, יותר מבית עם גג אדום בכפר ...
כך שההתעלמות מכך שלגור בפריפריה הוא בעייתי [למרות השטח הפנוי] והאנשים עוברים להצטופף בעיר.
זה דבר עולמי !
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה