דיון דרושה כותרת מתאימה!

@Simcha

משתמש מקצוען
אחד הקשיים המשמעותיים הניצבים בפתחו של יוצר ספרות זהו בחירת הכותרת אשר תתאים לטקסט אותו הוא רוצה לשחרר החוצה.
ישנם כאלו אשר מזלזלים בבחירת השם ונותנים איזה ציטוט אקראי מתוך הטקסט ובכך יוצאים ידי חובה בבחירת השם.
אך טעות מרה הם עושים, הקורא הנאור מתחיל לקרוא את הטקסט כבר מהכותרת, אדם בונה את ציפיותיו, מקבל החלטות גורל כגון האם לפתוח את המאמר הנ"ל וכן לאחר שהתחיל בקריאתו האם להמשיך או שעל פי הכותרת והפתיח הוא כבר מבין את הפאנצ' ליין וחבל לו לכלות את זמנו בקריאה.

על כן ברור הדבר כי בבחירת כותרת יש לתת משקל כבד כמעט כמו בכתיבת הטקסט ופעמים אף יותר. נצרך שם מגרה ומסקרן אך כזה שלא מגלה את הסוף. שם קצר וקליט אשר משקף את הרעיון המרכזי אותו הכותב מנסה להעביר אל שוב בלי לגלות.. וראוי להימנע מכותרת אשר מתחננת לקורא "אנא קרא אותי", לרוב הדבר עלול להעיד על רמת הטקסט.

השאלה היא מה עושה הכותב האומלל אם לאחר שכתב טקסט מוצלח נורא עדיין אינו מצליח למצוא שם אשר יעשיר את מספר הצפיות באופן אקספוננציאלי. שם אשר יותיר את הקורא פעור פה עד סוף קריאת הטקסט. שם אשר מתחבר באופן אמיתי וכנה עם הטקסט?
האם לגנוז את הטקסט כולו? האם לבחור שם מסקרן ומושך אך לא תואם את תוכן הטקסט לחלוטין? האם לבחור שם בנאלי ולהסתמך על כך שהקורא הנבון ידע להבחין כי מסתתר פה יהלום?
אנא עצותיכם.
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מזכיר לי משהו שכתבתי פה לא מזמן:

אַחְח
הַכֹּל יוֹשֵׁב בּוּל
כְּמוֹ חַיָּלִים בַּמִּסְדָּר.
אֵין אוֹת חֲסֵרָה
אוֹ מִלָּה מְיֻתֶּרֶת.
גַּם הַפִּסּוּק מוֹנֵעַ תַּ'בִּלְבּוּל
וְאֵין טָעוּת בַּמִּגְדָּר.
אַךְ
נִשְׁאֲרָה פִּנָּה שֶׁטֶּרֶם נִסְגְּרָה:
אֵין לִי הַשְׁרָאָה לַכּוֹתֶרֶת.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
שיקרא לזה - 'ברלין'.
כ-ו-ל-ם יפתחו את זה, יקראו, יהנו או שלא, ואז -
המשופשפים והמחוספסים (איך שניהם משמשים ככינוי לאותה קבוצה, זה לא תרתי דסתרי??) יבינו את כוונת ה'מכתיר' המתחכם.
ואלה שלא, לא יבינו... טו בד.
הצעה טרייה מרגע זה - לקרוא לסוגת הכותרות הזו: 'כותרות ברלין'. קרדיט לי.

אַחְח
הַכֹּל יוֹשֵׁב בּוּל
כְּמוֹ חַיָּלִים בַּמִּסְדָּר.
אֵין אוֹת חֲסֵרָה
אוֹ מִלָּה מְיֻתֶּרֶת.
גַּם הַפִּסּוּק מוֹנֵעַ תַּ'בִּלְבּוּל
וְאֵין טָעוּת בַּמִּגְדָּר.
אַךְ
נִשְׁאֲרָה פִּנָּה שֶׁטֶּרֶם נִסְגְּרָה:
אֵין לִי הַשְׁרָאָה לַכּוֹתֶרֶת.
זכור לטוב!
 
נערך לאחרונה ב:

@Simcha

משתמש מקצוען
המשופשפים והמחוספסים (איך שניהם משמשים ככינוי לאותה קבוצה, זה לא תרתי דסתרי??)
לאחר שדבר משתפשף הוא נעשה מחוספס.. משופשפים על שם הפעולה שהביאתם עד הלום ומחוספסים שם התואר המצהיר על מהותם היום.

שיקרא לזה - 'ברלין'.
כ-ו-ל-ם יפתחו את זה, יקראו, יהנו או שלא,
כפי שציינתי לעיל בנתינת שם אשר לא תואם את הטקסט גם אם הוא מבריק מסיבות אחרות הקורא ישאר עם טעם לפגם ואכזבה מכך שהונו אותו.

'כותרות ברלין'. קרדיט לי.
בטוחני כי לא קם האדם אשר יעשה שימוש בכותרת זה ללא מתן הקרדיט הראוי לך ולכשרונך הברוך.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
לאחר שדבר משתפשף הוא נעשה מחוספס.. משופשפים על שם הפעולה שהביאתם עד הלום ומחוספסים שם התואר המצהיר על מהותם היום.
מ'פתאום?
השפשוף נועד לשיוף דברים מחוספסים על מנת שיהפכו לחלקים.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
מ'פתאום?
השפשוף נועד לשיוף דברים מחוספסים על מנת שיהפכו לחלקים.
השפשוף נועד לגרד את המצב הקיים ולהביאו למצב חדש. אם משפשפים באופן אחיד על משטח מחוספס ניתן להגיע למצב חלק. אם משפשפים רכב חדש אזי הוא יתחספס לנו בצער.
 

טלח

משתמש מקצוען
כותרות זה גם עניין של 'מודה'.
פעם יותר גילו הכותרות את הנאמר. (לאן נעלמו משקפיו של ברוך...)
אחר כך היו אמורות להוות הפתעה ומשחק מילים. (מעקף על משקף/ הברוך (בחולם) של ברוך (בשורוק))
היום זה רק עניין גרפי... (המשקפיים של ברוך)
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ממקורותינו עולים לי 'שפשופים' רק במשמעות החלקה.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
כותרות זה גם עניין של 'מודה'.
טענה מעניינת.
אך איני מתייחס בשאלתי לטור בעיתון של מלהג חובבן אשר זקוק לכותרת בשביל שהעורך לא יכעס עליו. אני מדבר על טקסטים אומנותיים אשר נכתבים בידי סופרים ואישי רוח ונושאים בחובם תוכן עשיר ומרתק. במקרים אלו הגדרת התוכן בכמה מילים מסכמות הן חלק מהותי בשלמות הטקסט.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אחד הקשיים המשמעותיים הניצבים בפתחו של יוצר ספרות זהו בחירת הכותרת אשר תתאים לטקסט אותו הוא רוצה לשחרר החוצה.
ישנם כאלו אשר מזלזלים בבחירת השם ונותנים איזה ציטוט אקראי מתוך הטקסט ובכך יוצאים ידי חובה בבחירת השם.
אך טעות מרה הם עושים, הקורא הנאור מתחיל לקרוא את הטקסט כבר מהכותרת, אדם בונה את ציפיותיו, מקבל החלטות גורל כגון האם לפתוח את המאמר הנ"ל וכן לאחר שהתחיל בקריאתו האם להמשיך או שעל פי הכותרת והפתיח הוא כבר מבין את הפאנצ' ליין וחבל לו לכלות את זמנו בקריאה.
יש לציין שהמשקל המשמעותי לכותרת ניתן באינטרנט, כשהטקסט נקרא רק לאחר שלוחצים על הקישור, כאשר הכותרת היא זו שיכולה לחרוץ את גורלו של הטקסט לשבט או לחסד.
השאלה היא מה עושה הכותב האומלל אם לאחר שכתב טקסט מוצלח נורא עדיין אינו מצליח למצוא שם אשר יעשיר את מספר הצפיות באופן אקספוננציאלי. שם אשר יותיר את הקורא פעור פה עד סוף קריאת הטקסט. שם אשר מתחבר באופן אמיתי וכנה עם הטקסט?
האם לגנוז את הטקסט כולו? האם לבחור שם מסקרן ומושך אך לא תואם את תוכן הטקסט לחלוטין? האם לבחור שם בנאלי ולהסתמך על כך שהקורא הנבון ידע להבחין כי מסתתר פה יהלום?
מה יעשה כותב שאין לו מה לכתוב? יאמץ את ראשו וימצא.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
יש לציין שהמשקל המשמעותי לכותרת ניתן באינטרנט, כשהטקסט נקרא רק לאחר שלוחצים על הקישור, כאשר הכותרת היא זו שיכולה לחרוץ את גורלו של הטקסט לשבט או לחסד.
מקבל החלטות גורל כגון האם לפתוח את המאמר הנ"ל


מה יעשה כותב שאין לו מה לכתוב? יאמץ את ראשו וימצא.
אכן פיתרון ראוי.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אחד הקשיים המשמעותיים הניצבים בפתחו של יוצר ספרות זהו בחירת הכותרת
למה קשיים, זה החלק הכי כייפי!
רק מלקרוא את רשימת סוגי הכותרות אפשר לקבל השראה לכותרת.

האם לגנוז את הטקסט כולו?
נו ווי.
ממשיכים לחשוב.
(כשאני מבקשת מהילדים שלי לחפש משהו והם חוזרים בלעדיו כי 'לא מצאו', אני אומרת להם שזה סימן שהם לא סיימו לחפש...)
 

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
שאלת המיליון!
@SIMCHA, תודה על הצפת הנושא.
כל כך הרבה פעמים קורה לי שאני מסיימת טקסט מעולה, כתוב טוב, ערוך טוב, בנוי, מרגש, מפתיע...
ו...
אין מה שמשוך את הקורא להתחיל להנות.
והחומר ממתין לרגע נדיר של השראה (שמופיע בד"כ ברגעים הכי עמוסים כמו דקה לשמונה וכל הילדים בבית או בשיא הבישול הולכת לפתוח מחשב...)

יש כמה סוגי כותרות: @SIMCHA אולי עוד יעלה את זה בפוסט נפרד. יש את הבנאליות, יש את המוזרות, יש את המרתיעות, יש את הפונות אישית לקורא, יש כאלו שמרמזות על הנושא המרכזי, ויש את שיביעו את דווקא את טענת הנגד.

ניקח לדוגמא את הכותרת הנוכחית.
לא יכולתי להתעלם ממנה...
מי לא רוצה לדעת איך כותבים כותרת?
היא ממוקדת במדויק לקהל היעד, אם הנושא היה מכותרת? (תרתי משמע, כותרת וכיתור) לא בטוח שהייתי פותחת.
למרות שאני בהחלט מרגישה מכותרת כולי, כשאין לי כותרת מתאימה.
 
נערך לאחרונה ב:

@Simcha

משתמש מקצוען
זהו אינו הניק אינו שלי, משתמש אלמוני אשר פתח אותו אי שם קרוב למאה הקודמת ומני אז לא נודעו עקבותיו..
הניק שלי הינו @@Simcha.. קצת קשה למציאה.


יש כמה סוגי כותרות: @SIMCHA אולי עוד יעלה את זה בפוסט נפרד. יש את הבנאליות, יש את המוזרות, יש את המרתיעות, יש את הפונות אישית לקורא, יש כאלו שמרמזות על הנושא המרכזי, ויש את שיביעו את דווקא את טענת הנגד.
רעיון לניתוח באמת.. השאלה איזו כותרת אתן לזה..

תודה!
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
באמת נושא חשוב.
כותרת בעצם מבוססת על משמעות המילה, הסימנטיקה. מה המילה הזאת מעלה לקורא? היא מורכבת גם מקונוטציות, ומעוד כמה מרכיבים.
כדי למצוא את הכותרת המתאימה, יש לבודד ( - למה משמעות המילה הזאת מעלה לי גרדת?) את משמעות הטקסט, לאגד אותה למילה אחת/עד שלוש, ואז לקחת את המשמעות הזאת ולהפוך אותה למשהו שיווקי יותר. והרי כותרת.
באופן הזה הכותרת תכיל את המשמעות הרצויה של הקטע כולו, בתור קפסולה מרוכזת.
אהבתי גם מה שכתב @yonatanr למעלה, אם אין כותרת - תמשיכו לחשוב...
(יותר ארבעים יום קודם היווצרות הטקסט נוצרה לו הכותרת, עוד מאז המצאת השפה. צריך רק למצוא אותה.)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  34  פעמים

לוח מודעות

למעלה