דקדוק בתורה שבעל פה

יצחק ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
תוכל לתת ציון מדויק?
אולי הכוונה לזה
1595112904063.png
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אולי איש נאמן יתן לנו את פתרון החידה כולה..
א. לפתוח את הראש.
ב. האב"ע עושה שימוש גאוני בפסוקים שמערבים ריבויי זכר ונקבה, ומשמעותם מתפרשת גם כקובלנה על כך.
אולי בהמשך אעלה ביאור עד כמה שידי תשיג.
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בדיוק התחבטתי בשאלה זו לפני שבוע בפרשת פינחס, ובס"ד נזדמנה לידי התשובה בדברי הרז"ה:

1595161504547.png
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ובאותו ענין אוסיף, שבעוד התורה כמעט לעולם לא משנה במילת "ותהיינה", "ותלכנה" וכדו', לכתוב "ויהיו", "וילכו", אלא רק בחילוף מ"ם ונו"ן שהן אותיות מתחלפות וכמבואר. דומה שחז"ל מקפידים שלא להחליף נו"ן הנקבה במ"ם, אך כמעט לעולם לא ישתמשו בצורת "תהיינה", אלא "יהיו" אף לנקבה.
הן יִהְיוּ או הן תִּהְיֶינָה – נוכחות ונסתרות בעתיד ובציווי
הצורות המיוחדות לנקבה רבות בעתיד ובציווי – בסיומת ־נָה – היו סדירות בלשון המקרא הקלסית – בתורה ובנביאים, למשל "וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם" (מלכים ב ב, כד). בספרי המקרא מתקופת הבית השני כבר יש עדויות לשימוש בצורת הזכר כשהכוונה לנקבות, למשל במגילת אסתר (א, כ): "וְכָל הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן". בלשון חכמים צורת הזכר היא דרך המלך, כגון: "הַבָּנִים יִרָשׁוּ וְהַבָּנוֹת יִיזּוֹנוּ" (משנה, כתובות ד, ו; הניקוד על פי כתב יד קאופמן). מן הממצאים שבמקורות עולה אפוא ששתי האפשרויות תקניות.

עם זאת חשוב שדוברי העברית בני ימינו יכירו גם את הצורות הקלסיות כגון תִּרְאֶינָה, תִּלְבַּשְׁנָה, הנדירות בלשון הדיבור בעברית בת ימינו. על כן המורים מדגישים את הצורות האלה בהוראה.
 

סערצע

משתמש מקצוען
'ומעתה אל תתמה על דברי נעמי ורות' בפסוקים שציטט, בהם לא הקפידו על זו"נ.
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אולי איש נאמן יתן לנו את פתרון החידה כולה..
הפתרון כפי הנראה בינתיים לענ"ד (מסתמא יש עומקים נוספים, אשאיר לאחרים בקעה להתגדר בה...):

"ויבואו הרועים ויגרשום" (שמות ב י"ז)
"מקנה אביכם" (בראשית לא ט)
"ורעיהם לא יחמול עליהן" (זכריה יא ה)
גם "להבזות בעליהן בעיניהן" (אסתר א יז) [המשך הפסוק "באמרם"]
שבאו על הנשים שלא כדרכן - כל אלו הפסוקים מדברים בנקבות ובאו עליהן בלשון זכר
הסיבה היא:
להיותם בני תמורה - האותיות מ"ם ונו"ן מתחלפות הן
אף שאינם בני אב אחד - אין הם מקבוצת אותיות אשר יוצאות ממוצא אחד
אלא שפה אחת - המ"ם היא מאותיות בומ"ף שמוצאן בשפתיים
ולשון אחד - הנו"ן מאותיות דטלנ"ת שמוצאן בלשון
וזה החלם לעשות [עש"ה (בראשית יא ו) "הן עם אחד ושפה אחת לכלם וזה החלם לעשות"] להיותם בני נחור - סיבת חילופן היא מפני שקריאתן מסתייעת בנחיריים
ומעתה אל תתמה על דברי נעמי ורות "יעשה השם עמכם" (רות א ח) ו"לכם" (שם ט)
"הלהן תעגנה" וגומר (שם יג - "כי מר לי מאוד מכם")
שנהפכו מימהם ונינם יחד - שנהפכו הממים והנונין יחד [עש"ה (תהלים קה כט) "הפך את מימיהם לדם וימת את דגתם (דג בארמית "נונא")]
"ותלכנה שתיהם עד בואם" (שם יט [בפסוק "עד באנה"]) אל התבה זכר ונקבה - שהחליף הכתוב את התבה מנו"ן הנקבה למ"ם הזכר
"כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל"
(שם ד יא)
ואז תבין "ותעמוד לגורלך לקץ הימין" (דניאל יב יג) - "הימין" תחת "הימים"
 
נערך לאחרונה ב:

יצחק ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
שנהפכו מימהם ונינם יחד - שנהפכו הממים והנונין יחד [עש"ה (תהלים קה כט) "הפך את מימיהם לדם וימת את דגתם (דג בארמית "נונא")]
לענ"ד:
ע"פ אָמְרוּ בְלִבָּם נִינָם יָחַד שָׂרְפוּ כָל מוֹעֲדֵי אֵל בָּאָרֶץ (תהלים עד ח)

ואולי הכוונה למש"כ האבע"ז על הפסוק "וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרְשׁוּם וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאנָם" (שמות ב יז): 'צאנם' במ"ם שלא להתחבר שני נונין.
 

יצחק ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אל התבה זכר ונקבה - שהחליף הכתוב את התבה מנו"ן הנקבה למ"ם הזכר
ע"ש הכתוב בראשית ז ט:
שְׁנַיִם שְׁנַיִם בָּאוּ אֶל נֹחַ אֶל הַתֵּבָה זָכָר וּנְקֵבָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֱלֹהִים אֶת נֹחַ
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה