מיתוג דמותג - דמות שטוחה או עגולה?

הנושא בפורום 'קהילת הפרסום והקופירייטינג' פורסם ע"י יהודית רשי, ‏10/6/19.

  1. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    שלום לכולם,
    אני עוסקת כעת בבניית דמותג
    [כמובן - לא במידול / עיצוב, אלא בחשיבה ובתהליך המיתוג וההטמעה]
    ומוצאת את עצמי מתלבטת עד כמה היא צריכה להיות מאופיינת.
    האופציות שאני נעה ביניהן:
    1. לדמות יש מראה, שם, מסר מרכזי, שדה סמנטי / עולם תוכן בגדול.
    וזהו, מכאן יוצאים לדרך.
    2. לדמות יש סיפור: ברור לילדים מאין היא הגיעה, מה בדיוק גבולות היכולת שלה [בין דמיון למציאות]
    יש לה אוסף אביזרים קבועים ומוכרים, ההתנהגות שלה צפויה.

    הנטייה שלי היתה לאופציה 2. אבל כשאני חושבת על 'חמודי' או על 'קופלע'
    הם לגמרי אופציה 1.
    מה דעתכם?

    עלה בדעתי שאולי אופציה 2 [דמותג מאופיין לעומק] מתאימה לדמותג
    שהוא למעשה גיבור סיפור. כמו הארי פוטר, למשל.
    לא משהו שנולד לצורך המותג, אלא גיבור שהפך למותג.

    ואם שרדתם עד כאן... אשמח מאד להחכים מתובנות / נסיון / מחשבות.
    תודה רבה!
     
    נעמה :) מודה על התגובה.
  2. אפקטכתיב

    אפקטכתיב משתמש מקצוען כתיבה ספרותית פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏26/3/19
    הודעות:
    600
    תודות :
    1,605
    נקודות:
    169
    נשמע לי שזה מאוד תלוי למי את מפרסמת.
     
    ברענט ו-יהודית רשי מודים על התגובה.
  3. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    הדמותג מלווה פעילות לילדים באופן קבוע.
     
  4. אפקטכתיב

    אפקטכתיב משתמש מקצוען כתיבה ספרותית פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏26/3/19
    הודעות:
    600
    תודות :
    1,605
    נקודות:
    169
    חמודי הגיע מקומיקס שמישהי ציירה במקומון
    ונרכשה לצורך הענין של הפרסום לכללית.

    הייתי מיעצת לך להתחיל מהשטח ,
    לנסות לצייר אותה טכנית.
    אם את לא מציירת איך היית מדריכה ציירת
    לצייר אותה.
    אולי דפדפי בקומיקסים להשראה.
    פעילות לילדים יכול להיות כיף ,השתוללות
    ויכול להיות העשרה וקניית חכמה,תתחשבי בזה.

    לטעמי .דמותגים לילדים אמורים להיות בהירים ,אופטימיים,אולי קפיציים,לא מידי עמוקים.
    אם זה לבנות אז רגישות כאלה מלא לבבות לבנים דמויות של אמיצים וחכמים.
     
    קופירייטה ו-יהודית רשי מודים על התגובה.
  5. EPaP

    EPaP Moderator מנהל עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏22/6/16
    הודעות:
    1,605
    תודות :
    1,574
    נקודות:
    184
    עיסוק:
    אסטרטגיה ונראות עסקית
    תלוי לאן את רוצה להגיע עם זה,
    איור חמוד ומזוהה עם המותג (אופציה א)
    או לנכס מותגי שמתפקד גם בפני עצמו (אופציה ב)


    *ניסיתי לחשוב על דוגמאות לדמויות שהם עמוקות,
    היחיד שעלה לי זה פופאי. כנראה יש דוגמאות טובות יותר.

    הצלחות!
     
    יהודית רשי ו-אפקטכתיב מודים על התגובה.
  6. לללי

    לללי Moderator מנהל סופרות וכתיבה פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏14/3/11
    הודעות:
    5,352
    תודות :
    3,111
    נקודות:
    230
    יכול להיות שדמות עגולה תשרת אותך היטב
    השאלה היא מה מטרתה, ועד כמה החיבור שלה לקהל אמור להיות פנימי ולא עיצובי.

    אם היא מהווה רק תזכורת וגריד עיצובי, אין בזה טעם, בעיני.
     
    יהודית רשי ו-אפקטכתיב מודים על התגובה.
  7. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    תודה לכולם, מקדמים אותי מאד!
     
  8. EPaP

    EPaP Moderator מנהל עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏22/6/16
    הודעות:
    1,605
    תודות :
    1,574
    נקודות:
    184
    עיסוק:
    אסטרטגיה ונראות עסקית
    אם הדמותג הוא חלק מסיפור המותג
    כדאי שהוא יהיה גם ב core או בexstended
    (אם את עובדת לפי המודל של אאקר)
    ובמקרה הזה - כמה שיותר עמוקה תעזור לך יותר.

    שימי לב
    שאישיות המותג תהיה תואמת לפוטפרינט.
    שהדמותג יעמוד בפני עצמו.
    במקרה של ילדים - כדאי כמה רבדים: הבסיסי שהוא האוביאס, העגול שהוא בהיכרות קצת יותר נרחבת, ועמוקה - שיכולה להוציא לך 360.

    נשמע מסקרן, שתפי בהחלטות ובתוצאה הסופית
     
    נערך לאחרונה ב: ‏10/6/19
    יהודית רשי מודה על התגובה.
  9. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    הצילו!
    זה בסדר אם לא הבנתי כלום?
    את מדברת על תוכן או על עיצוב ומידול?
    אללי לי. דווקא חשבתי שאני מבינה בתחום...
     
  10. EPaP

    EPaP Moderator מנהל עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏22/6/16
    הודעות:
    1,605
    תודות :
    1,574
    נקודות:
    184
    עיסוק:
    אסטרטגיה ונראות עסקית
    זה בסדר גמור.
    משום מה הבנתי שאת אסטרטגית. כנראה שלא.

    את שואלת מבחינת קופי בלבד?
     
    יהודית רשי מודה על התגובה.
  11. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    טוב, ההודעה שלך ערערה אותי ליממה, מודה באשמה.
    ואסביר -
    למדתי פרסום בבצ'פר - שלוחה חרדית - לפני 9 שנים, קורס כולל של מיתוג, פרסום ויח"צ.
    נכון, לא חפרנו את תחום האסטרטגיה שלוש שנים, אבל בהחלט למדנו הרבה וטוב.
    מאז, עסקתי הרבה בקופי ומעט באסטרטגיה והרבה בשניהם יחד.
    השאלה שלך גרמה לי לעצור ולשאול את עצמי האם אני עושה משהו לא נכון או לא הגון?
    הרי אני מציעה שירותי אסטרטגיה, מציגה את עצמי כבעלת מקצוע, נסיון והבנה.
    ומה, בסוף מודלים שאת אמורה להכיר נשמעים לך טורקית?

    אז קודם כל שאלתי את גוגל על אאקר, וגיליתי שהבור שלי לא כל כך עמוק...
    מכירה את העקרונות, את הנושאים, אבל לא כמודל כ"כ מאורגן.
    ואח"כ התדיינתי עם עצמי,
    ואשמח לדמוע גם חוות דעת של הנוכחים כאן:
    נצא מנקודת הנחה שאם משאבי הזמן והממון בלתי מוגבלים,
    יהיה נפלא אם הארגון/חברה יעזרו באסטרטג + יועץ שיווקי + איש יח"צ + מנהל קשרי לקוחות + קופירייטר + וכולי וכולי
    אבל בשטח, מגיע לקוח ואומר: 'אני מבין שאני צריך להתקדם. לעשות צעד שיביא יותר לקוחות / שייתן לי נראות טובה יותר'. המשאבים שלו מוגבלים, הוא צריך מישהו שיעשה 'גם וגם'.
    ואז הוא פוגש אותי, למשל.
    ואני מציעה לו ייעוץ אסטרטגי + תהליך מיתוג ושיווק בהתאם לאסטרטגיה + קופי
    האם יש בזה טעם לפגם?
    אני מניחה שיש כאלה שהתמחו באסטרטגיה ובפועל מציעים גם שירותי קופי.
    SO WHAT?
    מעבר לשאלת התקציב, הרבה פעמים ללקוחות לא גדולים אין כח להתעסק עם כמה אנשים. 'קחי את העבודה ותמצאי את גרפיקאית'. מכירים?
    הם גם לא תמיד מבדילים בעצמם בין אסטרטגיה לקופי (:
    האם העובדה שארגז הכלים המקצועי שלי לא מכיל ידע תאורטי מעמיק באסטרטגיה אמור למנוע ממני להציע ללקוחות ייעוץ בתחום?
    העובדות הן שברוך השם, לקוחות שנעזרו מרוצים מאד.
    ולמעשה, קשה מאד להפריד בין קופי לאסטרטגיה.
    כך ש...
    אם הגעתם עד כאן, תודה על ההקשבה, ואשמח לתובנות / המלצות / מחשבות / דעות בנושא.
     
    elisheva18, קלרינט, לללי ו-4 משתמשים נוספים מודים על התגובה.
  12. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    ואחרי כל מה שכתבתי בהודעה הקודמת, אני מנסה להבין את ההמלצות שנתת לי:
    הדגשה אדומה - האם כוונתך לומר שבמידה והדמותג הוא חלק מסיפור המותג עליו להשתלב בערכי הליבה של המותג או לפחות חלק ממעגל האסוציאציות והערכים הרחב יותר של המותג?
    או שדיברת על הCORE / EXSTENDED של הדמותג עצמו?

    הדגשה ירוקה - האם התכוונת פשוט לומר שהויזואליות של הדמותג צריכה להתאים היטב לאישיות? או שלא הבנתי נכון את המונח 'פוטפרינט'?

    הדגשה
    סגולה - את מציעה חלוקת רבדים חד-משמעית? אם נתרגם לפרטיקה: האם בכל פעם שנצא לפעילות שיווקית סביב הדמותג נבחר רובד מסוים וניצמד לגבולות הגיזרה שלו, או שהחלוקה הזו היא יותר לצורך בניית הדמותג, ובפעילות השיווקית העתידית אין צורך להיצמד לרובד מסוים בכל פעם?


    כמו שהבנת, אכן - הדמותג נולד אחרי המותג. המותג קיים. הוא עובר מוטציה מסוימת, שכדי להטמיע אותה אנחנו יוצרים את הדמותג. כמובן, שהמטרה היא לחבר את ה'לקוחות' אל המותג הכללי.
    ואם הבנתי נכון, התייחסת לסוגיה של 'מערך היחסים בין המותג לדמותג'. וזו סוגיה חשובה שאני אכן מתחבטת בה:
    הדמותג אמור לחשוף את הילדים למותג וגם לקדם שינוי תפיסת מותג.
    לשם כך, הדמותג צריך להכיל את אישיות המותג כיום, ויחד עם זה להביא את האישיות החדשה שאנחנו מעוניינים ליצור לו. זה איזון דק מאד, וכמו שאמרת, כנראה שעבודת עומק טובה של אפיון, תעזור לי לקבל את ההחלטות המעשיות.
    תודה רבה! קידמת אותי מאד!
    ואם תעני לי - או מתנדבים אחרים - על השאלות הנ" ל- תודה נוספת מראש!

     
  13. למדן וידען

    למדן וידען משתמש סופר מקצוען עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים

    הצטרף:
    ‏24/8/16
    הודעות:
    1,035
    תודות :
    1,954
    נקודות:
    209
    עיסוק:
    תכנות, טכנאות, יעוץ פרויקטי מחשוב
    זה בסדר גמור.
    זה בדיוק מה שהייתי מחפש (ועדיין..) בתור טכנאי מחשבים ובתור מפתח מערכות כעסק אחר ומקביל.
    וכן, אני יודע שחברות וארגונים עתירי ממון לוקחים לכל דבר את בעל המקצוע שלו ויחד יוצא משהו מפוצץ (אולי) אבל אני לא שם.

    בתור איש מקצוע בתחומים שלי עברתי מספר משברונים כאלו בתחילת דרכי, ואני יכול לומר לך לקחת את כל התגובה הארוכה שכתבת לשני מקומות:
    א. לדעת לאורך כל הדרך שיש לך לאן להתמקצע בשעות הפנאי.
    ב. לקחת בחשבון בתמחור שישנם כאלו שספצים בתחומם.. (מנגד, לא לשכוח שאת נותנת מספר סוגי שירותים ללקוח).

    בהצלחה
     
    יהודית רשי מודה על התגובה.
  14. לללי

    לללי Moderator מנהל סופרות וכתיבה פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏14/3/11
    הודעות:
    5,352
    תודות :
    3,111
    נקודות:
    230
    בעיני (כעשור בתחום), המודלים טובים בעיקר לתחילת הדרך.
    אחרי שהרעיון מוטמע בתהליך העבודה, אין בם צורך ממשי.
    הם לא מגלים עולם בד"כ, אלא מסייעים לסדר בראש, לחידוד רעיונות ולהעמקת האסטרטגיה.

    תרגישי בנח להמשיך להוביל לקוחות להצלחה, בס"ד.
     
  15. EPaP

    EPaP Moderator מנהל עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏22/6/16
    הודעות:
    1,605
    תודות :
    1,574
    נקודות:
    184
    עיסוק:
    אסטרטגיה ונראות עסקית
    אז קודם כל - סליחה. לא התכוונתי.
    אפשר לפתוח את מה ששאלת באשכול חדש, אבל אם כבר, אז כבר...


    אני לא חושבת שהכרה של מודל כזה או אחר משנה את ההבנה האסטרטגית.
    אלו פשוט שיטות עבודה. וזה בסדר גמור לא להכיר או לא לעבוד עם כולם.

    מנגד, חשוב לעבוד בשיטת עבודה ממודלת
    ובגלל זה אני לא מסכימה עם @לללי

    המודלים מפשטים את הרעיון לנקודות מובנות.
    דווקא אחרי שמסיימים את תהליך הטמעת הרעיון - כשהלקוח כבר לא צריך ליווי
    אז הוא נצרך למסמך מסודר, התוויית דרך שהוא יכול לבחון את העסק בכל זמן נתון
    ולראות שאין סטיה מהאסטרטגיה שהוחלטה.

    אמנם אין לי את כמות הניסיון שלך
    אבל ראיתי במוחש איך לקוחות שלא מקבלים את המודלים
    נשארים אבודים בסיום ההטמעה.
    ברור להם התהליך השיווקי והרעיון המיתוגי
    אבל בסופו של יום - בתקשורתי - הם לא יודעים מאיפה להתחיל.

    אז להוציא לקוח עם תוצר מוחשי ולא רק רעיוני זה חשוב נורא בעיניי.

    יש לי חברה שבדיוק מתעניינת על זה.
    יש מצב לקבל קצת פרטים באישי?

    ממש לא. רובינו עושים כך
    רק חברות אסטרטגיה מתעסקות רק בזה. בלי תהליך של ההפקה.
    והם לרוב נותנים שירותים לחברות ענק.

    מה?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏12/6/19
    קלרינט מודה על התגובה.
  16. EPaP

    EPaP Moderator מנהל עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏22/6/16
    הודעות:
    1,605
    תודות :
    1,574
    נקודות:
    184
    עיסוק:
    אסטרטגיה ונראות עסקית
    כן. זה היה נראה לי נכון. אבל תבדקי אם זה מתפקד טוב.
    (שוב- אם הדמותג הוא עמוק ולא שטחי)

    זה ברור.
    מבחינת פוטפרינט התכוונתי שמאפייני האישיות של הדמותג
    חייבים להיות לא סותרים את מאפיינים המותג עצמו, וכמה שיותר דומים - עדיף.
    לדוג: אם המותג הוא חכם או חנון, הדמותג לא יכול להיות "שאינו יודע לשאול"
    ועל זאת הדרך

    חלוקת רבדים עדיפה לדעתי. אבל תראי מה שדורש ממך בשטח.
    לא בוחרים רובד מסויים, פשוט הם קיימים, רק שלא כולם מכירים את כל הרבדים
    והבחירה בידייך לחשוף מי באיזה שלב ידע מה.
    כמו שלכל בנא יש מעגל של מכרים, חברים ומשפחה
    ולכל מעגל כזה הוא נפתח וחשוף בעומקים שונים
    כך יכול להיות עם הדמותג.
    בפעילות שיווקית כמובן שהיא נגזרת מהרובד העמוק יותר וכך היא יותר עשירה ומחברת.


    הצלחות!
     
    נערך לאחרונה ב: ‏12/6/19
    א-ירושלמית ו-יהודית רשי מודים על התגובה.
  17. לללי

    לללי Moderator מנהל סופרות וכתיבה פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏14/3/11
    הודעות:
    5,352
    תודות :
    3,111
    נקודות:
    230
    דיברתי על תהליך ההטמעה של המודל בשיטת העבודה של האסטרטג
    לא בתהליך פרטני מול לקוח.

    וללקוח את אמורה להשאיר הוראות ברורות להמשך (במידה ועברת איתו תהליך מיתוגי)
    ולא מודל. בד"כ אין לו כלים להתמודדות עם מילים גבוהות כמו מודלים והטמעות ;)
     
    קלרינט ו-יהודית רשי מודים על התגובה.
  18. EPaP

    EPaP Moderator מנהל עיצוב גרפי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏22/6/16
    הודעות:
    1,605
    תודות :
    1,574
    נקודות:
    184
    עיסוק:
    אסטרטגיה ונראות עסקית
    כן. הבנתי
    עניתי מהבחינה הזו כי לא ממש משנה לי על איזה מודל האסטרטג עובד
    אבל חשוב לדעתי שיהיה מודל. בגלל הלקוח.

    ברור.
    לקוח לא רק מקבל הוראות להמשך אלא פגישת פרזנטציה כולל הכל:
    הרעיון, הדרך, הוראות הפעלה. אל תדאגי :D

    המודלים, כמו שכתבתי, לוקחים את הרעיון המופשט
    ומסבירים אותו במילה אחת.
    הלקוח רואה את הכל במבנה מסודר ובגרף
    שעושה לו סדר בראש ומעמיד היררכיה בין ערכים.
    (קחי פוטפרינט לדוגמא. במודל היא טבלה של 2*3 שמסכמת את אישיות המותג.
    לעומת פסקה ארוכה כתובה, שלרוב לא ממוקדת אלא נראת יותר כמו קהל קונספטואלי)


    בסופו של יום, כשאני עובדת עם לקוח -
    אני רוצה שבעוד 3-5 שנים מהיום המותג יפעל מעצמו לפי האסטרטגיה.
    וחוץ מרעיון מרכזי והוראות הפעלה, הוא צריך את גיידליין וזה בדיוק מה שהמודלים משמשים.
    את יכולה לקרוא לזה ספר מותג מבחינתי. רק לא מהצד העיצובי אלא האסטרטגי.
     
    קלרינט, לללי ו-יהודית רשי מודים על התגובה.
  19. אפקטכתיב

    אפקטכתיב משתמש מקצוען כתיבה ספרותית פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏26/3/19
    הודעות:
    600
    תודות :
    1,605
    נקודות:
    169
    יהודית רשי מודה על התגובה.
  20. יהודית רשי

    יהודית רשי משתמש פעיל פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏16/3/17
    הודעות:
    92
    תודות :
    427
    נקודות:
    69
    תודה, אפקט'
    עדיין בעבודה.
    מכיון שמדובר בדממותג שאמור ללוות את הארגון לאורך שנים בעז"ה,
    אני כן עושה עבודה מעמיקה של בניית אישיות,
    ונקבע מסגרות ברורות לעבודה עם הדמותג.
    נשתף בהמשך, בעז"ה...
     
    אפקטכתיב ו-EPaP מודים על התגובה.