דילמת המסלולים.

  • פותח הנושא mig
  • פורסם בתאריך

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
בעקבות אשכולה של ישראלה,
ובתור תלמידה שהוכרחה להצטרף למסלול גרפיקה וכיום מוציאה ממנו את לחמי.
(יש לציין שתמיד הייתי בתוך העיצוב, ציור, ואומנות, רק את המחשב שנאתי... היום ילדי שונאים...)
ומזוית של אחת שקרובה עכשיו מאד ללבטיה של תלמידה העולה שנה הבאה לה'.

בתור מורות מה הנכן חושבות בכנות על כל הנושא הזה,
שמצד אחד הסמינרים השקיעו הון תועפות במסלול ויש להם אינטרס ברור שהוא יהיה מלא בבנות.
בעוד בנות רבות מאד מחפשות היום תחומים אטרקטיביים יותר, או פשוט מאד לא נמשכות לעיצוב הגרפי, או לא מוכשרות לו.

התהליך:
מספר הבנות בסמינר מוגבל, וכן מספר המסלולים.
מה שגורם לבנות ללכת באין משהו חילופי לגרפיקה, או שהסמינר מפנה לשם בנות הנראות לו מוכשרות בלא שיש להן מוטיבציה.

התוצאה:
- חוסר כשרון חובר לחוסר מוטיבציה דשדוש בחומר, חוסר השקעה, רמה נמוכה, מקצועיות מפוקפקת ו...לשוק נזרקות עוד קבוצות של בנות אשר שם גרפיקאית עליהם והן חסרות יכולת ממשית להשתלב בשוק העבודה הרציני.

כמובן שלא כולן ויש גם מציאות אחרת, יש גם מוכשרות משקיעות וכאלו שבאו מרצון, אבל בשקט בשקט כולנו יודעות שיש הרבה גם מהקבוצה הראשונה.

מה אתן חושבות על הנושא?
 

Graphic

משתמש צעיר
מיג, את צודקת, אבל רואה רק את התחום הזה.

וכמה מורים/מורות יש שהגיעו למקצוע משום שזה "מה שיצא"? (לא, בהחלט לא רק בציבור החרדי. דווקא כאן - לדעתי, התחרות עשתה למקצוע רק טוב...)
כמה אחיות עוסקות בתחום שאינו מתאים להן, רק משום שזה מה שהפסיכומטרי שלהן העביר אותן?
כמה אנשי ציבור הגיעו לעמדות מפתח, לא בדיוק בזכות כישוריהם וחריצותם - ודחקו רגליהם של מתאימים מהם?

כמה עובדים חובבנים ומתוסכלים יש בענפי התעסוקה השונים, המורידים את רמת המקצוע ואת תדמיתו בציבור?

בקיצור - הבעיה נכונה מאד, ומתוארת היטב. העניין הוא שהיא הרבה יותר נרחבת, והגורמים לה רבים מני ספור.
הפתרון - אינו פשוט כ"כ, ואין לו נוסחת קסמים, בפרט בדוגמה שהעלית, בה מספר המסלולים המוצעים לתלמידות "בית יעקב" מוגבל ביותר.

מה בכ"ז אפשר לעשות?
קודם כל, אנו, כמורות - צריכות לשאוף להתמקצעות - אישית ושל תלמידותינו. לשדר להן זאת ללא הרף. עדיף שכמה תלמידות בודדות תנשורנה מחוסר התאמה, מאשר שנעגל יותר מדי פינות. תראו כמה יפה עשו זאת מסלולי הנדסאות מחשבים בסמינרים!
שנית, בהחלט כדאי ורצוי לעודד פתיחת מסלולים נוספים, אשר יאפשרו התאמה מדויקת יותר של הלימודים לכישורי התלמידות.

וחוץ מזה, אל תדאגי, אלה ש"נזרקו לשוק" כחובבניות, מהר מאד תמצאנה את עצמן בתחומים המתאימים להן ביותר, ואחרי שנתיים - הן תזמנה את הלוגו למכירת בגדי ילדים שפתחו בביתן - אצל חברתן לספסל ההתמחות שהשקיעה קצת יותר מהן...


ואסיים בסיפור קטן:
את ראשית השכלתי בעיצוב גרפי רכשתי בבי"ס פרטי לגרפיקה לפני למעלה מ-20 שנה (הרבה לפני עידן התמחויות הגרפיקה).
הקורס היוקרתי אליו נרשמתי היה יקר למדי, כלל מבחן כניסה שעות לימוד מרובות והשקעה רבה לאורך תקופת הלימודים.
לקבוצתי התקבלו 25 תלמידות, חדורות מוטיבציה ובעלות כישורי סף בסיסיים.

חמש מהן פרשו עד מחצית השנה. את שנת הלימודים סיימו רק כמחצית.
מתוכן ארבע או חמש תלמידות הגישו תיק עבודות עשיר ומלא, וקיבלו תעודת "סיימה בהצטיינות".

דווקא היו גם עבודות מיוחדות בקורס, ובכ"ז, למיטב ידיעתי, רק 2 מבין בוגרות הקורס (כזכור - פרטי לחלוטין) נשארו בתחום: האחת - גרפיקאית ידועת שם, והשניה - מורה לגרפיקה.

אין חדש תחת השמש.
 

mirif

משתמש מקצוען
גם אני למדתי בקורס פרטי שהלימודים בו עלו הון תועפות לחודש וכל הבנות הגיעו אליו מבחירה מוחלטת. אך לפחות מחצית מהבנות שלהשתתפו בו (אם לא יותר...) אינן עוסקות בתחום...
מה שכן, הבעיה אכן קיימת במסלול גרפיקה יותר ממסלולים אחרים, שמשום מה המסלול נהיה מן ברירת מחדל כזו שמתאימה לכולם. לא כמו בהנדסאים שחייבים ציוני סף גבוהים, ראיית חשבון - שצריך כישורים ראליים מוכחים.... וכו'
 

Graphic

משתמש צעיר
אנקדוטה "טריה" מהיום:
לימדתי היום עיצוב כרטיס ביקור.
הסברתי שגודל סטנדרטי של כרטיס הוא חובה, לא רק משום שהוא חוסך בעלויות דפוס ונותן סיכויים טובים יותר שהכרטיס ימצא את משכנו בארנק, אלא בעיקר - משדר מקצועיות ורצינות של העסק אותו הוא מייצג.
כאשר אני נתקלת בכרטיס ביקור בגודל משונה (עוד לפני שמבחינים בעיצוב)- מיד אני יודעת שזהו עסק חובבני, שהשכנה של הגיסה "עיצבה" לו בזול את הכרטיס...
בקיצור - "חלטורה" - משדרת "חלטורה".

עונה לי תלמידה נחמדת: ומה רע בחלטורה? עד שזה מפריע למישהו - זה בסדר!

וזה כבר בסוף שנה... (א')
אז מה עשינו כל השנה?!:mad:
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה