"דיו" זכר או נקבה ?

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
התוכנה מאלצת לכתוב גם כאן.
ואם לא ? אז מה ? זה מסוכן ?
ועכשיו שכתבתי סתם מלים ?
מיד פותחים את המנעולים ?
הבה נחזור לשאלת הכותרת:
דיו זה אדון או זו גברת ?
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
דיו – זכר או נקבה? (האקדמיה)
התשובה על השאלה אם המילה דְּיוֹ היא ממין זכר או ממין נקבה אינה חד־משמעית.

בספרות חכמים משמשת המילה בעיקר בלשון נקבה, כמו ששנינו במסכת אבות: "אלישע בן אבויה אומר: הלומד ילד למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש; הלומד זקן למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר מחוק". אבל במסירות של התלמוד הבבלי יש גם בלשון זכר, כגון במסכת חולין: "כל נקב שהדיו עובר עליו אינו נקב" (קיט ע"ב), ואולם במקבילה במסכת שבת נאמר: "כל נקב שהדיו עוברת בו אינו נקב" (קח ע"א). 'דיו' בזכר רווח בלשון הרבנית של ימי הביניים – אצל מפרשי המשנה והתלמוד וכן בספרות ההלכה.

המילונים של העברית החדשה חלוקים בשאלת מינה של 'דיו'. יש הכותבים שהמילהדְּיוֹ מינה נקבה בלבד (למשל מילון ההווה), ויש הכותבים שמינה גם נקבה וגם זכר (למשל במילוניהם של בן־יהודה ואבן־שושן).

מכיוון ששימוש דְּיוֹ בלשון נקבה מתועד היטב במשנה ויש לשימוש זה מסורת ספרותית רצופה, אפשר לראות בו השימוש המומלץ. בדרך זו הלכה גם האקדמיה במונחיה וקבעה את דְּיוֹ בלשון נקבה, כגון דְּיוֹ מְאַכֶּלֶת (corrosive ink; מונחי ספרנות, תשס"ד). אבל מכיוון שכבר בימי הביניים לא הקפידו על השימוש המקורי אפשר לנקוט היום גם דְּיוֹ בלשון זכר.

נעיר כי צורת הריבוי של דְּיוֹ בלשון חז"ל היא דְּיוֹת. ואולם מימי הביניים מקובל לגזור את צורת הרבים של דְּיוֹ באמצעות הגה המעבר אל"ף: דְּיוֹאוֹת.
 

בא יבוא

משתמש מקצוען
אני יכולה רק לספר לך שהמורות הוותיקות של פעם היו אומרות "עט כחולה" - על שם הדיו
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הדיו שלך לכלכה אותי?!?
מי שמע כדבר הזה?
נדמה לי ששום אדון או גברת, גם לא באקדמיה יתבטאו כך...
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הדיו שלך לכלכה אותי?!?
מי שמע כדבר הזה?
נדמה לי ששום אדון או גברת, גם לא באקדמיה יתבטאו כך...

נכון.
וגם האקדמיה, אחרי כל הפילפולים.
מכריעה שאפשר לבטא בשני האופנים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה