דיון| אז מה עושה מיקס טוב למיקס טוב?

nati480

צוות הנהלה
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
וואו שאלה קשה וכללית מאד...

אם נתמקד במוזיקה אורבנית שאנחנו מכירים כיום, במיינסטרים של כל ז'אנר, אני חושב שההבדל יתבטא בעיקר בדינמיות.

בסופו של דבר, אחרי הרבה ניסיונות, כמעט כל טכנאי עם ידע בסיסי בסאונד יוכל להגיע לתוצאת מיקס סבירה ויותר.
השירה תישמע טוב, הכלים יישבו במקומם ברחבי הפנורמה, התדרים לא יתנגשו זה בזה והקומפרסיה תהיה עדינה והחלטית בו זמנית..
אבל ליצור מיקס דינמי, שיגרום לקטע "לזוז", להתרוקן ולהתמלאות בתדרים חדשים במהלך השיר, שינויים בדחיסה וב"חום" וכמובן שינויים במיקום הכלים וברוחב הסטריאו, כזה מיקס ליצור ולא להיכנס לשבלונה המעצבנת של פריסטים מוכנים ועבודה "טכנית" על המיקס.. אלא אמנות ויצירה אמיתית, כי בשלב המיקס הם חשובים לא פחות משלב העיבוד.

זה לטעמי מיקס טוב.
וזו השאיפה שלי בכל אופן..
 

פופקו

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עריכה והפקת סרטים
אני חושב שכתבת דיי נכון, אך בכל זאת לדעתי לפחות, עיקר השוני שיוצר את ההבדל בין מיקס מקצועי לבין מיקס ("שירי סמינרים"), מתבטא ב EQ, משום שפנורמה, קומפרסיה אפקטים וכו', לומדים ויודעים, עושים פריסט של אפקט, או מבינים את הרעיון של הפנורמה ומשחקים עם הכלים.
אך ההבדל העיקרי שעליו אומרים אוזן של סאונדמן, מתבטאת לדעתי, בסכין הניתוחים של הסאונדמן, הווי אומר ה EQ, וכל ההבדל העיקרי אם הכלים והזמר יושבים טוב אחר עם השני, הוא רק אם התדרים לא יתנגשו, או שכן ישלימו אחד את השני, וכשזה עומד טוב בEQ והכל יושב במקום, ואז אפשר לשחק בפנורמה אפקטים וכו'.
אך אם הEQ לא מוגדר נכון או בערך, לא משנה מה יעשו, לעולם זה לא יישמע שזה יושב טוב, או כמו שאומרים לעולם זה לא ישמע כמו דיסק אמיתי.
מנסיון שעקבתי הרבה שנים אחריי תוצרים של אולפנים, בסופו של דבר הכל מתבטא באוזן של הטכנאי, אם הוא יודע לזהות תדרי יסוד של כלים ולהמשיך להם הרמוניה של כלים משלימים או להוריד התנגשויות.

למה אני כותב את זה כאן, כי במהלך השנים שמעתי אין ספור את השאלה למה השיר שלי לא יוצא כמו של דיסק מקורי, אז זהו בזה זה תלוי.

ולכל מי שמעוניין/ת יש ברשת שיעורי סאונד (ערוצי שמע) שנקראים "גולדן אירז" (אוזני זהב), שמלמד אותך לשמוע תדרים ולדעת איזה תדר מוגבר או מונמך יותר. ככה תעשו מיקס טוב.
 

nati480

צוות הנהלה
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
אני חושב שכתבת דיי נכון, אך בכל זאת לדעתי לפחות, עיקר השוני שיוצר את ההבדל בין מיקס מקצועי לבין מיקס ("שירי סמינרים"), מתבטא ב EQ, משום שפנורמה, קומפרסיה אפקטים וכו', לומדים ויודעים, עושים פריסט של אפקט, או מבינים את הרעיון של הפנורמה ומשחקים עם הכלים.
אך ההבדל העיקרי שעליו אומרים אוזן של סאונדמן, מתבטאת לדעתי, בסכין הניתוחים של הסאונדמן, הווי אומר ה EQ, וכל ההבדל העיקרי אם הכלים והזמר יושבים טוב אחר עם השני, הוא רק אם התדרים לא יתנגשו, או שכן ישלימו אחד את השני, וכשזה עומד טוב בEQ והכל יושב במקום, ואז אפשר לשחק בפנורמה אפקטים וכו'.
אך אם הEQ לא מוגדר נכון או בערך, לא משנה מה יעשו, לעולם זה לא יישמע שזה יושב טוב, או כמו שאומרים לעולם זה לא ישמע כמו דיסק אמיתי.
מנסיון שעקבתי הרבה שנים אחריי תוצרים של אולפנים, בסופו של דבר הכל מתבטא באוזן של הטכנאי, אם הוא יודע לזהות תדרי יסוד של כלים ולהמשיך להם הרמוניה של כלים משלימים או להוריד התנגשויות.

למה אני כותב את זה כאן, כי במהלך השנים שמעתי אין ספור את השאלה למה השיר שלי לא יוצא כמו של דיסק מקורי, אז זהו בזה זה תלוי.

ולכל מי שמעוניין/ת יש ברשת שיעורי סאונד (ערוצי שמע) שנקראים "גולדן אירז" (אוזני זהב), שמלמד אותך לשמוע תדרים ולדעת איזה תדר מוגבר או מונמך יותר. ככה תעשו מיקס טוב.
בלי לשלול את דבריך אפרש את דברי, לא דיברתי על מקצועיות השימוש בפלאגין או מכשיר זה או אחר, אלא על יכולת היצירה שבשימוש בו.
יש הבדל עצום בין לזהות אל התדרים הנכונים של התופים ולטפל בהם לבין ליצור "סאונד" חדש ע"י אוטומציות פתיחה וסגירה של התדרים השונים או של כל משתני ומכווני הפלאגינים.
ליצור מוזיקה באמצעות מיקס.
זו גדולה בעיני וזה לטעמי יוצר מיקס מרתק.
 

יונתן שטרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
מסכים עם זה שמיקס טוב זה לא רק לדעת לעשות את העבודה. אלא ממש להיות אומן וליצור עניין דרך המיקס. אבל הכי חשוב בעיני, עוד לפני האומנות לדעת להושיב את הסאונד היטב. ששום כלי לא יפגע בכלי אחר. ואת זה ממש לא כל טכנאי יודע לעשות, ההיפך הוא הנכון! רובם מעמיסים אפקטים וכו' במקום לטפל בבסיס.
 

nati480

צוות הנהלה
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
מסכים עם זה שמיקס טוב זה לא רק לדעת לעשות את העבודה. אלא ממש להיות אומן וליצור עניין דרך המיקס. אבל הכי חשוב בעיני, עוד לפני האומנות לדעת להושיב את הסאונד היטב. ששום כלי לא יפגע בכלי אחר. ואת זה ממש לא כל טכנאי יודע לעשות, ההיפך הוא הנכון! רובם מעמיסים אפקטים וכו' במקום לטפל בבסיס.
נכון מאד.
אבל אם אני מבין את דבריך אתה מדבר על מה ההבדל בין מיקס גרוע למיקס טוב ואני מדבר על ההבדל בין מיקס טוב למיקס פצצה..

האמת היא שמיקסים שהם יצירת מופת בפני עצמם כמעט לא שומעים במוזיקה בארץ, ומיד אני יסייג לפני שתנשכו אותי, יש כמובן טכנאי מיקס מעולים ותותחים כמו יניב באלאס ושאר הברנז'ה המוכרת שכבודם במקומם מונח והם באמת נותנים כבוד למוזיקה הישראלית והחרדית, אבל זו לא אותה רמה של יצירות אמנות.
האמת יש אחד בארץ בשם ארן לביא שהוא אמן מיקסים ברמה בינלאומית והוא באמת עושה עבודה מרתקת וייחודית (הוא עושה מיקסים בין השאר ליונתן רזאל ואביתר בנאי וכדו') ויוצר עולם חדש במיקס עצמו.

אם הנושא הוא מיקס טוב ברמה מקומית אז אכן כמו שהזכיר חברי יונתן שטרן המוכשר ולפניו מר פופקו, השליטה המדוייקת במערכת הEQ היא אכן המדד המרכזי בין מיקס טוב לרעהו.

זו דעתי האישית ואשמח לשמוע דעות נוספות ולהחכים..
 

פופקו

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עריכה והפקת סרטים
אכן כן, שאלתי היתה על מיקס טוב, לעומת מיקס גרוע, והכוונה כמובן מבחינה טכנית עוד הרבה לפני שלוקחים מיקס טוב ומשתמשים ביצירתיות כדי לפמפם באסים עם קומפרסור בסייד צ'יין, או כל מיני דברים נפלאים אחרים שטכנאי סאונד יצירתיים עושים.

אני שומע בלי סוף שירי סמינרים (שירים שמקולטים באולפנים ביתיים על סמך הבנה מינימלית במושגי הסאונד), ויש שם בלי סוף אפקטים, מכל הסוגים, אך השיר פשוט לא יושב במקום.
ועוד לא מצאתי כמעט טכנאים משלנו שיודעים להתעסק בEQ ובהרמוניות שלו, וגורמים לשיר לשבת טוב.
אמנות המאסטרינג למשל, שנשלחת לאיש המאסטרינג ללא קומפרסיה על המאסטר, וללא ערוצים, אלא רק ערוץ המאסטר וזהו, והיא בעצם נועדה לייפות את השיר ולתת לו את הברק , ייעודה מאז ומעולם לאנשים עם המוני שנות ניסיון, וציוד קצה יקר מאוד, שמיפה את השיר.
אבל אם תבוא אליו עם מיקס שלא יושב טוב, זה לא יעזור כלום, הוא יבקש אותו בערוצים, או שישלח אותך לטכנאי מיקס הגון.

אני מעלה את הנושא בגלל החשיבות שלו, בציבור שלנו, לומדים במקומות מקצועיים הכל, אבל סאונד, טיפה מן הים... וכל השאר זה חבר מסביר לחבר בערך וזהו.
 

Mix

משתמש מקצוען
דיון| אז מה עושה מיקס טוב למיקס טוב?

צריך לשאול את @Mix

אוי, אני כל כך לא טובה בזה...
והכי מצחיק שבחרתי את השם והמשפט הדביל הזה לפני 12 שנה!!! בחורה מתלהבת :)
סתם עושה לי טוב לראות את ההיסטוריה הזו אז אני לא משנה....
 

אולפניסט

משתמש פעיל
עריכה והפקת סרטים
לפני שבכלל מדברים על מיקס טוב צריך לדאוג לבסיס טוב,
הקפדה יתירה יש לי כבר בשעת ההקלטה לחשוב על השלב של המיקס ואחר כך העבודה על החומר גלם קלה וקצרה...
כי בתכלס אין על מה שיוצא אמיתי וחי כך שברגע שהשקעתי שהבסיס יצא טוב הכול מתחבר אחר כך כמו פאזל לכן כבר בשעת ההקלטה עוד לפני שחושבים על המיקס צריך לבדוק שהכול יוצא כבר מופק.
כל השאר זה תוספת.
והוא פלא מאז שהתחלתי להקפיד על זה בהרבה מקרים פתאום אין צורך להשתמש ב קומפרסור אין צורך להשתמש בטיונר ועוד הרבה פלאגינים שאיבדו את המשמעות.
כי בתכלס אין כמו משהו אמיתי וחי
בהרבה מהמוזיקה ששומעים היום פתאום שמים לב שההשקעה היא בעיקר על המשחקי קול על ההפקטים זאת שגיאה כי ברגע שיש לי חומר גלם טוב ההפקה יוצאת הרבה יותר מושלם.
את השיטה הזאת החדיר בי המורה היקר אסף רטוביץ שזאת השיטה שבה הוא דוגל והיא הוכיחה את עצמה פלאים...
 

חנילוש

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הכי חשוב זה שכשניגשים למיקס שזה כבר יישמע מצוין.
אם טכנאי או הטכנאית יודעים לעשות את העבודה שלהם טוב ולמקם נכון מיקרופונים ומקהלות ולדעת לכוון את הנגנים והזמרים אז הקול יוצא נכון והגיוני..
לכן אל תבנו על זה אף פעם ש: "טוב יסדרו את זה במיקס.." זה מפוצץ אותי כל פעם מחדש..
מיקס כשמו כן הוא : לדעת לערבב שהכל ייצא בגוון חלק ונקי..
אז זהו זה,
 

אולפניסט

משתמש פעיל
עריכה והפקת סרטים
הכי חשוב זה שכשניגשים למיקס שזה כבר יישמע מצוין.
אם טכנאי או הטכנאית יודעים לעשות את העבודה שלהם טוב ולמקם נכון מיקרופונים ומקהלות ולדעת לכוון את הנגנים והזמרים אז הקול יוצא נכון והגיוני..
לכן אל תבנו על זה אף פעם ש: "טוב יסדרו את זה במיקס.." זה מפוצץ אותי כל פעם מחדש..
מיקס כשמו כן הוא : לדעת לערבב שהכל ייצא בגוון חלק ונקי..
אז זהו זה,
בתכלס אפשר לחזור על זה מליון פעם,
אין על הדבר המקורי בפרט כשמדובר בהפקות רציניות. אמנם כשמקליטים ילדים או ילדות לבר מצווה או בת מצווה או לכל דבר אחר וההקלטה נעשית באילוץ "כדי להיות כמו כולם"
אז באמת העבודה של המיקס נעשית לעבודה המרכזית אבל כשמקליטים הימנון או סינגל או כל דבר אחר שאמור ללוות ולהרשים אז וודאי שהווקאל המקורי הוא זה שחייב להיות הכי הכי...
 

musicmix

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
במיקס כמו בכל דבר אחר יש ז'נרים וזה מחולק לפי מגזרים, טעמים, ארצות תרבות, מנטליות וכו'
לכל סוג של מוזיקה נדרש במיקס משהו אחר, למשל במיקס במוזיקה חסידית נדרש יותר שימור על אוטנטיות, בהירות, ושליטה בעומס של חצוצורות, מקהלות ילדים וזמרים מבוגרים בשיר אחד וכו'
לעומת זאת בשיר עם מוזיקה אלקטרונית צריך הרבה מעוף איפה לשים איזה אפקט , איך ליצור משהו חדש מהמוזיקה שיש לך ביד, וכו'
לשירי מסיבות נדרש ידע על התרחשות על במה וחיקוי מקום ההופעה שישמע חי על הבמה ולא מוקלט...
וכן הלאה והלאה כל מוזיקה והתורה שלו.
לכן כל התשובות שהעלו פה נכונים.
הדבר שיעזור מאד לעשות מיקס נכון וטוב לפי המטרה זה:
ללמוד את המטרה
להכיר את הקהל יעד והטעם שלהם,
ידע ושליטה על התוכנה והכלים,
שמיעה מוזקלית מקצועית.
וידע נרחב בתאוריית סאונד שעוזר לנו לדעת מה מתרחש באוויר ובאוזניים של השומעים כשאנחנו עושים פעולה מסוימת כמו בחירתEQ או בחירת קומפרסור לקול הספציפי, בחירת הרוורב, הצבע ,הגוון, היבש, הרטוב וכו'
מהנסיון שלי אין תחליף להבנה בתורת סאונד בבחירת עיבוד עריכה או באלאנס מסויים .
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה