גבול ההומור המותר + עכבר מעבדה לפרקטיקה

אברוּמי

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בעקבות הדיון שהתפתח באשכול 'הומור ממוצא חסידי' של @גדי ישראלי, דיון שנגע בנקודה המוסרית של כתיבת הסאטירה, וככותב שכזה אני הרבה פעמים מוצא את עצמי מתחבט ומתלבט על מילים ופסקאות האם הן לגיטימיות או שהן עוברות את גבול המותר, אצרף טור שכתבתי והתפרסם לא מכבר, שבמהלך כתיבתו היו לי הרבה היסוסים מהסוג הנ"ל.

בשעת כתיבתו וכדי שלא יווצר הרושם שזה בא ללעוג חלילה על חשיבות התמיכה במוסדות התורה -
השתמשתי במילים 'מוסדות סטרוקצ'ינעב' ולא ישיב"ק או מרכז הכוללים סטרוקצינעב.
אדביק אותו כאן לביקורת, בפרט לכזו המתמקדת בנקודה זו של גבולות המותר והאסור:




אירוע עם צבע והוראת קבע / אברומי נויבירט

שלטי ענק קידמו את באי אולם האירועים 'גני האקזוטיקה'. אוטובוסים רוקנו את תכולתם האנ"שית, רחבת החניה נתמלאה בלקסוסים, סיאנות, קרייזלרים וביואיקים. גם אני ירדתי ממרצדס ארוך יחד עם עוד ארבעים ותשעה מאנ"ש, וצעדנו ל'ערב ההוקרה וההצדעה' בו ישתתפו אברכי, בעל'בתי, זקני, מייסדי, מוקירי ומעריצי ק"ק סטרוקצ'ינוב. ובעיקר נדיבי, אמידי, שועי ופילנתרופי המוסדות.

העסקנים, עושי עבודת הקודש ואנשי ההפקה הזיעו כהוגן שנהנה מהאירוע שיגרום לנו להותיר את רישומינו על טפסי הו"קנו. ואם בפשוטי העם השקיעו כך. בנגידי הקהל שכבר ראו הכל בחייהם הנגידיים, על אחת כמה וכמה.

באולם האח"מים הקטן 'פנינת הריגרסיה' נערך בדלתיים סגורות טקס מרגש – לכבוד תנחום גולדגיסר, גדול תומכי הקהילה שהגיע בטיסה ממונסי – בו הורשו להשתתף רק קומץ בכירי המויסד'עס. תאורה עמומה ונרות שעוה דקורטיביים השוו למקום ניחוח מיסטי. במרכז עמדה מצבת אבן כתבנית מצבת אביו ר' אלייקים גולדגיסר ב"ר יוק'ל ז"ל.

קול שופר נשמע, מכונת ערפל פלטה מסך עשן, ומכונת ביג־סנואו בזקה פתיתי שלג. צעיר במצנפת חזנים וטלית ערך אשכבה לנשמת המנוח. תנחום הדליק נר זכרון. כנר וצ'לן שעמדו בסך המתינו לאות והחלו בנגינת נעימה שהלחין תנחום לרגל כלולות בכורו אשתקד. מקרן הולוגרמה העלה בתלת מימד את דמות אביו שהקים בזמנו את העסק המשפחתי שגדל מאז והפך לאימפרייה פיננסית.

תנחום מחה דמעה. צלילי פסנתר כנף ליוו את חריזותיו של גראמער נכלולי ששיחק ברגשות הנוכחים. עין לא נותרה יבשה. לייבצ'ה ושמער'ל, מנכ"ל המוסדות הקשוח וגזברו משולל הָרגשות, דמעו אף הם. אבקת השום שבקצות אצבעותיהם לא איכזבה. מזכיר המוסדות הזיל דמעה אמיתית כשבחישוב מהיר הבין כי עלות הפקה זו עקפה בהליכה את משכורתו השנתית.

ובאולם האירועים הענק, תפס הקהל את מקומו לצד שולחנות ערוכים. מנות גורמה הוגשו והפעילו את בלוטות הטעם. בער'ל שישב לצידי בהה באנדרטת מַקלות הבצק והפירות שבצלחתו. כשהסברתי לו שאוכלים את זה, נרגע ובטבעיות הושיט כף גדולה לקערה צמחית שעמדה במרכז השולחן. "את זה לא אוכלים. זה של הדקורציה!". העמדתי אותו על טעותו. "גם את הנרות שבבזיכים לא אוכלים?!" שאל בתמיהה. במהלך הערב הבחנתי בו מנסה לנגוס בתוכנייה המודפסת שהונחה לפני כל סועד. "לא אכיל" מיהר לעדכן אותי, אבל כבר ידעתי. מנסיון.
בהפרוזע-תמונה-פנימית-3.jpg

מנחה האירוע הכריז בנימה דרמטית: "וכעת תבצע התזמורת הנודעת 'קול מן שאול' בניצוחו של המאסטרו בנציון קונטרביצקי – את יצירת המופת 'נפשי יצאה בנגנו' שהולחנה במיוחד לאירוע זה. ובשירתו ילווהו בעל המנגן העולמי מוישה פרישטיק". ההרכב פצח בנגינה. עיני כולם היו נשואות לרחבה הריקה שבקדמת האולם והציבור חיפש בעיניו את התזמורת. והנה נפערה תקרת האולם הקדמית ושני מנופי גבהים שלשלו את הבמה עמוסה בחברי הרכב התזמורת. קולו של בעל המנגן כבר נִשא ברמה אך מקומו עדיין נפקד. אלומת אור האירה את אפילת השמים, נקודה זעירה נצפתה ממעל, הולכת ומתקרבת. מצנח נפרשׂ, ומוישה פרישטיק נחת על הבמה כשקולו מסתלסל וכשהקהל מתמוגג מחוויית הצלילים האוירודינמית.

מצגת אור ושמע מהתפתחות הקהילה בשבעים שנותיה ריתקה את הקהל, צמררה את גוו וסחטה את דמעותיו שעה ארוכה. אז הגיע שלב ההוקרה וההצדעה. "וכעת" הכריז המנחה בפאתוס "אתכבד להכריז על שר ונגיד לעמו, גדול תומכי מוסדותינו, הרב החסיד רבי תנחום גולדגיסר שיעלה ויבוא ויכבד אותנו בהתעטרו בתואר 'יקיר אצילות נזר תמכין דקהילה קדושה סטרוקצ'ינוב'".

גולדגיסר קם בכבידות. לא מגודל המעמד, אלא מכובד האחריות שחש למראה תעודת הנפילים מחופת הזכוכית וממוסגרת הפלטיניום בגובה קומת אדם, שיאלץ לאחוז בידיו בעת שימסרנה לו לייבצ'ה שמענדריק מנכ"ל המוסדות. לחיצות ידיים איתנות נלחצו, הבזקי אור הבזיקו, והמנחה הכין עצמו להקראת יתר הנדיבים, לפי ערכם בשוק הפיננסי.

כתר מכסף טהור בתיבת זכוכית עליו חרוט תואר אישי, הוענק לכל גביר: הנגיד שעפט'ל כהן, קיבל 'כתר כהונה'. הנגיד מעכ'ל בויחשבקדיירע – שלו קשרים עם קושנר – קיבל 'כתר מלכות', הנגיד גרוינם גולדנברעך הגבוה משכמו ומעלה מחביריו, קיבל 'כתר שם טוב'. להרחבת ההיצע המציאו עוד כמה כתרים. הנדיב אביש זילברשטעקן – שהוא נו"נ לשושלת אד"שים – קיבל 'כתר בנש"ק'. הטייקון בוריס חודורוב – שעומק עסקיו בנדל"ן כעומק מבטאו הרוסי – קיבל 'כתר נדל"ן'. הנגיד פייבל מויצוספוסעכו – שהבטחתו קלה ונתינתו קשה – קיבל 'כתר להד"ם', וזוראח מורגנגיינעץ – שאביו ז"ל תרם רבות לקהילה לפני שפשט רגל – קיבל 'כתר אכמ"ל'.

נסתיימו הכתרים, הסופרלטיבים, האורות והקולות. נדיבי העם נתפזרו איש לקאדילקו וביואיקו. ואילו אני ככל יתר המון העם, חזרתי הביתה נרגש מהמיסטיקה, נפעם מהאקוסטיקה, מוקסם מהאקזוטיקה, ורק כשנזכרתי מההו"ק – נתקפתי בפאניקה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אדיר!
אם יש רצון לבקר - זה רק 'בגני האקזוטיקה'.

הקטע השנון ביותר - מהקל לכבד:
כתר מכסף טהור בתיבת זכוכית עליו חרוט תואר אישי, הוענק לכל גביר: הנגיד שעפט'ל כהן, קיבל 'כתר כהונה'. הנגיד מעכ'ל בויחשבקדיירע – שלו קשרים עם קושנר – קיבל 'כתר מלכות', הנגיד גרוינם גולדנברעך הגבוה משכמו ומעלה מחביריו, קיבל 'כתר שם טוב'. להרחבת ההיצע המציאו עוד כמה כתרים. הנדיב אביש זילברשטעקן – שהוא נו"נ לשושלת אד"שים – קיבל 'כתר בנש"ק'. הטייקון בוריס חודורוב – שעומק עסקיו בנדל"ן כעומק מבטאו הרוסי – קיבל 'כתר נדל"ן'. הנגיד פייבל מויצוספוסעכו – שהבטחתו קלה ונתינתו קשה – קיבל 'כתר להד"ם', וזוראח מורגנגיינעץ – שאביו ז"ל תרם רבות לקהילה לפני שפשט רגל – קיבל 'כתר אכמ"ל'.
ובא הסיום המחורז והשלים את המלאכה.

לדעתי אין כאן אפילו ספק-קל לגבי כשירותו של הטור. הנקודה העיקרית בכולו - זו רק עניין הנגידים והכבוד לו הם 'זוכים'. וכמו שציינת בהתחלה - 'מוסדות' וכו' - ואין בכך כל דופי. דומני שכולם יסכימו עם כך. [ואינו דומה כלל לטור הנז' בראש - המכיל מילים יותר 'עדינות' כמו אדמו"ר, חומרות וכו', (לא ששם כן הייתה לי בעיה, אבל כאן כ"ע יודו). כך נ"ל]

כאן אולי הייתי מוסיף
כנר וצ'לן שעמדו בסך המתינו לאות, וכשזו הגיעה החלו בנגינת נעימה


דמעו אף הם. אבקת השום שבקצות אצבעותיהם לא איכזבה
לא בצל?!



@אברוּמי - השארת לנו טעם של עוד!
 
נערך לאחרונה ב:

אברוּמי

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
יישר כח @אהוב על התגובה המושקעת.

אמנם, כבר כבר השתמשמתי בטורי הסאטירה גם במילים אדמו"ר, אד"ש, אבדק"ק וכדו'.
@גרפולוג העיר כאן נקודה מעניינת, שהלעג לבאבאים המתחזים מאוד נפוץ גם בעיתונות החרדית.
ובאמת מעניין לחפור מדוע כשמדובר באיזכור אדמו"ר מתחזה, הדבר זוכה לגינוי מוחלט.
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
ובאמת מעניין לחפור מדוע כשמדובר באיזכור אדמו"ר מתחזה, הדבר זוכה לגינוי מוחלט.
מדהים איך שקלעת למחשבותיי.
האדמו"ר מקורצוויל מייצג את ההיפך המוחלט מחצרות קדשיהם של האדמורי"ם (אולי חוץ מהתרנגולות בחצר). ואני לא מאמין שאם הייתי כותב פוסט על הבבא בוסקילה, אז זה היה מעליב מישהו עקב השוואה ולהבדיל אלף הבדלות לבבא סאלי זיע"א.
הטור הפותח הינו שנון ומצחיק עד כדי איבוד חושים ומיחושים. ואני רוצה לראות מי שיעז להלין שהקטע הזה מזלזל כביכול במערכת התרומות עליה מתבססים מוסדות הקודש בארצנו.
ההומור דלעיל מציג באופן מוקצן נקודה מסויימת וכואבת ותו לא. קורא שפוי ובריא יודע לקחת את הדברים בפרופורציה הנכונה וליהנות מהעידון שההומור נותן למסר החד.
לסיום, אני רוצה להודות לעצמי על כך שהצלחתי לגרום לאברומי המוכשר להעלות את הקטע המוצלח הנ"ל. תודה!
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
כשקראתי זאת לראשונה, לפני תקופה התענגתי מכל מילה. וכיף לראות שבקריאה חוזרת אתה מוצא בו שוב טעם חדש.
בהחלט הומור מזוקק, המוטעם באירוניה על תעשיית "כבוד המתרים, על אף שאינו תורם לבסוף. בבחינת גדול המעשה יותר מן העושה" (לו חזית כמה ממתחריו ששילשו את נתינתו העתידית של 'בעל התעודה', במרשרשים שהיו מזומנים להם בקרסוליהם....).

תודה על ההעלאה.

וגדי, אם אתה אומר...
לסיום, אני רוצה להודות לעצמי על כך שהצלחתי לגרום לאברומי המוכשר להעלות את הקטע המוצלח הנ"ל. תודה!
אז מי אני שאחלוק. ואען ואומר, "ג"א מצטרף להנ"ל בתודה וכטו"ס אכי"ר או"א".
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כל סגנון ההומור הסאטירי נולד מתוך שפל וצורך היסטרי בנחמה ועידוד עצמי בתקופות דחק לכלוך וסתימות בצנרת, בירוקרטית או רודנית. כצעקת מחאה על גבי צהובוני השוליים.
אף טור זה נובע מתוך שממון ארנקי וקנאה נסתרת באותם הגנסטרים שמחזיקים תורה ברבים, אך הכתיבה בסגנון זה היא הגבול הדק בין הצדק המושלם לבין הרוע המזוקק.
לו הייתי רוטשילד והייתי קורא את הפוסט טראומה הזה הייתי שוקל שוב את ייבוש הביצות בזכרון יעקב...

אהרן מ.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אף טור זה נובע מתוך שממון ארנקי וקנאה נסתרת באותם הגנסטרים שמחזיקים תורה ברבים
???

זו דרך ללעוג לאמת 'המוסתרת בכח' ולהציג אותה כפי שהיא באמת. אין כאן שום "הכללה", והדברים מובנים לנבונים.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
בעקבות הדיון שהתפתח באשכול 'הומור ממוצא חסידי' של @גדי ישראלי, דיון שנגע בנקודה המוסרית של כתיבת הסאטירה, וככותב שכזה אני הרבה פעמים מוצא את עצמי מתחבט ומתלבט על מילים ופסקאות האם הן לגיטימיות או שהן עוברות את גבול המותר, אצרף טור שכתבתי והתפרסם לא מכבר, שבמהלך כתיבתו היו לי הרבה היסוסים מהסוג הנ"ל.

בשעת כתיבתו וכדי שלא יווצר הרושם שזה בא ללעוג חלילה על חשיבות התמיכה במוסדות התורה -
השתמשתי במילים 'מוסדות סטרוקצ'ינעב' ולא ישיב"ק או מרכז הכוללים סטרוקצינעב.
אדביק אותו כאן לביקורת, בפרט לכזו המתמקדת בנקודה זו של גבולות המותר והאסור:




אירוע עם צבע והוראת קבע / אברומי נויבירט

שלטי ענק קידמו את באי אולם האירועים 'גני האקזוטיקה'. אוטובוסים רוקנו את תכולתם האנ"שית, רחבת החניה נתמלאה בלקסוסים, סיאנות, קרייזלרים וביואיקים. גם אני ירדתי ממרצדס ארוך יחד עם עוד ארבעים ותשעה מאנ"ש, וצעדנו ל'ערב ההוקרה וההצדעה' בו ישתתפו אברכי, בעל'בתי, זקני, מייסדי, מוקירי ומעריצי ק"ק סטרוקצ'ינוב. ובעיקר נדיבי, אמידי, שועי ופילנתרופי המוסדות.

העסקנים, עושי עבודת הקודש ואנשי ההפקה הזיעו כהוגן שנהנה מהאירוע שיגרום לנו להותיר את רישומינו על טפסי הו"קנו. ואם בפשוטי העם השקיעו כך. בנגידי הקהל שכבר ראו הכל בחייהם הנגידיים, על אחת כמה וכמה.

באולם האח"מים הקטן 'פנינת הריגרסיה' נערך בדלתיים סגורות טקס מרגש – לכבוד תנחום גולדגיסר, גדול תומכי הקהילה שהגיע בטיסה ממונסי – בו הורשו להשתתף רק קומץ בכירי המויסד'עס. תאורה עמומה ונרות שעוה דקורטיביים השוו למקום ניחוח מיסטי. במרכז עמדה מצבת אבן כתבנית מצבת אביו ר' אלייקים גולדגיסר ב"ר יוק'ל ז"ל.

קול שופר נשמע, מכונת ערפל פלטה מסך עשן, ומכונת ביג־סנואו בזקה פתיתי שלג. צעיר במצנפת חזנים וטלית ערך אשכבה לנשמת המנוח. תנחום הדליק נר זכרון. כנר וצ'לן שעמדו בסך המתינו לאות והחלו בנגינת נעימה שהלחין תנחום לרגל כלולות בכורו אשתקד. מקרן הולוגרמה העלה בתלת מימד את דמות אביו שהקים בזמנו את העסק המשפחתי שגדל מאז והפך לאימפרייה פיננסית.

תנחום מחה דמעה. צלילי פסנתר כנף ליוו את חריזותיו של גראמער נכלולי ששיחק ברגשות הנוכחים. עין לא נותרה יבשה. לייבצ'ה ושמער'ל, מנכ"ל המוסדות הקשוח וגזברו משולל הָרגשות, דמעו אף הם. אבקת השום שבקצות אצבעותיהם לא איכזבה. מזכיר המוסדות הזיל דמעה אמיתית כשבחישוב מהיר הבין כי עלות הפקה זו עקפה בהליכה את משכורתו השנתית.

ובאולם האירועים הענק, תפס הקהל את מקומו לצד שולחנות ערוכים. מנות גורמה הוגשו והפעילו את בלוטות הטעם. בער'ל שישב לצידי בהה באנדרטת מַקלות הבצק והפירות שבצלחתו. כשהסברתי לו שאוכלים את זה, נרגע ובטבעיות הושיט כף גדולה לקערה צמחית שעמדה במרכז השולחן. "את זה לא אוכלים. זה של הדקורציה!". העמדתי אותו על טעותו. "גם את הנרות שבבזיכים לא אוכלים?!" שאל בתמיהה. במהלך הערב הבחנתי בו מנסה לנגוס בתוכנייה המודפסת שהונחה לפני כל סועד. "לא אכיל" מיהר לעדכן אותי, אבל כבר ידעתי. מנסיון.
צפה בקובץ המצורף 340783

מנחה האירוע הכריז בנימה דרמטית: "וכעת תבצע התזמורת הנודעת 'קול מן שאול' בניצוחו של המאסטרו בנציון קונטרביצקי – את יצירת המופת 'נפשי יצאה בנגנו' שהולחנה במיוחד לאירוע זה. ובשירתו ילווהו בעל המנגן העולמי מוישה פרישטיק". ההרכב פצח בנגינה. עיני כולם היו נשואות לרחבה הריקה שבקדמת האולם והציבור חיפש בעיניו את התזמורת. והנה נפערה תקרת האולם הקדמית ושני מנופי גבהים שלשלו את הבמה עמוסה בחברי הרכב התזמורת. קולו של בעל המנגן כבר נִשא ברמה אך מקומו עדיין נפקד. אלומת אור האירה את אפילת השמים, נקודה זעירה נצפתה ממעל, הולכת ומתקרבת. מצנח נפרשׂ, ומוישה פרישטיק נחת על הבמה כשקולו מסתלסל וכשהקהל מתמוגג מחוויית הצלילים האוירודינמית.

מצגת אור ושמע מהתפתחות הקהילה בשבעים שנותיה ריתקה את הקהל, צמררה את גוו וסחטה את דמעותיו שעה ארוכה. אז הגיע שלב ההוקרה וההצדעה. "וכעת" הכריז המנחה בפאתוס "אתכבד להכריז על שר ונגיד לעמו, גדול תומכי מוסדותינו, הרב החסיד רבי תנחום גולדגיסר שיעלה ויבוא ויכבד אותנו בהתעטרו בתואר 'יקיר אצילות נזר תמכין דקהילה קדושה סטרוקצ'ינוב'".

גולדגיסר קם בכבידות. לא מגודל המעמד, אלא מכובד האחריות שחש למראה תעודת הנפילים מחופת הזכוכית וממוסגרת הפלטיניום בגובה קומת אדם, שיאלץ לאחוז בידיו בעת שימסרנה לו לייבצ'ה שמענדריק מנכ"ל המוסדות. לחיצות ידיים איתנות נלחצו, הבזקי אור הבזיקו, והמנחה הכין עצמו להקראת יתר הנדיבים, לפי ערכם בשוק הפיננסי.

כתר מכסף טהור בתיבת זכוכית עליו חרוט תואר אישי, הוענק לכל גביר: הנגיד שעפט'ל כהן, קיבל 'כתר כהונה'. הנגיד מעכ'ל בויחשבקדיירע – שלו קשרים עם קושנר – קיבל 'כתר מלכות', הנגיד גרוינם גולדנברעך הגבוה משכמו ומעלה מחביריו, קיבל 'כתר שם טוב'. להרחבת ההיצע המציאו עוד כמה כתרים. הנדיב אביש זילברשטעקן – שהוא נו"נ לשושלת אד"שים – קיבל 'כתר בנש"ק'. הטייקון בוריס חודורוב – שעומק עסקיו בנדל"ן כעומק מבטאו הרוסי – קיבל 'כתר נדל"ן'. הנגיד פייבל מויצוספוסעכו – שהבטחתו קלה ונתינתו קשה – קיבל 'כתר להד"ם', וזוראח מורגנגיינעץ – שאביו ז"ל תרם רבות לקהילה לפני שפשט רגל – קיבל 'כתר אכמ"ל'.

נסתיימו הכתרים, הסופרלטיבים, האורות והקולות. נדיבי העם נתפזרו איש לקאדילקו וביואיקו. ואילו אני ככל יתר המון העם, חזרתי הביתה נרגש מהמיסטיקה, נפעם מהאקוסטיקה, מוקסם מהאקזוטיקה, ורק כשנזכרתי מההו"ק – נתקפתי בפאניקה.
דינר. מושג כל כך אמריקאי:
קבל כבוד, שלם בכסף מזומן...
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
דינר. מושג כל כך אמריקאי:
קבל כבוד, שלם בכסף מזומן...
כבר מזמן לא אמריקאי
הישראלים מורידים את החספוס, ומכינים את הלחי לשמן המור ולחליקות הלשון, ומשמינים מכל רגע.
 

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
אני לא מאמין שאם הייתי כותב פוסט על הבבא בוסקילה, אז זה היה מעליב מישהו עקב השוואה ולהבדיל אלף הבדלות לבבא סאלי זיע"א.

הנקודה עליה הצבעת עוררה אותו להרהר רבות בנושא.
בסופם של כמה הגיונות לב הגעתי לתובנה שהאירה לי בנושא, ואבקש לשתפה עמכם.

ההבדל בין צחוק לליצנות הוא ההבדל בין מציאות לדמיון.
כשרוצים לצחוק על דבר - מגחיכים אותו בהגזמות או בשאר טכניקות הצחקה. כשרוצים להתלוצץ - פשוט אומרים את הדבר.

לדוגמא:
"האדמו"ר מקורצוויל גלגל עיניו כבגלגל ענק" - צחוק.
"הרבי הישיש הרים את עיניו הטהורות" - ליצנות.
"באבא בוסקילה מזג לו מבקבוק קולה קר עטוף מגבת" - צחוק.
"באבא בוסקילה מזג מבקבוק הערק העטוף במגבת" - ליצנות.

אליבא דחלק מהמפרשים, חז"ל קראו לזה 'חכמה יוונית': המשפט נשמע כמו משפט רגיל ורק קריצת העין או רמיזת האצבע (כעין מירכאות באוויר וכדומה) הם מרמזים לכוונה נסתרת ולועגת.

מקווה שהובנתי.
 

אברוּמי

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ההבדל בין צחוק לליצנות הוא ההבדל בין מציאות לדמיון.
כשרוצים לצחוק על דבר - מגחיכים אותו בהגזמות או בשאר טכניקות הצחקה. כשרוצים להתלוצץ - פשוט אומרים את הדבר.

לדוגמא:
"האדמו"ר מקורצוויל גלגל עיניו כבגלגל ענק" - צחוק.
"הרבי הישיש הרים את עיניו הטהורות" - ליצנות.
"באבא בוסקילה מזג לו מבקבוק קולה קר עטוף מגבת" - צחוק.
"באבא בוסקילה מזג מבקבוק הערק העטוף במגבת" - ליצנות.

אליבא דחלק מהמפרשים, חז"ל קראו לזה 'חכמה יוונית': המשפט נשמע כמו משפט רגיל ורק קריצת העין או רמיזת האצבע (כעין מירכאות באוויר וכדומה) הם מרמזים לכוונה נסתרת ולועגת.

מקווה שהובנתי.
נפלא!
הדוגמאות שהבאת, שתיהם כהררים התלויים בשערה.



לפני כותבי ההומור ניצבים שני אתגרים.
האחד, קל יחסית - להיות כן עם עצמו שכוונתו להתבדחות ולא ללצון. שזהו דבר המסור ללב.
השני, הקשה יותר - לעבור את משוכת הקורא הממוצע - שעלול, למרות כוונת הכותב להתבדח -
לפרש זאת בצורה שלילית, וגרוע יותר, להיות מושפע מכך.


צריך מישהו שירים את הכפפה ויוציא לאור את הקונטרס השלם למותר ולאסור בענייני הומור.
איפה בדיוק מסתיים ה'אינשי בדיחי' ומתחיל ה'גרש לץ'.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
צריך מישהו שירים את הכפפה ויוציא לאור את הקונטרס השלם למותר ולאסור בענייני הומור.
איפה בדיוק מסתיים ה'אינשי בדיחי' ומתחיל ה'גרש לץ'.
דווקא יצא לאחרונה קונטרס/ספר בעניין, מע'ט אחד ההומוריסטים החרדיים ('סטנדאפיסט', בלשונם), אמנם בעל תשובה הוא, אך כיום אברך חשוב מקריית ספר (יצא לי לפגוש אותו באחת השמחות).
שמו: ר' יעקב חמו, שם הספר: לא זוכר בדיוק, אבל משהו עם 'המדריך ההלכתי לצחוק'.
לא עברתי עליו, אבל ידוע לי שהוא כן דן בנושאים הללו - צחוק, ליצנות ומה שביניהם. אם אשיג אותו אשמח לשתף ממנו כאן.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צריך מישהו שירים את הכפפה ויוציא לאור את הקונטרס השלם למותר ולאסור בענייני הומור.
איפה בדיוק מסתיים ה'אינשי בדיחי' ומתחיל ה'גרש לץ'.


וקונטרס 'גרש לץ' זה, יגרור אחריו קונטרס תגובה מוחץ בשם 'ליצנות אחת', ותגובה אחת אפיים בקונטרס 'לץ בבוא ללוצץ' ותשובה מושחזת בשם 'פולץ ונתלוצץ'.
ובכך, ינתן האות לעידן חדש של 'את והב בסופה' של קונטרסים שולחי חיצים ומשגרי גיצים זה בזה, שיטות ע"ג שיטות, מלחמות ה' בעמלק, תשובות והתנגחויות. שיזכרו לדורות בשם 'פרשת השחוק'.

מחבר הקונטרס הנפלא 'ללצים יליץ' יסביר באופן נפלא את שיטתו של מרן בעל 'יחווה דעת' שבשיעוריו מתוקי הדבש נהג להרבות בשחוק נגד מנהגי אחינו האשכנזים, ולעומתו יבוא בעל 'תוכח לץ' ובמסמרות ינקב תוכחת מוסר על כך.

לכן, אני מציע - @אברומי, להרגיע.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
הנקודה עליה הצבעת עוררה אותו להרהר רבות בנושא.
בסופם של כמה הגיונות לב הגעתי לתובנה שהאירה לי בנושא, ואבקש לשתפה עמכם.

ההבדל בין צחוק לליצנות הוא ההבדל בין מציאות לדמיון.
כשרוצים לצחוק על דבר - מגחיכים אותו בהגזמות או בשאר טכניקות הצחקה. כשרוצים להתלוצץ - פשוט אומרים את הדבר.

לדוגמא:
"האדמו"ר מקורצוויל גלגל עיניו כבגלגל ענק" - צחוק.
"הרבי הישיש הרים את עיניו הטהורות" - ליצנות.
"באבא בוסקילה מזג לו מבקבוק קולה קר עטוף מגבת" - צחוק.
"באבא בוסקילה מזג מבקבוק הערק העטוף במגבת" - ליצנות.


אליבא דחלק מהמפרשים, חז"ל קראו לזה 'חכמה יוונית': המשפט נשמע כמו משפט רגיל ורק קריצת העין או רמיזת האצבע (כעין מירכאות באוויר וכדומה) הם מרמזים לכוונה נסתרת ולועגת.

מקווה שהובנתי.
אשמח להסבר מעמיק יותר על השורות המודגשות, לצערי לא זכיתי להבין את ההבדל.
ואם כבר, אז הפוך.
דווקא המשפט: "האדמו"ר מקורצוויל גלגל עיניו כבגלגל ענק" - צחוק. הוא לגלוג משכילי, ולעומתו השורה תחתיו מתארת בצורה מכבדת ויפה את הרבי.
 

אברוּמי

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אשמח להסבר מעמיק יותר על השורות המודגשות, לצערי לא זכיתי להבין את ההבדל.
ואם כבר, אז הפוך.
דווקא המשפט: "האדמו"ר מקורצוויל גלגל עיניו כבגלגל ענק" - צחוק. הוא לגלוג משכילי, ולעומתו השורה תחתיו מתארת בצורה מכבדת ויפה את הרבי.

תלוי מי הכותב.
לגבי חרדי שיתנסח כך, צודק @כתב ומכתב
לעומתו, אצל כתב חילוני מסורתי, המצב בדיוק הפוך, כטענתך @נתן גלנט.
ואילו כותב רפורמי, לא משנה איזו משתי ההתנסחויות - כוונתו לליצנות.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כשאתה כותב על דמות מפוברקת ומצחיקה, הרבי מקורצוויל לדוגמא. כל הקוראים יודעים שהדמות היא קומית ולא אמיתית. ואתה כותב עליה 'עיניו הטהורות', הרי שהגחכת את המושג הזה.
לעומת זאת, עם תכתוב עליו 'גלגל ענק', זה חלק מהקומדיה.
כהנלענ"ד בכוונת הדברים, ודו"ק.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה