בעל קורחו (38)

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ב"ה.

כָּל נִצִּים וְנִצָּבִים,
הֵם דָּתָן וַאֲבִירָם.
מֵהֵנָּה וְעַד מִצְרַיִם,
מוֹרְדִים בְּרֹאשׁ מוּרָם.

כְּשֶׁסּוֹף סוֹף זֶה קָרָה,
מַמָּשׁ בְּפָרָשָׁתֵנוּ.
נָשְׁמוּ הָעָם לִרְוָחָה,
בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרָנוּ אֱלֹקֵינוּ.

צִפּוּ לִשְׁמֹעַ מִמֹּשֶׁה,
פּוווּף אָרֹךְ שֶׁל הֲקָלָה.
לֹא יִהְיוּ לוֹ לְנוֹשֶׁה,
הָאֲדָמָה אוֹתָם בָּלְעָה.

...

וְלֹא יָדְעוּ כִּי בְּשֶׁלָּם,
בַּמִּדְבָּר תְּהֵא קְבוּרָתוֹ.
רוֹעֶה יִשְׂרָאֵל מֻשְׁלָם,
לֹא יַעֲזֹב צֹאן מַרְעִיתוֹ.

(מַבִּיט אֶל הַבּוֹר הַפָּתוּחַ,
בְּמַבָּט נֻגֶהּ, אַחֲרוֹן.
וּבְצַעַד שָׁפֵל, שָׁחוּחַ,
שָׁב אֶל אָחִיו אַהֲרֹן).
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
קצת מקורות על קצה המקלדת:

תלמוד בבלי מסכת נדרים דף סד עמוד ב

אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי: כל מקום שנאמר נצים ונצבים - אינן אלא דתן ואבירם.


דברים רבה (וילנא) פרשת ואתחנן פרשה ב

ט כי לא תעבור את הירדן הזה, אמר לו הקב"ה למשה אם אתה נקבר כאן אצלן בזכותך הן באין עמך א"ר לוי למה"ד לאחד שנתפזרו מעותיו במקום אפילה אמר אם אומר אני האירו לי שאקבץ מעותי אין בריה משגחת עלי מה עשה נטל זהוב אחד והשליך בתוכם והתחיל צווח ואומר האירו לי זהוב אחד היה לי ונפל ממני כאן והאירו לו מה עשה משנטל את הזהוב אמר להן בחייכם המתינו לי שאלקט את המעות וליקטן בזכות הזהוב נתלקטו המעות כך אמר לו הקב"ה למשה אם נקבר אתה אצלם במדבר הן באים בזכותך ואת בא בראשם שנאמר (דברים לג) וירא ראשית לו וגו' ויתא ראשי עם.


תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קח עמוד א

דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא, ואין עומדין בדין, שנאמר +במדבר י"ד+ במדבר הזה יתמו ושם ימתו - דברי רבי עקיבא. רבי אליעזר אומר: עליהם הוא אומר +תהלים נ'+ אספו - לי חסידי כרתי בריתי עלי זבח. עדת קורח אינה עתידה לעלות, שנאמר +במדבר ט"ז+ ותכס עליהם הארץ - בעולם הזה, ויאבדו מתוך הקהל - לעולם הבא, דברי רבי עקיבא, רבי אליעזר אומר: עליהם הוא אומר +שמואל א' ב'+ ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל.
 

אריאל 1

משתמש פעיל
מַבִּיט אֶל הַבּוֹר הַפָּתוּחַ,
בְּמַבָּט נֻגֶהּ, אַחֲרוֹן.
וואאוו.
מבט של מנהיג מול מבט צר וקטנוני של המון העם.

רוֹעֶה יִשְׂרָאֵל מֻשְׁלָם,
לֹא יַעֲזֹב צֹאן מַרְעִיתוֹ.
לי זה הזכיר את הסיפור על רבי אלחנן וסרמן הי"ד שחזר לישיבה למות עם בניו תלמידיו.
ובהקשר כאן שמדובר על מתנגדיו, זה הרבה יותר מאלף.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
קצת מקורות על קצה המקלדת:

תלמוד בבלי מסכת נדרים דף סד עמוד ב

אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי: כל מקום שנאמר נצים ונצבים - אינן אלא דתן ואבירם.


דברים רבה (וילנא) פרשת ואתחנן פרשה ב

ט כי לא תעבור את הירדן הזה, אמר לו הקב"ה למשה אם אתה נקבר כאן אצלן בזכותך הן באין עמך א"ר לוי למה"ד לאחד שנתפזרו מעותיו במקום אפילה אמר אם אומר אני האירו לי שאקבץ מעותי אין בריה משגחת עלי מה עשה נטל זהוב אחד והשליך בתוכם והתחיל צווח ואומר האירו לי זהוב אחד היה לי ונפל ממני כאן והאירו לו מה עשה משנטל את הזהוב אמר להן בחייכם המתינו לי שאלקט את המעות וליקטן בזכות הזהוב נתלקטו המעות כך אמר לו הקב"ה למשה אם נקבר אתה אצלם במדבר הן באים בזכותך ואת בא בראשם שנאמר (דברים לג) וירא ראשית לו וגו' ויתא ראשי עם.


תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קח עמוד א

דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא, ואין עומדין בדין, שנאמר +במדבר י"ד+ במדבר הזה יתמו ושם ימתו - דברי רבי עקיבא. רבי אליעזר אומר: עליהם הוא אומר +תהלים נ'+ אספו - לי חסידי כרתי בריתי עלי זבח. עדת קורח אינה עתידה לעלות, שנאמר +במדבר ט"ז+ ותכס עליהם הארץ - בעולם הזה, ויאבדו מתוך הקהל - לעולם הבא, דברי רבי עקיבא, רבי אליעזר אומר: עליהם הוא אומר +שמואל א' ב'+ ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל.
שיר מדהים.
עדיין, לאחר כל המקורות, לא כתוב שמשה נקבר במדבר בגלל דתן ואבירם. דתן ואבירם היו היחידים שיצאו חוצץ נגד משה ואהרן בכל הזדמנות, ולא כתוב שהוא לא נשם לרווחה אחרי שהם נבלעו בארץ. למעשה משה היה זה שאמר 'סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה וְאַל תִּגְּעוּ בְּכָל אֲשֶׁר לָהֶם פֶּן תִּסָּפוּ בְּכָל חַטֹּאתָם', ולאחר מכן הודיע שהאדמה תפתח את פיה ותבלעם חיים. במקורות כתוב רק שהוא נקבר במדבר בשביל כל דור המדבר שיקומו לתחיה עבורו.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עדיין, לאחר כל המקורות, לא כתוב שמשה נקבר במדבר בגלל דתן ואבירם.

לכן הוספתי את המקור השלישי.

לאור ההשוואה בין שתי המחלוקות, קרוב לומר שלדעת רבי אליעזר, אם אומרים שמשה רבינו הוא זה שבזכותו דור המדבר זוכים לחיי העולם הבא על ידי שנקבר במדבר, ה"ה לגבי בלועי קורח.

ויש להאריך טובא.

למעשה משה היה זה שאמר 'סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה וְאַל תִּגְּעוּ בְּכָל אֲשֶׁר לָהֶם פֶּן תִּסָּפוּ בְּכָל חַטֹּאתָם', ולאחר מכן הודיע שהאדמה תפתח את פיה ותבלעם חיים.

למעשה, בתשובה ל"הבדלו מתוך העדה הזאת ואכלה אותם כרגע" אמר משה "האיש אחד יחטא על כל העדה תקצוף?!"... איש אחד!
ורק לאחר תשובת הקב"ה הפריש את האחרים בצורה שאמרת וכו', מה שעולה כמין חומר עם הפרשנות בהודעה הראשונה (כמובן. זו עדיין פרשנות).

ויש להאריך גם בזה בכמה פנים. אך לא כאן הבמה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אולי יש לצרף לזה את דברי הגמרא (מגילה ט''ז ע''א) לגבי מרדכי והמן, שבאויב ישראל נאמר (משלי כד יז) 'בִּנְפֹל אוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ', ורק באויב גוי נאמר (דברים לג כט) 'וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה