'בנהג שבעולם אדם הולך לבית המשתה אינו מוליך בניו עמו, מפני מראית העין' (מדרש רבה אמור כו ז)

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. האם אכן יש גירסאות 'מלך הולך לבית המשתה' - כעין המדובר שם על שאול המלך?
2. מה כותבים המפרשים [כולם] על 'מראית העין'?

תודה רבה.
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
1. זה משל, כמבואר בפנים. עכ"פ גם במה' מרגליות לא מובאת כזו גירסה.
2. לא ממש הבנתי את שאלתך, מה כבר ראית ומה אתה מחפש, עכ"פ מצ"ב צילום ממד"ר זכר חנוך.
 

קבצים מצורפים

  • ויקר כו ז.PDF
    KB 412 · צפיות: 3

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. זה משל, כמבואר בפנים. עכ"פ גם במה' מרגליות לא מובאת כזו גירסה.
2. לא ממש הבנתי את שאלתך, מה כבר ראית ומה אתה מחפש, עכ"פ מצ"ב צילום ממד"ר זכר חנוך.
תודה.
אני עורך ד"ת של ת"ח ידען רציני מאד, והוא מסביר לפי זה עניין כלשהו בדרגת החשש שמלך צריך לחשוש לעין הרע.
1. מי אמר מלך?
2. מי אמר עין הרע? [ - לא שעל זה התווכחתי, אבל חשבתי שאולי אמצא משהו שיקדם אותי.
תודה.
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
1. גם אני הקטן לא מבין, בפרט שרוצה ללמוד מהמשל לנמשל (ובנמשל הוא לא מצד עה"ר אלא מצד מה"ד שפוגעת בו).
2. "מראית העין" פירושו עין הרע בהקשר זה (עיין ביאור האמרים על המדרש המקביל בתנחומא אמור).
אגב למדרש זה מספר מקבילות ניסיתי לחפש במפרשי כולן ולא מצאתי, אבל לא עברתי על כולם.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. גם אני הקטן לא מבין, בפרט שרוצה ללמוד מהמשל לנמשל (ובנמשל הוא לא מצד עה"ר אלא מצד מה"ד שפוגעת בו).
2. "מראית העין" פירושו עין הרע בהקשר זה (עיין ביאור האמרים על המדרש המקביל בתנחומא אמור).
אגב למדרש זה מספר מקבילות ניסיתי לחפש במפרשי כולן ולא מצאתי, אבל לא עברתי על כולם.
1. לא, מכך שהמדרש מקביל בין המשל לנמשל אולי הוא מסיק שמדובר על מלך. אולי כיון שלא מצינו שאנשים נמנעים מללכת עם בניהם.
2. תודה. במחילה, אשמח אם תוכל להביאו הנה.
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
1. לענ"ד אוקימתא דחוקה רק מתוך חומר הקושיה.
2. לא כתוב הרבה:
אינו מוליך וכו'. מפני ספק סכנת עין הרע. עכ"ל
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
שמלך צריך לחשוש לעין הרע.
במדרש רבה פרשת מקץ [צא,ו]
'אָמַר יַעֲקֹב לְבָנָיו, אַתֶּם גִּבּוֹרִים, אַתֶּם נָאִים, אַל תִּכָּנְסוּ בְּשַׁעַר אֶחָד וְאַל תַּעַמְדוּ בְּמָקוֹם אֶחָד, שֶׁלֹא תִּשְׁלֹט בָּכֶם עַיִן הָרָע',
ולא מצינו מי שאומר שזהו רק למלך,

ואולי אפשר לומר, שלמלך אין חשש כלל של עין הרע, וכפי שידוע מה שאומר רש''י מדוע נמנו בני לוי בלי בקע לגולגולת, [במדבר א, מט] 'כדאי הוא לגיון של מלך להיות נמנה בפני עצמו', וראיתי שיש מי שדייק שלמלך אין חשש עין הרע.

ואגב, את הדברים אמר ריש לקיש, ועיין ברמ"ע מפאנו [גלגולי נשמות לרמ"ע ע"ט קמ"ט] בסיבת דבריו של ריש לקיש.
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
רק למי שיש מה לקנאות בו?
יתכן.
עיין דרך חיים פרק רביעי, כה. ד"ה אמנם
כתבי הסבא מקלם מידות, צט.
שפתי חיים במאמר הידוע 'הבה נראה את יד השי''ת' עמוד שצג
ובמכתב מאליהו ח"ד - 6. ח"ג -314.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה