מידע שימושי במקום שאין הנשים? השתדל לא להיות/ רכישת מקומות בביהכ"נ לימים הנוראים

YOM&TOV

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
אוטומציה עסקית
בלת"ק
אם כבר מדברים על העניין הזה,
אז מדוע יש בעזרת נשים כיסאות רק למי שקנתה כיסא??? ולמי שלא- אז אין כיסא!
עדיין נשגב מבינתי....
שנה שעברה לא קניתי כיסא כי ידעתי שזה יהיה לי פרוצדורה להגיע לבית הכנסת, אבל לשמחתי הסתדרתי באחת התפילות וכן רציתי מאוד להגיע לבית הכנסת, ולתדהמתי אני נכנסת ורואה שיש כיסאות רק למי שקנתה כיסא ולמי שלא...- אין!!!, הזוי ביותר!
לא הבנתי, יהודיה רוצה להתפלל מגיעה לבית הכנסת והיא אמורה לעמוד כל התפילה, כי יש כיסאות רק למי שקנתה כיסא???
לבית הכנסת צריך שיהיה כיסאות לכל מי שרוצה להתפלל ולא רק למי שקונה כיסאות....
ויש להדגיש- שאני לא מתכוונת לבתי כנסיות שיש מקום פיצי פיצי בעזרת הנשים ולכן הכיסאות שיש זה רק למי שקנתה אותם....
 

בן ציון הלמ

משתמש מקצוען
לא קראתי את הכל,
אבל דבר אחד בטוח יצא לי מהאשכול הזה.
הערכתי לפני, ומעריך עוד יותר עכשיו...
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מאוד נכון. ולא רק שהסיטואציה קשה יותר. היא גם בעייתית. לא הייתי רוצה לחנך את הבת שלי הצעירה להקים אשה מבוגרת/ זקנה/ לפני לידה!
בעיניי זה חינוך לחוצפה ולחוסר רגישות, לא משנה כמה אנחנו צודקים.
לא רוצה לראות בת צעירה שלי ניגשת לאשה מבוגרת, או לפני לידה, ומבקשת ממנה את המקום באסרטיביות מזהירה (שמאוד מעודדים אותה היום, לא פעם על חשבון העדינות המתבקשת).
והאשה אוספת את המחזור והטישואים והתהילים שלה, וקמה בכבדות ממקומה, והולכת בצעדים איטיים, מתבוננת ימינה ושמאלה, לחפש לה מקום אחר.

יש כאן דילמה חריפה. המקום מגיע לנו. שילמנו עליו תקין ותבילין. ולא, אנחנו לא החלטנו לעשות צדקה וחסד ולוותר עליו! אבל למה צריך להביא אותנו למקום כזה? ללמד ילדות וצעירות להקים מבוגרות?? מותר למי ששילם על המקום לזכות במקום שלו בלי סיטואציה כזו!
מה הפיתרון לזה? אין לי תשובה. הצפתי את הבעיה.

את צודקת שיש כאן דילמה. אבל היא לא כה טרגית.
ראשית אפשר להוריד הרבה אופציות מהרשימה,
לפגוש אישה זקנה/מבוגרת יושבת על כסא של מישהי אחרת זה לא מצוי. הנשים הזקנות/מבוגרות קונות מקום. ויושבות לאורך כל היום.
נשים במצב מיוחד, אם זו פעם ראשונה הן בדרך כלל פנויות לתפילה ולכן הן בדרך כלל קונות מקום.

מה נשאר לנו?
הדילמה היא מול מול נשים צעירות שבאות והולכות. והן מגיעות לבית הכנסת לזמן מועט.
הייתי מדריכה את הבנות לגשת אל המקום, להניח בסמוך למקום את התהילים/חבילה טישו וכו' כדי שהאישה תשים לב שיש מישהי באזור, וכשהאישה שמה לב להגיד לה שהיא יכולה בינתיים לשבת, ממילא לא מדובר בהרבה זמן, ובחורה צעירה יכולה לעמוד. אין לי ספק שלאחר זמן לא ארוך היא ממילא תקום. ואם היא תשב מעט יותר, לא קרה שום דבר.

ואסביר מה הרווח בדרך הזו,
-ראשית, ללמד לרמוז על ההמצאות במקום, ולא לחנך לכך ש'אנשים הם נביאים ואמורים לדעת מעצמם למה אני זקוקה' - הרגל שהוא רעה חולה לכל מערכות היחסים בחיים.
-ושנית, לחנך לכבוד למבוגרים, שלא קרה שום דבר אם הבחורה עמדה חצי שעה/שעה ואפילו מעט יותר, ונתנה את מקומה לאחרת מבוגרת ממנה.
היא תחזור הביתה ונשמח עימה על החסד שזכתה לעשות היום.

ואם הורים מתייחסים לעניין בענייניות ובלי סחף ריגשי מיותר, והתחשבנויות לא מכבדות, כך גם תראה הנערה את הדברים. וכך תנהג הלאה.

יו, לאחר שכתבתי את הדברים, זה נראה לי נראה לי פתאום אתגר שווה במיוחד, גם לנו כהורים וגם לנערות, הלוואי וישבו על כסאה של ביתי השנה... לי כבר אבוד, רק רואים וקמים...
 

ELFISH

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
את צודקת שיש כאן דילמה. אבל היא לא כה טרגית.
ראשית אפשר להוריד הרבה אופציות מהרשימה,
לפגוש אישה זקנה/מבוגרת יושבת על כסא של מישהי אחרת זה לא מצוי. הנשים הזקנות/מבוגרות קונות מקום. ויושבות לאורך כל היום.
נשים במצב מיוחד, אם זו פעם ראשונה הן בדרך כלל פנויות לתפילה ולכן הן בדרך כלל קונות מקום.

מה נשאר לנו?
הדילמה היא מול מול נשים צעירות שבאות והולכות. והן מגיעות לבית הכנסת לזמן מועט.
הייתי מדריכה את הבנות לגשת אל המקום, להניח בסמוך למקום את התהילים/חבילה טישו וכו' כדי שהאישה תשים לב שיש מישהי באזור, וכשהאישה שמה לב להגיד לה שהיא יכולה בינתיים לשבת, ממילא לא מדובר בהרבה זמן, ובחורה צעירה יכולה לעמוד. אין לי ספק שלאחר זמן לא ארוך היא ממילא תקום. ואם היא תשב מעט יותר, לא קרה שום דבר.

ואסביר מה הרווח בדרך הזו,
-ראשית, ללמד לרמוז על ההמצאות במקום, ולא לחנך לכך ש'אנשים הם נביאים ואמורים לדעת מעצמם למה אני זקוקה' - הרגל שהוא רעה חולה לכל מערכות היחסים בחיים.
-ושנית, לחנך לכבוד למבוגרים, שלא קרה שום דבר אם הבחורה עמדה חצי שעה/שעה ואפילו מעט יותר, ונתנה את מקומה לאחרת מבוגרת ממנה.
היא תחזור הביתה ונשמח עימה על החסד שזכתה לעשות היום.

ואם הורים מתייחסים לעניין בענייניות ובלי סחף ריגשי מיותר, והתחשבנויות לא מכבדות, כך גם תראה הנערה את הדברים. וכך תנהג הלאה.

יו, לאחר שכתבתי את הדברים, זה נראה לי נראה לי פתאום אתגר שווה במיוחד, גם לנו כהורים וגם לנערות, הלוואי וישבו על כסאה של ביתי השנה... לי כבר אבוד, רק רואים וקמים...
הדרך הטובה ביותר להמאיס על ילדה את התפילה. גם ככה היא הולכת לבד, אז כל הדרך היא בלחץ- יהיה לי מקום? לא יהיה? אני ארמוז ויבינו או שאצטרך לחפש רמזים נוספים? כמה יכאבו לי הרגליים היום?

וכמה אפשר בכלל להתרכז ככה. כהורה, האחריות היא לחינוך לתפילה של הילדה. וזו הדרך הכי טובה להמאיס עליה את התפילה בבית הכנסת.
 

חמחם

משתמש מקצוען
את צודקת שיש כאן דילמה. אבל היא לא כה טרגית.
ראשית אפשר להוריד הרבה אופציות מהרשימה,
לפגוש אישה זקנה/מבוגרת יושבת על כסא של מישהי אחרת זה לא מצוי. הנשים הזקנות/מבוגרות קונות מקום. ויושבות לאורך כל היום.
נשים במצב מיוחד, אם זו פעם ראשונה הן בדרך כלל פנויות לתפילה ולכן הן בדרך כלל קונות מקום.

מה נשאר לנו?
הדילמה היא מול מול נשים צעירות שבאות והולכות. והן מגיעות לבית הכנסת לזמן מועט.
הייתי מדריכה את הבנות לגשת אל המקום, להניח בסמוך למקום את התהילים/חבילה טישו וכו' כדי שהאישה תשים לב שיש מישהי באזור, וכשהאישה שמה לב להגיד לה שהיא יכולה בינתיים לשבת, ממילא לא מדובר בהרבה זמן, ובחורה צעירה יכולה לעמוד. אין לי ספק שלאחר זמן לא ארוך היא ממילא תקום. ואם היא תשב מעט יותר, לא קרה שום דבר.

ואסביר מה הרווח בדרך הזו,
-ראשית, ללמד לרמוז על ההמצאות במקום, ולא לחנך לכך ש'אנשים הם נביאים ואמורים לדעת מעצמם למה אני זקוקה' - הרגל שהוא רעה חולה לכל מערכות היחסים בחיים.
-ושנית, לחנך לכבוד למבוגרים, שלא קרה שום דבר אם הבחורה עמדה חצי שעה/שעה ואפילו מעט יותר, ונתנה את מקומה לאחרת מבוגרת ממנה.
היא תחזור הביתה ונשמח עימה על החסד שזכתה לעשות היום.

ואם הורים מתייחסים לעניין בענייניות ובלי סחף ריגשי מיותר, והתחשבנויות לא מכבדות, כך גם תראה הנערה את הדברים. וכך תנהג הלאה.

יו, לאחר שכתבתי את הדברים, זה נראה לי נראה לי פתאום אתגר שווה במיוחד, גם לנו כהורים וגם לנערות, הלוואי וישבו על כסאה של ביתי השנה... לי כבר אבוד, רק רואים וקמים...

ממש לא מסכימה איתך!
אנחנו מחנכים את הילדים שלנו אחרת לגמרי!

רגע,
ואת באה לחנך פה את כל יושבות ביה"כ?
נשמע לי מוגזם...
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הדרך הטובה ביותר להמאיס על ילדה את התפילה. גם ככה היא הולכת לבד, אז כל הדרך היא בלחץ- יהיה לי מקום? לא יהיה? אני ארמוז ויבינו או שאצטרך לחפש רמזים נוספים? כמה יכאבו לי הרגליים היום?

וכמה אפשר בכלל להתרכז ככה. כהורה, האחריות היא לחינוך לתפילה של הילדה. וזו הדרך הכי טובה להמאיס עליה את התפילה בבית הכנסת.

מאמינה שזה תלוי בעיקר באיך ההורים מרגישים עם הנושא ובהתאם איך הם מעבירים את המסר, כמו בהרבה אירועים מורכבים אחרים. האם הם מרגישים 'דפוקים' כי לא הכל הולך כמו שהם רצו, או רואים זאת כאתגר. מצמיח וממלא בסיפוק.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ממש לא מסכימה איתך!
אנחנו מחנכים את הילדים שלנו אחרת לגמרי!

רגע,
ואת באה לחנך פה את כל יושבות ביה"כ?
נשמע לי מוגזם...

מעניין לשמוע מה את כן עושה? מה זה אחרת?

היכן ראית שאני מנסה לחנך את יושבות בית הכנסת???
 

חמחם

משתמש מקצוען
מעניין לשמוע מה את כן עושה? מה זה אחרת?

היכן ראית שאני מנסה לחנך את יושבות בית הכנסת???
אנחנו קונים מקום במחיר מלא, ולא מנסים "לתפוס" או "לוותר מלכתחילה" אם יהיה תפוס...
את צודקת שיש כאן דילמה. אבל ה

מה נשאר לנו?
הדילמה היא מול מול נשים צעירות שבאות והולכות. והן מגיעות לבית הכנסת לזמן מועט.
הייתי מדריכה את הבנות לגשת אל המקום, להניח בסמוך למקום את התהילים/חבילה טישו וכו' כדי שהאישה תשים לב שיש מישהי באזור, וכשהאישה שמה לב להגיד לה שהיא יכולה בינתיים לשבת, ממילא לא מדובר בהרבה זמן, ובחורה צעירה יכולה לעמוד. אין לי ספק שלאחר זמן לא ארוך היא ממילא תקום. ואם היא תשב מעט יותר, לא קרה שום דבר.
ככה? מה נשאר לנו?
תפילה ממש בלי כוונה
וממש שלא לשמה...

לאפחת אין זכות לשבת במקום שלא שלה, ולא משנה באיזה נמב, גיל או לא ידעת מה היא!
בחורה צעירה חייבת להתפלל ולהתרכז, ואבוי אם יפריעו לה ויתנו לה לעמוד.
מי יתפלל אם לא בחורות ללא עול?
עזבו אותן לנפשן!

מי שלא יכול לממן כסא, אולי ביה"כ יכול לבוא לקראת, או פתרון אחר,
אבל לרכב על הגב של אחרים? מלכתחילה?
לא! ממש ממש לא!
 

חלון הזדמנות

משתמש פעיל
אז מדוע יש בעזרת נשים כיסאות רק למי שקנתה כיסא??? ולמי שלא- אז אין כיסא!
כאן כבר הופתעתי. זו כבר באמת שאלה מקורית...:D
אולי נשאל להיפך, למה לאורך כל השנה המקומות הם בחינם?
לא הבנתי. האם באמת יש מישהו שחושב שמדובר כאן בעסק מכניס? שמישהו מרוויח כאן ומשלשל לכיסו סכום נאה? מוזר.

במשך כל השנה ההוצאות רבות. בחגים, היות וההוצאות חורגות הרבה מעבר לסטנדרט, אין ברירה אלא לבקש תשלום על כל ההוצאות הללו שנעשות אך ורק למען המתפללים.
נהניתם מהמזגנים? (ואבוי אם הם לא יעשו פעולתם מספיק...) מי אמור לשלם עליהם?
נהניתם מבעל תוקע שהגעתו מסתכמת בסכום הגון, ולפעמים כוללת גם תשלום עבור דירה לשהות בחג+ נסיעות והוצאות נלוות? מי אמור לשלם- בעבורכם?
כנ"ל נהניתם מבעל הקורא ומבעלי התפילות?
מהמקום עצמו? התחזוק? הניקיון? מי אמור לשלם את זה?
לא לגמרי ברור לי מה חשבתם...

ההוצאות בעבור החגים יכולות להסתכם בהון ואם עדיין לא ברור, לצערנו איננו חיים בדורו של משיח.
ראש הממשלה בינתיים לא מממן עדיין את כל ההוצאות הנ"ל ומישהו אמור לזכות ולקחת חלק במה שהוא זוכה ב"ה ליהנות כל כך בטבעיות.
הגיוני שהאחראי על המקום, לא מאפשר כניסה למתחם שלו ולהשתמש בשירותיו ללא השתתפות כלשהי בתשלום. לא כך?
לא ממש ברור לי למה על הופעה של שעה אחת אנשים ישלמו טבין ותקילין, ועל 'הופעה' ארוכה של שלושה ימים מלאים בבית הכנסת, הכוללת בעלי מקצוע ועלויות נלוות לאורך כל היום- לא ברור להם שיש צורך לשלם את הסכום שמגיע אמנם לסכום גבוה אבל בסך הכל אמור לכסות את הנ"ל, למרות שנהנו מהמקום.
מעניין.


יהודיה רוצה להתפלל מגיעה לבית הכנסת והיא אמורה לעמוד כל התפילה, כי יש כיסאות רק למי שקנתה כיסא???
יהודיה רוצה להתפלל- זהו דבר נפלא ביותר. שתעשה זאת בבית ברוגע. אם היא מגיעה לבית הכנסת, אז כן. היא אמורה לשלם כי נהנתה משירותיו. יש לה אופציה נוספת והיא: לחפש אם יש בקרבתה במקרה בית כנסת שבו לא גובים כסף בעבור מקומות.
ואם המדובר בפרק זמן קצרצר שלא שווה לה בשביל זה לקנות מקום ויש לה חברה שהיא ביקשה ממנה רשות לשבת על מקומה והיא גם מוכנה לאפשר לה בשמחה בזמן שהכסא ריק? אז יפה. היא גם זכתה להתפלל בבית הכנסת וגם חסכה את התשלום. (במידה ובית הכנסת נותן את האופציה הזו) עם ישראל אוהבים וגומלי חסדים ואני מאמין שדי בקלות אפשר להגיע להסדר שכזה עם אחת המתפללות.

ויש להדגיש- שאני לא מתכוונת לבתי כנסיות שיש מקום פיצי פיצי בעזרת הנשים ולכן הכיסאות שיש זה רק למי שקנתה אותם....
בית הכנסת עם מקום פיצי פיצי- ההוצאות יחסית מועטות.
בית הכנסת גדול- ההוצאות מרובות. ואם בית הכנסת יאפשר לשבת גם על מקומות ללא תשלום, או להביא כסאות מהבית, מה יגרום לאנשים לרצות לשלם אם יש להם בעצם אופציה אחרת?

אבל זהו לא נושא האשכול, פשוט הייתי מופתע מידי מכדי לא להגיב.
 
נערך לאחרונה ב:

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אנחנו קונים מקום במחיר מלא, ולא מנסים "לתפוס" או "לוותר מלכתחילה" אם יהיה תפוס...

ככה? מה נשאר לנו?
תפילה ממש בלי כוונה
וממש שלא לשמה...

לאפחת אין זכות לשבת במקום שלא שלה, ולא משנה באיזה נמב, גיל או לא ידעת מה היא!
בחורה צעירה חייבת להתפלל ולהתרכז, ואבוי אם יפריעו לה ויתנו לה לעמוד.
מי יתפלל אם לא בחורות ללא עול?
עזבו אותן לנפשן!

מי שלא יכול לממן כסא, אולי ביה"כ יכול לבוא לקראת, או פתרון אחר,
אבל לרכב על הגב של אחרים? מלכתחילה?
לא! ממש ממש לא!


זכותך לנהוג כרצונך. רק אציין שאני כן שאלתי רב לגבי השאלות שעלו כאן. ולפי דבריך נשמע שאת לא.
יש זכות לשבת במקום. כשהאישה לא נמצאת.
זה לא גזל.
האחריות להודיעה שהיא נמצאת חל על בעלת המקום.
אלו התשובות שקיבלתי בצורה ברורה.
וחינוך זה ראשית כל ציות לדעת תורה ולא לרגשות סוערים ומתלהמים. כי אחרת אין לנו שום בסיס לחינוך. את אומרת כך וילדך יגיד אחרת. ולמה ומדוע שיקשיב ויחשוב שאת צודקת יותר ממנו???

ושנית, אני רוצה לחנך את ילדי לוותר מתוך מקום של כח!!! לא ממקום של מסכנות, מרמור והתקרבנות. כי זהו ויתור אמיתי! לטעמי בכל אופן.

אף אחד לא תופס או מוותר מלכתחילה. דיברו כאן שהמצב מורכב. ונעשה כאן נסיון להעלות רעיונות שיפתרו את המצב באופן שיכבד את שני הצדדים.

הרמיזה על כך שנמצאים כאן, מחוייבת המציאות. שבחורה תקים מהמקום אישה מבוגרת ממנה, לי לא נראית.

ואם יש לך דרכים נוספות, יהיה מעניין לשמוע אותן.
 

חמחם

משתמש מקצוען
זכותך לנהוג כרצונך. רק אציין שאני כן שאלתי רב לגבי השאלות שעלו כאן. ולפי דבריך נשמע שאת לא.
יש זכות לשבת במקום. כשהאישה לא נמצאת.
זה לא גזל.
האחריות להודיעה שהיא נמצאת חל על בעלת המקום.
אלו התשובות שקיבלתי בצורה ברורה.
וחינוך זה ראשית כל ציות לדעת תורה ולא לרגשות סוערים ומתלהמים. כי אחרת אין לנו שום בסיס לחינוך. את אומרת כך וילדך יגיד אחרת. ולמה ומדוע שיקשיב ויחשוב שאת צודקת יותר ממנו???

ושנית, אני רוצה לחנך את ילדי לוותר מתוך מקום של כח!!! לא ממקום של מסכנות, מרמור והתקרבנות. כי זהו ויתור אמיתי! לטעמי בכל אופן.

אף אחד לא תופס או מוותר מלכתחילה. דיברו כאן שהמצב מורכב. ונעשה כאן נסיון להעלות רעיונות שיפתרו את המצב באופן שיכבד את שני הצדדים.

הרמיזה על כך שנמצאים כאן, מחוייבת המציאות. שבחורה תקים מהמקום אישה מבוגרת ממנה, לי לא נראית.

ואם יש לך דרכים נוספות, יהיה מעניין לשמוע אותן.

מענין לשמוע חוות דעת של רב לגבי זה באמת.
האם מותר לשבת במקום שיתכן שבעלת המקום לא תקים אותך מכל סיבה שהיא...
האחריות מוטלת עלי, ולא על זאת שתפסו לה את המקום.
אני לא אתפוס מקום למשהי אחרת, זה מה שאני מחנכת את ילדותי (משתדלת, לפחות)
חינוך לציות לדעת תורה - מה הקשר?
תסלחי לי,
אבל תפילה שבאה על חשבון משהי שעומדת כי המקום שלה נתפס, לא נראה לי ...
המצב המורכב הוא שנשים התרגלו לתפוס מקומות פנויים בלי לשאול או לברר קודם מפי בעלת המקום!
נראה לי באמת כדאי להפנות את האשכול על כל טיעוניו לרב מוסמך,
ולשמוע ממנו הלכה ברורה בענין.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
ואם אדם יודע שיקומו מפניו, והוא אמנם לא עולה על דעת זה, אבל בכל זאת יגרום אי נעימות לכל הקהל, פשוט כי הוא מבוגר? מה דינו?

מותר לשאול מה המקורות שלך לכל הפסקים המפורטים הללו?

לדוגמא:

רבי שמעון בן אלעזר אומר ומנין לזקן שלא יטריח ת"ל זקן (קידושין לב ע"ב)

רש"י - שלא יטריח - אם יכול לילך דרך אחרת שלא יעמיד את הציבור:

וכאן מדובר בדבר הרבה יותר פשוט - לקום ולשבת אח"כ, לא מדובר לתת לו את המקום, ובכל זאת החמירו שלא יטריח.
 

חלון הזדמנות

משתמש פעיל
שבחורה תקים מהמקום אישה מבוגרת ממנה, לי לא נראית.
נו, ומה אתם מציעים לעשות? לא לקנות לבחורה מקום כי לא מתאים שהיא תקים מבוגרת, ואילו המבוגרת לא שמה לב בעצמה לכך שיש מישהי שממתינה לכסאה? אז לשם מה עליה לקנות כסא?

אנחנו מגיעים לאותה נקודת מוצא שיש כאן בעיה למי שיושב על כסא שלא שילם בעבורו ואינו מודע שעליו לקום. למרות שבזמן שהכסא פנוי, מצד ההלכה הוא לא צריך לבקש את אישור בעל המקום אלא את אישור הגבאים. במקרה כזה ובמקרים נוספים שלא נעים להקים- יש בעיה.
הפתרון היחיד הוא להבין את הבעיה שהיא קיימת ואי אפשר להתעלם ממנה, ולראות כיצד לנהוג ברגישות רבה בעת ישיבה על מקום שלא שולם, רצוי מאד לשאול קודם.

לא סותר את העניין שחשוב ללמוד להיות אסרטיביים. במקרה זה, לא רק למען הנוחות והשלווה הנפשית אלא למען ההלכה הנוגעת לכל הצדדים.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מענין לשמוע חוות דעת של רב לגבי זה באמת.
האם מותר לשבת במקום שיתכן שבעלת המקום לא תקים אותך מכל סיבה שהיא...
האחריות מוטלת עלי, ולא על זאת שתפסו לה את המקום.
אני לא אתפוס מקום למשהי אחרת, זה מה שאני מחנכת את ילדותי (משתדלת, לפחות)
חינוך לציות לדעת תורה - מה הקשר?
תסלחי לי,
אבל תפילה שבאה על חשבון משהי שעומדת כי המקום שלה נתפס, לא נראה לי ...
המצב המורכב הוא שנשים התרגלו לתפוס מקומות פנויים בלי לשאול או לברר קודם מפי בעלת המקום!
נראה לי באמת כדאי להפנות את האשכול על כל טיעוניו לרב מוסמך,
ולשמוע ממנו הלכה ברורה בענין.

שאלתי גם לגבי האחריות. האחריות להודיע שהיא נמצאת היא על בעלת המקום.

זה תמוה מאוד שבאים בדיבורים של עושק/כוונות בתפילה/ערך התפילה/חינוך/ וכו' בלי לדעת מה באמת מותר כאן או אסור.
ואם אין קשר למה שהתורה אומרת, אז מהיכן הזכות לדבר בשמה???

אני קונה מקומות. ושמחה שיושבים בהם. כאשר אני לא נמצאת.

אפשר לחנך ילד לראייה שלילית "תפסו" "גזלו" ואפשר לחנך לראייה חיובית "ישבו" "זיכו אותנו בחסד"
כל אחת והבחירות שלה.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
רצוי מאד לשאול קודם.
נכון שרצוי. אבל ברוב המקרים זה בלתי אפשרי. (500 נשים. מתי שואלים? את מי שואלים?)

נו, ומה אתם מציעים לעשות? לא לקנות לבחורה מקום כי לא מתאים שהיא תקים מבוגרת, ואילו המבוגרת לא שמה לב בעצמה לכך שיש מישהי שממתינה לכסאה? אז לשם מה עליה לקנות כסא?

ולכן כתבתי זאת:
את צודקת שיש כאן דילמה. אבל היא לא כה טרגית.
ראשית אפשר להוריד הרבה אופציות מהרשימה,
לפגוש אישה זקנה/מבוגרת יושבת על כסא של מישהי אחרת זה לא מצוי. הנשים הזקנות/מבוגרות קונות מקום. ויושבות לאורך כל היום.
נשים במצב מיוחד, אם זו פעם ראשונה הן בדרך כלל פנויות לתפילה ולכן הן בדרך כלל קונות מקום.
מה נשאר לנו?
הדילמה היא מול מול נשים צעירות שבאות והולכות. והן מגיעות לבית הכנסת לזמן מועט.
הייתי מדריכה את הבנות לגשת אל המקום, להניח בסמוך למקום את התהילים/חבילה טישו וכו' כדי שהאישה תשים לב שיש מישהי באזור, וכשהאישה שמה לב להגיד לה שהיא יכולה בינתיים לשבת, ממילא לא מדובר בהרבה זמן, ובחורה צעירה יכולה לעמוד. אין לי ספק שלאחר זמן לא ארוך היא ממילא תקום. ואם היא תשב מעט יותר, לא קרה שום דבר.
 

-LIGA

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
11 עמודים...
עוד לא הבינו את הרמז?
 

מרחבית

משתמש מקצוען
לדוגמא:

רבי שמעון בן אלעזר אומר ומנין לזקן שלא יטריח ת"ל זקן (קידושין לב ע"ב)

רש"י - שלא יטריח - אם יכול לילך דרך אחרת שלא יעמיד את הציבור:

וכאן מדובר בדבר הרבה יותר פשוט - לקום ולשבת אח"כ, לא מדובר לתת לו את המקום, ובכל זאת החמירו שלא יטריח.
תודה על המקור.
מה זה אומר למעשה לעניין שדובר בו? האם יש מישהו שפוסק להלכה שלכל המבוגרים מגיל שישים או שבעים אסור לעלות לאוטובוס מלא? לא שמעתי מישהו שמחייב את כל המבוגרים לנסוע במוניות ספיישל...
ובמה שהבאתם כתוב: אם יכול לילך דרך אחרת. מה הגדר של ''יכול לילך בדרך אחרת''? כמה צריך להתאמץ על זה?
ואף שיותר קל לקום ולשבת, הלא זה רק צורך כבוד, ולא צורך ממשי להגיע לאיזה מקום. האם אין בזה חילוק מצד זה?

אני לא פוסקת כמובן, ולא התווכחתי שם על עצם הדברים. אלא על קביעות חד משמעיות ובלתי מתפשרות בשום מצב. בדרך כלל הלכות הם יותר מורכבות עם צדדים שונים ומקרים כאלה ואחרים. עם חילוקים לפעמים דקים בין המקרים. ותמיד יש משקל של כמה צדדים העומדים בפנינו, וההכרעה היא לפי הצד השוקל יותר. וזה דבר שמשתנה לפי המקרה והמציאות שלפנינו.
 
נערך לאחרונה ב:

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
תודה על המקור.
מה זה אומר למעשה לעניין שדובר בו? האם יש מישהו שפוסק להלכה שלכל המבוגרים מגיל שישים או שבעים אסור לעלות לאוטובוס מלא? לא שמעתי מישהו שמחייב את כל המבוגרים לנסוע במוניות ספיישל...
ובמה שהבאתם כתוב: אם יכול לילך דרך אחרת. מה הגדר של ''יכול לילך בדרך אחרת''? כמה צריך להתאמץ על זה?
ואף שיותר קל לקום ולשבת, הלא זה רק צורך כבוד, ולא צורך ממשי להגיע לאיזה מקום. האם אין בזה חילוק מצד זה?

אני לא פוסקת כמובן, ולא התווכחתי שם על עצם הדברים. אלא על קביעות חד משמעיות ובלתי מתפשרות בשום מצב. בדרך כלל הלכות הם יותר מורכבות עם צדדים שונים ומקרים כאלה ואחרים. עם חילוקים לפעמים דקים בין המקרים. ותמיד יש משקל של כמה צדדים העומדים בפנינו, ווההכרעה היא לפי הצד השוקל יותר. וזה דבר שמשתנה לפי המקרה והמציאות שלפנינו.
הגמרא שם אומרת שזה דבר המסור ללב, ולכן נאמר שם "ויראת מאלוקיך".
אדם באמת בפנים יודע האם הוא עשה השתדלות מספקת לפי כוחותיו, למשל לתכנן לצאת בשעות פחות עמוסות (יום שישי בבוקר....), ללכת לתחנה אחרת, או לנסות ליסוע דרך אחרת [בשתי אוטובוסים, למשל ליסוע לבני ברק דרך תל אביב, או לקחת מונית בתוך העיר שזה הוצאה קטנה יחסית], כי זה שאין לו כח פיזי זה לא אומר שהוא לא יכול להקדיש את הזמן שלו בשביל לא להטריח.

כמובן אני לא דן אף אחד, יש כאלה ששום דבר מהנ"ל ודומיהם לא שייך אצלהם, אבל הם מיעוט שבמיעוט.
ולעומתם יש הרבה כאלה שמתעצלים ועושים את הדיעבד ללכתחילה.

ועל דבר המסור ללב נאמר ויראת מאלוקיך.


כמובן שיש עוד נידון של אלה שממש כופים ומפצירים באנשים שיפנו את מקומם [אתה לא מתבייש...], ועל מי שכופה אחרים (שאין להם מספיק) לתת צדקה מתוך מניפולציה וגרימת אי נעימות, שעליהם נאמר "ופקדתי על כל לוחציו" (בבא בתרא ח ע"ב)

ועוד נידון של "סעודה שאינה מספקת לבעליה".
 
נערך לאחרונה ב:

מרחבית

משתמש מקצוען
ת צודקת שיש כאן דילמה. אבל היא לא כה טרגית.
ראשית אפשר להוריד הרבה אופציות מהרשימה,
לפגוש אישה זקנה/מבוגרת יושבת על כסא של מישהי אחרת זה לא מצוי. הנשים הזקנות/מבוגרות קונות מקום. ויושבות לאורך כל היום.
נשים במצב מיוחד, אם זו פעם ראשונה הן בדרך כלל פנויות לתפילה ולכן הן בדרך כלל קונות מקום.
מסכימה איתך בזה.
הדילמה היא מול מול נשים צעירות שבאות והולכות. והן מגיעות לבית הכנסת לזמן מועט.
הן יכולות להגיע לתפילה מסוימת כולה, ובדיוק זו התפילה שגם הבת הגיעה.

שנית, לחנך לכבוד למבוגרים, שלא קרה שום דבר אם הבחורה עמדה חצי שעה/שעה ואפילו מעט יותר, ונתנה את מקומה לאחרת מבוגרת ממנה.
כאן אני פחות מקבלת. מי שנדבה לבה - בבקשה. לא בגלל שנאלצה. בן אדם קונה מקום (אצלכם ב500 ש''ח!) כדי שיוכל הוא או משפחתו לשבת.

ואם הורים מתייחסים לעניין בענייניות ובלי סחף ריגשי מיותר, והתחשבנויות לא מכבדות, כך גם תראה הנערה את הדברים. וכך תנהג הלאה.
זה תמיד טוב. זה לא סותר לנסות למצוא פיתרון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה