מידע שימושי במקום שאין הנשים? השתדל לא להיות/ רכישת מקומות בביהכ"נ לימים הנוראים

להרגיש בבית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב ואדריכלות פנים
ואם כבר העלו את עניין המקומות אז נקודה חשובה נוספת: יש מקרים שנשים באות לביה"כ בימים שלא קונים מקומות(סליחות, קריאת מגילה וכד'), בכ"ז אמור להיות זכות קדימה לנשות המתפללים הקבועים בביה"כ, מה שקורה בפועל שנשים שגרות קרות לבחה"כ שולחות ילדות מוקדם "שיתפסו" מקומות ועד שהנשים הקבועות באות אין מקומות ישיבה. אמנם אם אני מגיעה מוקדם אני לא נותנת לשמור מקום ובודאי ששומרת מספר שולחנות מסוים למתפללות הקבועות, אבל מה אם הם מקדימות אותי? ולה בכלל זה צריך לקרות? ולמה ילדה תשב בנוחות כשאין לה בעיה לראות אשה מבוגרת עומדת(כמובן אני מקימה את הילדה)? ותאמינו לי שכ"כ לא נעים לי ולא נוח לי לעשות את זה, ואני עושה את זה בשיא העדינות שאפשר, אבל למה מעמידים אותנו בסיטואציה הזו???
מה את מציעה לנשים שלא מצליחות לבוא כל השנה לבית הכנסת לעשות בימים האלו?
לא לבוא בכלל כי ממילא הן לא באות קבוע?
לבוא ולחכות בחוץ עד שהנשים הקבועות תגענה?
לבוא ולהתיישב בספסלים האחרונים ולא לראות/לשמוע גם בימים הבודדים שהן כן מצליחות להגיע?
אני לא מתכוונת לעצבן, אלא שואלת באמת.
ומה דעתך על בחורה שהיתה מתפללת קבוע כל שבת בבית הכנסת עד שהתחתנה ונולדו הילדים והיא לא רוצה לבוא איתם כדי לא להפריע כמובן.
היא לא נקראת מתפללת קבועה? ז"א מתי פג תוקף הקביעות? אחרי הילד הראשון/השני?
 

במבה נוגט

משתמש סופר מקצוען
הבעיה מוכרת וידועה. אבל לדעתי מרוב שמחפשים להמנע מאי נעימות רגעית מגיעים פה לפתרונות עקומים.
ולדעתי הפתרון הוא לא "לא להתיישב אם המקום לא שלך", כי ממש חבל שנשים תעמודנה ויהיו מקומות פנויים (ולפעמים זה להמון זמן), אלא פשוט עוד קורטוב של אסרטיביות לנשות ישראל היקרות.
קנית מקום? בכסף מלא? הגעת לבי"כ והוא תפוס? בבקשה, נגיעה עדינה בכתף של ה"פולשת" בלי להתחיל התחשבנויות האם היא באמצע להתפלל בכוונה או בת כמה היא או מה מצבה.
הרי אישה שמגיעה לבי"כ בימים נוראים בלי לקנות מקום לקחה בחשבון שרוב הסיכויים שהיא תעמוד או תוקם שוב ושוב.
 
נערך לאחרונה ב:

נושנושית

משתמש מקצוען
לי קרה משו שלא האמנתי
ביקשתי בעדינות מאשה שישבה על מקומי לקום
והיא בלי להתבלבל מכוונת אותי לשבת על מקום פנוי אחר שנמצא בבית הכנסת בטענה שיש עוד מקומות פנויים :eek:
 

חלון הזדמנות

משתמש פעיל
לי קרה משו שלא האמנתי
ביקשתי בעדינות מאשה שישבה על מקומי לקום
והיא בלי להתבלבל מכוונת אותי לשבת על מקום פנוי אחר שנמצא בבית הכנסת בטענה שיש עוד מקומות פנויים :eek:
גם זה קורה, אם כי בדרך כלל תפיסת המקומות נעשית באמת בתמימות.

קנית מקום? בכסף מלא? הגעת לבי"כ והוא תפוס? בבקשה, נגיעה עדינה בכתף של ה"פולשת" בלי להתחיל התחשבנויות האם היא באמצע להתפלל בכוונה או בת כמה היא או מה מצבה..
ההסברים הללו הם הסברי סרק. יש נשים כאלו והן לגמרי לא מועטות. תרשו לי להסיק שאתם פשוט שייכים למין האסרטיבי שמתקשה להבין את אלו שלא.

מה שלי חשוב שיבינו:
א. יש טיפוסים כאלו, נקודה.
ב.הם אמורים לחנך את עצמם, ולא האחרים אותם.
ג .כל עוד הם לא הגיעו לתובנה המאלפת להיות אסרטיביים, סביר להניח שבמידה והתיישבתם על מקומם- יש להם קפידה בלב, למרות שמנסים לסלוח.

כל השאלה היא האם אתם מעוניינים להתפלל בבית הכנסת במקום של מישהו אחר שיש אפשרות שיהיה לו כעס עליכם, או שאתם מעדיפים להתפלל בבית הפרטי שלכם בלי שאף אחד יכעס עליכם, או שאתם מעדיפים לשלם מראש ולרכוש בעבורכם מקום.
מי שיודעת שהיא מתכננת לבוא רק לתפילה אחת, יכולה לסכם עם מישהי, כמו שכתבו כאן ולרכוש מקום משותף.
 

חלון הזדמנות

משתמש פעיל
כי ממש חבל שנשים תעמודנה ויהיו מקומות פנויים (ולפעמים זה להמון זמן)
אני אישית אעדיף להשאיר מקום פנוי למשך יממה, מאשר שאדע שציערתי מאד יהודי תמים למשך רבע שעה מתוך ידיעה.

מה שכן, אולי קיימת האופציה לשבת במקום פנוי, אבל להניח על הסטנדר פתק גדול וברור: "מתפללת יקרה, התיישבתי בידיעה שהמקום פנוי, אם הגעת בינתיים אודה לך מאד שתקימי אותי"
הפתק צריך להיות ברור וגדול, שיהיה ניתן להבחין בו גם אם בעלת המקום אינה עומדת בסמוך.
 

אך

תכנון שמגשים חלומות
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
מה את מציעה לנשים שלא מצליחות לבוא כל השנה לבית הכנסת לעשות בימים האלו?
לא לבוא בכלל כי ממילא הן לא באות קבוע?
לבוא ולחכות בחוץ עד שהנשים הקבועות תגענה?
לבוא ולהתיישב בספסלים האחרונים ולא לראות/לשמוע גם בימים הבודדים שהן כן מצליחות להגיע?
אני לא מתכוונת לעצבן, אלא שואלת באמת.
ומה דעתך על בחורה שהיתה מתפללת קבוע כל שבת בבית הכנסת עד שהתחתנה ונולדו הילדים והיא לא רוצה לבוא איתם כדי לא להפריע כמובן.
היא לא נקראת מתפללת קבועה? ז"א מתי פג תוקף הקביעות? אחרי הילד הראשון/השני?
לא קראת היטב את מה שכתבתי (ומשום מה אני קוראת את התגובה שלך והמנגינה קצת תוקפנית אבל אולי אני טועה...), כתבתי שאלו נשים שהבעלים שלהם מתפללים בבתי כנסת אחרים. תסכימי איתי שזכות קדימה למקומות הן לנשות המתפללים הקבועים. ולא אמרתי שלא תבואנה, הפוך, ביה"כ שלנו הכי מסביר פנים שאפשר, אבל לבוא עם ילדות ולהושיב אותן ליד השולחנות כשלנשות ביה"כ אין מקום זה נשמע לי לא נכון. כשאני מגיע לביה"כ לא מוכר אני לא מחפשת את המקומות הכי טובים להתיישב ואני נותנת קודם לנשות המקום את המקומות היותר טובים. אני חושבת שזה מינימום שרות שמגיע לנשות ביה"כ. בין אם הן מגיעות כל שבת לבין אם הן מגיעות פעם בשנה.
 

שושנית100

משתמש מקצוען
שאלה טובה.
למען האמת שאין עליה תשובה ברורה. באמת לא פשוט.

לעניות דעתי בסליחות, אם אין מקומות קבועים ואם טרם חלה מכירת המקומות- זכות קדימה למי שהגיעה מוקדם ותפסה.
בקריאת מגילה, שזו קריאת חובה וכולן מגיעות- מקומות שלא נמכרו לכל השנה (יש בתי כנסת שהמקומות נמכרים בימים נוראים למשך כל השנה) כנ"ל, זכות קדימה למקדימה.
זוהי דעתי האישית ואולי יהיה כאלו שיחלקו עליי.
והנה טענו למעלה, בענין שבת שמחה, שאין זכות קדימה למקדימות להגיע
אלא עליהן להשאיר את המקומות הקבועים לנשים הקבועות... (ועל האורחות לחשוב לבד אילו מקומות? אילו נשים?:rolleyes:)
 

אך

תכנון שמגשים חלומות
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
שאלה טובה.
למען האמת שאין עליה תשובה ברורה. באמת לא פשוט.

לעניות דעתי בסליחות, אם אין מקומות קבועים ואם טרם חלה מכירת המקומות- זכות קדימה למי שהגיעה מוקדם ותפסה.
בקריאת מגילה, שזו קריאת חובה וכולן מגיעות- מקומות שלא נמכרו לכל השנה (יש בתי כנסת שהמקומות נמכרים בימים נוראים למשך כל השנה) כנ"ל, זכות קדימה למקדימה.
זוהי דעתי האישית ואולי יהיה כאלו שיחלקו עליי.
שימו לב להבדל. אתן מדברות על אשה שזה ביה"כ שבעלה מתפלל, אני מדברת על נשים שהבעלים/האבות מתפללים בבתי כנסת אחרים ופשוט פה יותר נוח. דוקא בשביל שיהיה מקום לאשה שבעלה/אביה מתפלל בביה"כ הזה אפילו אם היא מגיעה רק פעם בשנה כדאי שאורחות תשמנה לב.
 

שושנית100

משתמש מקצוען
היא לא מכובדת. היא פשוט רוצה ויכולה ושווה לה את המאמץ לבוא. והמקום ראוי לה.
אם היא תפנה מיוזמתה ותציע את מקומה לאורחות- נפלא. אשריך ישראל.
אבל בהחלט ראוי לאורחות לוודא שאינן תופסות מקומות קבועים. וזו אכן תופעה קיימת וגם עליה אני מקבל תלונות.

כאן אמנם לא מדובר על רכישת מקום בממון, אבל מדובר במקום קבוע שיש לה זכות קדימה.
כשיש מחסור במוצר במכולת והיתה אספקה מצומצמת, למי ידאג בעל החנות קודם? לכל דורש או שתהיה לו עדיפות לשמור בצד בעבור לקוחותיו הקבועים?
איך אורחת יכולה לדעת שזה מקום קבוע של מתפללת?
איך עליה לדעת שיש מתפללת שתגיע עוד חצי שעה ותחשוב בליבה שזהו המקום הקבוע (ותינטור בליבה על תפיסת המקום?)

ובענין הדוגמא של המכולת, אם בעל המכולת רוצה לשמור על המוצרים, ישים אותם אצלו/ מאחורה / מוחבא / מסומן כשמור,
ולא ישאיר אותם רגיל על המדף ויצעק אחר כך - חמס, מי לקח...


ושוב, יש שוני בין שבת / קריאת המגילה / סליחות
לבין ימים נוראים בהם המקומות נקנים כולם בכסף ויש עומס דרישות
 

אך

תכנון שמגשים חלומות
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
והנה טענו למעלה, בענין שבת שמחה, שאין זכות קדימה למקדימות להגיע
אלא עליהן להשאיר את המקומות הקבועים לנשים הקבועות... (ועל האורחות לחשוב לבד אילו מקומות? אילו נשים?:rolleyes:)
שבת שמחה זה משהו אחר, אצלנו דוקא כן מבקשים מבעות השמחה להתקדם ולשבת קרוב למחיצה כדי לראות ולהרגיש את השמחה, גם כשבעלת השמחה לא מבאות ביה"כ שמחים ומשתתפים איתה באופן שהיא מרגישה הכי נוח שאפשר.
 

חלון הזדמנות

משתמש פעיל
והנה טענו למעלה, בענין שבת שמחה, שאין זכות קדימה למקדימות להגיע
אלא עליהן להשאיר את המקומות הקבועים לנשים הקבועות... (ועל האורחות לחשוב לבד אילו מקומות? אילו נשים?:rolleyes:)
חלילה, אף אחד לא טען כך.
טענו שנשים שמגיעות בעיתות שמחה, לא חושבות פעמיים ונוטות לבחור לעצמן את המקומות הטובים ביותר בלי לחשוב לרגע שאולי הן בעצם תופסות מקום של מתפללת קבועה שהמקום שלה.

כאן זה לא כזה 'פשע'... ברור. זהו דבר טבעי ביותר.
רק נקודה למחשבה, שניה אחת לשאול ולברר האם מדובר במקום קבוע, ואם כן לסמן בשאלה האם אפשר לוותר על המקום. בדרך כלל לכולן יש רצון טוב וחם לפרגן לבעלי השמחה מקום מצויין, הן תחייכנה ולתאפשרנה בשמחה, רק פשוט הן מצפות שיבקשו מהן קודם ואולי אפילו ידעו להעריך שויתרו בשמחה.
 

שושנית100

משתמש מקצוען
לא קראת היטב את מה שכתבתי (ומשום מה אני קוראת את התגובה שלך והמנגינה קצת תוקפנית אבל אולי אני טועה...), כתבתי שאלו נשים שהבעלים שלהם מתפללים בבתי כנסת אחרים. תסכימי איתי שזכות קדימה למקומות הן לנשות המתפללים הקבועים. ולא אמרתי שלא תבואנה, הפוך, ביה"כ שלנו הכי מסביר פנים שאפשר, אבל לבוא עם ילדות ולהושיב אותן ליד השולחנות כשלנשות ביה"כ אין מקום זה נשמע לי לא נכון. כשאני מגיע לביה"כ לא מוכר אני לא מחפשת את המקומות הכי טובים להתיישב ואני נותנת קודם לנשות המקום את המקומות היותר טובים. אני חושבת שזה מינימום שרות שמגיע לנשות ביה"כ. בין אם הן מגיעות כל שבת לבין אם הן מגיעות פעם בשנה.
ילדות במקום נשים זה ממש לא מכובד.
אבל כשאורחת מגיעה לבית הכנסת לא תמיד היא יכולה לדעת מי עוד אורחת כמוה ומי היא אישה קבועה שיש לכבד את מקומה
במיוחד לא בימים עמוסים כמו סליחות וקריאת המגילה
 

מתוכנתת

משתמש פעיל
ילדות במקום נשים זה ממש לא מכובד.
אבל כשאורחת מגיעה לבית הכנסת לא תמיד היא יכולה לדעת מי עוד אורחת כמוה ומי היא אישה קבועה שיש לכבד את מקומה
במיוחד לא בימים עמוסים כמו סליחות וקריאת המגילה
המקומות הראשונים הצמודים למחיצה הם המקומות ה"טובים" שבד"כ תפוסים על ידי נשים קבועות. בתור אורחת אני בד"כ משתדלת לשבת בשולחנות האחרונים.
גם אם יש מקומות טובים פנויים, לא מרגישה בנוח להתיישב שם. כמעט בטוח שזה מקום של מתפללת קבועה.
 

להרגיש בבית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב ואדריכלות פנים
לא קראת היטב את מה שכתבתי (ומשום מה אני קוראת את התגובה שלך והמנגינה קצת תוקפנית אבל אולי אני טועה...), כתבתי שאלו נשים שהבעלים שלהם מתפללים בבתי כנסת אחרים. תסכימי איתי שזכות קדימה למקומות הן לנשות המתפללים הקבועים. ולא אמרתי שלא תבואנה, הפוך, ביה"כ שלנו הכי מסביר פנים שאפשר, אבל לבוא עם ילדות ולהושיב אותן ליד השולחנות כשלנשות ביה"כ אין מקום זה נשמע לי לא נכון. כשאני מגיע לביה"כ לא מוכר אני לא מחפשת את המקומות הכי טובים להתיישב ואני נותנת קודם לנשות המקום את המקומות היותר טובים. אני חושבת שזה מינימום שרות שמגיע לנשות ביה"כ. בין אם הן מגיעות כל שבת לבין אם הן מגיעות פעם בשנה.
קראתי שוב מה שכתבת ולא ציינת שמדובר בנשים שהבעלים שלהן מתפללים במקום אחר.
ולא דיברתי על ילדות שתופסות מקומות, דבר שלדעתי גם אינו ראוי אבל אפשר להבין מאיפה הוא מגיע.
דיברתי על נשים צעירות, מטופלות בילדים. חלקן היו מתפללות קבועות עד לא לפני שנים רבות. שסוף סוף זוכות להגיע לביהכנ"ס להתפלל.
ואז, בכניסה לעזרת הנשים, הסתפקתי מה את דורשת מהן.
שתעמודנה ותחכנה לקבועות? שתשבנה רק מאחור?
 

דבורה ק

משתמש צעיר
ושוב, יש שוני בין שבת / קריאת המגילה / סליחות
לבין ימים נוראים בהם המקומות נקנים כולם בכסף ויש עומס דרישות
מתפללים קבועים בהרבה מקומות משלמים כל השנה דמי חבר וכד', ביכ"נ צריך כסף בשביל לתחזק את עצמו....
(התשלום בימים נוראים הוא בנוסף...)
ולכן, נשים שצריכות לעמוד במשך קריאת מגילה שלימה, למשל, למרות שהן משלמות טבין ותקילין כל השנה... אכפת להן לראות את האורחות שבעליהן לא קשורים לבית הכנסת, יושבות בנחת עם בנותיהן.... גם אם הן הגיעו שעה לפני כדי "לתפוס" מקומות....
 

שוש10

משתמש פעיל
בתור אחת שעוברת את בסיוט הזה מידי שנה בשנה.
אני קניתי מקום במחיר מלא והוא מגיע לי ביושר, גם אם אני לא מגיעה כל התפילות.
(ב"ה שיש לי ילדים בבית, שצריכים אותי...)
גם התופעה של הנשים והבחורות שעומדות במעברים היא אסורה!
בפרט ביום כיפור כשכולם צמות ובמקום שיהיה לך מינימום אוויר לנשום את אמורה לנשום את החצאית של העומדת לצידך...
אני לא מדברת על זה שאת קמה רגע לשירותים או משהו כזה וקופצות עליך כמה אם את הולכת... אני לא חושבת שאני צריכה לתלות שלט כל פעם לאן אני הולכת אם לשירותים או רק לקחת טישו או בשביל כל דבר אחר..

זכרו!
מדובר בימי דין! גזל מקטרג בראש!
אני מוכרחה לציין שאני מדברת פה ממש בעדינות...
 

חלון הזדמנות

משתמש פעיל
מתוך הספר 'מאיר עיני ישראל' על החפץ חיים:

הרב יוסף הלוי סגל זצ"ל כיהן כרב בנס ציונה לאחר ששימש ברבנות בארצות הברית והוא סיפר כי בימי מלחמת העולם הראשונה שהה ברוסיה, ומיד אחרי המלחמה הזדמן לו לשבות שב אחת באותה עיירה שבה שהה החפץ חיים במהלך שנות המלחמה. זו היתה השבת האחרונה שבה שהה באותה עיירה ומיד לאחריה חזר החפץ חיים למקומו.

סיפר הרב סגל, כי כאשר נכנס בליל שבת לבית הכנסת, לקח אותו הגבאי והושיבו בכותל המזרח. החפץ חיים ישב באחד המקומות מאחור. לאחר כמה דקות ניגש אליו החפץ חיים, נתן לו שלום ואחר כך לקחו ביד ואמר לו: "אל תהיה ח"ו נעלב, בוא אתי..." ואזי לקחו עד למקום שלו ואמר: "נתנו לך מקום במזרח, אבל אי אפשר לדעת, אולי מישהו קנה את המקום הזה, ואז זו ממש גזילה, ואפילו אם לא קנה, אבל אפשר שיש למישהו חזקה על המקום, ואז גם זו שאלה.
לשם מה לך זה? בוא ושב על ידי, יש כאן מספיק מקום ואף אחד לא יושב כאן ולא יהיו לך שום שאלות" ("שאל אביך ויגדך" ח"ב עמוד קנ"ב)
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
וואי האשכול הזה מזכיר לי סיפור שספרה לי חברה ליטאית קלאסית,
שפעם הלכה להתפלל בביהמ"ד של חסידות גדולה ומפורסמת.
ראתה שיש מקום פנוי בשורה הראשונה.
והתיישבה שם בלי להתבלבל ולא הבינה למה כולם מסתכלות עליה.
בסוף באה אליה איזה אישה והסבירה לה שזה המקום של האדמו"רית או אם אדמו"ר .
וכדאי שתואיל בטובה לפנות אותו בזריזות.
 

אדם לעמל יולד

משתמש מקצוען
וואי האשכול הזה מזכיר לי סיפור שספרה לי חברה ליטאית קלאסית,
שפעם הלכה להתפלל בביהמ"ד של חסידות גדולה ומפורסמת.
ראתה שיש מקום פנוי בשורה הראשונה.
והתיישבה שם בלי להתבלבל ולא הבינה למה כולם מסתכלות עליה.
בסוף באה אליה איזה אישה והסבירה לה שזה המקום של האדמו"רית או אם אדמו"ר .
וכדאי שתואיל בטובה לפנות אותו בזריזות.
מעניין. גם לי קרה שנכנסתי לכולל חסידי, והיה מקום פנוי, כמובן התיישבתי, ומהר מאוד אמרו לי לקום כי זה המקום של הראש כולל....
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עיצוב גרפי DIP
פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים
פרסום וקופירייטינג
אני חושבת שחלק מהגורמים למצב ההזוי והעצוב הזה הוא האיסור להכניס כסאות מבחוץ לבית הכנסת, ואם מכניסים חובה לשלם וכו' וכו' וכו'.

נכון שחישוב המקומות הוא מקסימלי כדי למצות את פוטנציאל עזרת הנשים ועדיין להשאיר מקום ואויר לאלו שקנו, אבל עדיין, תמיד יש נשים שמגיעות לזמנים קבועים מראש כמו תקיעת שופר, כל נדרי או נעילה, ואין להן תקציב או יכולת או הצדקה לקנות מקום בכסף מלא בלי להשתמש בו כמעט.
רוב אלו שמביאות כסאות, הן נשים שבאות לזמן מועט ביותר, ואחר כך קמות והולכות. למה, למה האיסור להביא כסא ולמקם אותו במסדרון במקום יעודי? מילא להכניס לבית הכנסת, אני מבינה שעדיף לאסור כדי לא לצופף עוד יותר את המקום, אבל אם מייעדים מקום במסדרון?
ואם כבר, קריאה לכל גבאי בתי הכנסת: אנא מכם, תייעדו מקום לאמהות עם עגלות וילדים. שלא נצטרך להכנס ולהפריע לנשים בעזרת הנשים, אבל שגם נוכל לטעום מעט מאוירת הימים הנוראים והתפילות. ואם אתם רוצים תשלום, אז בבקשה, סמלי. אין לנו 300-400-500 שקל וצפונה מכך בשביל מקום, באמת.
 

לוח אירועים וקורסים קרובים

למעלה