דיון בין צבע לצביעות: תפקידנו ככותבים בכתיבה רגישה

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
עבדתי בימים האחרונים על קמפיין התרמה לאנשים יקרים שעוסקים בהצלת נפשות, ומטבע הדברים זקוקים כעת, לאחר הטרגדיה, למזון כלכלי כדי שיוכלו להמשיך הלאה.
כתוצאה מכך עסקתי עם חומרים כאובים שבחלומותיי הגרועים ביותר לא חלמתי שאצטרך לראות,
אבל מה ששבר אותי, בסופו של דבר, לא היה ההתעסקות בתמונות,
אלא האנליטיות והמעשיות שבהן ניתחתי את טיב הקופי.

והרגע ההוא, שבו מצאתי את עצמי מחשבת את אפקטיביות המילה "המומים" לעומת "שבורי לב",
היה הרגע שבו גאתה בי הבחילה והרגשתי שאני לא יכולה לשאת את ההתעסקות הזו יותר.
איך, בעולם, את מעזה לקחת דם בידיים ולהפוך אותו ליצירה???

יממה עברה מאז. ובמבט לאחור, כשאני רואה את מספרי התרומות עולים ולמול רוחי האור בעיניים של אלו שהכסף יועיל להם למנוע כאב,
אני מרשה לעצמי, בעדינות זהירה,
להעז לחשוב:
איפה עובר הגבול בין דריכה אכזרית על יבלות, לבין עשייה חיובית ונכונה?
היכן ההבדל בין אטימות סדיסטית לבין רצון כן ואמיתי להועיל לאלו שזקוקים לכך?
ולמה, הו, למה הייתה תחושת הבחילה איומה כל כך, במקום שבו לכאורה הייתי צריכה לשמוח ולהתעודד מכך שמקומי בין המועילים?
האם לא נכון להשתמש בכאב שכבר קיים, על מנת למנוע ממנו להישנות?

השאלה שלי חזקה ובוערת ועדיין לא הגעתי לתשובה. אשמח אם תעזרו לי לחשוב עליה.
היכן המקום שלי,
שלנו,
ככתבי תוכן,
ושמא נציין ככתבי שיווק,
שבהנף מקלדת עשויים ליצור עולמות ולחלל אותם.
מה תפקידנו כמנגישי הטרגדיה, לעיתים, והיכן עובר הגבול שלנו בין שימוש נכון לשימוש נפשע.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
זו אחת הסיבות שאני לא רוצה לעבוד בכתיבה שיווקית...
(הסיבה העיקרית היא שאיני חושבת שאצליח לכתוב על משהו שאני לא מתחברת אליו במאה אחוז. זה שונה מעבודת עריכה, מה שאני עושה בפועל, שאז אני יכולה גם להתחבר בתשעים אחוז לנושא).
סליחה שלא עזרתי מעבר... זו באמת שאלה טובה וקשה.
 

רחל סרולוביץ

כתיבה שיווקית וקופירייטינג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני חושבת שהסוד הוא המנוע.
מה מניע אותי בסופו של דבר לבחור במילה המדויקת
שתביע את הכאב ותספר אותו לאוזניים אחרות.
ואני בטוחה,
שכאשר מתחברים לחומר, והוא נוגע וכואב,
אי אפשר לכזב.
אי
אפשר.
האם כשאת בוחרת במילה כלשהיא את בוחרת בה כי:
היא מבטאת טוב יותר את הכאב שאת חשה
או:
היא תזעזע יותר ולא בהכרח תשקף את הכאב ששידרו לך?
אם את מחפשת מילים כדי להעביר תחושה כנה ואמיתית-
הרי שאינך משקרת.
זו האמת שהרגשת ואת מביאה אותה אל הקורא.
***
ועוד נקודה.
קוראים רבים נוטים לבקר תכנים של קמפיינים מסוג כזה.
הם נראים להם סחטנים, מציצנים, חסרי בושה.
למה?
כי הם לא היו שם,
מול הלקוח שנפשו סערה,
מול המשפחות שההינו לשתף,
מול החומרים הכאובים שאת יודעת טוב מהם כמה הם אמיתיים.
ובנימה אישית-
היתה לי דעה די מגובשת על ארגונים מסויימים,
עד שהתקרבתי אליהם במסגרת עבודתי
והורשיתי לטייל במסדרונותיהם.
הטלטלה שעברתי הפכה את דעתי
ומשם רק ביקשתי לצרוח אותה לעולם.
לא מרגישה שדרכתי על יבלות,
מרגישה שזכיתי לסייע להן להתרפא.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אם מדובר בארגון צדקה (אמיתי כמובן) זה הכי קל -
סיפר נכד של רב גדול:
הייתי אברך צעיר, וקופת צדקה כלשהי פנתה אלי שאבוא לנאום ב'דינר' התרמה.
התלבטתי, בכל זאת לצאת לזרקורים...
עליתי אל סבא ושטחתי את התלבטותי.
כשסיימתי, סבי הביט בי מזועזע -
איך אתה מעז לחשבן את החשבונות האישיים שלך?
אם גבאי הצדקה חושבים שזה מה שיועיל להתרמה -
אז תעשה את זה!
למען העניים!
תפסיק לחשוב על עצמך!
עד כאן הסיפור.
לגבי הקושי האישי להכיל את ה'מקצועיות' שבטרגדיה -
אפשר לחשוב על זה כמו רופא שמנתח ניתוח חירום.
מוטלת לפניו גופה בין חיים למוות,
וכל מה שהוא רואה זה נתונים רפואיים, גרפים, אברים ועורקים.
לא בנאדם.
אם הוא יחשוב על האדם שלפניו הוא לא יהיה כשיר להועיל.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
יצא לי לכתוב פעם-פעמיים בצורה סוחטת.
המסקנות שלי: כדי לכתוב באמת מתוך הלב, גם אם אני לא מכירה את הירידה לפרטים, צריך להתחבר לדברים הקטנים שהשתנו ולדבר עליהם. דברים בנאליים מאד, לא מציצניים, אבל הם מבטאים את הכאב בחדות כואבת ופוצעת.
בדרך כלל זה מה שבאמת נוגע ומחבר.

להגיד שהכאב עצום, והחלל גדול, ושהלב נשבר, ושכולם המומים - זה משהו כללי מאד ולא מעז באמת לגעת בכאב. אלו תיאורים ספרותיים נטו, שחוטאים לאמת. מי אמר שזה באמת מה שמרגישים?
אבל כשמתארים את הופלה שנשאר מיותם במגירה, והפתק על הקיר עם התורנות ובו מופיע פרט מסויים שפתאום נעדר, והילד שמקבל חלה אבל אין לו טחינה ומציק לו ללעוס חלה יבשה - זה הרבה יותר מחבר. ותאמינו לי, שאלו דוגמאות בנאליות שהמצאתי הרגע. לא צריך לצאת לסיור בבית של זה שכותבים עליו כדי לכתוב את הדוגמאות האלו, ולכן אני לא רואה אותן כמציצניות - אלא ככאלו שמורידות את הרגש לעולם המעשה.

דברה איתי אחת הקופירייטריות הידועות שכתבה בעבר לאחת הקופות הגדולות (אין לי מושג אם היא עדיין כותבת), היא סיפרה לי על קליפ שקבלה. במקום לצאת לסיור בבית של נזקקים, הסריטו לה אותו. התיאור היה מחריד (קומה 2-, צפיפות מזעזעת, ופתאום, תוך כדי הצגת הצפיפות ופתרונות הארעי לארונות מעל המיטות של אבא-אמא - המצלמה עוברת להתמקד בתמונת החתונה המאושרת... זו באמת דוגמה קיצונית מאד, אבל לא היו דמעות, לא היו תיאורים סוחטי דמעות על אלמנות ויתמות ואבא שברח ומזונות ועגונה והורה שירד מהדרך וכו' וכו' וכו', אלא פירוט לפרוטות של מציאות חיים אמיתית וכואבת, וזה מה שחיבר וזעזע פה באמת.



וכשזוכרים את המטרה, וכשמתחברים באמת לכאב של השני - זו באמת יצירה, אבל יצירה שבונה עולמות.
וצריך לזכור את זה.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
השאלה שלי חזקה ובוערת ועדיין לא הגעתי לתשובה. אשמח אם תעזרו לי לחשוב עליה.
....
והיכן עובר הגבול שלנו בין שימוש נכון לשימוש נפשע.
בעיניי, ואני כותב זאת תחת שמי המלא:
כל זמן שמקבלים תמורת העבודה צ'ק שאפשר להפקיד אותו בבנק ולקנות עימו מתנה לאשה, לחם, חלב, אטריות, עגילים לאשה לחג, ספה, שרשרת פנינים, דירה, רכב - אין שימוש נפשע בשום מילה כתובה.

מבחינתי הלקוח לוקח את כל האחריות על פרסום הדברים. הרי אם לא אני, הוא ישכור את המתחרים שלי. נגיד את @אשר לב או @קופי 100
יוצאים מן הכלל הם מפרסמים שלא שמורים תומ"צ, או מרמים בזדון ובידיעה את הלקוחות, נוכלים.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
אני גם חושבת שההבדל הוא המניע.
כשאת מגיעה ממקום של רצון להיטיב עם הסובל,
את לא תתארי תיאורים שיפגעו בו,
ואת כן תכתבי כמה הוא שבור
כדי שאנשים ירצו לעזור לו להמשיך בחיים.
...
אני כן כותבת כתיבה שיווקית.
אבל בשום פנים ואופן לא צדקה!
אף פעם לא הרגשתי בנוח לבקש תרומות מאנשים,
גם לא למטרה חשובה.
אבל אחרי הסיפור הזה-
סיפר נכד של רב גדול:
הייתי אברך צעיר, וקופת צדקה כלשהי פנתה אלי שאבוא לנאום ב'דינר' התרמה.
התלבטתי, בכל זאת לצאת לזרקורים...
עליתי אל סבא ושטחתי את התלבטותי.
כשסיימתי, סבי הביט בי מזועזע -
איך אתה מעז לחשבן את החשבונות האישיים שלך?
אם גבאי הצדקה חושבים שזה מה שיועיל להתרמה -
אז תעשה את זה!
למען העניים!
תפסיק לחשוב על עצמך!
אני מתחילה לחשוב שאני אנוכית.
לא יודעת.
צריכה לחשוב על זה עוד.

למעשה,
אני לא לוקחת אחריות כי אני די בונה על זה:
הרי אם לא אני, הוא ישכור את המתחרים שלי. נגיד את @אשר לב או @קופי 100 או @Natan Galant
אשמח לשמוע גם את חוות דעתכם בנידון.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
המטרה שלי זה לחבר את הקורא לסבל שעובר על המתמודד.
אם הוא יתרום? זה כבר באמת לא בידי.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
גם אני רוצה להתחבר לשאלה.
ולהוסיף,
שכל אחד שכותב טרגדיה, כדי לגרוף לייקים, עושה אותו דבר.
לא?
בטרגדיה שקרתה באמת זה לא ראוי.
אא"כ זו טראומה אישית והדרך להירפא ממנה היא ע"י שיתוף שלה.
אבל לא בשביל לייקים.
אא"כ תוכל תבהיר מה הצד השני פה.
 

.כותבת.

משתמש מקצוען
ולמה, הו, למה הייתה תחושת הבחילה איומה כל כך, במקום שבו לכאורה הייתי צריכה לשמוח ולהתעודד מכך שמקומי בין המועילים?
לעניות דעתי.
ביום בו הבחילה לא היה איומה כל כך, תדעי שסיימת את תפקידך בעבודות מסוג אלה.
זה מה ששומר על היצמדות לכאב האמיתי בלי סטייה אחת ימין או שמאל.
 

.כותבת.

משתמש מקצוען
ומעבר - יש לי המון מה לכתוב בנושא,
רק שזה לא כל כך קשור לפותחת האשכול ולנקודות הספציפיות שהועלו כאן
אולי יום אחד נכתוב
 

3333ציפי

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אני חושבת שהסוד הוא המנוע.
מה מניע אותי בסופו של דבר לבחור במילה המדויקת
שתביע את הכאב ותספר אותו לאוזניים אחרות.
ואני בטוחה,
שכאשר מתחברים לחומר, והוא נוגע וכואב,
אי אפשר לכזב.
אי
אפשר.
האם כשאת בוחרת במילה כלשהיא את בוחרת בה כי:
היא מבטאת טוב יותר את הכאב שאת חשה
או:
היא תזעזע יותר ולא בהכרח תשקף את הכאב ששידרו לך?
אם את מחפשת מילים כדי להעביר תחושה כנה ואמיתית-
הרי שאינך משקרת.
זו האמת שהרגשת ואת מביאה אותה אל הקורא.
***
ועוד נקודה.
קוראים רבים נוטים לבקר תכנים של קמפיינים מסוג כזה.
הם נראים להם סחטנים, מציצנים, חסרי בושה.
למה?
כי הם לא היו שם,
מול הלקוח שנפשו סערה,
מול המשפחות שההינו לשתף,
מול החומרים הכאובים שאת יודעת טוב מהם כמה הם אמיתיים.
ובנימה אישית-
היתה לי דעה די מגובשת על ארגונים מסויימים,
עד שהתקרבתי אליהם במסגרת עבודתי
והורשיתי לטייל במסדרונותיהם.
הטלטלה שעברתי הפכה את דעתי
ומשם רק ביקשתי לצרוח אותה לעולם.
לא מרגישה שדרכתי על יבלות,
מרגישה שזכיתי לסייע להן להתרפא.
אויש, זה יכל להכתב פחות יהיר
המסקנות שלי: כדי לכתוב באמת מתוך הלב, גם אם אני לא מכירה את הירידה לפרטים, צריך להתחבר לדברים הקטנים שהשתנו ולדבר עליהם. דברים בנאליים מאד, לא מציצניים, אבל הם מבטאים את הכאב בחדות כואבת ופוצעת.
בדרך כלל זה מה שבאמת נוגע ומחבר.
מסכימה ממש.כתיבה שנכנסת לפרטים היא לרוב הכי נוגעת ורגישה.
חני וינרוט אמרה פעם- מה זה לחיות? לחיות זה מורכב מהדברים הכי פיצים. אי נמצאת בבתי חולים, למה אנשים מתגעגעים? לנס קפה של הבוקר, ללהכניס כביסה למכונה, להעמיד סיר אורז.
תכל'ס
כל זמן שמקבלים תמורת העבודה צ'ק שאפשר להפקיד אותו בבנק ולקנות עימו מתנה לאשה, לחם, חלב, אטריות, עגילים לאשה לחג, ספה, שרשרת פנינים, דירה, רכב - אין שימוש נפשע בשום מילה כתובה.
האם ככה היית מתיחס לכל עבודה שהיא?
אני מתחילה לחשוב שאני אנוכית.
לא יודעת.
צריכה לחשוב על זה עוד.
כל אחד מה שמתאים לו.
לעניות דעתי.
ביום בו הבחילה לא היה איומה כל כך, תדעי שסיימת את תפקידך בעבודות מסוג אלה.
זה מה ששומר על היצמדות לכאב האמיתי בלי סטייה אחת ימין או שמאל.
אני לא בטוחה שיש ענין להשאר עם בחילה במשך כל העבודה. אולי להשאר עם כאב, אולי לא לתת להרגל להשתלט ולא לחספס, אבל בחילה? למה?
ובקשר לשאלה ששאלת, @מ. י. פרצמן , התשובה היא לכתוב עם ענוה איך ומה- סומכים עליך :)
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
בעיניי, ואני כותב זאת תחת שמי המלא:
כל זמן שמקבלים תמורת העבודה צ'ק שאפשר להפקיד אותו בבנק ולקנות עימו מתנה לאשה, לחם, חלב, אטריות, עגילים לאשה לחג, ספה, שרשרת פנינים, דירה, רכב - אין שימוש נפשע בשום מילה כתובה.

מבחינתי הלקוח לוקח את כל האחריות על פרסום הדברים. הרי אם לא אני, הוא ישכור את המתחרים שלי. נגיד את @אשר לב או @קופי 100
יוצאים מן הכלל הם מפרסמים שלא שמורים תומ"צ, או מרמים בזדון ובידיעה את הלקוחות, נוכלים.
אני מתחרה שלך? לקחתי כמחמאה (כי אני בשרי)
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
כתבתי כבר כמה קמפיינים של צדקה. כשמדובר במטרה ראויה כני ממש שמח לעשות את זה כולל כל תיאור שיניע את ליבו וכיסו של הקורא. בלי מניפולציות ובלי דמגוגיה אבל מספיק כדי לבלוט בתוך שלל הקמפיינים.
גם באסון הנוכחי, סייעתי קצת בהתנדבות לאחד הקמפיינים.
ארגון אחר שאני עובד איתו קבוע וביקש קמפיין למען משפחות האסון, ביררתי ביסודיות שאכן הכסף כולו ילך למטרה זו ורק אז הסכמתי לכתוב.
 

רחל סרולוביץ

כתיבה שיווקית וקופירייטינג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בטרגדיה שקרתה באמת זה לא ראוי.
אא"כ זו טראומה אישית והדרך להירפא ממנה היא ע"י שיתוף שלה.
אבל לא בשביל לייקים.
אא"כ תוכל תבהיר מה הצד השני פה.
אתה צודק. אחרי שפרסמתי את התגובה, השכלתי שלא לזה כיוון המשורר.
אני לקחתי את זה, לקלות, שבה ניתן לשבת ולתאר טרגדיות, אפילו מדומינות, ולהישאר קרירים.
והכל, כדי לסחוט רגשות ולייקים.

ומעניין לעניין באותו עניין ממש.
במו עיני ראיתי אנשים שקשורים לאחת המשפחות מהאסון, והם מעלים על זה סטטוסים ופוסטים, כדי להעלות מעט את הרייטינג שלהם.
ללא שום תועלת אחרת.
,
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
בעיניי, ואני כותב זאת תחת שמי המלא:
כל זמן שמקבלים תמורת העבודה צ'ק שאפשר להפקיד אותו בבנק ולקנות עימו מתנה לאשה, לחם, חלב, אטריות, עגילים לאשה לחג, ספה, שרשרת פנינים, דירה, רכב - אין שימוש נפשע בשום מילה כתובה.
באמת?
זאת אמירה קצת מתמיהה, והייתי אומרת אפילו נשמעת אנוכית. האומנם קניית עגילים לאישה או אטריות למרק מצדיקה כל מלאכה?
אני אשמח אם תוכלו לפרט.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
זאת אמירה קצת מתמיהה, והייתי אומרת אפילו נשמעת אנוכית. האומנם קניית עגילים לאישה או אטריות למרק מצדיקה כל מלאכה?
כן, תלוי מה עוצמת הצורך!
אי אפשר להשוות מאחד לשני.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כן, תלוי מה עוצמת הצורך!
אי אפשר להשוות מאחד לשני.
לא הצלחתי לרדת לעומק התשובה שלך. תוכלי להסביר?
מה שאני הבנתי מדבריו של @Natan Galant, הוא שלדעתו - כל עוד הכתיבה מתוגמלת בתשלום שמועיל לנו לחיים האישיים, הרי שאין שום בעיה מוסרית עם הכתיבה, ולא משנה מה היא כוללת.
הבנתי לא נכון?
ואם הבנתי נכון, איך אפשר להבין את זה?...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה