לאחרונה ממש פורסם חוזר חדש של הביטוח לאומי שמסדיר את הטיפול בבקשות לשינוי מעמד רטרואקטיבית.
בחוזר שפורסם פורטו כללים ברורים לפיהם יפעלו הפקידים בכל מקרה כנ"ל.
היות ובקשות לסגירת עיסוק עצמאי או שינוי הגדרה (מעצמאי שאינו עונה להגדרה לעצמאי שעונה להגדרה וכן להיפך) מוגשות באופן שוטף לפקידי המוסד לביטוח לאומי וע"פ רוב באיחור ולא בזמן אמת, בין אם ע"י המבוטח עצמו ובין ע"י המייצג, נוצרת התנקשות בין העקרונות:
1. זכות הביטוח ממנה נהנה המבוטח כעובד עצמאי עד למועד בו הודיע לנו לראשונה שחדל לעבוד כעצמאי, כך שאין הצדקה למשל להחזיר דמי ביטוח בגין תקופת הביטוח שרכש.
2. הסמכות לחייב בדמי ביטוח את המבוטח רק בגין התקופות בהן עבד.
מטרת החוזר להנחות כדי לאזן בין 2 העקרונות הנ"ל בהתאם לחוק המקנה לביטוח לאומי לפעול לפי שיקול דעת לאשר סגירת עיסוק וכדו' לא רק מיום בו הוגשה הבקשה.
בחוזר התייחסו גם לציבור המייצגים שהינו הגורם המתווך בין המבוטחים לביטוח לאומי וחלה עליהם החובה לפעול בנאמנות ובאחריות מקצועית, בזהירות וביושר כלפי המבוטח וכלפי הביטוח לאומי, שיפעלו ויעדכנו את העיסוק העדכני של הלקוח או הבקשה לסגירת העיסוק ויפנה ככל שניתן בזמן אמת לביטוח לאומי.
הכללים:
1. סגירת עיסוק סגירת עיסוק עצמאי תתאפשר בהתאם להצהרת המבוטח בטופס דין וחשבון רב שנתי 6101, מתחילת השנה השוטפת בלבד וללא אסמכתאות.
2. שינוי מעמד מעצמאי שעונה להגדרה לעצמאי שאינו עונה להגדרה, וכן מעצמאי שאינו עונה להגדרה לעצמאי שעונה להגדרה ג"כ כנ"ל.
3. הפקיד יהי' רשאי לאפשר שינוי מעמד או סגירת תיק לתקופות קודמות יותר בכפוף לאסמכתאות: אישורים על סגירת התיק וכדו'.
בין השיקולים שיש לקחת בחשבון במקרים אלה בטרם יאושרו, הם זכות הביטוח שנהנה המבוטח לאורך השנים, האם קיבל בפועל גמלה או לא, להודעות שנשלחו למבוטח בו הודענו לו על מעמדו כעצמאי ועל חיובו בדמי ביטוח כך שידע על מעמדו בביטוח הלאומי וכד', כל החלטה תנומק כמקובל.
המוסד יעקוב אחרי מקרים ובאם יזהה, כי נעשה שימוש לרעה ע"י המבוטחים/המייצגים בהוראה זו באופן שיטתי יעביר לבדיקה מעמיקה במשרד הראשי.
כמו"כ תחום הביטוח במשרד הראשי יבצע מעת לעת לצורך הבדיקה שליפה ממוקדת לפי מבוטחים/מייצגים.
בחוזר שפורסם פורטו כללים ברורים לפיהם יפעלו הפקידים בכל מקרה כנ"ל.
היות ובקשות לסגירת עיסוק עצמאי או שינוי הגדרה (מעצמאי שאינו עונה להגדרה לעצמאי שעונה להגדרה וכן להיפך) מוגשות באופן שוטף לפקידי המוסד לביטוח לאומי וע"פ רוב באיחור ולא בזמן אמת, בין אם ע"י המבוטח עצמו ובין ע"י המייצג, נוצרת התנקשות בין העקרונות:
1. זכות הביטוח ממנה נהנה המבוטח כעובד עצמאי עד למועד בו הודיע לנו לראשונה שחדל לעבוד כעצמאי, כך שאין הצדקה למשל להחזיר דמי ביטוח בגין תקופת הביטוח שרכש.
2. הסמכות לחייב בדמי ביטוח את המבוטח רק בגין התקופות בהן עבד.
מטרת החוזר להנחות כדי לאזן בין 2 העקרונות הנ"ל בהתאם לחוק המקנה לביטוח לאומי לפעול לפי שיקול דעת לאשר סגירת עיסוק וכדו' לא רק מיום בו הוגשה הבקשה.
בחוזר התייחסו גם לציבור המייצגים שהינו הגורם המתווך בין המבוטחים לביטוח לאומי וחלה עליהם החובה לפעול בנאמנות ובאחריות מקצועית, בזהירות וביושר כלפי המבוטח וכלפי הביטוח לאומי, שיפעלו ויעדכנו את העיסוק העדכני של הלקוח או הבקשה לסגירת העיסוק ויפנה ככל שניתן בזמן אמת לביטוח לאומי.
הכללים:
1. סגירת עיסוק סגירת עיסוק עצמאי תתאפשר בהתאם להצהרת המבוטח בטופס דין וחשבון רב שנתי 6101, מתחילת השנה השוטפת בלבד וללא אסמכתאות.
2. שינוי מעמד מעצמאי שעונה להגדרה לעצמאי שאינו עונה להגדרה, וכן מעצמאי שאינו עונה להגדרה לעצמאי שעונה להגדרה ג"כ כנ"ל.
3. הפקיד יהי' רשאי לאפשר שינוי מעמד או סגירת תיק לתקופות קודמות יותר בכפוף לאסמכתאות: אישורים על סגירת התיק וכדו'.
בין השיקולים שיש לקחת בחשבון במקרים אלה בטרם יאושרו, הם זכות הביטוח שנהנה המבוטח לאורך השנים, האם קיבל בפועל גמלה או לא, להודעות שנשלחו למבוטח בו הודענו לו על מעמדו כעצמאי ועל חיובו בדמי ביטוח כך שידע על מעמדו בביטוח הלאומי וכד', כל החלטה תנומק כמקובל.
המוסד יעקוב אחרי מקרים ובאם יזהה, כי נעשה שימוש לרעה ע"י המבוטחים/המייצגים בהוראה זו באופן שיטתי יעביר לבדיקה מעמיקה במשרד הראשי.
כמו"כ תחום הביטוח במשרד הראשי יבצע מעת לעת לצורך הבדיקה שליפה ממוקדת לפי מבוטחים/מייצגים.