אתגר אתגר חודשי #2: ידיעת חדשות

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כתיבת ידיעת חדשות היא ענף בכתיבה העיתונאית. היא לא כתיבת מאמר, גם לא כתיבת כתבה: היא דיווח על אירוע שהתרחש.
ידיעת חדשות מורכבת משלושה חלקים: כותרת ראשית - שאמורה למשוך את הקורא אל הידיעה, כותרת משנה - שמפרטת מעט יותר על הידיעה, ותוכן הידיעה.
תוכן הידיעה (ולפעמים גם כותרותיה) עשוי מתשובות לחמשת המ"מים: מי, מה, מתי, מדוע, מקום.



זה, בקצרה, הולך להיות התמצית לאתגר החודשי הבא שלנו:
כתיבת ידיעת חדשות.


// האתגר

במהלך החודש הקרוב עליכם לבחור אירוע חדשותי כלשהו, ולכתוב עליו ידיעה.
ידיעה חדשותית כשמה כן היא, ידיעה שאמורה לחדש לקורא דבר מה. להציג סיפור שעבור הקורא הוא גם חדש וגם מעניין.
הידיעה תכלול כותרת ראשית ומשנה (בידיעות קצרות מספיקה לעיתים כותרת ראשית בלבד), סקירת האירוע, וראיונות רלוונטיים. כבונוס ניתן לכלול מדיה מתאימה.
שימו לב שלא מדובר בכתיבת כתבה, וגם לא בכתיבת מאמר אקטואליה או פרשנות. שתיהן סוגות של כתיבה עיתונאית וכבודן במקומן מונח. כאן נתמקד על ידיעות.

סקירה:
סיפור המאורע, לפי ראות עיניכם. שימו לב לענות על חמש המ"מים המוזכרים למעלה: מי מעורב במקרה, מה המקרה שקרה, מתי קרה המקרה, מקום המקרה, מדוע קרה המקרה. ניתן להוסיף פרמטר שישי: כיצד הוא קרה.
אורך הידיעה יהיה לפי ההיגיון: אירוע גדול יזכה לסקירה ארוכה, אירוע שולי יזכה לסקירה קצרה.

ראיונות:
ראיינו לפחות אדם אחד שקשור לאירוע.
לא בכל ידיעת חדשות יהיו ראיונות, נכון, אבל כדי לאתגר את עצמנו ולהרחיב את מעגל היכולות שלנו האתגר הזה יכלול ראיונות אמיתיים - לא פיקטיביים. אם האירוע מזכיר אנשים כלשהם, נסו לראיין אותם. אם אתם לא יכולים או לא רוצים, ראיינו אנשים אחרים שקשורים לאירוע בדרך כלשהי (לדוגמה: מומחים לנושא, עדי ראייה, פרשנים). ציינו את הקשר בצורה ברורה.
שימו לב לכך שהראיון תורם לידיעה, ואינו מודבק אליה בכוח.

מדיה:
תמונות / וידיאו רלוונטיים. הימנעו ממדיה בלתי ראויה.
שימו לב לציין את הקרדיט באופן גלוי.


// השופטים
קבלו את:
העיתונאית @סיוון רהב מאיר, כתבת ב'חדשות 12' ועוד,
העיתונאי @אריה ארליך, עורך מגזין 'משפחה', שחזר אלינו לאחר ביקורו ההיסטורי בימים עברו,
והעיתונאית @הדס אפיק, כתבת בעיתון 'משפחה' ועורכת משנה באתר 'הידברות'.

שימו לב, הפעם השופטים יתמקדו יותר על השיפוט והניתוח בסוף התהליך ופחות על ליווי לאורכו. התמיכה העיקרית תבוא מתוך דיונים פוריים בקהילה, כמו שהוכחנו שאנחנו יודעים לעשות לא רע באתגר הקודם.
הציפו את הפורום בדיונים, במדריכים מקצועיים - אם אתם מרגישים ראויים לכך, בתובנות על המקצוע. אל תחששו לשאול שאלות או ללבן נושאים שלא ברורים לכם מספיק. את המטרה אתם יודעים: לנצל את התקופה הזאת כדי ללמוד על התחום כמה שיותר.
מתייגת כאן את @Natan Galant, כנציג החדשות של פורומנו.



// השיפוט יתבצע לפי
- מסירת המידע כיאות.
דאגו לכך שהקורא יבין את המאורע ויקבל בצורה בהירה את המידע והאינפורמציה שאתם מוסרים לו. שימו לב לדרג בתחילת הידיעה את הפרטים החשובים, ורק בהמשך את הפירוט שלהם.
המלצה: ניתן לכלול את כל חמשת המ"מים כבר במשפט הפתיחה של הידיעה, ומשם לעבור לפירוט. (לדוגמה: אזרח פלסטיני (מי) מהכפר חוסאן ליד ביתר עילית (מקום) יידה אתמול (מתי) בקבוק תבערה ופגע בכלי רכב (מה). נבדק חשד לרקע לאומני (מדוע).)
- אורך מותאם ונכון. ידיעה חדשותית אמורה להיות תמציתית ככל האפשר, ללא פרטים מיותרים ומלאים. עם זאת, יש מקרים שבהם נכון להרחיב מעט יותר, כדי להעמיק ולהסביר את הנושא.
- מציאת מרואיינים מתאימים.
- סגנון כתיבה נכון.
הקפידו על משפטים קצרים וקליטים, היזהרו מסרבול.
המלצה: אם אתם לא בטוחים בסימן הפיסוק הראוי, עדיף לשים נקודה מאשר פסיק.
- שפה משובחת. הקפידו על שפה טובה, וליטוש ראוי בטרם ההעלאה. הימנעו ככל האפשר מטעויות דקדוק, כתיב או ניסוח.
שימו לב שעל אף שהשפה אמורה להיות מושכת ויצירתית - אין להתפייט יתר על המידה ולסטות מהנושא.

// דרישות
- הגשה במועד. דדליין: ו' בשבט. מוצאי שבת פרשת בא, ינואר 8.
- הגשת כל הסעיפים הנדרשים: כותרת, ידיעה, ראיונות (מינימום ראיון אחד).

לדיונים, שאלות והערות בנושא המקצוע פנו לנספח המקצועי
לדיונים, שאלות והערות בנושא האתגר פנו לנספח הכללי

בהצלחה רבה!
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הישראלי השני בחלל

איתן סטיבה, פעיל בארצות העולם השלישי וידידו הטוב של אילן רמון, מתעתד להגשים חלום ולטוס לחלל בטיסה פרטית, בתחילת 2022 במבצע שנקרא "משימת רקיע"


איתן סטיבה, איש עסקים, פילנתרופ ובעליה של חברת "אנאתה" התומכת בפרוייקטים חברתיים וחינוכיים, בעבר טייס קרב ומדריך טיסה בדרגת אל"מ, מעיד על עצמו שכבר כילד קרץ לו הרקיע- "בלילות חשוכים, הבטתי מעלה וחיכיתי בסבלנות לראות כוכבים נופלים ותהיתי: מה יש שם מעבר למה שרואות העיניים?"
כעת, בגיל 64 הוא יטוס בטיסה פרטית, בעלות של 55 מיליון דולר, כחלק מצוות של שלושה תיירי חלל ואסטרונאוט, לראות מקרוב 'מה רואים שם'. הוא יהיה הישראלי השני שיגיע לחלל מזה 18 שנה והראשון שיגיע לתחנת החלל הבינלאומית. הוא ישהה בה במשך עשרה ימים. לאיתן סטיבה היכרות ארוכת שנים עם אילן רמון, הוא אף נהג לבקרו ביוסטון, במתקני האימונים של נאס"א ונשאר עד היום ביחסי ידידות קרובים עם משפחת רמון.

בטיסה יבוצעו ניסויים מדעיים בהיקף נרחב והדגמות טכנולוגיות בשיתוף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון. ינתן דגש לפן החינוכי כאשר במקביל למשימות שיבוצעו בחלל ילדים בישראל יוכלו לצפות בו בשידור חי ולבצע בכיתה את אותו ניסוי.

"המטרה של איתן סטיבה היא לא רק להגיע לחלל ולהשיג איזשהו הישג טכנולוגי" מבהירה הגב' אודליה לנקרי, מובילת קהילה בHorizon , מחנכי חלל בישראל של סוכנות החלל הישראלית וקרן "רמון" ,חברה באגודה הישראלית לאסטרונומיה ומתנדבת בSpaceIL . "העניין כאן הוא באמת לקדם חינוך לחלל בישראל ולכן הפן החינוכי כאן מאוד חשוב"
כמורה למדעים היא אף נוטלת חלק פעיל בליווי הפרוייקט החינוכי שבו נשלחים לתלמידים אתגרים, משימות חינוכיות וחידות על חלל. "לתלמידים ניתנת הזדמנות לחקור את החלל ולהיות שותפים פעילים במשימה. הם לומדים על תחנת החלל הבינלאומית ועל איך חפצים מתנהגים במיקרו כבידה. בית הספר שיזכה ויעלה לגמר יקבל הזדמנות לתת רעיון למשימה מדעית, איזשהו חקר שהם ישלחו לאיתן סטיבה בחלל, כך שהם יוכלו לחקור את המשימה שלהם. כל הרעיון הוא לערב כמה שיותר את התלמידים לתת להם את ההזדמנות גם 'לגעת בשמים' וללמוד הרבה".

280px-Crew_Dragon_at_the_ISS_for_Demo_Mission_1_(cropped).jpg

דרגון 2 - החללית שתטיס את Aximon mission 1 טיסת החלל התיירותית הידועה בישראל בשם "משימת רקיע". התמונה באדיבות ויקיפדיה.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
החוק נגד צחוק

הוראה חדשה משלטון צפון קוריאה: במשך 11 ימי האבל הלאומי על מות המנהיג הקודם - אסור לאזרחים לצחוק ■ קוריאה מצחוק

קוריאה הצפונית מציינת עשור למותו של מנהיגה הקודם קים ג'ונג איל ומקיימת תקופת אבל לאומי שתימשך אחד-עשר יום.
קים ג'ונג איל המנוח היה המנהיג השני של קוריאה הצפונית, לאחר אביו קים איל סונג שהיה המנהיג הראשון והמייסד של קוריאה הצפונית. ב-1994, כאשר היה בגיל 54, ירש את כסאו של אביו ועלה לשלטון. במשך חמש עשרה שנים שלט במדינה בעריצות עד ל-17 בדצמבר 2011, אז מת מהתקפת לב במהלך נסיעה ברכבת.
את מקומו תפס בנו, המנהיג הנוכחי קים ג'ונג און, הממשיך את מסורת אבותיו בהנהגת שלטון קומוניסטי רודני, ובהאללת השליטים.

בכל שנה מציינים במדינה יום אבל לאומי בתאריך מותו של קים ג'ונג איל. השנה, עם מלאת עשור למותו, התרחבו ימי האבל לכדי אחד-עשר ימי אבל לאומי רצופים. בתקופת האבל מורדים דגלי המדינה לחצי התורן, ואזרחי המדינה מחויבים להשתתף בציון האבל באופן מלא.
במסגרת האבל נאסר על האזרחים לחגוג יום הולדת או לציין תאריך כלשהו שאינו קשור באבל הלאומי, כמו כן נאסר בתקופת האבלות לשתות אלכוהול, לעסוק בפעילות פנאי משום סוג, לשמוע מוזיקה, ואפילו... לצחוק. זה נשמע דמיוני, אבל על אזרחי צפון קוריאה נאסר לצחוק או לבטא כל רגש שאינו אבל ויגון כבד על מות המנהיג האהוב. דווח כי שוטרים יסתובבו ברחובות על מנת לוודא שהאזרחים עצובים דיים, ויענישו את מי שמגלה אפילו קצת שמחה בימים קשים אלו.

תושב צפון קוריאה שהתראיין לתקשורת המקומית, סיפר כי בעבר אנשים רבים שנתפסו מבלים בתקופות אבל לאומי נעצרו וקיבלו יחס של 'עבריינים אידיאולוגיים', אחד הפשעים החמורים ביותר במשטר הרודני. הם נלקחו על ידי השוטרים ולא נראו שוב. "גם אם בן משפחתך מת במהלך תקופת האבל" סיפר התושב, "אסור לך לבכות בקול. יש להוציא את הגופה רק לאחר סיום תקופת האבל הלאומי, כדי שהאבל הפרטי לא יפגע חלילה באבל הלאומי".

1640102606045.png

שליט צפון קוריאה הנוכחי, קים ג'ונג און

"השלטון הצפון-קוריאני מנצל את האירוע כדי לחזק את שלטונו", מסביר ד"ר אלון לבקוביץ', מומחה למדיניות חוץ וביטחון במזרח אסיה, ראש החוג למדעי החברה והאזרחות במכללת בית ברל וחוקר במכון בגין-סאדאת.
"כאשר מת מנהיג במדינות בעלות משטר רודני מסוגה של צפון קוריאה, השלטון נוהג להשתמש באבלות על מנת לאחד את השורות ולהכתיר את השלטון החדש. לצורך כך נדרשים האזרחים לעלות לפסלי המנהיג, לבכות בפומבי ולהחצין את רגשות האבל שלהם. אך זה לא סותר את העובדה שרבים מהאזרחים אכן חשים אבל אמיתי".

האמנם תחושות האבל של האזרחים שם הן אותנטיות ואינן רק מן השפה ולחוץ?
"במידה רבה האבלות היא אמיתית ואותנטית. אזרח צפון קוריאני חשוף מגיל אפס לתעמולה בלתי פוסקת אודות המנהיג האהוב, החכם והאדיר. כבר מגיל הגן מטפטפים לו בקביעות שקיומו עומד רק בזכות המנהיג העליון. הוא לא נחשף לשום מקור ידע חלופי שמאפשר לו לקבל מידע שונה. כך שלפחות לגבי רבים מהאזרחים ניתן להניח שהם באמת אוהבים את המנהיג ואבלים על מותו בכל ליבם".

אפשר לשלוט בהמון עד כדי כך, עד לרמת הרגשות של האנשים?
"ככל שהמשטר הטוטליטרי שולט בכל מקורות המידע - וזה מה שהשלטון בקוריאה הצפונית עושה ביעילות מדהימה - כל תפיסת העולם של האזרח בנויה רק מפיסות מידע שהשלטון הביא לידיעתו. ברור שיש גם כיסי התנגדות. לא בכדי מפעיל השלטון מחנות עבודה ו'חינוך מחדש' שבהם כלואים עשרות אלפי מתנגדים פוליטיים. אבל ניתן להניח בסבירות גבוהה שרוב האזרחים לא חשבו מעולם על התנגדות לשלטון. הם חיים בבועה מנותקת מהעולם.
למרות שבחלקים רבים של צפון קוריאה שורר רעב ומחסור תמידי, הנתינים אוהבים את מדינתם ואת המנהיג שלהם ובטוחים שהוא מקור כל הטוב והצדק בעולם. אלו תפיסות שמושרשות בהם מאד עמוק. היו אפילו עריקים שברחו לקוריאה הדרומית, ולאחר תקופה הביעו געגוע ורצון לחזור לצפון האהוב..."

לפחות בנקודה אחת יכולים אזרחי ישראל להזדהות עם תושבי צפון קוריאה בתקופה זו. גם כאן הממשלה גורמת לאזרחים לבכות...
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הצופר שאיננו שופר

מתקין צופר השבת בשכונה החרדית הוזהר להסירו. האם יש קשר לעובדה שהוא אינו משמיע את קולו של ראש העיר?

מאות משפחות חרדיות הגיעו לגור לאחרונה באחת הערים שבמרכז הארץ. למרות שמדובר בעיר גדולה ומפותחת בעלת אוכלוסייה מגוונת ומאתגרת, מסתבר שהשכונה הקטנה בפאתי העיר עומדת בראש מעייניו של ראש העיר.

מלבד העובדה שהוא בחר לקבוע בה את משכנו, חותמו ניכר בכל תחום ותחום. הן בטור הקבוע שהוא כותב במקומון השכונתי, הן בביקורו החגיגי ביום פתיחת הלימודים בכל מוסד לימודים בשכונה, ועד לעימות מילולי עם תושבי השכונה שצעקו 'שאבעס' בליל שבת.

אלא שמתברר שהוא מעוניין להשפיע גם בנושא החשוב לכל בית בישראל - באיזו שעה יקיימו תושבי השכונה הדלקת נרות.

עם הקמת השכונה קבעו הרבנים שהדלקת הנרות תתקיים חצי שעה קודם השקיעה, כמנהג קהילות רבות בארץ. בהתאם לזה, הצופר שהותקן על גגות השכונה כמו בכל שכונה חרדית, מכריז בשעה היעודה על הדלקת הנרות.

ישב ראש העיר והחליט שהמנהג הקדום בעיר, להדליק את נרות השבת עשרים דקות לפני השקיעה, חל גם על השכונה החרדית החדשה, ולא יתכן שתושביה ישנו ממנהג המקום.

הוא קם והתקין רמקול משלו, הגורם לבלבול רב בקרב התושבים החדשים, כשחמש דקות לאחר שהרמקול של השכונה מנגן שירי שבת חסידיים ומכריז 'הדלקת נרות בעוד עשר דקות', מנגן הרמקול של ראש העיר שירי שבת מזרחיים ומכריז 'הדלקת נרות בעוד רבע שעה'.

לא זו בלבד, אלא שעשר דקות לאחר שתושבי השכונה כבר קיבלו את השבת, משמיע הכרוז האחר את הדקלום הבא: 'שלום, כאן חביב בטיטו ראש העיר שלכם, המאחל לכם שבת שלום ומבורכת'.

לאחרונה גילו התושבים שהוא לא הסתפק בזה, ואף שלח פקחים על מנת להוריד את הרמקול החרדי, בתואנות מגוחכות של השמעת מוזיקה בין שתים לארבע, ובווליום גבוה מדי, כשראש העיר עצמו משמיע מוזיקה בווליום שלכאורה אינו נמוך יותר, גם אם מדובר במוזיקה מזרחית.

בראיון שקיימנו עם תושב השכונה, הוא הפטיר שיתכן מאד שאם הרמקול השכונתי היה מסכים להשמיע את ברכתו הנרגשת של ראש העיר לתושבי השכונה, הוא היה שוכח מכל הנושא של זמן הדלקת הנרות...
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ניו יורק: הדבקות סימולטניות של קורונה ושפעת

בשבועות האחרונים התגלו בערי ניו יורק היהודיות מאומתים לנגיפי קורונה ושפעת בו זמנית

עונת החורף בעיצומה, ועמה מופיעות מחלות החורף השגרתיות ובכללן מחלת השפעת. אומנם בשנה שעברה תחלואת השפעת הייתה אפסית, ככל הנראה עקב ההקפדה על ההנחיות ועטיית המסכות הגלובאלית, אך השנה המחלה מכה ביתר שאת.

בניו יורק, בה בדומה לשאר ארצות הברית מבצעים בדיקות מהירות לשפעת כמו לקורונה, התגלו חולים בשפעת ובקורונה (ככל הנראה זן האומיקרון) בו זמנית.

החולים חווים את תסמיני שתי המחלות בעוצמה.

covid3.jpg


עליסה לאסקי, תושבת הפייב-טאונס, מספרת על בתה בת ה-11 שנדבקה בשפעת ובקורונה בשבוע האחרון.

את מי את מכירה שחיובי לשני הנגיפים?

- "הבת שלי ובתה של חברה שלי. אני בטוחה שיש עוד, אבל אלו האנשים שאני מכירה ושמאומתים בוודאות לשתי המחלות".

מהם התסמינים?

- "כאב גרון, כאב ראש ובחילות. היה לה גם חום, וכמעט שלא הייתה יכולה לדבר, הקול שלה היה מאוד צרוד. הגרון מאוד מאוד כאב," היא מוסיפה, "ושיעולים. היא משתעלת עד היום, גם לאחר ששאר התסמינים עברו".

האם הבת שלך מחוסנת או מחלימה מקורונה?

- "היא לא מחלימה, זו הפעם הראשונה שהיא חולה בקורונה. היא מחוסנת בחיסון אחד נגד קורונה, אבל חוסנה רק שבוע וחצי לפני שחלתה, כך שהחיסון לא הספיק להשפיע".

מה גרם לכם לעשות בדיקה גם לקורונה וגם לשפעת?

- "כשהיא לא הרגישה טוב, עשינו בדיקת שפעת שיצאה חיובית, ובדיקה מהירה של קורונה שיצאה שלילית. אבל כאשר היא הרגישה פחות ופחות טוב, חשבנו שבוודאי יש לה גם קורונה. עשינו בדיקת PCR ואכן היא התגלתה כחיובית גם לקורונה".


בניגוד לנהוג בארצות הברית, לרוב ההתייחסות לשפעת בארץ היא כאל מחלת חורף שגרתית וקלה בדרך כלל, ולא קיימות בדיקות מהירות כדי לזהות את דגירתה בגוף האדם, מלבד במקרים מיוחדים.

סביר להניח שגם בארץ ישנם אנשים רבים שחולים גם בקורונה וגם בשפעת, אך לעולם לא נוכל לדעת בוודאות.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
במערכת הביטחון עוקבים בדאגה: איראן בסדרת תרגילים צבאיים גדולים

הכוחות המזויינים של משמרות המהפכה האיראניים פתחו ב-3 תרגילים רוחביים המדמים תקיפה ישראלית על מתקני הגרעין כולל באמצעות פלישה קרקעית

בתרגילים שנפתחו ביום שני (ה-20 לחודש), דימו כלל זרועות הלחימה האיראניים תרחיש בו עליהם להדוף כוחות ישראליים שחדרו אל תוך שטח איראן בשלושה מוקדים: בדרום איראן, במיצרי הורמוז ובאיזור הכור בבושהר.

כוחות קרקעיים במדים כחולים פעלו מתוך ערים תת-קרקעיות כדי להדוף תקיפה של לובשי מדים כתומים ששיקפו את הצבא הפולש. בנוסף כוחות הגנה אווירית תרגלו תרחיש שבו צבא זר משתלט על שורת איים במפרץ הפרסי ומוצא בהם נקודת זינוק איכותית לתקיפת מטרות אסטרטגיות בכל רחבי איראן כמו מתקני נפט, בסיסים צבאיים ובעיקר את תשתיות הגרעין.

בתרגיל נעשה שימוש בטילי נ"מ קורדאד 3 בעלי טווח של 500 ק"מ מתוך הערכה שאלו מסוגלים לפגוע במטוסי ה-F35 הישראליים. כמו"כ שוגרו גם טילי שיוט וטילים נוגדי טילי שיוט.

מפקד כוחות ההגנה האיראני גולאם עלי-ראשיד אמר כי אם איומים כאלה ייושמו, הכוחות המזוינים של הרפובליקה האסלאמית יבצעו התקפות חבטה נגד כל המרכזים, הבסיסים, השבילים והמרחבים המשמשים לאפשר את ההפרה, ונגד מקורות ההפרה, בהתבסס על התוכניות המבצעיות המאומנות של איראן.

מקורות צבאיים ציינו כי מדובר בתרגיל ראשון מסוגו המדמה פלישה של כוחות קרקע ישראליים אל תוך איראן ומלמד על חלחול הבנה בקרב משמרות המהפכה סביב הכוונות הישראליות בצל השיחות בווינה.

שר הביטחון בני גנץ אמר בפני ועדת חו"ב "בשנה וחצי האחרונות אנו עוסקים בבניין הכוח וברכש של אמצעים חדשים, שישמרו את עליונותה הביטחונית של ישראל באזור מול כלל האיומים".
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
על התורה ועל העבודה

טלטלה בעולם הכוללים. רשת כוללים מפורסמת מצטרפת לכמה כוללים בודדים. בשינוי דרמטי בזמני הלימוד. דחיה של תחילת סדר א' לתשע וחצי. הסיבה. לתת לאברכים זמן להתפלל. יבנה ומתפלליה.


אין זה סוד, שאחת המוסכמות המקודשות בעולם התורה, היא השמירה על זמני וסדרי הלימוד. הן בתלמודי תורה, בישיבות ובכוללים, ישנם כללים נוקשים לגבי סדרי הלימוד, הם נקבעו לפני מאות שנים, בעת היווסדות הישיבות הקדושות בגולה, ומאז הם נשמרים בחרדת קודש.

לא נמצא ראש ישיבה או ראש כולל שמהין על דעת עצמו לבצע שינוי דרסטי בזמני הסדרים, כך שנוצר מצב, שאפילו ימי החופש 'בין הזמנים', שהניסיון מוכיח על היותם מועדים לסכנות רוחניות, מתקיימים כמתכונתם שנה אחר שנה.

לכן, הורמו לא מעט גבות, למול התופעה החדשה, שכמה ראשי כוללים וביניהם רשת הכוללים 'ישכר באוהליך' החליטו החלטה חסרת תקדים, לדחות בחצי שעה את פתיחתו של סדר א'. משעה תשע כנהוג לתשע וחצי. (כמובן שחצי שעה כפול אלפי אברכים שווה שעות רבות של לימוד תורה)

הגורמים להחלטה, הינם שינויים דרמטיים באורח החיים של ציבור האברכים. אם בשנים עברו, רוב ככול נשות אברכים היו נשארות בבית, ומתחזקות קריירה של ניהול בית יהודי, היום רובן ככולן יוצאות לפרנס את ביתן, וחלקן הגדול עושות זאת כבר בשעות הבוקר המוקדמות.

הדבר מותיר אלפי אברכים מידי בוקר בבוקרו בבית. כשעליהם מוטל, להספיק לארגן ילדים, לשלוח אותם למוסדות לימוד על כל המשתמע וכל זאת חייב להיעשות עד שעת סדר א', שכזכור מתחיל בתשע. בין לבין עליהם להתפלל שחרית. וכמצופה מבני תורה, תפילתם צריכה להיעשות כמוני מעות, ולא במהירות.

עומס חריג זה של מטלות, יוצר קרוב לוודאי פגיעה באיכות של אחת מהם. כך שלרוב קורה, שהאברך, או לא מתפלל כראוי, או מאחר לכולל. תופעה בלתי נסבלת לאנשים שתורתם ותפילתם אומנותם.

מכאן צמח השינוי. מתוך הבנה, שלימוד של אברך שהתארגן בבוקר ברוגע, והתפלל לפני בוראו, תוך שהוא מבקש על לימודו שיהיה מוצלח, הוא לימוד אחר. לימוד מוצלח יותר.



כדי לשמוע יותר על ההחלטה ועל השינוי שהיא כבר יוצרת אצל ציבור האברכים, שוחחתי עם אהרון ש. תושב 'נווה יעקב' בירושלים שעושה כל בוקר וצוהריים את דרכו לכולל 'ישכר באוהליך' בשכונת 'רמת שלמה'.

כמה אברכים מהשכונה שלך לומדים איתך בכולל ואיך הם מגיעים אליו?
בערך שמונים אברכים יוצאים כל יום מ'נוה יעקב' ל'רכס' (רמת שלמה), חלקם בהסעות וחלקם בתחבורה ציבורית.

נסיעה כזאת לוקחת זמן איך היית מספיק להתפלל?
זה באמת נושא כאוב, מזל שהוא מאחורי, כי גם אם הייתי רוצה להתפלל לפני שמונה כדי להסיים כמו בנאדם ולהגיע לכולל בתשע, לא יכולתי. מכיוון שחלק מהמוסדות לא נפתחים לפני שמונה. מה שגרם לתפילה להתחיל תוך כדי לקיחת הילדים לגן, ולהסתיים בהסעה לכולל.

והיום?
ברוך ה', שראש הכולל הבין את האבסורד. שהמציאות הנוכחית שגם מנהלי המוסדות מתעקשים על השעה שלהם וגם הכוללים. יוצרת קונפליקט, ובאה על חשבון התפילה במיוחד בראשי חודשים וכדומה, ושינה את זמן תחילת הסדר. אני רואה את האברכים מגיעים לסדר מיושבים יותר וערניים יותר.

יה"ר שתצליחו כולכם הן בתפילה והן בתורה.
אמן! תודה.
 
נערך לאחרונה ב:

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה

[תאריך פרסום - יום שישי כ' טבת תשפ"ב24/12/2021 ]
3.jpg


סופה של סופה
על ביקורה של סערת "כרמל" בישראל

▪ התחזיות. ▪ האזהרות. ▪ העובדות. ▪ התחושות.
מאת: כותב השורות

אזרחי ישראל ציפו בדריכות להגעתה של סערה חורפית משמעותית, ולא רק בזכות השם "כרמל" שניתן לה בעקבות הצטרפות ישראל לרעיון של הרשת המטאורולוגית האירופית EUMETNET לתת שמות לאירועים משמעותיים במזג האוויר. האזהרות החוזרות ונשנות שבאו מצד החזאים, התבררו בדיעבד כהפרזה במידותיה של מערכת הגשמים שכבר מאחורינו, אך בינתיים טרם הגעתה של הסופה הציבור כבר נכנס ללחץ וחשש מהנזקים הצפויים לבוא.
בתחזיות עדכנו על גשמים עזים וכמויות משקעים חריגות שיגיעו ברוב המקומות ל- 100-150 מ"מ, רוחות עזות שעוצמתן תגיע בשיא למהירות של 100 קמ"ש, ויכללו סופות חול ואובך, גלי הים יגיעו לגובה של 4-8 מטר, שלג ירד בחרמון, היו שדיברו גם על הרי הצפון הגבוהים שכפי הנראה ישתתפו בחגיגת השלג, סופה לכל דבר ועניין.
הכתבים הרלוונטיים הזהירו מפני נזקים אפשריים כמו קריסות עצים ועמודים, התעופפות חפצים מגגות ומרפסות, הצפות, הפסקות חשמל ועוד, הטון שבו עדכנו על הסופה המתקרבת היה דרמטי ופיתח ציפייה רבה בלב חובבי סערות, וחשש גדול בקרב השאר.
הכוננות הייתה בשיאה ביום ראשון, עיריות דיווחו על כניסתם לנוהל סערה, וביקשו מהתושבים לחזק ולקשור חפצים העלולים לעוף ברוחות העזות, ארגוני ההצלה הוציאו הנחיות בטיחות לציבור שכללו התראות על שריפות העלולות להתפתח כתוצאה מתנורי חימום לא בטיחותיים, אזהרה לנהגים על נסיעה בטוחה המתחשבת בתנאי מזג האוויר, בקשה כללית להימנע מלצאת לדרכים אם לא מוכרחים מחשש להיתקלות במוקדי הצפות ושלוליות עמוקות אשר יצריכו חילוץ במקרים רבים.
בתחנות הכיבוי ערכו מסדרי מוכנות מבצעית, והכינו את סירות ההצלה, בחברת החשמל הועמדו גנרטורים בכוננות למקרה הצורך, הגדילה לעשות עיריית נהרייה מוכת ההצפות, לבטל את הגעת התלמידים למוסדות הלימוד בעיר ומעבר למסגרת למידה מרחוק.
1.jpg

הסופה כרמל נכנסה בהדרגה לאזורינו בסופו של יום א', ובעיקר הורגשה בירידה משמעותית של הטמפרטורות, בשני היא הגיעה לשיאה בעיקר מבחינת קור ורוחות, היומיים הבאים בורכו בעיקר במשקעים רבים, ובממטרים עזים בעיקר בצפון ובמישור החוף, בחמישי הסערה כבר הייתה מאחורינו.
ובזמן אמת בחסדי שמיים פרט למקרים ספורים, לא אירעו נזקים משמעותיים, המקרים שדווחו היו בתל אביב - הצפה מקומית בטיילת החוף, ורכב שנפל לבור שנפער ברחוב מרכזי בעיר, ובנוסף כמה מוקדים של קריסת עצים בחיפה בעכו ובנתניה, באחרון נפצע אדם ונזקק לטיפול רפואי, מצבו הוגדר קשה.
הורדה.jpg
4.jpg

הפער בין מה שהבטיחו לנו, לבין מה שנתנה בפועל הסופה "כרמל" היה ניכר, אכזב את מי שחיכו לאירוע משמעותי יותר, והעלה לשווא את החששות והזיכרונות מחורף 2020 שהנזקים והאירועים הקשים שהתרחשו בו לא נשכחו עדיין.
יצאנו לשמוע את תגובת הציבור, ומשיחות שערך כותב השורות עם כמה אזרחים, עלתה השאלה אם הפחדת הציבור שווה את המחיר, "כשתגיע סופה אמתית ואז יהיו מוכרחים להיערך בהתאם, מי יאמין להם, זו שאלה של פיקוח נפש", טען באוזניי אחד מהם, אחר אמר בתוקף, "זה לא ראוי שהכניסו את כולם ללחץ, אני מכיר אנשים חסרי יכולת שרצו לקנות מפזרי חום, בשביל מה? בשביל סערה בכוס מים? זה היה מיותר", קבע.
החורף עוד לפנינו ומחכות לנו סערות ומערכות גשמים נוספות, בתקווה שיביאו איתן בעיקר גשמי ברכה, ופחות נזקים ומצבי חירום.​
 

AtArA R

תוכן. אש.
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אסון אווירי-ימי
מסוק צבאי התרסק אמש (שני) מול חופי חיפה | שני אנשי צוות נספו, קצין נוסף ניצל ופונה לביה"ח | נסיבות האירוע נחקרות

חיפושים.jpg

צילום: אלון נדב, פלאש 90

אמש, יום שני בסביבות השעה 10:00 בערב, התקבל דיווח ראשוני על התרסקות מטוס ימי מסוג "עטלף" מול המרכז לחקר ימים ואגמים שבקצה שכונת "בת גלים" בחיפה.
המסוק הצבאי הכיל 3 אנשי צוות אשר נסעו לגיחת אימונים בלב ים. הם עשו את דרכם חזרה לבסיס חיל האוויר "רמת דוד" שבעמק יזרעאל, ממנו המריאו באותו ערב, כאשר ככל הנראה שיבשה תקלה טכנית את הטיסה וגרמה לפיצוץ המסוק ולהתרסקותו אל תוך המים. תושבים ששהו במקום בזמן האירוע מדווחים כי ראו הבזק אור פתאומי ומיד לאחר מכן את העצם הכבד נופל אל הים.
אל המקום הוזעקו כוחות צה"ל- לוחמי ילת"ם, שייטת 13 ו-669 וכן כוחות שיטור ימי והחלו לסרוק את השטח. שעה קלה לאחר ההתרסקות אותר אחד מאנשי הצוות, חולץ אל החוף ופונה ע"י כוחות הרפואה לביה"ח רמב"ם בחיפה. מצבו מוגדר יציב. כוחות החילוץ הוסיפו לסרוק את האיזור במשך זמן רב, כשבמהלך החיפושים נעשה שימוש בפצצות תאורה אוויריות על מנת לשפר את תנאי הראות ולמקד את החיפושים בתקווה לזרז את התהליך. לאחר כשעתיים אותרו גם שני אנשי הצוות הנוספים בעומק הים וחולצו אל החוף. נעשו בהם מאמצי החייאה ממושכים, אך למרבה הצער נקבע מותם. הודעה נמסרה למשפחות. מאת דובר צה"ל נמסר כי "צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן."
חלקי המסוק נסחפו אל החוף ונאספים ע"י כוחות צה"ל בזירה, כשבמקביל נערכים חיפושים אחר שרידי מסוק נוספים ברחבי הים.
מפקד חיל- האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה על קרקוע מערך ה"עטלף", וכן על עצירת טיסות אימונים בחיל האוויר. בנוסף מינה צוות חקירה מיוחד לבירור נסיבות התאונה הקשה בראשות אלוף משנה ט'.
מחקירה ראשונית של צה"ל עולה, כי בניגוד לדיווח אמש, הקצין שניצל הצליח ליצור קשר עם בסיס "רמת דוד" והספיק להעביר דיווח בו עידכן על האירוע וכיוון את הכוחות לזירה.
הנספים באסון הם סגן אלוף ארז שחייני (38) ורב סרן חן פוגל (27). הלוייתם תתקיים היום (שלישי) בשעות הערב.
 
נערך לאחרונה ב:

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תיעוד מדהים: נפגע על ידי ברק ונותר בחיים

אינדונזיה: בחודש שעבר נפגע אדם לאחר שהחזיק מטריה במהלך פגיעת ברק | בחסדי שמים האיש יצא בכוויות קלות בלבד | מרים פרצמן

צילומי האבטחה שבעיירת חוף בצפון ג'קרטה תיעדו ביום שני, דצמבר 20, את עבדול רוסיד – 35 – כשהוא בסיור אבטחה במחסן פתוח בעודו מחזיק מטריה שאמורה להגן עליו מפני מזג האוויר הגשום. כעבור דקות אחדות התרחש פיצוץ אדיר בו פגע ברק במטריה, ורוסיד התחשמל והוטח ארצה תחת ענן האש.

למרבה הפלא, רוסיד לא מת במקום אלא התעשת מיד, כשהוא מנסה לאמוד את הנזק. חבריו לצוות מיהרו להגיש לו עזרה ראשונה, והאיש פונה לבית החולים – בו אובחן למרבה התדהמה כסובל מכוויות קלות בלבד – באותה יד שבה אחז במטריה.

לצפייה בתיעוד

shutterstock_706678327.jpg

סופת ברקים | צילום אילוסטרציה


"ברק הוא מטען חשמלי שמחפש לעצמו מקום להתפרק בו". אילנית אדלר, חזאית מזג האוויר בחדשות 12, מסבירה את התופעה מבחינה מדעית. "זאת הסיבה שגם בארץ וגם בעולם – נמצא תמיד תופסי ברקים המוצבים מעל לגורדי השחקים, על מנת לספק לברק עצם להיתפס בו, לפני שיתקל בבניין עצמו".

במקרה שלנו, לא ברור מדוע הברק נתפס דווקא בראש המטריה שבה החזיק רוסיד, בעוד שהמשאית שניצבה לידו גבוהה יותר.

בניגוד לדעה הגורסת כי מסוכן להחזיק מטריה במהלך סופת ברקים, מסבירה אדלר כי הנ"ל מומלץ רק באזור בו האדם הוא הדבר הגבוה ביותר. "בעיר בנויה, שבה אנו סובבים בבניינים, עצים ועצמים הגבוהים יותר ממנו, אין סיבה להיזהר בצורה מופרזת, מכיוון שרוב הסיכויים הם שהברק יפגע בעצמים הגבוהים יותר ממנו".

בכתבה שפורסמה בשירות המטאורולוגי מסביר גיורא גרשטיין כי כאשר הפרש המטענים בתוך הענן מגיע לסף מסוים, הוא פורק אותו בעזרת ברק. גרשטיין מחזק את עמדתה של אדלר באומרו כי מבחינת הענן, גם האדם עשוי להיות מוקד לפריקת מטענים. "רצוי לא להיות בחוץ בזמן שיש ברקי ענן-קרקע", ממליץ גרשטיין, "ובפרט במקומות גבוהים מסביבתם או חשופים כגון חוף ים".
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הקץ לאיום האיראני? פורים תשפ"ב, להשמיד להרוג ולאבד.
E66ImVZUUAECCDR-600x400.jpg

(מהומות בחבל אחוואז. מקור התמונה: ישראל היום, ללא קרדיט צילום.)

כולנו מכירים את איראן מהחדשות, כולנו מכירים את פרס מהמגילה. את הקשר בין השתיים - קצת פחות.
איראן של ימינו מורכבת מפרסים, שהם הקבוצה השולטת במדינה. לצד העובדה שהיא מוכרת כמדינה מוסלמית, חגיו של אחשוורוש נחגגים באיראן מדי שנה, ביניהם גם חגים המוזכרים בתלמוד. פרסים אלו מקווים ליום בו ישלטו על העולם כולו שנית, וביניתיים - שולטים על קבוצות אחרות המעונות תחת ידיהם. בין השאר הם עדיין משתמשים בשיטות מימי המן, ונוהגים לתלות ברחובות את מתנגדי השלטון. אמנם על גבי מנופים ולא על עצים, אך העיקרון נשאר זהה.
קשה לדעת כמה מתוך אזרחי איראן אינם פרסים, כיוון שלא נערך שם מפקד עם מזה שנים. ההערכות נעות בין 30% לבין 70%, כאשר מדובר על כ25-55 מיליון איש החשים כבושים תחת ממשל זר. גילוי נאות: את הביטוי "השטחים הכבושים" המציאו בני שבט האחוואז, הנאנקים תחת השלטון האיראני.
עד ימי הקורונה, כל התנגדות שצצה בשטח איראן זכתה לטיפול צבאי מיידי. מעטים הצליחו לברוח דרך ההרים ולהגיע למדינות אחרות, אך גם הם היו חסרי אונים מול משטרות המהפכה. בשל כך, נדמה היה כי איראן הינה מדינה חזקה, שתמשיך לאיים על אזרחיה ועל אזרחי מדינת ישראל, ללא מונע.
בשנתיים האחרונות החל מהלך מפתיע, התופס תאוצה בחודשים האחרונים. מאז הקורונה, הופקרו בני המיעוטים האיראניים לחסדיו של מלאך המוות. הטיפול במגפה הוענק רק לפרסים המיוחסים, מה שעורר מרמור בקרב שאר האוכלוסיה. בנוסף, איראן לקתה בבצורת קשה, והפנתה את מקורות המים של הפריפריה אל טהרן וסביבתה. מה יעשו תושבי הפריפריה? ימותו בצמא.
בו בזמן, השפעותיה הטכנולוגיות של המגיפה יצרו קשרים בין הגולים, הכבושים ובין השבטים השונים עצמם. לאחרונה הם החלו להפנים כי עדיף להם להילחם יחד נגד השלטון האיראני, ולא זה נגד זה, והם פותחים בהתאגדות אזרחית נגד השלטון.
הרעיון מתבסס על כך שבאדר הקרוב, תחול תחילת השנה הפרסית הקרובה. אחד הימים המצויינים בקשר לכך, הוא ערב בו נערכים פולחני אש שונים על ידי הפרסים. חג זה מאופיין במהומה בלתי נשלטת ברחבי המדינה, מה שמתוכנן להיות מנוצל על ידי המורדים להצתת מרכזי שלטון ושיטור. בהשגחה פרטית, התאריך העברי של יום זה הוא י"ד אדר, ליל פורים. בזמן בו בארץ הקודש יקראו על שלטונו של אחשוורוש ושנאת היהודית הפרסית - בפרס יקומו מאות אלפי או יותר אנשים, וינסו לפרק את ממשלת פרס.
על כף המאזניים מונח טבח עם או מרד אזרחי נרחב. באם ההתפרעויות יהיו נרחבות דין - השלטון לא יוכל להתמודד איתן, ומלחמה תפרוץ באיראן.
קריסת השלטון האיראני טובה לישראל בכמה מובנים. השלטון האיראני כיום הולך ונוגס חלקים מן המדינות הסמוכות אליו. לבנון תחת שליטת איראן, עזה, קטאר ואפילו תימן. מדינות אלו מורעלות בשנאת ישראל, ומתעדות לשמש כמקפצות צבאיות במקרה של מלחמה עם ישראל, היל"ת. קריסת השלטון תשחרר את המדינות האלו לחיי שבטים, ואת ישראל - מאיומן.
גם החמאס מופעל על ידי איראן וזרועותיה, וניתוקו מצינור חמצן זה, יהפוך את הבעיה העזתית לבעיה מקומית, חלשה יותר, התלויה אך ורק ביחסה של ישראל אליה.
כל זאת קודם להזכרת האיום הגרעיני האיראני, אשר על פי הערכות מומחים עלול להפוך לפצצה מתקתקת בפועל תוך שנתיים בלבד. כל מתקני הגרעין יושבים בחבל אחוואז, בו תוססת ההתקוממות הגדולה ביותר. פריצת מהומות תביא בהכרח להפסקת החימוש הגרעיני, ויתכן אף להפסקתה כליל.
נכון לעת כתיבת השורות, לא ידוע על התגייסות של מדינות אחרות למען המרד. החשש העיקרי הוא מפני פתיחת חזית ישירה מול איראן. כיהודים מאמינים עלינו לקחת בחשבון נתון משמעותי נוסף - איראן עתידה להתפרק בכל מקרה, על ידי משיח צדקנו תיכף ומיד ממש. על כן, לנו רק נותר להמתין ולקוות להתגשמותן של נבואות כל נביאינו הקדושים, בהתפוררות הרשע ותקומת נר ישראל. התפוררות פסלו של נבוכדנצאר על מלכויותיו, סיומה של תקופת "סכסכתי מצריים במצריים" והתפרקותם של אגפי גוג המגוג.
כמובן, הרבה לפני חג הפורים הבא עלינו לטובה.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה



פגישה היסטורית - הנשיא ארדואן אירח את רבני מדינות האיסלם



מאת: רחל - סיפור8 | ג' שבט תשפ"ב | 05.01.22


רבנים ושליחים בארגון רבני מדינות האיסלם נפגשו עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בארמונו שבאנקרה. בפגישה השתתפו הרב בערל לאזאר - רבה הראשי של רוסיה, הרב יצחק חליבה - החכם באשי של טורקיה, ורבנים נוספים ממדינות מוסלמיות שונות כגון אזרבייג'ן, איראן ואיחוד האמירויות הערביות. בפגישה ההיסטורית, שארכה כשעתיים, התבטא הנשיא בביטויי הערכה כלפי העם היהודי, ואף הביע רצון לעזור לרבנים ולשליחים המייצגים את יהודי מדינות האיסלם.

"זו הייתה פגישה טובה ואוהדת מאד, והנשיא ביטא חיבה גדולה לעם היהודי," אומר הרב חיים הלל אזימוב, שליח חב"ד בצפון קפריסין וחבר באיחוד רבני האיסלם. "הוא דיבר על כך שבעצם היהודים והמוסלמים הם בני אב אחד - אברהם אבינו, ומכיוון שאנו אחים, עלינו להתייחס אחד לשני כאחים. הוא אמר כי העם היהודי רצוי מאד במדינות האיסלם."



whatsapp-image-2022-01-05-at-11-06-56-jpeg.1037078

קרדיט: David I. Klein/JTA


על אף מערכת היחסים המורכבת בין טורקיה לממשל הישראלי, נראה כי דווקא הרבנים והשליחים קיבלו יחס אוהד במיוחד מהנשיא הטורקי. לדברי הרב אזימוב, "הנשיא אמר כי יסייע לרבנים בחיזוק היהדות במדינות האיסלם, ובמהלך כל הפגישה נהג בכבוד רב כלפינו. הארוחה, למשל, הובאה לארמון על ידי קייטרינג שבהשגחה מהודרת, אך הנשיא ביקש שבפגישה הבאה יסדרו כך שיוכלו להכין את האוכל הכשר במטבח הארמון עצמו."

אקט מפתיע במיוחד התרחש בסופה של הפגישה, כאשר ביקש הנשיא ארדואן שכל רב יעלה צורך הקיים במקום רבנותו, על מנת שהוא יוכל לסייע לרבנים באופן אישי. "אני ביקשתי דבר מה שהיה משמעותי עבור הבית חב"ד כבר זמן רב," מגלה הרב אזימוב, "הנשיא ארדואן דאג לטפל בו באופן מיידי, והתוצאות ברוך השם כבר מתקיימות בשטח."

הפגישה עם נשיא טורקיה התקיימה במסגרת וועידת הפסגה של ארגון רבני מדינות האיסלם, ארגון המאחד רבנים ושליחים מ15 מדינות מוסלמיות, ומייצג כמאה אלף יהודים המתגוררים במדינות אלו. הוועידה נועדה לחזק את מערך שיתופי הפעולה בין רבני האיחוד ולדון בסוגיות הלכתיות ומעשיות הקשורות לחיי היהדות במדינות המוסלמיות. הפגישה עם ארדואן הייתה אירוע משמעותי ביותר בוועידה, והיא מהווה סמל לחיזוק עתיד חיי היהדות בעולם האיסלם.

"היחס החם והמכבד של הנשיא מהווה גם דוגמא למנהיגים נוספים מהעולם המוסלמי," אומר הרב אזימוב. "אין ספק שלפגישה הזו ישנה השפעה גדולה מאד על התפיסה של החיים היהודיים בארצות האיסלם במישור הבינלאומי ובמדינות המוסלמיות עצמן."​



הראיון המורחב- בנספח



-
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2022-01-05 at 11.06.56.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-05 at 11.06.56.jpeg
    KB 49.7 · צפיות: 714
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  29  פעמים

לוח מודעות

למעלה