אתגר דו שבועי - שקוף ומשקיף

ר. פרצמן

משתמש מקצוען
פעם, לפני שנתיים או יותר, שאל אותי חבר את מי אני הכי אוהב. אילו היה נותן לי לבחור בתשובה אחת מבין שתיים מוצאות, היתה הבחירה קלה יותר. אבל לא קיבלתי שתי הצעות, והחבר זנח את השאלה.

את הורי לא אהבתי. הם לא אהבו אותי. והמשוואה לא השתנתה.

תמיד שאלתי את עצמי למה כל זה מגיע לי. הורים שכולים לאחות שמעולם לא הכרתי. בית ריק לחזור אליו. לא אמא מחכה, ולא אב מתעניין. נדא. העבודה היתה מרכז עולמם, ואם ראו בי המשך כתחליף לאחותי, הם לא עשו כלום בכדי לממש את הפוטנציאל הזה. יתכן מכאב. או מחוסר יכולת. עד היום איני יודע. אבל הם הפסידו. וההפסד הזה, זה אני. אדם שאינו אוהב את עצמו, כיצד יכול לאהוב אחרים. וביחוד כשהאחרים הללו אינם עושים משהו בכדי לזכות לאהבה הזו. וילד שגדל ללא אהבה ואמון בכוחותיו, גדל עם חסר, חלל ריק, הפעור בנשמתו.

ילד דחוי חברתית. ועכשיו נער דחוי חברתית.

מה אני שווה.

לא הרבה. רק עולם רגשות מצולק.

אפס. גבר שמתייחס לרגשות בצורה כבדה מדי.

לא משנה בכמה תכפיל אותו, הוא תמיד יישאר אפס.

משוואה פשוטה.


אז כשמגיע דני על האופנוע עם חיוך הזהב שלו, אני לא מסרב, והדרך לפארקים רחוקים יותר קצרה.


"לא אכפת להם", הוא אומר, מוחו כואב, רגלו בוטשת באדמת הנגב הצחיחה. אני רוצה לבכות בשבילו. אבל הוא לא נותן לי. "תאמין לי. לא אכפת להם".

יש לדני עיניים ירוקות עם הבזקי חום, וכשהוא מביט עליו מקרוב יכול מיכאל להבחין במסגרת דקה, כהה, המקיפה את אישוניו. הוא ממצמץ, נבוך, מסיט את מבטו.

דני מושך בכתפיו. "לא אחראי לבעיות שלך. מבין?"

הוא מהנהן.

הפלאפון של החבר מצפצף. הוא מוציא אותו מכיסו, מעיף מבט במסך. "אז בסדר", אומר, "עברנו שלב. שניה. מה הקשר. חכה שניה, מיכאל".

אז הוא מחכה שהבחור יגמור לסמס, ואני מחכה איתו. הוא תוקע עיניו בנעליו השחורות. אפילו שמו נשמע אחרת שהוא נהגה על ידי דני.

מתי שהוא ההתכתבות נגמרת. "עכשיו ספר לי מה אתה אוהב לעשות".

מיכאל מפנה לי את הזירה. אין לו בלקסיקון תשובה לשאלה כזו. אני נכנס למעגל האור.

נאלם.

מה אני אוהב לעשות? אני בולע רוק במאמץ, משלב ידיים. מושך בכתפיים. מנסה למצוא משהו. "כלום".

"סיפור מעניין".

סיפור. זה מה שאני.

"אז אני אמצא לך משהו. ודווקא יש לי רעיון. אתה סומך עלי?"

אחרי חצי יום במושב השני של האופנוע אפשר לסמוך על יכולת נהיגתו של החבר החדש, והעיניים הגלויות, הבוחנות את אלו שלי, דורשות תשובה אחת. "כן".

"אז אל תשאל שאלות, בסדר?"

כלום יש לי ברירה.

אנחנו דוהרים לסטיקייה סמוכה, עם הכשר מהודר. האוכל טעים, וכשהוא על בטן מלאה מספר לי דני את סיפור חייו. ילד אחד מתוך עשרה. הורים חסרי יכולת. נזרק מהלימודים כל עוד היתה לו בכלל מסגרת כזו.

אני מוצא את עצמו מרחם עליו.

"וזה לא נגמר שם. הבית לא היה יותר מעניין מחשבון או ביולוגיה. אז הייתי ברחוב. וכל נער רחוב ממוצע יודע שזה מעניין, אבל לא שווה את עצמו. אתה מרגיש אפס אחד גדול. ואני לא אוהב להיות אפס".

מוצא את עצמי מהנהן בהסכמה.

"אז חיפשתי לעצמי עיסוקים. והפכתי לנער שליחויות. אבל המעסיק שלי החליט לפרוש לפנסיה מוקדמת, והוריש לי את האופנוע, ועוד דבר אחד קטן".

"מה?"

"הוא צריך שליחויות מדי פעם. אבל לי נמאס. לא אכפת לי לנהוג, ואני אוהב לעשות את זה, אבל לרדת מהאופנוע, ולעלות עליו שוב, לא נשמע לי. אני עצלן מדי וזה משגע אותי. ומצאת חן בעיני. היית רוצה להצטרף לנסיעות ולהיות זה שירד כל פעם?"

דווקא נשמע מעניין.

"זה אומר שאתה גם מצטרף אלי לדירה. אני לא הולך לסחוב אותך מהמרכז כל פעם, כן?"

אלא מה.

"הזקן שלי רוצה שליחות בערך פעם ביומיים. בשאר הזמן אני מחפש עבודה. אבל אתה יודע מה-" משהו נדלק בעיניים הירוקות, "אני יכול ללמד אותך נהיגה. אתה תבצע את השליחויות, ואני אחפש עבודה כמו כל אחד נורמאלי אחר. מוצא חן בעיניך?"

גם אם לא, זה כן. ואני לא חושב יותר מדי לפני שאני מהנהן. עדיף מכלום. ודווקא קוסם לי ללמוד נהיגה.


אז הוא לומד. ונהנה מזה שדני מחמיא לו שיש לו קליטה מהירה. תמיד ידע שהשכל שלו משהו, עכשיו יש לכך גם אישור. ואחרי מספר ימים הוא מקבל לידיו שליחות מהזקן ההוא, אבל הפעם הוא יוצא לבד. דני מנופף לו לשלום, עוקב אחריו עד שנעלם מהאופק.

המוח שלו הלום רעם, לא מכיר חוויה עוצמתית כל כך. הכביש נע תחת הגלגל הקדמי במהירות מסחררת, ומיכאל חש כי העולם מנוהל על ידו. וזה כיף.

מישהו בחזה מנסה לתפוס את שימת ליבו. מאותת שברור שהכיף יגמר מתישהו, השאלה היא רק מתי. כי כמה יכול חסר מזל כמוהו ליהנות.

אבל הוא מתעלם. דוחק את הרגשות עמוק פנימה.


אני מנסה לתפוס אותו. אבל הוא מתעלם. כאילו אני לא קיים. אוויר. מישהו שלא קשור אליו. הוא בטוח, כמו הרבה גברים, שאני לא אמור להיות בכלל. וחבל. כי גם אם הוא רוצה לחשוב שהוא חכם יותר ממני, זה נכון, אבל חלקית.

כי אני, ולא הוא, יכול להרגיש שמשהו עומד להתרחש.


הוא מופתע לגלות שהעניינים ממשיכים כרגיל, והשליחויות לא נגמרות, והנהיגה עדיין מהנה. דני מרוצה ממנו, ואפילו מצא בינתיים עבודה כמלצר באולם קרוב, והחיים החדשים מתחילים לעלות על מסלול של שגרה נעימה.

עד שהכל נגמר. טיסה מהירה, מופרזת, ברחובות הריקים אחרי שליחות אחת מני רבות, ניידת משטרה שצופרת לו והוא שמנסה לחמוק ממנה בהיסטריה פתאומית, גורמים לו למצוא עצמו מתעורר בתוך אמבולנס מכאב חד.

כמה אנשים עומדים מעליו, מטפלים בו. שיעזבו אותו. כואב לו. די. איפה דני כשצריך אותו. מישהו מדבר אליו, פניו קרובות אל אלו שלו. זה לא דני. הוא עוצם עיניים. כואב לו. כואב לו!

הוא רוצה לומר להם שיעזבו אותו. לא מצליח לפתוח את הפה. לא מצליח להזיז את הראש. הידיים. הגוף לא מקשיב לו.

אז אני מנסה לדבר במקומו.

אבל הלב לא עומד בעומס.

גל כאב חדש. אני נעלם תחתיו. מאבד נשימה.

מחזירים לי אותה. אני מנסה שוב. תעזבו אותי. אני לא שווה כלום לאף אחד. עדיף לי למות. לא אוהבים אותי בעולם הזה. אנשים! תקשיבו לי! קראתם לי רגש, אבל אני רוצה להפסיק להרגיש. לא רוצה לחיות ככה. תנו לי למות ודי.

אבל הם לא שומעים.

יש צפצופים. בליל דיבורים.


אולי הוא נרדם. אולי לא. אבל פתאום הוא מוצא עצמו בחדר גדול, מואר וקר, עם אנשים בחלוקים ירוקים שבוחנים אותו כאילו על מוצג במוזאון. אבל הוא לא זוכר יותר מזה, והפעם הבאה שבה מוצא את עצמו זה במיטה זרה, מחובר למכשירים מצפצפים, ועייף כפי שלא היה מעולם.

האופנוע התהפך. והוא היה עליו. בורח מפחד המשטרה. כמה נחמד.

מנסה להזיז את ידיו, מגלה אותן מגובסות. ימין עד המרפק ושמאל עד הכתף, מקובעת כאילו עשויה קרש. רגל ימין דוקא זזה בחופשיות, מזכירה על קיומם של כמה פצעים עמוקים שכנראה נתפרו. רגל שמאל מגובסת גם היא.

והצלעות. פועמות בכאב מטושטש תחת סמי הרגעה. ומי יודע מה עוד קרה בתוך גופו.

הוא עוצם עיניים, אדיש מכדי לבכות על מזלו הרע. אז שיהיה בית חולים. עוד תחנה בחיים האומללים הללו.


מישהו בוכה. בוכה הרבה.

מעיר אותו. עד שנרדם.

זו אמא שלו.

זו אמא שלי.

"הוא יתאושש?" היא מתייפחת, ואני חש את פניה קרובות לשלי, "הוא יחיה, משה?"

משה לא עונה.

משה זה אבא שלי.

"משה, תענה לי".

"הרופא אמר שהמצב שלו התייצב".

"אבל הוא ישן!"

"לא מורדם".

"הוא יכול למות?" היא ממשיכה לבכות, ועולה בי דחף בלתי מעשי להושיט לה טישו. "הוא ימות?"

"א- לא נראה לי. המצב יציב".

"אבל אני צריכה לדבר איתו קודם, לפני שהוא הולך".

אני אמות. מעולה. אין לי כח להתעמת מול כל העולם.

"הוא לא הולך". אבא שלי לא משוכנע במה שהוא אומר. כשהעיניים סגורות אפשר לשמוע יותר.

"הוא יחיה?".

תאמיני לי, אמא, שאם אני מת יהיה לך הרבה יותר קל בחיים.

"משה!"

"אל תצעקי, הוא יכול להתעורר".

"אבל תענה לי".

"עניתי כבר".

איזה דו שיח מוכר. אמא רוצה הבטחה. אבא מהסס. לא יודע מה לומר ואיך. אמא מתעקשת. אבא נאלם בסבך הדיבורים.

"מה ענית? שהוא יחיה?"

"אולי. תתפללי".

"אני מתפללת כל הזמן. כל הזמן. כל הזמן!"

"שששש, גילה".

אמא שלי ממשיכה לבכות.

יאללה, נמאס. חבל שהתעוררתי. שילכו, בא לי לישון.

הווילון מוסט. "שלום, אדון וגברת לוי"

אמא מפסיקה לילל. "דוקטור! תודה שבאת. אני ממש דואגת, דוקטור. הוא יחיה?"

הרופא מתקרב אלי. אני חש את מבטו סוקר אותי. "הסיכויים לטובתו. המצב התייצב והוא מתאושש יפה".

"אתם עוקבים אחריו כל הזמן, נכון?"

"בהחלט".

"ולמה הוא ישן?"

"סתם עייף". הוא סוטר לי בעדינות על הלחי.

אל תפתח עיניים, מיכאל. אין לך כח להתעמת מול ההורים שלך, נכון? אל תפתח.

אבל הרופא פותח. קורץ אלי. "בוקר טוב, מיכאל".

אני מסיט את מבטו למנורה. סוגר עיניים.

"הוא ער, הילד שלכם. דברו אליו".

"מיכאל!" אמא שלי מתנפלת עלי בבכי מחודש. "מיכאל, תסתכל עלי!"

לא רוצה, אמא. אין לי כח. לכו, כמו שהלכתם לפני שכמעט נהרגתי. תחזרו לאדישות שלכם.

"מיכאל, זו אמא, מיכאל".

כן, שמתי לב.

"מיכאל, בבקשה, דבר איתי. אני דואגת נורא".

אוף. אל תנגני לי על המצפון.

"הוא נרדם, דוקטור?"

"לא".

"אז למה הוא שותק?"

הרופא מתמהמה לרגע בתשובתו. "גברת לוי- מותר לי לשאול אותך משהו?"

"בטח".

"היה לכם קשר טוב איתו, לפני הפציעה?"

אמא שלי שותקת.

אבא שלי מהמהם משהו לא ברור.

הצפצופים הם הדבר היחיד ששוברים את השקט.

"אבל, דוקטור", אמא שלי מגמגמת, "למה זה קשור?"

"אולי לא מתחשק לו לדבר אתכם עכשיו. מבחינתו שתחזרו הביתה. אין לו הרבה כוחות, גברת לוי. הוא מעדיף לשמור אותם בכדי לחיות, לא בשביל שיחות עקר עם מישהו שהוא מעדיף להתנתק ממנו".

"איך אתה יודע?!" אבא שלי רועם פתאום. כל כך לא אבא שלי.

"מפה ומשם, אדון לוי".

"הוא דיבר איתך?"

"הוא לא דיבר מאז הפציעה".

"אבל-" הדמעות שבות לקול של אמא שלי, "אני- אני רוצה לדבר איתו".

"זה מצריך עבודה", הקול של הרופא מופנה אלי פתאום, "הרבה עבודה".



***
אפטר:

להרבה יצורים שקופים כבר נתנו את הבמה.

לא לשקוף שבתוכנו.

ניגודים בין הרגש לשכל נמצאים בכל אדם, באשר הוא.

אז החלטתי לכתוב עליהם.

התלבטתי רבות אם לעשות את השכל השקוף, ושהרגש ישחק על הבמה, אולם בסוף החלטתי להפוך את הרגש לאויר, כביכול. ללא נחשב.

לזעוק את זעקת הגברים, שרוצים להרגיש אבל לא תמיד יכולים לתת לכך ביטוי.

אפשר לתת להם מקום.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שקוף ומשקיף 2

כי כבר כתבתי אז עכשיו אני יזרוק לפח?



אני מכיר את תרח כבר המון שנים. למעשה כמעט כל החיים שלי. ואני בגיל העמידה.
האמת ששמו זרח, אבל כמו שאומר הפתגם, מה שנראה כמו תרח, הולך כמו תרח, ולוקח תרופות כמו תרח, הרי זה תרח.

אני חושב שאני החבר הכי טוב שלו, ומקווה שהוא חושב ככה גם עלי.

תרח היה פעם אדם גבוה וזקוף גו ומן הסתם גם בעל שיניים בלתי נשלפות. טוב שלא הכרתי אותו אז כי כנראה שהיה לי קשה לטייל איתו. רגלי קצרות והייתי צריך להחיש את צעדי. היום הוא פוסע עקב בצד אגודל, ודווקא אני זה שמזרז אותו.
תוכלו למצוא אותנו מטיילים ברחוב אנה פרנק, רחוב שמאכלס תרחים רבים. בערך באותה שעה כולם יוצאים לטייל ואז אני פוגש חברים.

אה, בני, איך החיים טסים, הוא אומר לי מידי פעם, ואני מביט אליו בעיניים נבונות ומסכים בלי לומר מילה.

בני המשפחה ממעטים לבקר. האמת, אני מבין למה. חנוק. חשוך. ישן. מאובק. כיבוד בריא ותפל. מארח כבד שמיעה, כבד ראיה, ואני חושש שגם כבד חשיבה. באופן כללי כבד.

לי זה לא מפריע. הוא חבר שלי וזהו. מי יודע איך אני יראה בגיל שלו? עדיף לא לחשוב.

לפני שבועיים עודד בא לבקר. עודד זה הבן. השתנה הבנאדם. לא ראיתי אותו שנתיים. תרח ממש פרח. מזג לו מיץ סרפד, תה הרדוף, תמצית אזוביון מצוי, עודד דחה הכל בגבורה. עזוב, אבא, תביא מים וזהו.

על כוס מי ברז חמימים, פרש עודד את תוכניתו.

אבא, אני רוצה להקל עליך. במקום שתגור פה לבד, בתנאים... אהממ... לא אופטימליים, אני מציע לך לעבור לבית אבות. תהנה שם. יהיו לך חברים, בגדים נקיים, אוכל מזין, השגחה רפואית צמודה, מזגן ושירותים בכל חדר, כיווני אויר טובים.
לרגע הוא היה נשמע כמו מתווך.

הבטתי בתרח. הוא לא היה נראה מרוצה. הוא שקע בהמהומים וחיכך את סנטרו, דבר שהעיד על חשיבה מרוכזת.

אני לא לבד, אמר לבסוף. יש לי את בני.

מי זה בני? סתם יצור חסר תועלת.

התכווצתי במקומי. מה עשיתי לו שהוא מדבר עלי ככה?

שמע, אבאל'ה, בוא תכל'ס.
הוא שלף חבילת דפים דקה.
תחתום לי פה ופה, ותוך שבוע מהיום אתה מקבל סוויטה מדהימה עם נוף לים. איך אני? תמיד דאגתי לך, אה?

תרח התחיל להתגרד.
תן לי קצת זמן לחשוב על זה. תבוא מחר. אני עייף. עכשיו הזמן של התרופות. גם אין לי פה עט.

אה, שטויות, שלף עודד עט בנדיבות.
רק חתימה קטנה ואני זז.
תרח נכנע, וחתם קשקוש בלתי נהיר בכל דף.
עודד נראה מרוצה.

הצצתי בדף. "הסכם מכר" היה כתוב בכותרת. איכשהו הענין לא הריח לי.
לא חשבתי הרבה ותקעתי כמה שיניים חדות בדיוק במקום שתרח חתם.

איזה כלב! זעם עודד.
עכשיו הייתי בטוח שפעלתי נכון.

אפטר: שייב.

משפט לחיים לחשוב עליו לפני שנרדמים: עדיף כלב חבר מחבר כלב

השראה: ראיתי היום את עודד. לא ממש מעודד.
 
נערך לאחרונה ב:

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יום ראשון התחיל פה ברגל שמאל.
לקוחה שנכנסת בפנים חמורות לאיזור הקבלה של המשרד, מודיעה בזעף לטניה שנקבעה לה פגישה וממהרת לחדר של הבוסית.
אחרי פגישה של חצי שעה שכללה דלת סגורה וקולות רועמים כולן כבר יודעות היכן תתרחש המערכה הבאה.
בחדר שלנו כמובן. הבמה המרכזית.
את תפקיד הגיבורה הראשית- להלן ה"סמרטוט" תמלא- איך לא, כמו תמיד דינה. העובדת הותיקה בצוות.
דינה היא בחורה לעניין. תמיד מלאת מרץ. תמיד מוכנה לעזור. תמיד שולפת פתרונות יצירתיים.
כל שבוע תביא מטעמים ממעשה ידיה למשרד וכל המבקש תרגום לאנגלית ייענה בחפץ לב.
כל השנה היא דולה ומשקה פה. שופעת ידע ועזרה ולכולן. רק כשורדה מגיעה היא הסמרטוט. אם לא הבנתם זה תפקיד קבוע. אין חרטות ואין החזרות.
הגיבורה השניה בהפקה שלנו תהיה ורדה-הבוסית.
סופת טורנדו נזעמת במהירות של 10000 קמ"ש.
אנחנו -שאר בנות הצוות כמו תמיד, בתפקיד הטפלון. שום דבר לא נדבק אלינו.
סופת הטורנדו מתייצבת מול השולחן של דינה וממקומי בשולחן הסמוך אני רואה איך פרקי האצבעות של דינה מלבינים במאמץ עוד לפני שהגברת פתחה את הפה.
" דינה, אני מאמינה ששמעת את הטענות של גברת אטיאס כן? אני מצפה שתתני לי הסבר איך נעשה טעות כזו וכמובן שתעשי הכל, אבל הכל כדי לתקן אותה"
דינה כמו דינה אפילו לא תבקש הסברים. הרי היא תקבל בחזרה רק צעקות. כבר עדיף לה לבדוק לבד איפה הטעות ומי עשתה אותה. היא גם לא תצטדק. לא תנער את עצמה ולא תסביר שזו כלל לא אשמתה. הרי בצוות שהיא נמנית עליו ישנן גם עובדות טריות למדי. כאלו שמתמחות בראש קטן וטעויות ענקיות.
"בסדר", היא עונה לורדה בעינים מושפלות. " אני אבדוק ואתקן במידת הצורך ואשלח תוכנית חדשה לגברת אטיאס"
אבל מול הכעס של ורדה אין תשובות שמניחות את הדעת. כל מענה יהיה שגוי. כולל שתיקה
" אין פה מידה" , היא רושפת "יש פה צורך ויש פה לקוחה שכועסת. אז אל תתחכמי ותתחילי לסדר את העניינים ויפה רבע שעה אחת קודם!"
סופת הטורנדו חוזרת בשצף קצף לחדר שלה כמו לא שמה לב לדמעות שהופיעו בעיניים של דינה.
כל שאר העובדות בצוות חוזרות למסך שלהן. גם זה כרגיל.
רק טניה מופיעה חמושה במבט אכפתי ובכוס כוס קפה ועוגיה טובה ומניחה לפני השולחן של דינה.
"קחי לך דינוצ'קה. קצת מתוק בלב. ואל תשימי לב אליה. את יודעת שאת הכי טובה שיש ותרימי צוואר שלך בבקשה .עוד דקה הוא ייתפס".
דינה מרימה את העינים סופסוף ומחזירה לטניה חיוך שברירי. מסביבי אני רואה איך כולן מחליפות מבט של הקלה מעורבת במבוכה וגם קצת בושה. ובעיקר, אנחת רווחה קולקטיבית. כאילו בלתי נשמעת.
ואני תוהה בפעם המאה מתי המעגל הזה ייפסק ומתי אנחנו נלמד לקחת אחריות ולדבר.

------------------------------
בשולי הדברים:
התעמרות במקום העבודה היא תופעה כואבת ופוצעת ודי נפוצה אך לא מספיק מדוברת.
היה לי חשוב להעלות את המסך ודווקא מנקודת מבט של צופה מן הצד.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הוא ישב לו בצידי האולם, מחליק על עניבתו, וממתין בציפייה דרוכה להמשך.

קשה לו להאמין שהוא הצליח להשיג אישור מאביו להישאר עד מאוחר בלילה. זה קרה רק אחרי תחנונים רבים, תוך הבטחה נחרצת שלמחרת בבוקר הוא יתייצב לתפילה בישיבה בשבע ורבע בבוקר, כמו בכל יום, בלי קשר לשעה שבה ילך לישון.

מסביב העניינים התנהלו בעצלתיים. חברי התזמורת פירקו את הכלים, בעלי ההגברה גלגלו את הכבלים, הורידו את תיבות ההגברה מהעמודים, וארזו אותם בתיקים. המשפחות הצטלמו בניחותא, ובאופן כללי האנשים לא טרחו להזיז את עצמם.

הוא תהה לעצמו למה בדיוק הם ממתינים, אך התבייש לשאול את אחד מבני דודיו. בכל זאת, לא מדובר על משפחתו הקרובה, והם די זרים לו באורחות חייהם. תמיהתו נפתרה כשבפתח האולם צץ יהודי גבה קומה ועבדקן, שעיניו הפקחיות מתרוצצות בחוריהן, שבעקבותיו פוסע יהודי שמנמן שנושא תיק כבד משקל שבתוכו כפי הנראה אורגנית חורקת.

אחד מבני המשפחה המעשיים החליט שהגיע הזמן לארגן את העניינים, התחיל לסחוב כיסאות בשני טורים שאינם מקבילים, שבסופו של דבר סודרו בצורת ר'. פשר מיקום הכיסאות לא הובהר לו כל הצורך, אך הוא כבר למד לחכות בסבלנות, וכשטיפין טיפין נתפסו המקומות, כשהגברים בטור אחד והנשים בטור הסמוך, הבין את הרעיון.

החתן התיישב ליד הכלה בטור של הנשים, הגברים התייעצו ביניהם מי ישחרר 'גארטעל' ארוך מהבעקיטשע המבהיקה שלו, כשבסופו של דבר נפל הפור על ה'מלא' שביניהם, שמן הסתם ארוז בחגורה ארוכה יותר.

הגראמער נעמד על שני כיסאות שמוקמו בדיוק באלכסון לשני הטורים, כדי ששני הטורים יראו אותו במקביל, פניו כמובן כלפי הגברים.

רק כשהתחילו החרוזים הארוכים, הבין לאיזה 'ברוֹך' נפל. מה יש לו לעשות כאן, כשהוא לא מתחיל להבין את השפה. הוא ניסה לרמוז לבן דודו שבגילו, אולי הוא מוכן לתרגם לו מילה או שתיים, אך נענה במשיכת כתפיים. את האמת, גם הוא לא היה רוצה לשמש כמתורגמן צמוד בחתונת אחותו.

בלית ברירה ניסה לקלוט את המילים העבריות שהושחלו פה ושם בין המילים האידישאיות הארוכות. הוא התפעל עמוקות מכוחו של הגראמער לזכור חרוזים שלמים בעל פה, כשהדף המקופל בידו בוודאי לא יכול להכיל הרבה מלבד השמות של בני המשפחה וכמה פרטים נחוצים. בתחילה הוא התקשה לקלוט את מקור ה'נוסח' שבו הוציא הגראמער את מילותיו, ורק לאחר מאמצים מרובים הוא הצליח למצוא בו שרידים מניגון מוכר.

כשהגראמער סיים את נאומו הארוך כאורך הגלות במילים 'גוט שאבעס', הוא הסתכל לכל הכיוונים לראות מי יתקן אותו. למיטב ידיעתו, יום שני היום, ולא שבת. טוב, כנראה שכך מקובל. האורגניסט התחיל לנגן ניגון סוער מתוך האורגן המיושן, כשאת מקום הזמר תפסה קבוצת אחיינים שהתחרו זה בזה מי יצרח חזק יותר.

אבי החתן ננער ממקום מושבו והחל לפסוע לכיוון הגארטעל. החתן והכלה נעמדו ליד מקום מושבם, כשהחתן מביא לכלה את קצה הגארטעל, וזו אוחזת אותו בידיים שמוטות.

הוא לא הצליח להבין את מי הסצנה אמורה לשמח. הכלה עומדת בפנים חיוורות ורציניות, מושפלות כלפי מטה, החתן עומד לידה כשאינו יודע מה לעשות עם עצמו, אביו מחזיק את קצה הגארטעל במרחק כמה מטרים מהם, כשפניו חמורות הסבר מופנות כלפי הגברים, פוסע כמה פסיעות לאחור וכמה פסיעות קדימה כמי שכפאו שד. לאחר מכן עזב האבא את החגורה, והתחיל לרקוד עם החתן לבדו, כשהכלה נוטשת את הגארטעל ומתיישבת במקומה.

השלב הבא היה הספד על הסבא זצ"ל שהוזיל דמעות רבות בעזרת הנשים, שבהמשכו כנראה תוארו כל מעשי תקפם וגבורתם של הדודים. הוא התחיל לנקר בכיסאו, עד שהתעורר למשמע המנגינה הצוהלת המכריזה על תחילת הריקוד. דודיו הסתדרו בשורה לכל אורך הגארטעל, וביחד התחילו 'לרקוד' קדימה ואחורה. משום מה, זה הזכיר לו את הריקוד של 'חמשת הרקדנים' שרוקדים על ידי המקל שמוחזק בידי האדם שבאמצע.

הגיחוך הפנימי נפסק ברגע שקלט את האושר הבוהק בעיניהם של דודיו, האחדות שביניהם הייתה ניתנת למישוש. הוא נזכר באביו שלא מצא את עצמו כל האירוע, ומיד כשהיה יכול, איחל 'מזל טוב' וחזר הביתה.

משהו עלה בגרונו כשכל משפחתו רקדה בלהט עם החתן. זה היה ריקוד שלהם, ורק שלהם. אף אחד לא ניסה 'לחטוף' את החתן למעגל שלו, אף 'ימים' לא הפסיק באמצע את הריקוד, האינטימיות הייתה מושלמת.

***
כשקראתי על האתגר, מיד עלתה האסוציאציה 'להיות זבוב על הקיר'. אלא שאני אוהב לכתוב בצורה ריאלית, ועם כל הכבוד לזבוב או לבעל חיים אחר, אין להם תודעה אמיתית שמבינה את הסצנה שלפניהם.
תמיד הדהים אותי ההבדל בין המגזרים. שתי משפחות יכולות לגור האחת מול השנייה, כשכלפי חוץ הן די דומות, אבל 'מבפנים' ההבדל ביניהם שמים וארץ. המנהגים, המושגים, ואפילו סולם הערכים.
אשמח מאד לקבל ביקורת.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני מצונף לי בקצה המיטה, מושך את השמיכה מעל הראש. שתכסה טוב טוב את האוזניים. לא רוצה לשמוע כלום. כלום!
אני יודע שמאוחר בלילה ואחר כך לא יהיה לי כח לקום, אבל אני לא מצליח להירדם ככה.

אני מסתכל על נעמי שישנה כאן, במיטה לידי, רואה את נשימותיה עולות ויורדות בקצב איטי ואחיד. הלוואי שהשלווה הייתה באה גם אלי. הכל עובר ליד האוזניים שלה וממשיך הלאה, מתנקז רק אל האוזניים שלי.
ומוטי? טוב, מוטי תינוק. במילא הוא לא מבין כלום. ורק אני שוכב ככה בחושך. מפוחד.

אני משאיר חצי אוזן בחוץ. חייב לדעת מתי אפשר כבר להוריד את השמיכה.
חם לי ואני מזיע.
אני בכלל לא חייב להתרחץ, כל לילה יש לי מקלחת מחדש.

עכשיו אבא שואג בקול "את! תעשי! רק! מה! שאני! אומר! לך! שמעת?!"
אני מוריד לרגע את השמיכה, בודק מה עם נעמי. רק שלא תתעורר. ומיד אחר כך מושך את השמיכה שוב, מכסה את כולי בחזרה.

אמא בוכה. גם השמיכה שלי מתרטבת, יוצרת צורה מעגלית מעוותת. בטח הצורה בשמיכה של אמא גדולה יותר, מתגנב דמיון מטופש לראשי. אני תופס ביד אחת את שני הקצוות של השמיכה וסוגר את הפה שלי ביד שהתפנתה. שאף אחד לא ישמע שאני בוכה.

"לפחות תסגור את החלון", אמא מתחננת לאבא והוא ממשיך לצעוק "מה 'כפת לי, שכולם ישמעו איך את מתנהגת!"
"אבל מה עשיתי?", אמא מתייפחת. בקושי אפשר להבין מה היא אומרת.
עכשיו היא משתעלת חזק. אני רוצה לקום, להביא לה כוס מים, אבל אני מרגיש את הרגליים כבדות כמו אבן; אם אבא ידע שאני ער, הוא יחטיף לי, גם אמא תצטער שאני שומע את כל זה...

קול חבטה נשמע. ואז קול נפץ.
"המראה נשברה! והכל בגללך! את גורמת לי להיות עצבני! אם רק היית שומעת בקולי!"
אמא עדיין בוכה. בלי קול. אני רק שומע את משיכות האף שלה.

"ועכשיו את שותקת אהה? איפה היית עד עכשיו, כשרציתי שתשתקי ולא תעשי מה שבא לך?! אהה???" אני מדמיין את אבא; אדום כולו, הגבות שלו מחוברות ומעליהן שני החריצים האנכיים עמוקים וחדים. מפחידים.

אני לא מצליח להפסיק לבכות ורועד כאילו מחובר רטט למיטה. החושך ממלא את כל החלל. אפילו האור הקלוש שחדר קודם מבעד לשמיכה, כבר לא מגיע לעיניים שלי.

פתאום אני מוצא את עצמי זועק תפילה חרישית מהמקום הכי הכי הכי עמוק בלב שלי. מקום שעוד לא הייתי שם אף פעם.
ה' תשמור על אמא! בבקשה ממך! תשמור עליה!
כי אני לא יכול.

אפטר קטע:
ההשראה הייתה מבקשתה של @רותי רפפורט באשכול סמוך
בקשתי שטוחה לעשות סיבוב פרסה, לעזוב את ז'קי וחבר מרעיו ולחזור לסביבה המהוגנת, הקלאסית, שלא מבינה למה געציל שוב לא למד כמו שצריך. לך ספר למלמד, שאתמול היה עד לסצנת ריב מחרידה בין הוריו. שאתמול חזר אחרי חצות ואף אחד לא שם לב. שכבר חודשיים לא אכל ארוחה מבושלת.

ספר לנו על זה. לא על הדרמות המבעיתות של אנשי פשע. בבקשה.
ומשם כל השאר היסטוריה הווית :) .

חשוב לי להדגיש שגם זוגות שחיים ב"ה בסדר צריכים לריב בשקט כי ילדים לא באמת יודעים מה יש להורים שלהם בלב.

בקיצור, הילדים לא באמת שקופים אבל אואו משקיפים. הם כאן והם שומעים הכל. אפילו אם תתאמצו לפתוח בשקט, מילימטר אחר מילימטר, את עטיפת המגנום, הם ישמעו ויבואו ויבקשו רק לק, ולמה רק לך, גם אני עבדתי קשה היום, אספתי את כל הלורדים. אהה וגם את הצבעים.

*
רואה שכתבת לכתוב גם מה עוד עלה ונפסל בעריכה, אז חשבתי לכתוב על שן בתוך פה, אבל כנראה יש דברים מעניינים וחשובים יותר...
 
נערך לאחרונה ב:

אמא ומתכנתת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
שוב היא בוכה. שרועה על המיטה, פניה כבושות בכרית הגדולה, שלא מצליחה להסוות את קולן של היפחות המתפרצות. על הכסא יושבת אמא שלה, ידיה מלטפות את גבה וקולה מנסה לנחם ולהרגיע, ללא הצלחה.
כך זה נמשך כבר שעות ארוכות. אמש הגיעה למחלקה, ומאז - בכל פעם שאני נכנסת לחדר, אני פוגשת באותו מחזה. ניסבוים אביגיל בוכה, אמא שלה מרגיעה, והתינוק נעדר מהתמונה.
את בעלה טרם ראיתי, וזה מוזר. אחרי הכל, זהו הילד הראשון שלהם. הבן הבכור שהפך אותם להורים, אך הם כמו שכחו ממנו, מסרבים להענות למחויבות התפקיד החדש.
אני מהססת לרגע, חוששת להציק לה, אבל מחליטה שהגיע הזמן. "אביגיל, התינוק שלך מחכה לך, תרצי שאביא לך אותו לארוחה?" אני מחכה לתשובה השלילית שתגיע. אבל היא מפתיעה אותי. מתרוממת במאמץ במיטה ואומרת בקול חלוש: "כן, תביאי לי אותו. מגיע לו כבר לראות את אמא". מרוצה, אני פונה לתינוקיה, צעדי נמרצים. סוף סוף, כבר כמעט שלחתי אליה את העוס"ית שלנו.

לקראת ערב אני עורכת סבב במחלקה, מזרזת את האמהות להכניס את התינוקות לקראת הרחצה. ליד חדר 403 אני נעצרת לרגע, תוהה איך אמצא אותה הפעם. פותחת את הדלת, ואזני שמצפות כבר לצלילי הבכי - קולטות קולות אחרים. "אני לא מסוגלת לחשוב על הברית, איך אני הולכת לעבור את זה? אני גם ככה חלשה כל כך… אין לי כח, אמא. אין לי כח", קולה נשבר, ובלבי אני כבר מצפה לתגובתה המרגיעה של האם. זו לא הפעם הראשונה שאני שומעת מיולדת על חששות מברית המילה. אבל היא ממשיכה בטון מריר "לפחות אין פדיון… עם כל הקושי שבניתוח, לפחות חסכנו את הפדיון".
זה כבר מוזר ממש. אני לא דתיה אמנם, אבל 7 שנים של מפגש יומיומי עם אוכלוסית היולדות החרדית הצליחו להעניק לי מושג או שניים. פדיון הבן הוא מונח שפגשתי כבר מזמן, בתחילת הדרך, בקשתי וגם קבלתי הסברים. בשום אופן לא התקשר לי האירוע הזה כמשהו שיש לשמוח בביטולו…
מושכת בכתפי, וחוזרת לקונית על הטקסט הקבוע: "אמהות יקרות, בבקשה להחזיר את התינוקות לרחצה".



גלגלי העריסה מתגלגלים לאורך המסדרון, קולם נבלע בבכיו הרם של התינוק. אני פונה לחדר 403, פוסעת צעד אחד פנימה ונעצרת. דמות עומדת שם, נבוכה. אישה לא צעירה, בידה האחת מתנה מעוצבת וביד השניה לפות זר בלוני הליום ענק.היא מהססת, מתקדמת ונסוגה, התינוק שלפני נרגע לרגע ואני מחליטה לעזור.
"מחפשת מישהי"? ידי נוגעת בכתפה בעדינות. היא נרתעת לרגע, מסתובבת וממלמלת: "לא, זה בסדר. אני פשוט לא רוצה להפריע…", ואז, בצעד החלטי פונה לכיוון המיטה האמצעית - אליה מועדות גם פני.
"אביגיל?" קולה שקט, אבל לא מהסס יותר, "אני יכולה להכנס?". במקום תשובה, נשמע קולו של הוילון המוסט שמגלה מאחוריו פנים חיוורות. אביגיל עומדת שם, חיוורת, שפתיה לוחשות "שלום" חלוש.
האלמונית, שטרם גיליתי מי היא, משיבה ב"מזל טוב" שמשתדל להיות עליז, ועוטפת את אביגיל בחיבוק חם.
הרבה מילים מרחפות שם באויר, מגוון של רגשות מתנקז לזרועות השלובות, והזמן כמו נעצר. דקה או שתיים עוברות, ואני מתנערת, נזכרת בתינוקות האחרים שממתינים לי. מובילה את העריסה בעדינות אל יד המיטה ואומרת ענינית: "אני חושבת שהוא רעב, הוא ממש בכה מקודם, אולי כדאי שתאכילי אותו".
פונה לאחורי, לא לפני שאני קולטת את ההבעה ההיא עולה שוב על פניה של היולדת. תערובת של חשש, תסכול ועצב. "יש לו בעריסה בקבוק מטרנה מוכן, אם את מעדיפה" - אני מחליטה להוסיף וממהרת לצאת.



שקט חשוך שורר בתינוקיה, ואני שקועה בהזנת הנתונים האחרונים למחשב, ידי מתקתקות במהירות כשאזני כרויות לכל רחש מסביב. כחכוח עדין מפר את הדממה, ועיני פונות אל הפתח. גבר צעיר עומד שם, פניו נעריות כמעט, וחתימת הזקן בקושי ניכרת עליהן. הוא מעביר משקלו מרגל לרגל ושואל: "אני יכול לראות את הבן שלי?". אני עוצרת את הגיחוך שעולה בי, וכי מנין לי לדעת מי מבין עשרות התינוקות בחדר הוא בנו?
"אני צריכה לראות את הידון שלך" אני אומרת במקום, ופונה לכיוונו. הוא מציג לי את הידון ואני תרה אחר העריסה המבוקשת: "שולבסקי… שולבסקי… אני לא רואה. יכול להיות שאשתך לקחה אותו כבר?" השאלה שלי מכה בו, והוא מאבד את שיירי הבטחון שהיו בו. "אני לא יודע" הוא ממלמל, "את יכולה אולי לבדוק במחשב?"
חונקת את התהיות שעולות בי ופונה למחשב, תרה אחר השולבסקי הצעיר. אבל אפס, השם כלל לא מופיע ברשומות. אני משתפת אותו בתגלית, והוא מתנודד לרגע, כמעט ונופל. "היא כבר מחקה את השם שלי" ממלמל קולו השבור ושואל: "וניסבוים? ניסבוים מופיע?".
השאלה מוזרה, אבל את השם הזה אני מכירה היטב. ופתאום אני מבינה הכל.
עכשיו רועד קולי שלי כשאני לוחשת: "כן, ניסבוים מופיע. הוא אצל אמא שלו עכשיו, חדר 403".

------
אפטר קטע:
כשקראתי את נושא האתגר עלה בי חשק גדול לכתוב. באמת.
הרעיון הראשון שעלה בי ל"שקוף" היה - איך לא - מנקה. וכך התרקם לו אט אט הסיפור.
כשהתישבתי לכתוב, גיליתי שאני מתקשה להתחבר לסגנון. בחירת דמות מספרת של "מנקה בבי"ח", מחיבת אותי לכתוב בסגנון פשוט יותר, במשלב עממי, ולא אהבתי את זה.
עשיתי חושבים והחלטתי לשנות את הדמות המשקיפה לאחות במחלקה.
אשמח לשמוע ביקורת.
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
התאורה באולם התמקדה בה יוצרת הילה דקיקה סביב הפאה המסורקת שלה, מסנוורת אותה ופוסחת על שאר היושבות, מה שלא מנע ממנה לדבר בשטף ובבטחה. היא עמדה חנוטה בחליפה מהודרת על הקתדרה ונאמה בפתוס רב.

נשים רבות נעצו בה עיניים פעורות, עקבו אחר כל מילה שאמרה, כתבו בחריצות משפטי מחץ ורעיונות חדשניים שהנפיקה בנונשלנטיות, שאלו, תחקרו והתווכחו בלהט. אחדות מקהל המאזינות ניגשו גם בסוף ההרצאה להמשך דיון סוער והחלפת דעות.

היא שמרה על ערנות, וחיוך לבבי, לא שוכחת לתת לכל אחת את היחס המתאים. מישהי ניגשה אליה וקראה: "הי, את זוכרת אותי? למדנו יחד בסמינר באותה השכבה. כל הכבוד לך שככה התקדמת בחיים. תראי איפה אני ואיפה את...". ככה אמרה, והלכה לה. עוד אחת ניגשה אליה ולקחה ממנה את מספר הטלפון שלה, ואחרת כבר סגרה אתה על הרצאה בימי עיון לעובדות העירייה.

סוף סוף האולם התרוקן, והמונית כבר צפרה לה בחוץ. עברה בכניסה הראשית כשנתקלה במראה המהודרת. שם היא ראתה אותה. מתחת לחיוך המקובע רטטו שרירי הלחי מרוב מאמץ ושידרו פולסים עצבניים למוח, מאחורי המשקפיים המסוגננות עיגולים שחורים הקיפו את העיניים, בקצה הז'קט המהודר הסתתר כתם לבנבן שהסגיר את הפליטה של הקטנה רגע לפני שיצאה מהבית, והנעל החדשה והמבריקה לחצה בעקביות על הבוהן וכיסתה באלגנטיות חור קטן בגרב.

מאות נשים הסתכלו עליה, אבל אף אחת לא ראתה אותה. בכלל.

אפטר קטע:

אתגר כלבבי! אובייקטים ברמות שקיפות שונות שוטטו לי בראש כשבאתי לכתוב את הקטע. המתדלק הרוסי מהתחנה העלובה באזור התעשייה של פתח תקווה, המפעיל של הגלגל הענק בלונה פארק תל אביב, הפורטרט של שארל השביעי במוזיאון הלובר, אטום של קליפורניום שטס במאיץ חלקיקים וצופה על היקום.

בסוף החלטתי לחפש את האוצר מתחת לגשר, ואני מקווה שגם מצאתי. זה יכול להיות את או אני או הוא בגרסה כזו או אחרת. ארכיטיפ של פרסונה שתחתיה קבור עצמי אמיתי שקוף.
 

מ. ברא"י

צילומימוש, הילד מדבר מהתמונה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
(מקווה שאפשר עדיין...)

אני מסתובבת, לא כ"כ מהר! אני רוצה לצעוק למירלה,

אך היא בכלל לא מביטה עלי, היא עסוקה בלהוביל את עגלת התאומים.

יוסי ואפי צוהלים כשהם מבחינים שהגענו לגינה,

הם יוצאים מהעגלה ורצים למגלשה. אם רק יכולתי להצטרף אליהם...

אני ממתינה בצד, חשה נטושה, אפילו לא שמו לב כשהתלכלתי בשלולית בכניסה לגינה...

אני מביטה סביב רואה ילדים צוהלים,

כשלפתע אני חשה ברגל של מירלה שמונחת על ראשי...

היא התיישבה על הספסל והשתמשה בי כהדום לרגליה. שתתבייש לה!

ועוד מניעה רגליה הלוך ושוב.. ואני וחברותי מניעות העגלה קדימה ואחור,

גם לנוח קצת לא מגיע לי?


לא זוכרת מה ההשראה,

אולי עגלת התאומים שיש לנו?

וחיבתי להניח רגלי על הגלגלים.... (כשאני יושבת)
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
טוב, אמרתי כבר, אבל עכשיו נוכחתי בזה שוב חזק, היו קטעים פשוט מעולים!
בכל אחד היה משהו אחר שהיה שווה בחירה, והיות ואי אפשר לבחור את כולם :), אז השתדלתי ללכת על סיפורים שכתובים טוב, מובנים מקריאה ראשונה, יצירתיים והכי חשוב - ענו על הכללים (היו סיפורים מעולים, כמו של @אריאל 1 לדוגמא, שהיה סיפור נוגע ומיוחד, רק שהדמות היתה חלק מהעלילה ולא עומדת מהצד, אז לא ממש ענה על האתגר).

במהלך הקריאה אספתי כמה משפטים שהיה בהם איזה הדגש יפה מיוחד, או רעיון מקורי:

אני מתאפקת בכל הכוח לא להכניס את היד שלי לקערה, החיפזון מהשטן, כך אמא תמיד אומרת.
עכשיו אני סימנתי לעצמי רבע שקית במבה וחתיכת מרשמלו שמונחת ממולי, בין פיז'ו כחולה ועמוד A2. אני אוהבת ארוחות שחיתות!!
זה לא הקול הרגיל של אמאלה שלי, אבל אני מכיר אותו כמעט מאז שאני מכיר אותה.
לאמא שלי יש פאה שהיא נראית איתה אחרת. אני מקווה שזה באמת היא
העברית שלהם עילגת לגמרי. ברדיו שהם מדליקים לסבא אייזן מדברים עברית יפה, תקנית. כמו במילון. אבל האייזנים מדברים כמו עולה חדש. לאט ועם תנועות ידיים מוגזמות. "עכשיו, טמקו, מחליף, מצעים, אחרי זה, לשטוף, ריצפה, חזק חזק. הבנת?"
רגע לפני שאני מתייאש עולה לי רעיון התאבדות אחרון
אז בחרתי, שומר!
מה עושה שומר? שומר!
מפני מי הוא שומר ? גנבים!
אז יש לנו שומר, גנב, ושוטר.
שילוב מתבקש.
שוב הוכחה השיטה שלי איך בוררים אבטיח טעים, דופקים על אחד, על עוד אחד, על עוד אחד ואז לוקחים את הקודם
בטח הבנתם שחיימקה הפעיל סירנה מלאכותית באמצעות פיו, גרונו ועשרת אצבעותיו.
יש מכם בעלי משנה סדורה בכל ענין והם מראשי המדברים בכל מקום. ממש "אין אומר ואין דברים בלי שנשמע קולם".
"אולי אתה לא מכיר, אני מטפלת אנרגטית ומדיומית ידועה. וקראתי להנאתי בקפה של הבוקר על כך שמשערה של אנטילופה אפשר לרקוח תערובת המסלקת את השדין והרוחין מהבית ומהנפש"
הגבות שלה עשו צורה של משולש. נראה לי היא התכוונה שאני אהיה בשקט.
הקפה נשפך על השולחן ועל הפד שלי. ליקקתי. היה טעים.
גם התינוק שלה טעם
לוקח לי זמן להתרגל למוזיקה הזו, עד לשלב בו אני לא שומעת אותה בכלל
הו, אז הם שמים לב שיש כאן עוד מישהו שפותח וסוגר, נוסע ועוצר, מחכה לרצים,משתדל למהר
שומע תלונות שלא נגמרות...
אני מגיע לשם כל פעם מחדש, מזדעזע מהמראות שמיסרים אותי שורטים בציפורנים חדות, משאירים דם על קירות ליבי.
אוף. למה היא באה לפה?

"אני הסבתא"! מצהירה בגאווה על מעמדה באזני אישה נאה וחייכנית שנעמדה בקרבתה. שתי מילים שעונות ברורות לשאלה המתעצבנת בתוכי.
כך גם בדוגמה השלישית שמיותר להביא רק כי מקובל לתת תמיד שלוש דוגמאות.
ורק משהתחילה לרחם על העציץ ירדו לפתע הדמעות.
איזה דו שיח מוכר. אמא רוצה הבטחה. אבא מהסס. לא יודע מה לומר ואיך. אמא מתעקשת. אבא נאלם בסבך הדיבורים.
האמת ששמו זרח, אבל כמו שאומר הפתגם, מה שנראה כמו תרח, הולך כמו תרח, ולוקח תרופות כמו תרח, הרי זה תרח.
רק כשורדה מגיעה היא הסמרטוט. אם לא הבנתם זה תפקיד קבוע. אין חרטות ואין החזרות.
הגברים התייעצו ביניהם מי ישחרר 'גארטעל' ארוך מהבעקיטשע המבהיקה שלו, כשבסופו של דבר נפל הפור על ה'מלא' שביניהם, שמן הסתם ארוז בחגורה ארוכה יותר.
אני משאיר חצי אוזן בחוץ. חייב לדעת מתי אפשר כבר להוריד את השמיכה.
בכל פעם שאני נכנסת לחדר, אני פוגשת באותו מחזה. ניסבוים אביגיל בוכה, אמא שלה מרגיעה, והתינוק נעדר מהתמונה
בקצה הז'קט המהודר הסתתר כתם לבנבן שהסגיר את הפליטה של הקטנה רגע לפני שיצאה מהבית,
כשלפתע אני חשה ברגל של מירלה שמונחת על ראשי...

והזוכים:
מקום שלישי @ר. פרצמן , נושא חשוב, שכתוב בצורה שמנגישה אותו וגורמת לחשב. המילים מעבירות את האוירה בצורה חזקה, ומציפות חמלה על הבחרוצ'יק, ואולי דרכו גם עלינו.

מקום שני @הדוויג , תאור חי, צבעוני, עסיסי כזה, כתוב לפרטי פרטים, חזק!

מקום ראשון @RACHELIZ , עם סיפור מלא תום ילדותי, השמירה על המילים, ההבנה והחשיבה של ילד - מיוחדת! סיפור כואב, מקוה שהוא מוקצן ממש, אבל אם יש כמה כאלו, הצלחת לתאר אותם היטב.
וכמובן גם אפטר שמשתף אותנו במניע לסיפור בצורה מפורטת, מצוין!

תודה כולם, היה מהנה ומחכים :)
ותודה למנהל, על שכביקשתי להעביר הלאה, שאל אם בטוח, ואיכשהוא גרם לי לענות לא...

בהצלחה באתגר הבא.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ווואו!!!
אני בריגושים כאן...
נס שאני אצל אמא שלי השבת. איך הייתי מתארגנת ככה??

תודה רבה!
היה אתגר מעולה!

צריכה לעשות קצת סדר בראש, אז אעלה אתגר בתחילת שבוע הבא בעז"ה!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
ווואו!!!
אני בריגושים כאן...
נס שאני אצל אמא שלי השבת. איך הייתי מתארגנת ככה??

תודה רבה!
היה אתגר מעולה!

צריכה לעשות קצת סדר בראש, אז אעלה אתגר בתחילת שבוע הבא בעז"ה!
יהיה נחמד אם זה יהיה משהו שכולל עבודה בזוגות (גברים עם גברים נשים עם נשים כמובן). זה מעניק איכויות שונות ומעניינות לחומרים. סתם זורק רעיון.
העם מחכה במתח לאתגר הבא.
@מ"ם רק בשביל להיות מרושעים ככה, אפעס, אולי ניתן להחליט שבכל אתגר ייבחר הקטע הגרוע ביותר, וכותבו יגורש מהפורום לשבועיים? זה יעורר עניין:)
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
יהיה נחמד אם זה יהיה משהו שכולל עבודה בזוגות (גברים עם גברים נשים עם נשים כמובן). זה מעניק איכויות שונות ומעניינות לחומרים. סתם זורק רעיון.
העם מחכה במתח לאתגר הבא.
@מ"ם רק בשביל להיות מרושעים ככה, אפעס, אולי ניתן להחליט שבכל אתגר ייבחר הקטע הגרוע ביותר, וכותבו יגורש מהפורום לשבועיים? זה יעורר עניין:)
יהודי לא מגרש יהודי :)
 

ר. פרצמן

משתמש מקצוען
מקום שלישי @ר. פרצמן , נושא חשוב, שכתוב בצורה שמנגישה אותו וגורמת לחשב. המילים מעבירות את האוירה בצורה חזקה, ומציפות חמלה על הבחרוצ'יק, ואולי דרכו גם עלינו.
כיף לראות את השם שלי... תודה על האתגר המדהים. נהניתי להשתתף.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
טוב, אמרתי כבר, אבל עכשיו נוכחתי בזה שוב חזק, היו קטעים פשוט מעולים!
בכל אחד היה משהו אחר שהיה שווה בחירה, והיות ואי אפשר לבחור את כולם :), אז השתדלתי ללכת על סיפורים שכתובים טוב, מובנים מקריאה ראשונה, יצירתיים והכי חשוב - ענו על הכללים (היו סיפורים מעולים, כמו של @אריאל 1 לדוגמא, שהיה סיפור נוגע ומיוחד, רק שהדמות היתה חלק מהעלילה ולא עומדת מהצד, אז לא ממש ענה על האתגר).

במהלך הקריאה אספתי כמה משפטים שהיה בהם איזה הדגש יפה מיוחד, או רעיון מקורי:





























והזוכים:
מקום שלישי @ר. פרצמן , נושא חשוב, שכתוב בצורה שמנגישה אותו וגורמת לחשב. המילים מעבירות את האוירה בצורה חזקה, ומציפות חמלה על הבחרוצ'יק, ואולי דרכו גם עלינו.

מקום שני @הדוויג , תאור חי, צבעוני, עסיסי כזה, כתוב לפרטי פרטים, חזק!

מקום ראשון @RACHELIZ , עם סיפור מלא תום ילדותי, השמירה על המילים, ההבנה והחשיבה של ילד - מיוחדת! סיפור כואב, מקוה שהוא מוקצן ממש, אבל אם יש כמה כאלו, הצלחת לתאר אותם היטב.
וכמובן גם אפטר שמשתף אותנו במניע לסיפור בצורה מפורטת, מצוין!

תודה כולם, היה מהנה ומחכים :)
ותודה למנהל, על שכביקשתי להעביר הלאה, שאל אם בטוח, ואיכשהוא גרם לי לענות לא...

בהצלחה באתגר הבא.

תודה על הרעיון המרתק לאתגר.
ועל השיפוט המוצלח.
ברכות לזוכים.
ובהצלחה ל @RACHELIZ באתגר הבא.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה