שיתוף - לביקורת אתגר דו שבועי- לאתגר את עצמנו

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

אחת הדרכים להתמקצע באומנות, כמעט בכל סוג של אומנות, היא להתנסות בסגנונות שונים. כשלומדים ציור מתנסים בקלאסי ובמודרני, בעיפרון ובשמן; וכך גם כשלומדים מוזיקה, פיסול וכו'.

בכתיבה זה מורכב יותר. כתיבה היא תוצר הרבה יותר מופשט, לכן יותר קשה לנו לכוון את היצירה שלנו למקומות חדשים. בנוסף, האישיות שלנו טמונה עמוק בתוך הטקסט וגם היא מכוונת אותנו באופן בלתי מודע. לכן יכול להיות שאדם כותב הרבה מאד שנים אבל התנסה במספר קטן מאד של כיווני כתיבה.

וזה האתגר שלנו הפעם. אנחנו לוקחים סגנון שמעולם לא התנסנו בו וכותבים אותו. אם היינו רגילים לכתוב סיפורי מתח ננסה הפעם סיפור ילדים קליל; במקום פארודיה צינית נכתוב יומן גוף ראשון חשוף ונוגע ללב; לראשונה נתנסה בשיר, במשל או בסיפור היסטורי, וגם אם כל חיינו התרחקנו מזה כמו מאש- הפעם נחבר בעצמנו דרמת נישואין מלאת דיאלוגים.

הקרטריון היחיד הוא לאתגר הוא, כאמור, לכתוב בסגנון או בסוגה שבהם לא כתבנו עד כה. לאתגר את עצמנו. לכתוב בשטח שלא טבעי לנו ומצריך אותנו לחשיבה נוספת.

בגלל שהאתגר הזה מתמקד יותר בתהליך ופחות בתוצאה (יכול להיות שיהיה קטע מבריק שלא שונה באופן מהותי מכל הקטעים הקודמים של אותו סופר, בעוד שסופר אחר חרק שיניים חמישה ימים על קטע שבאמת הצריך אותו לצאת מהקופסא), כדאי לכתוב לאחר הסיפור רקע כללי קצר, עד חמש שורות, שמתאר את הסגנון הרגיל של הסופר ומה הוביל אותו לבחירת הסגנון הספציפי לאתגר, ואפשר גם כמה מילים על התהליך שהתרחש במהלך הכתיבה. (את הרקע יש לכתוב באותה תגובה של הסיפור, לאחר כמה שורות ריקות. כתיבת הרקע לא חובה).

כמו כל אתגר אמיתי, יש בזה גם קצת קושי... אבל עם הקושי יכולות לבוא גם תובנות, גם כיף וגם נסיון יקר ערך.

האתגר יסתיים בעוד שבועיים, בלילה שבין רביעי לחמישי- אור לי"ז כסליו ב12:00 בלילה.

כאן נמצא הנספח לתגובות.

אז שיהיה בהצלחה לכל הכותבים והכותבות!
 

ש' קנר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
תשע בבקר, הכריזה המערכת שמעל ראשה.

תשע בבקר, טענו גם הספרות המאירות של שעון הקיר.

תשע בבקר! קלט סוף סוף גם המוח שלה. תשע בבקר? אוי לא!

היא זינקה מהמיטה בזריזות, שוכחת מהעייפות, עדות לשעה המאוחרת בה עלתה לישון ביום האתמול.

מאום לא הצליח לה באותו הבוקר. היא רצתה להוציא את בגדי העבודה מהארון, אך הוא טען בלאקוניות מרגיזה ש" איחור קימת בוקר. המערכת בודקת הוצאה." רק לאחר המתנה מרגיזה של שלש דקות, הוא החליט כי" המערכת מאשרת הוצאה." והיא יכלה סוף סוף להתחיל להתארגן.

רק לאחר עוד כמה "פשלות" כאלה, שנבעו בעיקר מכך שאיחרה לקום, היא סיימה סוף כל סוף להתארגן. לא שבזה תמו הבעיות לאותו הבוקר...

היא נטלה את התיק מהשידה בחופזה, בודקת במהירות שלא חסר בו כלום ליום העבודה הבא, היא מקווה, עליה לטובה.

אבל, כידוע, לאיחורים יש טבע מעצבן לגרור אחריהם צרות.

רק לקראת היציאה מהבית, כשהיא ניגשה ללוח החכם, היא גילתה שהמבח"ד, מערכת ביתית חכמה - דתית, שחורקת כבר כמה ימים, אינה פועלת. בעיות אינן נעלמות מאיליהן, אה?
וזה אומר ש:אין לה מי שיברור אורז לארוחת הצהריים, וגם אין מי שיבדוק את נקיות הירקות מתולעים. היא יכולה כמובן להשתמש במב"ח, שמצוי בכל בית, אך אז כשרותה של ארוחת הצהריים שלה מוטלת בספק גדול.

עוד רגע קט היא מתלבטת, ואז מגיע למסקנה הברורה והידועה מראש: מבח"ד חדש לא מתאים לתקציב המצומק שלה, ולהשתמש במב"ח, אותו אסרו כל גדולי ישראל, לא בא בחשבון.

לא נורא, היא מחליטה לבסוף. ארוחת צהריים היא תאכל בקפטריה הסמוכה למקום עבודתה למרות שהאוכל שם לא משהו, ובימים הקרובים היא תדאג להשכיר מערכת אחרת.

יציאתה מהבית מלווה בקריאתה של המערכת החכמה המאחלת לה בחום כמדי בוקר: "יום טוב ננה מתוקה, תיהני בעבודה!" אך היא, מה לעשות, די מיהרה. כך שאפילו לא נעצרה לשמוע את הזהרתה החריפה של מערכת היציאה, שטענה בלהט כי:" ננה, הדלת לא ננעלה. אני חוזרת, הדלת לא ננעלה כראוי. עלולה להתרחש פריצה לדירה."

איך שאיחור של חצי שעה בבקר מעקב את היום כולו! חשבה ננה בעודה צועדת אל רכבה. בבקר רגיל, היא מספיקה לקום בשמונה וחצי, להתארגן בנחת, לאכול ארוחת בוקר אמתית מעשי ידיה, אולי גם לדפדף מעט בעיתון היומי ולהגיע לעבודה בזמן, עם חיוך.

היום קמה מאוחר, והתקווה היחידה שלה היא שהאיחור לא יהיה משמועתי מדי. היא נכנסת לרכב, ובוחרת בפונקציה של נסיעה בנתיב ארצי. העומס בנתיבים האוויריים הזוי עכשיו, והיא תגיע לעבודה מהר יותר אם תיסע על הכביש.

אמנם בתור רווקה עובדת אין לה יותר מדי הוצאות, אך היא, שנותרה מהיחידים שעוד שוכרים דירות, נאלצת לשלם מידי חודש נתח נכבד מהמשכורת שלה למשכיר. לכן רכבה הוא ישן למדי, ומקרטע לעיתים רבות מדי.

לפני עשרים שנה, בשנת 2080, נחתם הסכם עולמי לפיו כל מדינה תדאג שרשתות הנסיעה שלה יורכבו אך ורק מרכבי אותה החברה כדי למנוע תאונות אפשריות בין הרכבים האוטונומיים, וגם כדי לאפשר קיום של רשת קישור ומעקב בין המכוניות כולם. בהתאם לכך היה גם רכבה מחברת "שאג", אך הוא היה דגם ישן מאד, והיא כבר זמן רב חולמת להחליפו בדגם אחר, משוכלל ונח יותר.

הרכב סיים את הכנותיו לנסיעה, שכללו בדיקת בטיחות, הכנת נתיב מהיר והטענה עצמית. השעה הייתה תשע עשרים וחמש, והיא אמורה להתייצב בשער המשרד בשעה תשע ושלושים בדיוק. משך הנסיעה מביתה שבבני ברק לירושלים, הוא כחצי שעה. בלית ברירה נקטה ננה בתכסיס שיעזור לה להגיע מהר יותר. היא העבירה את הרכב למצב "דחוף" וסימנה את היעד שלה כגוש עשרים ושלש. מצב "דחוף" מיועד בעיקר למקרי חרום ורפואה. במצב כזה הרכב נוסע במהירות גבוהה, עוקף מכוניות ועושה הכל כדי להגיע מהר יותר. כעת תעקוב המערכת הארצית של חברת "שאג" אחר נתיב נסיעתה, ותגלה כי היא רוצה להגיע למבנה החדש של "שערי צדק". למזלה, עבודתה די קרובה לשם, כך שהיא לא תיקנס על כך.

ננה עוצמת את עיניה בעייפות, מתירה לאבריה להתרפות מעט. לפניה רבע שעה של נסיעה מהירה, ואיחור סביר של עשר דקות.



רק חמש דקות לפני שהיא הגיעה לעבודה, קלטה ננה שבלחץ הזמן שהיה לה היא שכחה להתפלל שחרית. היא נשכה את שפתיה, מתוסכלת. הדקות הללו, מידי בוקר, היו הרגעים שלה. הם היו דקות ספורות בתוך הלחץ המטורף של היום יום שבהם ישבה בנחת, ביקשה, דיברה ונרגעה.

מה שאיחור של חצי שעה עושה לבן אדם! לחשה לעצמה שוב. באין ברירה אחרת היא אמרה ברכות השחר וקריאת שמע במהירות, מבטיחה לעצמה להשלים מנחה.

המשרד שלה, בקצה המסדרון, קיבל אותה ברעש ומהומה.

"מטורפים", טענה מישהי, שרל, לפי הסגנון.

"פרימיטיביים", החרתה החזיקה אחריה תהל.

בפסיעות הקצרות עד לפתח החדר הספיקה ננה להסתקרן. מה, למען ה’, יכול לשלהב ככה את רוחות חברותיה לעבודה?

"ננה!" קראה לעברה שרל, אדומה כולה. "שמעת בטח את החדשות".

"לא, לא שמעתי", ענתה ננה בכנות, "מה פספסתי?"

"קחי, תקראי", דחפה תהל, תאומתה של שרל, פיסת עיתון צבעונית לידיה, "את לא תאמיני למה שכתוב שם". ננה דילגה בעיניה על השורות. ובכן, אז מה כל כך זעזע את הבנות?

הכתבה סיפרה על קבוצה של כחמש מאות חרדים, לכאורה נורמליים, שהחליטה להקים לעצמה מושבה בה יגורו הם ומשפחותיהם, כמו בתחילת שנות האלפיים. בלי מערכות ממוחשבות וללא רובוטים, אפילו פשוטים ביותר. לטענתם, זה מפריע להם בעבודת ה’ שלהם.

"ותביני, שככה הם רוצים לחיות!" התלהטה שרל, "בלי רכבים אוטונומיים, בלי רובוט עזר-בית, בלי כלום, כלום כלום!"

"הם רוצים את זה!", כך יעל, "ממש רוצים את זה! את מבינה את גודל האבסורד? מבינה?"

עיני השתיים הסבירו לה היטב שהתשובה המתבקשת ממנה כעת היא לענות, בהלם מהטיפשות, מהבורות- "לא! אני לא מצליחה להבין אותם! איזה מעשה טיפשי וחסר דעת".

אבל היא לא הייתה מסוגלת לשקר בבוטות שכזו.

"כן", היא רצתה להגיד, "כן, אני מבינה אותם היטב".


ברררר.
בפחד לופת ואימה הינני לעלות את האתגר הראשון.(סתם... אנ בדיוק באמצע מבצע חיסול שוקולד אקסטרה צימוקים ואגוזים:)) מקווה שזה אכן כאן, ושהבנתי את המטלה, ושביצעתי אותה וש...
אז ככה:
סיפור עתידני היא סוגה שאני מאד אוהבת לקרוא, אבל לא לכתוב. הפעם, אמרתי לעצמי, ניקח אומץ ונכתוב דווקא על זה. זה לא שקשה לי לדמיין ואני יצור מדי אחוז בקרקע, ממש לא. אבל לכתוב עתיד נראה לי לא אמין, ואין דרך לוודא מה באמת יקרה עוד שנה, אז עוד מאה?
אבל גיליתי שזה נחמד. לכתוב בלי לברר אם יש סיכוי שזה יקרה. בלי לבדוק אם קיים דבר כזה ואיך פועלת המערכת, פשוט- כי את המצאת אותה.
ולכו תגידו לי שמשהו לא יכול להיות ולא הגיוני.
מישהו חשב שיום אחד אנחנו נמצא את עצמינו חובשים מסיכות על הפרצוף בכל יציאה לרחוב וממלאים את הבית באלכוג'ל וטישו?
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
דומה היה ששמיים נפלו באותו היום על תושבי בת עין.

תושביה התהלכו ואימת מוות בעיניהם, חרצובות לשונם כמו נדמו, ועיניהם נשמטו אל הקרקע, מתרוצצות.

זה שנים שמפה לאוזן מדברים אודות המכתב העלום, אך אף אחד לא הכין עצמו לכזה מפץ.

ומעשה שהיה כך היה;

הכל החל כשביום שלישי אחד, הופיע טנדר גדול ועליו משפחה עליזה. אב החבורה יצא הראשון וידיו על מותניו. זקנו הארוך התבדר ברוח הקלה, ועיניו סקרו את האזור. "ברוכים הבאים!" הוא קרא בקולו החזק. וילדיו החלו לצאת את הטנדר, נצמדים לאביהם וסוקרים את המרחב. דומה היה שהאזור מצא חן בעיניהם, שכן מייד החלו לקפץ ולהוציא את מטלטליהם מתא המטען הרחב.

יהודי הדור פנים נראה עולה בקושי במעלה הרחוב, ראשו רכון לקרקע, ומצחו מכווץ ומקומט. האב, המתיישב החדש, התקדם לכיוונו של הלה, והושיט ידו לשלום. "שלום עליכם". היהודי המבוגר לא הביט בו, והמשיך בהליכה. ידו של החדש נשארה תלויה באוויר, ועיניו נפתחו לשני חביות גדולות. קרא הוא שוב בקול, שמא יהודי כבד שמיעה הוא, "שלום עליכם ר' ייד". אך הזקן המשיך בדרכו, כמו לא קרה מאומה.

#

האנשים ניגשו אליו בזה אחר זה, לוחצים ידיים ומבררים את מעשיו, מגוריו, ומספר ילדיו. הוא ניפק את הפרטים בחום. לא היסס לפרט אף על תעודת ההוראה שבידו, ושבימים אלה הוא זוכה לסיים גם את מבחני הדיינות הקשים. אנשי היישוב, אנשי עמל הם, ומייד כינו אותו בשם 'הרב אהרון'.

הרב אהרון היה שמח וטוב לבב. כולם ניגשו אליו, ובירכו אותו בחום. חוץ מ-אחד. אותו אחד שאתמול לא בירכו לשלום. הוא ישב כפוף על גמרא בלה ולמד בשקט. אהרון שלח בו מבטים כעוסים, והלה לא הרים את עיניו.

"זה הרב של היישוב", לחש אי מי באוזנו, מצביע על הדמות הכפופה. אהרון הסתובב, "אה? הרב? איזו תעודה בידו?"

"הו", ספק הזר כפותיו, "לא משנה איזו תעודה! הוא תלמיד חכם אמיתי! בעל מידות! כל היום יושב. לומד. לומד. לומד". אהרון הסתובב שוב, ואחר חזר ופלט לתוך אוזנו של הזר, "שמע לי, אך אל תעביר לאף אחד. מכיר אני אותו משכבר הימים. וכי נראה לך שסתם בא הוא הנה? ליישוב כה נידח? הוא הוא, יש לו סיפור מאחורי הגב. ואל תגיד לאף אחד. וודאי שלא בשמי".

הזר קפץ על מקומו באחת, "לא לא לא. תדבר איתו מילה או שניים, ומייד תעמוד על הטעות! מדובר באדם ירא שמיים תלמיד חכם. וודאי אתה מתבלבל באחר".

אהרון הרים ידיו במחוות צער מסויימת, נטל את תפיליו ופנה לאחריו.

#

עונות החורף עברו, גם הקיץ הקיץ. שנה חדשה הגיעה, ובשורה חדשה. הרב אהרון יחל במסירת שיעור יומי בין מנחה למעריב. לרבים שתהו, הכיצד יתכנו שני שיעורים בו זמנית? של רב היישוב, ושל הרב אהרון? הו, בעיה קלה היא. ביתו של זבולון פנוי הוא בדיוק בשעות אלה. ומה יותר מתאים מבית צמוד לבית הכנסת המרכזי?

הגו, חשבו, קבעו, וכך היה.

ביום הראשון לשיעור, א' חשוון הוא. הגיעו ארבעה צעירים, להוטים לשמוע את גישתו של הרב אהרון. הרב אהרון ידע באיזו גישה לנקוט, רעייתו הכינה כיבוד חם ומזין כיאה ללילות הקרירים של חשוון, והוא הכין סיפורים למכביר. מענקי חסידות, למעצמות המוסר. מר' שעפסל התם למושלי מחוזות. והיו הנערים הולכים ורבים, עד צר המקום מלהכיל את יושביו.

ובה בעת בראש חודש כסלו, בצר לו פנה ר' זבולון לרב אהרון באומרו, "הרב אהרון, צר לי מאוד! אך דחוק הוא הבית להכיל שומעי לקחך. ורעייתי זה מכבר אמרה לי שקשה לה בעניין הניקיון. וגם מרוב אהבת התלמידים את הרב, השיעור ממשיך הרבה מעבר למתוכנן".

הרב אהרון שמע והסכים. מייד ניגש לגבאי בית הכנסת, "ישמע כבודו. והלא, שיעורי עמוס הוא בלומדים. ושיעורו של הרב, מאליו הצטמק אף הוא. שמא ואולי יש מקום, שכבוד רב היישוב שיחיה לאורך ימים ושנים, ימסור את שיעורו היומי לאחר תפילת ערבית?"

הגבאי סרב בתוקף. והציע לרב אהרון למסור הוא לאחר מעריב. הרב אהרון שמע, חפן את זקנו בין ידיו, ומלמל לעצמו, "הו, ומה יהא על אותם צעירים הרוצים לשמוע את דבר ה'? הרי בקושי למנחה וערבית הם מגיעים. ועכשיו, יבואו רק לשיעור, לא חבל?! הו, אבל אתם אומרים כך, אתם יודעים מה אתם עושים".

ופנה לביתו.

עם שחר, דפיקה נמרצת על גבו הוכיחה לו, כי אף בפעם זו הגבאי שמע בקולו. הוא שוחח עם הרב, והרב ניאות בחפץ לב. הרב אהרון ניסה להתנגד אך הגבאי דחק בו שוב ושוב, עד שכל מתפללי בית הכנסת הודו איך לא חשבו על רעיון מופלא שכזה, ואיך הצטופפו עד עתה בביתו המצומק של זבולון.

לכאן או לכאן, מאותו הערב השיעור התקיים בין מנחה לערבית בבית הכנסת המרכזי. לאחר ערבית, כשראה רב הייישוב כי נותרו לשיעורו שני יהודים בעלי צורה, קרא הוא להם לביתו, והותיר את זירת בית הכנסת לטובת המתפלפלים בשיעורו המופלא של הרב אהרון.

#

חנוכה הגיע. והרוחות החלו לסעור. גם בבית הכנסת, וגם מחוצה לו. צעירי העדה, ובהם כמה ממזכירי היישוב הודיעו נחרצות כי הפעם ידליק את נרות החנוכה בבית הכנסת, הרב אהרון. וזקני החבורה, שבו ואמרו כי אין זה מן הכבוד, ומובן שיגש להדלקה רב היישוב.

הרב אהרון לא הביע עמדה, רק טפח על הגב הנכון. ורב היישוב לא ידע על המהומה, כי ישב ורכן על תלמודו. הצביע בנו של הרב אהרון ובשקט שאל את אביו, "אבי, מדוע כל היום הוא יושב ולומד? ולא מקיים הלכה למעשה, והולך להרביץ תורה ולהאדירה?" הרב אהרון הרהר רק לרגע ומייד שלף את התשובה, " הבן בני, הלא הוא זקן כבר, וכוחו אינם במותניו. הוא מנצל את הזמן לפני מיתתו".

בהחלטה מבצעית סיכמו הם כולם. חצי ידליק הרב אהרון וחצי רב היישוב. והנה הגיע השלום והשלווה.

נר חמישי של חנוכה התנוצץ עם שקיעת השמש. חיכו הם זקני היישוב לרב שיבוא וידליק. אך הרב התמהמה, ולא בא.

ולא בא עוד.

הוא השאיר רק מכתב ארוך ומפורט מדוע עזב את היישוב לטובת יישוב יהודי חדש.

הרב אהרון קרא בעיון את המכתב, ופרץ בבכי נוגה. הוא החל להספיד את הרב שהיה כאילו זה נפטר, והלך מן העולם. געו אחריו בבכיה כל השאר, כי הרב אהרון הוא סוחף.

ומייד הוא פנה להדלקה חמישית, בדחילו וברחימו. ואף אחד אינו העלה הרהור לאן נעלם המכתב, הארוך והמפורט של רב היישוב לשעבר.

#

עד שמצאו.

ואין המקום לפרט כיצד נמצא המכתב הכואב והנוגה. רק אמת הייתה בו, והמון דמעות, וכאב לב.

וכך נכתב בו, וכך נקרא הוא, ונלעס בפי כל תושבי היישוב;

"אהרלה היקר!​

אולי אתה זוכר אותי, אולי לא. אבל אותך אני זוכר גם זוכר.

היית אהרלה. לא הרב אהרון. שובב, נמרץ, לא אוהב ללמוד, בטח לא שאומרים לך ללמוד. ואני הייתי המשגיח. שרוצה להוציא ממך את גדול הדור הבא.

אתה, בן למשפחה מיוחסת, אביך ראש כולל, אמך מורה בסמינר. משפחה לתפארה. ואני הייתי משגיח צעיר לימים. התחלתי אז את דרכי באותה ישיבה. ואתה עשית לי 'מרור'. כל יום ופעלוליו, כל יום ותלאותיו. הייתי חוזר לביתי ומורט את שערות שפמי, 'מה עושים עם אהרלה?'

כששמעתי בקולה של אשתי ובאתי מולך בצעדים קשים. אתה חייכת חיוך נועז, ופנית לטלפן לאביך.

אביך מייד היה מתקשר לראש הישיבה, והלה היה מצטדק ומתנצל, וקורא אותי לסדר.

כך פעמיים, שלוש, ועשר.

עד שבהנהלת הישיבה החליטו להביא משגיח אחר. הלא הוא, אביך. הרי הוא הוא נתן עצות שוות זהב לראש ישיבה בחינוך בחורים.

נישאת בשעה טובה. ואו אז טילפנו אלי מהישיבה הזו, ורצו שאבוא לשמש כשמשגיח. לא אביתי לבקשתם משום שעברתי לזה היישוב, ובניתי וטיפחתי את הקהילה הקטנה והמצומקת הזו, שהלכה וגדלה עם הזמן.

התבגרתי. ילדיי פרחו לעירי תורה אחרות, ואני נשארתי פה במסירות. משקה אילנות, מלטף פרחים. זורע בארוגות.

עד שבאת.

לא זיהיתי אותך ברגע הראשון, עד שניגשתי אליך ולחצתי את ידך, והרגשתי את אותה לחיצה הלופתת. הרמתי את עיניי, וראיתי אותך. שמחתי. בטח השתנית, ואני כבר מזמן סלחתי. חסר לנו ביישוב נפש צעירה כשלך.

ראיתי אותך מרביץ תורה, מרביץ מוסר, ומרביץ לילדיך. ובדיוק לכן אני עוזב, ומפנה אליך את הבמה. לא אעזוב את קהילתי לאנחות בלי לדעת שאני משאיר אותה בידיים אמונות ואחראיות, מטפחות ואוהבות. ולכן אני פונה אליך בקריאה של חיבה, בקריאה שאין בה טינה. בקריאה זועקת, שלא תצא מכשלת תחת עטי כשאני ממנך לרב היישוב.

סלח לי אהרלה, הגיע הזמן להשתנות.

אתה מנהיג קהילה. אתה רב יישוב.

ונשארת כמו ילד בן שבע עשרה.

אני אומר לך את הדברים הבאים בכנות, כדי שאתה תשתנה, כדי שלא תשנה את היישוב שאותו טיפחתי בעשר אצבעותיי!

הגיע הזמן להתחיל לקרוא ספרי מוסר. ולא רק סיפורים. הגיע הזמן לקרוא קצת ספרי חסידות וסיפורי חסידות, ולהבין שמעבר לרתק, יש גם מסר. עמוק. לחיים. מידות הן לא עניין מליצי. יש כעס שצריך לעבוד עליו. ויש גאווה שצריך לשבור אותה. ככה.

הרפה כבר מגיל שבע עשרה, הנח לו. גדל, אהרלה בני, גדל!

הפסק לעשות כדי שהבריות ידברו אודותיך. עשה למענך, למען ילדיך, למען שמו הגדול. ולא למען שמך הגדול.

אתה כבר בגיל חכמה. הנהג בתבונת זקנים את הקהילה. כי דואג אני לך ולה.

אוהבך, בכל ליבי.

נפתלי שוכמן".

#

באותו היום כשפרץ המכתב לרוחות שבחוץ. ארז אהרון את מיטלטליו, וברח לעיר אחרת. מותיר מאחוריו קהילה המומה וכועסת.

מכתב אחד בדואר, הצליח להעביר לו חיוך, לאהרון. הוא עבר בהצלחה את מבחני הדיינות. הוא גנז את המכתב, מצניע אותו גם מעיני רעייתו, וחזר לתלמודו.



כמה מילים על הסגנון שנכתב;
נצנץ לי משהו במוח כשקראתי את האתגר שעשיתי לעצמי פעם משהו כזה.
אם תקראו חומרים קודמים שלי, תראו שמדובר בסגנון לגמרי שונה ממה שאני כותבת בד"כ.
אני בד"כ לא אוהבת את סגנון הכתיבה המצוייר מעורפל משהו... אבל זה התאים לאתגר הנוכחי.
אשמח להצעות שיפור.
(אה, @סיפור8 העליתי בשביל הספורט. חופשי תשנו אתגר. )
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
[לכבוד האתגר החלטתי לשנות קצת כיוון בסיפור שאני כותבת בשביל ילדיי, ומספרת להם אותו בהמשכים. אז תסלחו לי אם לא הכול יהיה ברור, כי חלק מהידע על הדמויות ועל העלילה מתבסס על הפרקים הקודמים]:




העץ הגבוה שליד חלון הסלון נע בחוזקה ברוח העזה שהייתה באותו לילה, ועל רצפת פינת המשחקים זעו הצללים שהוא הטיל כאילו הם רוקדים.

ציקי עמד בפינתו שבפינת המשחקים, והתבונן בעצב בצללים הרוקדים. הם יותר מדי הזכירו לו את צפצפן, הרובוט המרקד החדש של צבי. אמנם בצהריים בסוף שיחק צבי עמו בחדר שלו ולא עם צפצפן, אבל הוא ידע שלמחרת שוב ירוץ צבי לרובוט החדש. כי מה הוא כלב קטן שאפילו לנבוח לא יודע לעומת יצור מנגן ושר ורוקד כמו צפצפן.

צל ארוך הוטל פתאום על צללי העץ המרקדים, וציקי קפץ בבהלה. רק לאחר כמה רגעים הבין שהצל הארוך היה שייך בכלל לציון הקטן, ציון שנעמד כעת לידו, ופניו עגומות.

"גם אתה כועס?" שאל ציון, והביט כמו ציקי על הצללים הנשקפים דרך החלון.

"כועס? מה פתאום?" ציקי לא ידע לכעוס. ציקי לא ידע להיעלב. אבל פתאום, אחרי שציון שאל את שאלתו, הוא הרגיש איך נקודה של כעס נוצרת בתוך גוף הפלסטיק שלו, נקודה של כעס שנבעה מהעלבון שהוא חש מאז שהגיע צפצפן לחייו של צבי.

"אל תעשה את עצמך," אמר ציון בקוצר-רוח, והניף בזהירות את ידו. אתמול ציפי תיקנה את ידו שנשברה לאחר שקפץ, והוא ודאי לא רצה שהיא תישבר שוב.

"טוב, נו. אני באמת קצת כועס," הודה ציקי בקול קטן.

"אני חושב שהגיע הזמן לעשות מעשה!" התלהט ציון. "זה לא ייתכן, מה שקורה כאן! עד עכשיו אנחנו היינו הצעצועים האהובים, הנבחרים. מה פתאום שצעצועים חדשים ישתלטו על מקומנו?"

"אתה צודק..." מלמל ציקי, והביט אל הפינה שבה עמד צפצפן הרובוט, כשעיניו הדיגיטליות עצומות.

"זאת אומרת – אז מה אם הוא רב צדיק כזה?" המשיך ציון, וקולו היה מלא אש, "זה לא אומר שהוא יותר טוב ממני! אני מציל את עם-ישראל, בסופו-של-דבר!"

"ש... ש... ש..." לחש ציקי, ושלח את אחת מרגליו כדי לגעת בכתפו של ציון, "אני חושב שהוא מתקרב..."

שוב הוטל צל ארוך על רצפת פינת המשחקים. ציקי היה בטוח שזה הרב צדוק, הפליימוביל החדש, שמגיע.

אבל רגע אחר-כך, כשהצל החל להשמין פתאום, הוא כבר לא היה בטוח בזה.

ציקי וציון קפאו על מקומם, כאילו היו צעצועים רגילים.

מישהו טיפס בחלון שמעל פינת המשחקים.

וזה לא היה צעצוע.



צווחה חנוקה נשמעה. ציפי גם היא התעוררה לבילויי-הלילה, אבל כמו ציקי וציון – היא לא הצליחה להניע את איבריה.

כי המישהו הזה שטיפס על החלון, והחל לנסר את הסורגים – היה אדם.

אדם עם כובע גרב על כל ראשו, שרק שני חורים לעיניים הציצו ממנו.

האדם הזר סיים לנסר את הסורגים שחסמו את דרכו, ובקפיצה שקטה נחת פנימה אל תוך הבית, והפיל בתוך כך את ציון העומד איתן.

הם שמעו אותו ממלמל לעצמו בכעס, וראו איך הוא מפלס את הדרך בינות לצעצועים הרבים הפזורים בפינת המשחקים, ואז חומק אל פנים הסלון.

התחנה הראשונה שלו הייתה ליד מדף פמוטות השבת. לאמא-צדיק היו רק שני פמוטות מכסף, שאותם קיבלה לחתונה, ואותם בדיוק לקח הגנב והשחיל לתוך תיקו. הוא דילג על פמוטות הזכוכית הנוספים.

אחר-כך הוא נעצר ליד השולחן ושרק בהתפעלות. בדיוק באותו יום הוציא אבא חבילה גדולה של שטרות מהבנק, והשאיר אותה בינתיים על השולחן. הגנב המחוצף מיהר לקחת אותם, ולהכניסם גם-כן לתיקו.

לב הפלסטיק של ציקי פעם בתוכו בכעס בזמן שהגנב פנה לטפס על כיסא כדי להוריד את חנוכיית הכסף – והפעם לא היה הכעס מופנה לצפצפן.

גנב חצוף שכמותו! איך הוא מעז להיכנס ככה לבית שלא שלו, ולקחת חפצים שלא שייכים לו! אילו רק הוא היה כלב אמיתי – אז כבר מזמן היה נובח, ולא רק נובח – אלא גם נושך.

אבל הוא צעצוע, והכלל הידוע ש"ליד אנשים – הצעצועים לא זזים" היה חרוט חזק במוחו. הוא ראה את עיניו של ציון, השוכב על הרצפה, נעות בחוסר-אונים כמו עיניו שלו. אף-אחד מהם לא העז לזוז. גם ציפי וצ'וצ'ו נותרו במקומם.

צביה, הבובה החדשה של צופיה, הייתה איתה במיטה, הרחק מההתרחשות. כך גם צוף, בובת הפרווה החדשה של צהלה. הרב צדוק היה על הספה, היכן שהותיר אותו צוריאל לפני שהלך לישון על מזרן בחדר הילדים (כי הרי כעת, עם הגבס, הוא אינו יכול לטפס למיטה העליונה שלו), וכנראה היה שקוע עמוק בלימודו, כי גם הוא לא הבחין בהתרחשות ובגנב.

צפצפן היה היחיד מבין הצעצועים החדשים שהבחין בגנב.

עוד קודם-לכן, כשהגנב קפץ לתוך הבית, ראה ציקי את עיניו הממוחשבות נפקחות, וכעת הוא נע פתאום על גלגלי-רגליו לעברם של ציקי וציון.

"חייבים לעצור את האדם המתועב הזה," הוא לחש בקול מתכתי.

"אסור," צייצה ציפי בלחש ממקום ישיבתה בין כל הבובות. "אסור לצעצועים לזוז ליד אנשים."

"מקרה חירום – מקרה חירום!" קרא צפצפן בקול מתוח.

"אולי באמת מותר?" שאל ציקי בשקט, בעוד הגנב פונה לכיוון החדרים.

"אולי – אולי נשאל את הרב מה ההלכה במקרה הזה," אמר צ'וצ'ו פתאום בקולו האיטי, והזיז רגל של בובה אחת מעל לבטנו הרכה.

"הרב?" לחשו ציקי, ציפי וציון יחדיו.

"הרב צדוק סימן-טוב." לחש צ'וצ'ו בתגובה.

הם קימטו את פניהם בתגובה. הם לא רצו להתייעץ עם אחד מ"הצעצועים החדשים". אבל ראשו המהנהן בקצב מתון של צפצפן וגם המצב הדחוק גרמו להם להשתכנע שאין ברירה.

"אני אלך לשאול אותו," נעמד ציון בזהירות על רגליו, אף שפניו העידו על התנגדות עמוקה. "כי אני הכי קטן מכולכם, והגנב לא יבחין בי אם יחזור לסלון."

ציון מיהר לבצע את התנדבותו. הם שמעו את התלחשויותיו מעם הספה, ולאחר כמה רגעים הוא חזר אליהם, ופניו זרחו, לשם-שינוי.

"הרב אמר שמותר!" הוא קרא-לחש. "הוא אמר שאפילו מצווה להציל את ממונם של ישראל, גם אם סודיותם של הצעצועים תיפגע. ותשמעו, יש לי כבר תוכנית איך לעשות את זה!"

ציפי וצ'וצ'ו נחלצו מתוך סל הבובות, וביחד עם צפצפן וציקי הרכינו את ראשיהם לעבר ציון, שלחש להם את תוכניתו בהתלהבות.

בינתיים שב הגנב לסלון, כשהוא רוקע ברגליו באכזבה. הוא לא מצא כלום בחדרים, מן הסתם – גנבים לא יודעים להעריך את ערכן של בובות ניו-יורק, למשל.

הוא שוב הסתכל על השולחן העמוס בסלון, ואז גילה עוד משהו שגרם לו ללחוש צעקת-שמחה: המחשב הנייד של אמא היה מתחת לערמה גדולה של דפים.

"מוכנים?" לחש ציון לחבורה שסביבו, בעוד הגנב משחיל את המחשב לתוך תרמילו הקרוע.

ציקי יצא מן המעגל, והחל לנבוח. בתחילה נביחות חלשות, כאילו מרוחקות, אבל לאט-לאט הוא הגביר אותן, עד שהגנב נעצר על מקומו, והתבונן סביבו בחשד, כשהוא מחפש אחר הכלב הנסתר של המשפחה שלביתה התגנב.

כעת הגיע תורו של צפצפן. ציפי הפעילה את המתג שבגבו, והוא החל לשיר ולרקוד ולהאיר את כל פינת המשחקים. "ופרצת, ופרצת..." כך הוא שר, והחל לנוע אט-אט אל מחוץ לפינת המשחקים.

הגנב שמט את תיקו בבהלה, התבונן בצפצפן הרוקד ושר, ואחר-כך הסתכל סביבו, כדי לראות מי הוא זה שהפעיל את הצעצוע המנגן.

אחר-כך הוא משך בכתפיו, ואז התקרב אל צפצפן, שכמעט נעצר על מקומו מרוב פחד. כמה רגעים אחר-כך – פרפרו רגליו של צפצפן באוויר, כשהגנב אחז בו והרימו.

ציקי הפסיק לנבוח מרוב בהלה. ציפי החניקה עוד צעקה.

"למה לא?" צחק הגנב בלחש בעד לכובע הגרב שלו, כיבה את המתג של צפצפן, והכניס אותו לתיק שלו. "הוא נראה במצב חדש, ישלמו לי עליו כמה גרושים."

"לא!!!" צעק ציון בקול רם. הוא נטל את רובהו שהיה על הרצפה, וקפץ מתוך פינת המשחקים לעברו של הגנב.

הגנב שוב עצר על מקומו בבהלה, והביט לכל הכיוונים. הוא לא ראה את ציון הזעיר.

ציקי חזר לנבוח בקולי-קולות. ציפי וצ'וצ'ו החלו לצאת מתוך פינת המשחקים. מעם הספה קרא הרב צדוק פסוקים שונים, כמו "יפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך!" וכמו "ייתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם!"

הגנב סובב את ראש הגרב שלו לכל הכיוונים, ושוב שמט את תרמילו על הרצפה.

ציפי וצ'וצ'ו התקרבו אליו בצעדים איטיים. הירח מהחלון האיר את עיני הזכוכית שלהם, והפך אותן למאיימות. הגנב שלף את כובע הגרב שלו מעל ראשו, והם ראו שמצחו מלא בטיפות-זעה.

ציון קפץ על ראשה של ציפי, וכיוון את רובהו.

"תסתלק, או שאני יורה," הוא אמר בקול מאיים.

הגנב התנשם בכבדות, ועיניו התרוצצו בין הצעצועים לבין החלון השבור.

ציפי נעצרה ממש ליד רגליו. היא הניפה את שערה הארוך לאחור, פתחה את שפתיה בצורה ברורה, ואמרה בקול איטי וחתוך: "זה לא הבית שלך, אדון גנב, ואלה לא החפצים שלך. במיוחד לא החבר שלנו, הרובוט המנגן. אתה מוזמן בזה הרגע להסתלק מכאן – ולהשאיר את הבית לבעלים האמיתיים שלו, שהם משפחת צדיק – והצעצועים שלהם."

הגנב פלט צרחה ארוכה, שוודאי נשמעה עד קצה הרחוב, אבל למרבה הפלא לא העירה אף-אחד מבני המשפחה, ואז נס משם אל עבר החלון, כשהוא מותיר את תרמילו מאחור.

רגעים אחדים אחר-כך יכלו הצעצועים לשרוק בהתלהבות. תוכניתם צלחה! הם גירשו את הגנב! הם הצילו את החפצים של משפחת צדיק – וגם את צפצפן!

ציקי גלגל את רגליו לעבר התיק הנטוש של הגנב, ופתח אותו באמצעות פיו. צפצפן התגלגל משם, כשעורו הלבן חיוור יותר מתמיד.

"הכול בסדר עכשיו," לחש ציקי לעברו, "הגנב הלך – והוא לא לקח אותך!"

צפצפן הביט סביבו, כאילו כדי לוודא שהגנב אכן נעלם, ואז הסתכל על כל הצעצועים המריעים, ולבסוף על ציקי.

"תודה," הוא לחש לציקי, והקול שלו לא היה מתכתי כל-כך פתאום.

"בבקשה," נבח ציקי בשקט, והרגיש משהו חדש בלב הפלסטיק שלו.

הוא הרגיש פתאום שלא משנה לו את מי יעדיף צבי מחר בבוקר, אותו או את צפצפן.

הוא הרגיש שלא משנה מה – הוא רכש חבר חדש.

בפעם הראשונה מזה יומיים – הוא הרגיש מצוין.




[לפני זמן אמרה לי המנחה בסדנת הכתיבה שאני משתתפת בה: "יש לך יכולת בניית מתח טובה בסיפורים שלך. חשבת פעם לכתוב סיפורי מתח?"
אז לא. אני לא מתחברת לספרי מתח שהם לשם המתח בלבד - זה מפחיד מדי, מותח מדי, אני עלולה להתפקע בסוף מרוב מתיחה. ובאופן טבעי - גם בכתיבת ספרי מתח איני שולחת את ידי (חוץ מאותו סיפור שכתבתי בהיותי בכיתה ו', שהכיל מחבלים ופצצות ואי בודד וגם נמרים משחרים לטרף. לא חזרתי על הטעות הזו).
אבל לכבוד האתגר חשבתי לנסות דווקא את הסוגה הזו. אלא שהזמן הדחוק לא אִפשר לי לעסוק בכתיבה שלא יצא ממנה משהו מלבד האתגר הזה, ולכן בחרתי להשחיל את המתח בתוך הסיפור שגם כך אני כותבת. וכן, אני מודעת לזה שעצם העובדה שמדובר בסיפור לילדים שגיבוריו הם צעצועים - מוריד בהרבה את סף המתח ואת סף האתגור...]
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
דָּנִי הֲכִי חָזָק בַּגַּנּוֹן,
יוֹתֵר מִנָדָב, יוֹתֵר מִיִנוֹּן,
יוֹתֵר מִדָּוִד וְגַם מִשִּׁמְעוֹן,
יוֹתֵר מִכָּל הַיְּלָדִים בַּמָּעוֹן.

מִכָּל הַיְּלָדִים רַק הוּא יָכוֹל.
לְעַקֵּם וְלִשְׁבֹּר אֶת הַדְּלִי הַכָּחוֹל.
מִכָּל הַיְּלָדִים רַק הוּא מְסֻגָּל,
לְהוֹצִיא לַבִּימְבָּה אֶת הַגַּלְגַּל.

"אֲנִי הֲכִי חָזָק", אָמַר דָּנִי לְנָדָב,
וְגַם הֶרְאָה אֶת שְׁרִירַי יָדָיו.
אַבָל הַגַּנֶּנֶת מְאֹד כָּעֲסָה,
"מָה פֹּה קָרָה? מִי זֶה עָשָׂה?"



דָּנִי הֲכִי חָזָק בַּגַּנּוֹן,
יוֹתֵר מִנָדָב, יוֹתֵר מִיִנוֹּן,
יוֹתֵר מִדָּוִד וְגַם מִשִּׁמְעוֹן,
יוֹתֵר מִכָּל הַיְּלָדִים בַּמָּעוֹן.

הוּא הַיֶּלֶד הֲכִי גִּבּוֹר,
עַל כֹּל הַחֲבֵרִים מַצְלִיחַ לִגְבֹּר,
וְאִם הוּא נֶעֱלָב, אָז בִּמְקוֹם לִבְכּוֹת,
פָּשׁוּט מְאֹד, הוּא נוֹתֵן מַכּוֹת.

"דָּנִי, שׁוּב הִרְבַּצְתָּ לְאִיתָמָר?"
"כֵּן, בִּגְלַל מָה שֶׁהוּא אָמַר,
שֶׁיֵּשׁ לִי קוֹל כְּמוֹ שֶׁל צְפַרְדֵּעַ.
זֶה מְאֹד מַעֲלִיב. מָה, הוּא לֹא יוֹדֵעַ?"


דָּנִי, אַתָּה כְּבָר לֹא קָטָן.
תָּבִין שֶׁיֶּלֶד חָזָק וְאֵיתָן,
זֶה לֹא מִי שֶׁמַּרְבִּיץ אוֹ שׁוֹבֵר,
זֶה מִי שֶׁיָּכוֹל וְיוֹדֵעַ לְהִתְגַּבֵּר.

חֹזֶק אֵינוֹ נִמְדַד בִּשְּׁרִירִים.
הַחֲזָקִים בֶּאֱמֶת, הֵם אֵלּוּ שֶׁמְּוַתְּרִים.
יֶלֶד חָזָק, מוֹבִיל וּמַנְהִיג,
גַּם אִם נֶעֱלָב, הוּא יָכוֹל לְהַבְלִיג.
וְאִם קִבֵּל מִשָּׁמַיִם כֹּחַ רַב,
עָלָיו לְהִשְׁתַּמֵשׁ בּוֹ לַעֲזֹר לַחֲבֵרָיו.


דָּנִי שָׁמַע אֶת כֹּל הַדְּבָרִים,
הִקְשִׁיב וְהֵבִין, הִתְבּוֹנֵן וְהִפְנִים.
הֶחְלִיט יוֹתֵר לֹא לִשְׁבֹּר, לְהַרְבִּיץ, לְהַכּוֹת
רַק לִשְׁמֹר אֶצְלוֹ אֶת יָדָיו הַחֲזָקוֹת.

מֵאָז, הוּא הַיֶּלֶד הֲכִי גִּבּוֹר,
עַל כֻּלָּם הוּא מַצְלִיחַ לִגְבֹּר,
אֲפִילּוּ אֲפִילּוּ, עַל הַיֵּצֶר הָרַע,
כִּי דָנִי אָכֵן חָזָק נוֹרָא.

כָּעֵת הוּא בֶּאֱמֶת הֲכִי חָזָק בַּגַּנּוֹן.
מְוַותֵּר לְנָדָּב, וְגַם לְיִנוֹן,
עוֹזֵר לְדָוִּד וְגַם לְשִׁמְעוֹן,
אוֹהֲבִים אוֹתוֹ כָּל הַיְּלָדִים בַּמָּעוֹן.



סיפור לילדים, כזה שמקריאים בארוחה או לפני השינה, זה סגנון שעוד לא התנסיתי בו.
בלי התחכמויות, בלי ציניות. כתיבה פשוטה ותמימה.

מקובל לחרוז כאלה סיפורים. אם כי בחלק מהספרונים הללו רמת החריזה והכתיבה היא ממש מגוחכת. שלא לדבר על היפוכי המשפטים הפתטיים לצורך החריזה. ("מלוכלך הוא השיש החלבי. כדור לך מחר אביא").
הכתיבה עצמה, מצד אחד צריכה להיות במשלב נמוך, כדי שהילד יבין. מצד שני רצוי לשלב גם מילים קצת יותר גבוהות, כדי שהילד ילמד.
והמסר, כמה כיף ונוח, לא צריך להסתתר בתחכום. אפשר להאכיל את המסר בכפית. וגם לנגב את הסנטר אחר כך.
 
נערך לאחרונה ב:

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ב"ה.

"אתה יורד, ילד?" קרא הגבר קצר הרוח שאחז בהגה. "אין לי את כל היום."

הילד דילג מהרכב המוגבה לאדמה הקשה, והפיל את שקית הבד תחתיו. "תודה על הנסיעה," אמר בקול ונופף לשלום לרכב המתרחק בענן אבק.

הוא השתעל מעט, הרים את השקית הכבדה, והחל להתקדם במורד השביל לעבר בית דודיו. כעבור דקות מספר, היה קרוב מאוד למחוז חפצו.

"אורי מן?" שמע קול מופתע קורא בשמו.

"שלום, דוד יעקב," אמר בקול בטוח כהרגלו.

"דודה רבקה ביקשה ממני לבוא לפגוש אותך בשער, והנה אני פוגש אותך כאן," דוד יעקב טפח על שכמו של אחיינו ודחף אותו הלאה בעדינות. "מצטער על העיכוב. ניגש לביתנו, יוסי ישמח לפגוש אותך."

***​

"רבקה? את כאן?" יעקב ניקה את מגפיו בפתח הבית, אחר נכנס לחדרים הפנימיים, מביט אנה ואנה בתהייה.

"כן, אני במטבח."

יעקב שב על עקבותיו וניגש למטבח. "ערב טוב," בירך את אשתו.

"ערב מבורך. איך עבר עליך היום?"

"כרגיל, שום דבר מיוחד. הבאתי את אורי הביתה והפגשתי אותו עם יוסי לפני שיצאתי לעבודה. הם שמחו להכיר, אני בטוח שהם יהנו יחד ביומיים הקרובים. הספקת לברך אותו לשלום?"

"לא, הגעתי הביתה לפני מספר דקות בלבד ועדיין לא ראיתי אותו," רבקה הפנתה את מבטה לדלת, "אך יוסי יודע שמצופה ממנו לשוב הביתה לפני השקיעה, אז אפגוש אותו בקרוב."

"בסדר גמור. אני אלך ללמוד מעט עד שיחזרו הילדים," אמר יעקב ופנה לצאת מהחדר.

"רגע, אני צריכה שתלך למכולת להביא כיכר לחם. הלחם נגמר אתמול בלילה, ואנחנו לא יכולים לתת לאורי ביצים בלבד."

"תמתיני כמה דקות, אחפש את הבנים בחוץ. אולי אוכל לשלוח אותם במקומי, עדיף כך." כעבור כדקה, חזר הביתה והודיע כי מצא את יוסי ואורי בגינה, עסוקים במשחק סוער, ושלח אותם להביא לחם מן המכולת.

"יוסי לא ילד קטן, הוא יודע איך עושים זאת," העיר יעקב לנוכח פניה הבלתי מרוצות של אשתו. רבקה הנהנה בהסכמה חלקית ולא נידבה הסבר נוסף להרגשתה המבשרת רעות. יעקב יצא מן החדר, ורבקה המשיכה במלאכתה.

***​

"אתה יודע לקנות לחם במכולת לבד?" התעניין אורי. הוא דילג לצד בן דודו ונעליו העלו שובל אבק מאחוריהם.

"כן, זה מאוד פשוט. לוקחים את הלחם, מודיעים למוכר, הוא רושם את הסכום בחשבון שלנו, וחוזרים הביתה," יוסי משך בכתפיו.

"כמה טוב לך, אני אף פעם לא עשיתי את זה," אורי אמר בעיניים נוצצות. "המכולת קרובה? מתי נגיע?"

"הנה, ממש כאן," הצביע יוסי, והם נכנסו לביתן הקטן. יוסי ניגש לארגז עץ גדול, הוציא ממנו כיכר לחם ארוזה היטב, והתקרב לדלפק. הוא נופף לשלום לחנוני, הרים את כיכר הלחם, ולאחר שהלה הנהן בראשו בהסכמה, יצא עם אורי מהמכולת.

"עכשיו נחזור הביתה. אמא שלי מחכה שנשוב לארוחת ערב." הם צעדו מעט, ואז אורי פתח את פיו.

"אני רוצה להסתובב קצת באזור. אני מכיר את הדרך חזרה, אתה יכול ללכת," הוא הרים את היד והאהיל על עיניו.

יוסי משך בכתפיו שוב. "בסדר, אבל תבוא מהר כי אנחנו נחכה לך. אתה האורח שלנו."

***​

"שייקה, ראית את הילד הזה?" הרים מושיקו את קולו לכיוונו של בעל המכולת.

"לא," ענה שייקה מבעד לעיפרון התחוב בפיו. אחרי רגע הוא הוציא אותו ואמר שוב, "לא. איזה ילד?"

מושיקו ירד מהארגז שעליו עמד והתקרב לדלפק. "הילד שבא עם הבן של יעקב, לפני כמה דקות. הוא הסתובב עכשיו כמה דקות ליד מדפי הממתקים, ולקח חטיף שוקולד בלי לשלם. לפני רגע הוא יצא."

שייקה הכה על מצחו בתדהמה. "אני לא מאמין, איך לא שמתי לב? אני לא מאמין!" הוא החזיר את העיפרון לפיו, כוסס אותו בעצבנות. "אני הולך לחפש אותו. לא ייתכן שגנבו לי מהמכולת, לא ייתכן. אני הולך להתעמת איתו, שלא יעז יתעסק איתי!" הגביה את קולו.

"רגע, שייקה, תירגע. הוא ילד קטן," עיניו של מושיקו נפערו בחשש. כששייקה כועס, ובכן… באמת לא כדאי להתעסק איתו. "שייקה, חכה לי, אני בא איתך!"

***​

"שלום אמא," יוסי נכנס הביתה והטיל את הלחם על שולחן העץ.

"שלום יוסי. איפה אורי?" רבקה הרימה את עיניה מהסיר שעל האש.

"הוא אמר שהוא רוצה להסתובב קצת ושהוא יחזור לבד."

רבקה דפקה על השיש בידה, נסערת. "השארת אותו לבד? יוסי, הוא אורח שלנו והוא לא מכיר את הדרך! איך השארת אותו לבד ככה?"

"הוא אמר שהוא כן מכיר את הדרך," יוסי אמר בשקט.

"אז הוא אמר. היית צריך להישאר איתו בכל מקרה," פסקה אימו. "טוב, תישאר פה ותשגיח על הסיר. אני הולכת לבקש מאבא לצאת לקראתו. שלא יטעה בדרך."

***​

"אורי! אורי! אורי מן! איפה אתה?" יעקב קרא אל תוך הלילה היורד. הוא המשיך בשביל המוביל אל המכולת, מתבונן לצדדים, כשלפתע התנגש בגוש ענק שקרא בשמו.

"יעקב!" הוא זיהה את קולו החזק של בעל המכולת. "אותך חיפשתי! איפה האורח החצוף שלך?" שייקה רתח. "איפה הוא? אני עוד אסגור איתו חשבון."

"מה הוא עשה?" שאל יעקב את בעל המכולת הזועם.

"מה הוא עשה? הוא גנב מהמכולת שלי, זה מה שהוא עשה!"

יעקב התרחק אינסטינקטיבית, ונתקע במשהו מאחוריו. הוא פנה אחורה ופגש בעיניו המפוחדות של אחיינו.

"הנה הוא!" שייקה זינק. "תגיד לי! מה חשבת לעצמך, גנב קטן?"

יעקב לקח צעד אחורה והושיט את ידיו כדי לחבק את הילד הרועד. הוא הסתכל לצדדים, לא היה אף אדם ברדיוס הקרוב שיוכל לבוא לעזרו. "שייקה, בבקשה תירגע," הוא ביקש. "אני בטוח שהוא לא גנב בכוונה."

"אלא מה, בטעות?" שייקה שלח את ידו לכיוון הילד. יעקב משך אותו אחורה. עוד כמה צעדים והוא ייתקע בגדר, ואז המצב באמת יהיה נואש.

"שייקה, עצור!" נשמע לפתע קול מתוך החושך.

***​

"אני לא מבינה, איך מושיקו ידע להגיע ולעזור לכם?" שאלה רבקה אחר כך, כשהם ישבו סביב השולחן לארוחת ערב מאוחרת.

"מסתבר שהוא זה שיידע את שייקה בדבר הגניבה, זאת אומרת, הטעות שהייתה לאורי," ענה יעקב, לוקח פרוסת לחם נוספת מן החבילה.

"אני באמת לא ידעתי," סיפר אורי, שכבר הספיק להירגע מעט ממאורעות הערב המסעירים. "חשבתי שמותר לקחת בלי לשלם. לא שמתי לב שיוסי סימן לבעל המכולת לרשום את הלחם שקנינו."

"עכשיו עוד תאשים אותי," סנט בו יוסי. האווירה הייתה נינוחה והוא איפשר לעצמו להגיב כך למרות האשמה שאכן הייתה מוטלת עליו באופן חלקי. "אולי כשתחזור הביתה, תתנדב לעשות את הקניות למשפחה שלך אם כבר למדת איך עושים זאת," הוא הציע במבט מחוייך.

"אני חושב שאני צריך להתאמן עוד קצת. אולי תעזור לי," אמר אורי לבן דודו.

יעקב החווה בידו לעבר חבילת הלחם ותכולתה האכולה למחצה, ובקול תשוש הודיע, "אנחנו צריכים לחם למחר בבוקר, אתה יכול להתחיל באימונים עכשיו."


***​


מאחורי הסיפור:

שניה, תנו לי לנשום לרווחה. אוקי, עכשיו אפשר להתחיל. ובכן, זה היה מאתגר. אני יכולה להגיד שהתחלתי את הסיפור תשע (!) פעמים בשבועיים האחרונים, ורק בפעם התשיעית ב"ה יש תוצאה.

הסיפור הזה שונה מאוד מהסגנון הרגיל שלי. אני לא יודעת איך להגדיר את ההבדל במדויק, אבל זה לא בא לי בצורה טבעית כמו הכתיבה שלי בדרך כלל. נראה שזה פחות סגנון של רגש וקונפליקטים פנימיים, אלא טיפה מתח, דמויות קצת בלתי שגרתיות, ארוך מהרגיל אצלי, והעיקר, מבוסס רק קצת על סיפור אמיתי. (למרות שהסוף גולש קצת לסגנון הרגיל שלי…)

למה היה כל כך קשה? אולי בדומה למישהו שעומד בנעליים של מישהו אחר - לפעמים ההליכה אפשרית, אבל רק פחות נוחה, או קצת יותר קשה.

אבל תכל'ס המטרה הייתה לאתגר את עצמינו, אז - זה מה שעשיתי.

ותודה @סיפור8, נתרמתי רבות מהאתגר הזה (גם אם לא הייתי מגיעה לתוצאה ממשית בסופו של דבר).
 

קונקורד

משתמש סופר מקצוען
כמעט בכל פעם מוצאת את עצמי כותבת מילים שנוגעות ללב ומכניסות את הקורא לתחושה של רגש,
עוד דמעה שצובטת על הלחי...
אז הפעם-
כותבת בסגנון קצת שונה , כתיבה מעניינת יותר , שתמלא את הקוראים באנרגיה.

במבט לאחור , ממש לא מזמן...
כשבתי הספר בשטח היו מושבתים ורק קווי המרחב הקולי היו פעילים.
מערך הלמידה לא היה פשוט בכלל וכרך באתגר אצל כולם.
השיעורים מוקלטים ולמורות הוותיקות אין מושג עד כמה התלמידות קשובות...
ואולי החומר לא נקלט מספיק? או שדווקא מלווה אותם כמו דבק דביק , הלוואי!:)
ושלא נדבר על המורות החדשות , מי הן כבר מכירות? ועם מי בכלל הן משוחחות?
מי זו רחל? מי זו שירה?
מי זו יעל, ומי זו דבורה?
והמורות מהלכות ברחוב ונתקלות בתלבושת זהה למוסד שלהן, אך אין להן מושג מי הן כל אחת...
אז עולות להן מחשבות והן תמהות וכמו לעצמן לוחשות.
אולי זו אסתר ששוחחתי אתה במשך שעה שלימה? ואולי זו בכלל מאירה שאחרי השיעור לא שכחה להרים שיחה ולומר תודה ?
ואני כמו פוסעת אחורה ונזכרת , נזכרת במערכת הממוחשבת של השיחות נכנסות.
זמני שמיעת השיעורים מצד התלמידות לא היו קבועים , שעות מגוונות.
יש את התלמידות החרוצות שהשכימו עם שחר והתחילו את הבוקר בתפילת שחרית .
ומיד אח"כ נכנסו לתוך אווירת הלימודים, , רק תלבושת רשמית חסרה להן.
ואלה שפקחו את עיניהן קצת אחרי...
תפילת שחרית ב10:00 בבוקר , מה רע?
רוצה עוד להספיק לשוחח עם חברה .
ורק אחרי כל הסידורים, פינו את זמנן עבור שמיעת שיעורים.
את הציפורות לילה , מכירות?
שיחה נכנסת במרחב הקולי בשעה 12:00 בלילה , מה את עושה בשעה כזו על הקו?
ואחרונות - הן אלה שהתבלבלו עם הימים;)
חשבו שד' כסליו זה היום (היום - י"א כסליו).
המערכת קולטת שהן מאזינות לשיעור של יום רביעי שעבר .
וכעת כשחזרנו לשגרה כ"כ מוזר:rolleyes:
השעון המעורר שמשמיע את צלצולו ב7:00 בבוקר.
אולי תפסיק כבר לצלצל ולהעיר אותי?! שכחתי איך זה לקום בשעה כזאת.
והעיניים שנתקלו בתלמידות שלא את כולן הן מזהות.
והמורות החדשות, האם בכלל את כולן הן מכירות?!
מה את עושה כאן מורה יקרה? את לא צריכה להישאר בבית היום ולהשאיר את השיעורים במרחב הקולי?
ומי זו המורה אילה? זו את? לא מכירה.
מה קשור ספסל הלימודים, ואיך יושבים שעה שלימה על הכיסא?
פליז איך עושים את זה?
הצלצול המאיים שהשיעור מתחיל והמורה אוטוטו נכנסת לכיתה, ואולי תסגור את הדלת ותשאיר אותי מאחור...
והצלצול הגואל שמעיד שהסתיים לו השיעור וההפסקה מתחילה .
מי זוכר שהיה דבר כזה?
והאחרון - התקנון
אין יותר גרביים שחורות ואסורים עגילים מתנדנדים.
ונעלים.. מותרות רק העדינות, הבהירות שאינן רועשות.
חולצה בחוץ - אין מקומה אצלנו!
ועוד רשימה של אסור ומותר, מה עדיף ומה מומלץ!
זה עדיין תקף?
זוהי השגרה החדשה
הכירו אותה, היזכרו בה .
ניכנס אליה אט אט ובלי לחץ...
אתם שואלים איך עושים את זה?
שאלה טובה...
אל תדאגו! עוד תתרגלו אליה בעז"ה ותצליחו לעמוד בה בצורה הטובה והנכונה ביותר.
בהצלחה!
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד



אז אחרי אתגר בהחלט לא פשוט הגיעו התוצרים,
וכעת מגיע החלק הכי לא פשוט- של השיפוט...

הפעם אני מרשה לעצמי לחרוג קצת מהכללים. יש ששה כותבים שהכניסו יצירות, כולם ברמה גבוהה ובאמת ניכר שעשו עבודה. לכן מתוכם אבחר רק זוכה אחד.

עם זאת לא ייתכן לקרוא כאלו כתיבות ולעבור הלאה בלי להתייחס אליהן... לכן משפט קצר על כל יצירה:

@ש' קנר , לקחת צעד קדימה את הראייה העתידנית עד לפרטים הקטנים, אבל לא באופן מופרך או מנותק מהמציאות- ככה שהיה אפשר להתחבר לזה בקלות. אהבתי. למרות שאין ספק שעוד מאה שנה אנחנו כבר נהיה הרבה אחרי ביאת המשיח, אין ספק שהמבח"ד שהמצאת מתאים לנו נשות ישראל מצוין...

@עטרה ד , ממש נגע לי בלב. הסוף נשאר איתי גם אחרי שסיימתי לקרוא. תודה! אגב אני מעריצה שלך באופן כללי על הצורה שבה את יכולה להיכנס לנעליים אחרות ושונות ממך דרך הכתיבה שלך.

@7שבע7 בהחלט ניכר שלקחת כיוון אחר מהרגיל... והכתיבה שלך הגיעה לרמה שכבר לא מרגישים את הכתיבה, אלא רואים מול העיניים את המתרחש. ממש נהנתי לקרוא. סליחה על השאלה, אבל איפה הספר שלך ולמה הוא עדיין לא בחנויות?

@הדוויג , ממה שראיתי ביצירות קודמות, עשית את זה. אתגרת את עצמך ויכולת. מסתבר שמי שכותב טוב כותב טוב גם בתחומים שהוא לא רגיל בהם. שיר מהמם, כתוב מצוין, מיועד באמת לילדים, המסר אמיתי ונוגע ומשאיר תחושה טובה. צריך להעביר לפורום איור וסגרנו את הפינה...

@קונקורד , הכתיבה שלך בהחלט הכניסה אנרגיה... וכל כך מתאימה למציאות בשטח... ראיתי גם שזה סגנון שעדיין לא נגעת בו. אז שאפו על מתיחת הגבולות, עשית את זה יפה ואת בהחלט יכולה להמשיך עם זה!





ועכשיו לזוכה-

@ליאורהA -

מזל טוב! זכית באתגר :)

הדבר הראשון שעלה לי כשקראתי את הסיפור שלך שהוא מאד מהודק. כתוב בסגנון מאד טוב, אין טעות כתיב, אין פיסוק לא במקום, הפסקאות רצות חלק, משויף משויף משויף. ביחס ליצירות קודמות שלך יש פה באמת משהו שונה. יש פה סיפור מורכב, כשלכל דמות יש עבר הווה ועתיד ואת נכנסת לשם ומדברת את שפתה. כשהשוותי עם יצירות קודמות ראיתי שזה היה באמת אתגר אישי, והגעת לתוצר מכובד. קחי את זה הלאה, הכתיבה שלך מעולה.





אני אישית מאד נהנתי... יש פה באמת רמה רצינית. שיהיה בהצלחה באתגר הבא!
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אבל איפה הספר שלך ולמה הוא עדיין לא בחנויות?
הספר הזה, שממנו שלפתי פרק בשביל האתגר, עדיין נמצא באמצע כתיבתו... אחר-כך אראה אם כדאי להשקיע בהוצאתו לאור, או שמא עדיף להשאירו כסיפור לילדיי בלבד...

יישר כוח לך על האתגר המיוחד ועל השיפוט הנהדר!
@ליאורהA - כעורכת לשון, גם אני נהניתי משפתך המשויפת והמדויקת! ונהניתי גם מהסיפור. בהצלחה רבה בכתיבת האתגר הבא!
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תודה רבה על הזכייה ועל השיפוט המושקע!

כתוב בסגנון מאד טוב, אין טעות כתיב, אין פיסוק לא במקום, הפסקאות רצות חלק, משויף משויף משויף.
@ליאורהA - כעורכת לשון, גם אני נהניתי משפתך המשויפת והמדויקת!
תודה רבה, משמח מאוד לקרוא.

בעז"ה אעלה אתגר חדש בהקדם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה