אשכול החידות, לחידוד גולשי הפורום---

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
מנסה שוב:
רבי חנינא בן דוסא
(אם זו התשובה הפירוט יגיע רק בהמשך)
יום טוב!!
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מנסה שוב:
רבי חנינא בן דוסא
(אם זו התשובה הפירוט יגיע רק בהמשך)
יום טוב!!

יום מצויין!
כן.
התנא רבי חנינא בן דוסא.
ומחכה לפרוט בסבלנות.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
חידה על אחד

יחיד מיוחד.

כרבים יוּחד.

די לו באחד.

ולא נפחד

מאחת ואחד.

וברגל פחד
.

התנא רבי חנינא בן דוסא

יחיד ומיוחד- אמרו עליו, כי זכותו עמדה לכל בני דורו, כמו שדרשו: "ונשוא פנים (ישעיה ג:ד) - זה שנושאין פנים לדורו בעבורו למעלה, כגון רבי חנינא בן דוסא" (חגיגה יד:א).
רבי חנינא בן דוסא התפלל על חולים, ותפילתו התקבלה. רבים בקשוהו שיתפלל עליהם.
משנה ברכות פרק ה משנה ה
אמרו עליו על רבי חנינא בן דוסא כשהיה מתפלל על החולים ואומר זה חי וזה מת אמרו לו מנין אתה יודע אמר להם אם שגורה תפלתי בפי יודע אני שהוא מקובל ואם לאו יודע אני שהוא מטורף:
@בית היין- יש מאמרים נוספים אבל הכיוון ברור.

כרבים יוחד
- "בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת: כל העולם כולו ניזון בשביל חנינא בני''
זכותו עמדה לבני דורו 'נשוא פנים' [ישעיהו ג, ג] - זה שנושאין פנים לדורו בעבורו. כגון רבי חנינא בן דוסא [רש"י: שהכל ניזונין בזכותו],
פעם אחת הלך רבי חנינא בן דוסא בדרך והחלו לרדת גשמים. אמר: ריבונו של עולם, כל העולם כולו בנחת וחנינא בצער? - מיד פסקו הגשמים. כשהגיע לביתו אמר: ריבונו של עולם, כל העולם כולו בצער וחנינא בנחת? - וחזרו הגשמים [תענית כד, ב].

די לו באחד
- ''וחנינא בני דיו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת" (ברכות יז:ב, תענית כד:ב).

ולא נפחד מאחת ואחד-"
מעשה במקום אחד שהיה עַרְוָד [= הכלאה של נחש וצב. רש"י.] והיה מזיק את הבריות. באו והודיעו לו לרבי חנינא בן דוסא. אמר להם: הראו לי את חורו! הראוהו את חורו, נתן עקבו על פי החור, יצא ונשכו ומת אותו עַרְוָד[2]. נטלו על כתפו והביאו לבית המדרש. אמר להם: ראו בני, אין עַרְוָד ממית אלא החטא ממית. באותה שעה אמרו: אוי לו לאדם שפגע בו עַרְוָד ואוי לו לעַרְוָד שפגע בו רבי חנינא בן דוסא" [ברכות לג, א][3].
פעם פגשה שדה בשם 'אגרת בת מחלת', שהיתה מזיקה לאנשים שיצאו לבדם בלילה, את רבי חנינא בן דוסא. אמרה לו: אילולא שהכריזו עליך ברקיע 'הזהרו בחנינא ובתורתו' הייתי מזיקה לך. אמר לה: אם חשוב אני ברקיע, גוזר אני עליך שלא תעברי במקומות ישוב לעולם. אמרה לו: במטותא ממך השאר לי זמן כלשהו שאוכל להמשיך לפעול בו. הותיר לה רבי חנינא לילות רביעי ושבת [פסחים קיב, ב].

וברגל פחד
-מעשה שקצרה רוחה של אשת רבי חנינא במחסור וברעב ואמרה לבעלה: עד מתי נצטער כל כך? בקש רחמים עלינו! ביקש רחמים ויצאה כמין פיסת יד ונתנה להם רגל של שולחן זהב. ראתה בחלומה כל הצדיקים מסובים לעתיד לבוא על שולחן של שלוש רגלים והיא ובעלה על שולחן של שתי רגלים. למחרת אמרה לו, וביקש רחמים, ויצאה יד ונטלה את רגל הזהב. מוסיפה הגמרא ואומרת, כי הנס השני, של נטילת הזהב, גדול מן הראשון של נתינתו (תענית כה א).
רמזים: יום ראשון ככל הימים- אכל קב חרובין מערב שבת לערב שבת אותו תפריט בכל יום.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@שריונה
כמעט חשבתי שחדרת למחשב שלי.
פרוט יפה.

תוספת קטנה לנקודה שניה. (חידה שנולדה מתוך עיסוק בתפילת עוברי דרכים, והיחודיות של רבי חנינא בן דוסא ביחס אליה)
כרבים יוחד - בענין תפילת עוברי דרכים. ההתייחסות לתפילתו כאל תפילת רבים.
ר' חנינא בן דוסא הלך בדרך וירד מטר, אמר: 'רבש"ע כל העולם כולו בנחת וחנינא בצער?!' פסקו הגשמים. לאחר שנכנס לביתו אמר: 'כל העולם כולו בצער וחנינא בנחת?!' וירדו הגשמים. מסיימת הגמרא ואומרת כי אין תועלת בתפילתו של הכהן הגדול במקרה של ר' חנינא, (על פי יומא נג, ב).

ר' חנינא אינו עובר דרכים רגיל, הוא אינו אדם פרטי, שהרי הקב"ה מעיד עליו: "כל העולם כולו ניזון בשביל חנינא בני, וחנינא בני דיו בקב חרובים מערב שבת לערב שבת" (תענית כד, ב). ר' חנינא כל כך מאוחד עם ישראל עד שלא יכול להיות שכל העולם בצער ור' חנינא בנחת. כנגד אדם כר' חנינא לא מועילה תפילת הכהן הגדול, מפני שכאמור תפילתו נועדה למנוע תפילתם של אנשים הקרועים מן הכלל, החיים את חייהם במנותק מן ההשתתפות עם צורכי הציבור. ר' חנינא שהעולם כולו ניזון מחמתו אינו קרוע כלל, הוא כל כך מחובר עד שלא יגרום הקב"ה שהעולם יהיה בנחת והוא בצער.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ואת @בית היין.
מאיפה הרעיונות, אם אפשר לשאול.
שתפי אותנו בתהליך העבודה בבקשה.
את נתפסת לרעיון מוכר (כמו "דיו בקב חרובים" אחד) ואז מחפשת על אותה דמות עוד פרטים המתקשרים לאחד?
או לחילופין, הכל נהיר לך מהתחלה. ואת לא צריכה להציץ אפילו בויקיפדיה?
למשל, אם היית נתפסת על הספרה 2, גם אז יכול היה הפתרון להיות רבי חנינא בן דוסא?
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ואת @בית היין.
מאיפה הרעיונות, אם אפשר לשאול.
שתפי אותנו בתהליך העבודה בבקשה.
את נתפסת לרעיון מוכר (כמו "דיו בקב חרובים" אחד) ואז מחפשת על אותה דמות עוד פרטים המתקשרים לאחד?
או לחילופין, הכל נהיר לך מהתחלה. ואת לא צריכה להציץ אפילו בויקיפדיה?
למשל, אם היית נתפסת על הספרה 2, גם אז יכול היה הפתרון להיות רבי חנינא בן דוסא?

בכמה מילים.
-
הרעיונות.
בדרך כלל הבסיס בא לי בהסח הדעת.
או בעקבות משהו ששמעתי או קראתי.
הם נתפשים ונזכרים בצורה של כותרת.
ובדרך כלל באיזה שהוא משחק מילים, חרוזים וכו'.
אח"כ אני מנתחת מאפיינים של הנושא.
אוסיאציות שעולות בעקבותיו.
וסגירת פינות. בדרך כלל במקום זה נכנס ויקיפדיה שעוזר לי לדייק בפרטים ולהרחיב.
-
הרבה פעמים החידה מתחילה ממקום שונה, כמו האחרונה.
שמעתי את גשמי הברכה בשבוע האחרון, וחשבתי על תפילתם של עוברי דרכים.
והחשיבות שיש לצער של היחיד, עד כדי שהכהן הגדול ביום הכיפורים ובקודש הקודשים צריך להזכירם.
הנושא ריגש ועניין אותי יותר, קראתי קצת וכתבתי את החידה הבאה:
במקום נכבד
ובלבן בלבד.
נדחים הרבים
מפני יחידים.
ויחיד מיוחד.
כרבים יוּחד.

ופתאום התחברו לי עוד פרטים על רבי חנינא בן דוסא. והחידה השתנתה.
ומכאן הכל כבר הסטוריה.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אני רואה שיבש פה
אז הבו חידה קלילה:

במדבר ובבירה
כדבש וכעוקץ
אביר ועבד
ורק הידיעה
מפרידה ביניהם

חם חמה
(אם זה נכון. אסביר)
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
אני רואה שיבש פה
אז הבו חידה קלילה:

במדבר ובבירה
כדבש וכעוקץ
אביר ועבד
ורק הידיעה
מפרידה ביניהם
במדבר- המן שהם אכלו
בבירה- בשושן הבירה המן הרשע.

כדבש- המן במדבר טעמו כצפיחית בדבש
כעוקץ- זה המן הרשע.
יש מדרש:"תחת הנעצוץ יעלה ברוש ותחת הסרפד יעלה הדס והיה ... לאות עולם לא יכרת", וכך פירש: "תחת הנעצוץ" תחת המן הרשע. ומדוע נקרא שמו "נעצוץ"? שעשה עצמו עבודה זרה, שכן ציוה שיכרעו וישתחוו לו.

אביר- על המן נאמר: ''לחם אבירים אכל איש''
עבד- המן הרשע היה בעברו עבד

וה' הידיעה בין מן להמן.
חם- נאמר על המן- וחם השמש ונמס
ועל המן הרשע נאמר: וימלא המן חמה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה