אשכול החידות, לחידוד גולשי הפורום---

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה מסובך להסביר את זה:

האבודרהם מסביר את הדמיון בין המנורה למזמור זה גם באופן המספרי: "כי תמצא בו שבעה פסוקים כנגד שבעה קני המנורה" (פרט לפסוק הראשון שנחשב פתיחה למזמור) "וגם יש בו מ"ט תיבות כנגד מנין הגביעים והכפתורים והפרחים והנרות שבשבעה קני המנורה שעולין למנין מ"ט. כיצד? גביעים – 22. פרחים – 9. כפתורים – 11. נרות – 7, סך הכל – 49" (עיין רמב"ם בית הבחירה ג).
המהרח"ו כותב ב"שער הכוונות" בשם האר"י ז"ל כי גם בפסוק המרכזי יש 49 אותיות (דרושי הפסח דרוש יא): "גם יכוין באות אחת ממ"ט אותיות שיש בפסוק: 'יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי תִשְׁפֹּוט עַמִּים מִישֹׁור וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה'. וכדי שלא תטעה בהם תזכור כי תיבת 'לְאֻמִּים' חסר ו'. 'תִשְׁפֹּוט' מלא ו'. תיבת 'מִישֹׁור' מלא ו'". יש עוד המון עניינים של מספרים....

מודים בכפל כפליים- כתוב כמה פעמים המילה: יודוך....

וזה מעשה המנורה-
אמרו בעלי הקבלה:
"הראה הקב"ה לדוד המלך מזמור זה ברוח הקודש כתוב באותיות ונעשה בצורת המנורה. ודוד המלך היה נושאו חרוט על מגן הקרב שלו, והיה מנצח במלחמותיו וכל אויביו היו נופלים לפניו".

על אחרון ראשון- במנורה עצמה הפסוק הראשון מופיע בקנה האחרון.

מקדים בשבח- המזמור הזה מתחיל בשבח המקום ולאחר מכן באות הבקשות.

תחת כפת השמים - אין לי מושג. אולי שזו סגולה לומר את זה בנץ?

QUOTE="עדיאל, post: 5224726, member: 7120"]מושג? אפשר להשיגו בפשט, ברמז, בדרוש ובסוד!
אירוע? מלחמת מצוה, הניצחון מוחלט!
דמות? הדמות חיה וקיימת!

מושג- המון פירושים יש עליו.
אירוע- דוד המלך היה יוצא למלחמות כשהמזמור הזה חקוק בתוך מגן דוד והיה מנצח.
דמות- דוד מלך ישראל חי וקיים.

[/QUOTE]

הרוב נכון, אסביר בבהירות את כתב החידה:

הַמּוֹנִים מוֹנִים כִּכְתִיבָתוֹ, לְמַעֵט הָרִאשׁוֹן
אלו שמונים - סופרים ספירת העומר, מונים ככתיבתו, סופרים מ"ט תיבות במזמור, למעט הפסוק הראשון. כדרושי הסוד שהבאתם בכשרונכם הרב.
וְהַהֲמוֹנִים מוֹדִים מוֹדִים בְּכִפְלֵי כִּפְלַיִם
ההמונים - הגויים, מודים מודים בכפלי כפלים, פעמיים מובא הפסוק "יודוך עמים" ובכל אחד מהם - פעמיים 'יודוך'
וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנוֹרָה, עַל אַחֲרוֹן רִאשׁוֹן
בסגולת המנורה המפורסמת והמקובלת בכל תפוצות ישראל, על הקנה האחרון מופיע הפסוק הראשון וחוזר חלילה.
מַקְדִּים בְּשֶׁבַח, וְתַחַת כִּפַּת הַשָּׁמַיִם
אומרים אותו לפני תחילת פסוקי השבח - קודם 'ברוך שאמר', וכן תחת כיפת השמים - בקידוש לבנה.

פירוש הרמזים - קולע השערה!
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אולי צריך לקבוע כאן כמידת האתגרים?
מי שפותר נכונה, צריך להביא חידה חדשה.

האמת, ריחיים כעת על צוואר @שריונה. אין בי העוז להטריח...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
@שריונה
רק שתפי אותנו איך הגעת לתשובה הזו
זה לא משהו שמבריק תוך כדי הדחת כלים...

סיעתא דשמיא!!
מתפללים בכוונה שמונה עשרה, מכוונים היטב ב''וחננו מאתך חב''ד'' וכל היום נראה אחרת.

קמתי בבוקר:rolleyes:
התפללתי שחרית, שלחתי ת'ילדים, נטלתי ידיים לפת שחרית ופתחתי את פרוג ראיתי את החידה.
אמרתי לעצמי: נשאיר את זה למשיגענר התורן שיפתור את זה...
פתאום נזכרתי שלא סיימתי תהלים של יום שלישי [אני נוהגת לומר כל יום את התהילים של אותו יום]
ובדיוק אחזתי במזמור הזה ס''ז, ונזכרתי תוך כדי שזה מזמור המנורה....
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יב וַיֹּאמֶר הוי"ה אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן, נְטֵה אֶת-מַטְּךָ וְהַךְ אֶת-עֲפַר הָאָרֶץ; וְהָיָה לְכִנִּם, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.

מה פה התשובה, לא הבנתי?


אה, הכינה...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

מִקְדָּשִׁי נשאר מגילולי המצרים
ולא נעשו בי שפטים ושיבורים
כי לא נקבר בתוכי מלך ושרים
אלא נלקח לעיר בין שני הרים

(התשובה לא מפורשת בכתוב אלא פרשנות חדשה)

והחלק השני של החידה, מה זה קשור לפרשה?
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
שילה
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נערך לאחרונה ב:

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
המשכן בגבעון
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י סופי12 בפרטי:
וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו: אָנֹכִי מֵת, וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם, וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם, וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה "

"וְאֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף אֲשֶׁר הֶעֱלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, קָבְרוּ בִשְׁכֶם, בְּחֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה יַעֲקֹב מֵאֵת בְּנֵי-חֲמוֹר, אֲבִי-שְׁכֶם, בְּמֵאָה קְשִׂיטָה"

אשתורי הפרחי כתב בספרו 'כפתור ופרח': "ותמצא שכם בין שני הרים הר גרזים והר עיבל,

יפה, זה פתרון השורה האחרונה. מה עם השאר?

מִקְדָּשִׁי נשאר מגילולי המצרים
ולא נעשו בי שפטים ושיבורים
כי לא נקבר בתוכי מלך ושרים
אלא נלקח לעיר בין שני הרים
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שורה 1: ויחנטו אותו במצרים, גופו הקדוש נשאר דווקא בשל מנהגיהם המגוללים...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שורה 1: ויחנטו אותו במצרים, גופו הקדוש נשאר דווקא בשל מנהגיהם המגוללים...
פירוש יפה! אך לא. מדובר כאן על מ' של מתוך (ככה קוראים לזה?), ועל גילולים ממש שמוזכרים במפרשי התורה. ועל מקדש ממש, אך המקדש כבר לא מוזכר בראשונים אלא בספר המתעסק עם הבנת ההיסטוריה המצרית.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י סופי12 בפרטי:
התכוונתם לזה?
ויקיפדיה:
"המצרים האמינו בהישארות הנפש, הם חנטו את חשובי מתיהם, קברו אותם עם רכושם וכלים לשימושם אחרי המוות. ככל שהאדם היה חשוב יותר כך בנו לו קבר גדול, גבוה וחזק שיגן על גופו החנוט, שכן הם האמינו בקשר בין שלמות הגוף להשארות הנפש. כמו כן, הם בנו פסלים למת, פסלי הקא, כדי שנשמת המת תעבור לפסל במקרה והגופה תינזק."
יישר כח, עובדה היסטורית שקשורה בהחלט לענין המקדש.

אם רצונכם לקדם לא פתורים
מהרו ודלגו ללא אומר ודברים
לתחילת פרשת שילוח העברים
ורבינו שלמה ושפתי חכמים לעזרים
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

אל תמנע טוב מבעליו...
נכתב ע"י סופי12 בפרטי:
אולי הכוונה שארונו של יוסף היה שקול כארון הקודש, כדברי הכלי יקר ויקח משה את עצמות יוסף עמו. סמך ענין זה לפסוק שלמעלה וחמושים עלו בני ישראל, לפי שמסיק בילקוט פרשה זו שהיו מהלכין במדבר שני ארונות ארון השכינה וארונו של יוסף והיו האומות שואלים מה טיבו של ארונו של מת עם ארון חי העולמים והשיבו להם קיים זה מה שכתוב בזה שיוסף קיים כל עשרת הדברות כו', וסמך זה למה שנאמר וחמשים עלו בני ישראל מזויינים וכלי זיין שלהם הוא ארון הקודש שהיה הולך עמהם במלחמה, ותינח אחר מתן תורה אבל קודם מתן תורה איך עלו חמושים הלא עדיין לא היה הארון הקודש עמהם, ע"כ אמר ויקח משה את עצמות יוסף עמו כי ארונו של יוסף היה דומה כאלו היו חקוקים בו כל עשרת הדברות.
החכמתי! אך לא זה הרש"י המכוון.
נכתב ע"י סופי12 בפרטי:
יש דעות שארון יוסף הוצב בתוך פירמידה מפוארת, ומשה שגר בבית פרעה ידע שהארון שם. כפי שהבאתי לעייל, הפירמידה שמו פסלים וכו'

יש דעה שהפירמידות ניבנו על ידי יוסף כדי לשמש כמחסנים לתבואה בשנות השפע, וזה הקשר לפרשת וישב.
"יש דעות שארון יוסף הוצב בתוך פירמידה מפוארת" - אשמח לשמוע מקור. מה שאני מכיר זה שהוא היה בתוך הנילוס. אבל אדרבה, זה ישפר את החידה.

לגבי הקשר לפרשת וישב... אי אפשר למצוא אותו בלי לפתור קודם את שתי השורות הראשונות של החידה. וגם אז תצטרכו רמז נוסף.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה