אסוציאציה או באנגלית association
או בעצם בתרגומה העיברי: התניה
מילה המטילה אימה על כל מפרסם כשהיא נקשרת למובן השלילי
וגם מילה הנותנת כלי עוצמתי למפרסם היודע לעשות בה שימוש נכון.
אסוציאציה היא הגדרה למושג מכריע בתחום הפרסום,
ע"כ חשבתי אולי ניתן עליה הסבר קטן, למרות שאני מתאר לעצמי שכל אחד כאן יודע מה כוונתה.
אם אני לא טועה מושג זה הוגדר ע"י "זיגמונד פרויד" מייסד תורת הפסיכואנליזה לפני שנים רבות.
במוח האדם יש "לינקים" בין דברים מסויימים שבעצם אין ביניהם שום קשר בין האחד למישנהו
אך כאשר מעוררים צד אחד של הלינק הצד השני יתעורר,
כ"א מוצא את עצמו שומע שיר, רואה פנים, רואה עצם, מריח ריח, שומע מילה מסויימת
ובתוכו מתעוררת תחושה טובה או רעה או סתם זיכרון שבכלל לא קשור לעצם מה שראה,
תכונה זאת נקראת בשם אסוציאציה
פרסומאי שעיצב מודעה, ובטעות לקהל היעד יש אסוציאציה שלילית לנושא, אז למרות שנושא הפרסום, הכיתוב, העיצוב וכו' הכל מושלם. צפויה לו כישלון מוחלט.
דוגמא קטנה (חבל שאין לי אותה, ראיתי אותה בעיתון בשבוע האחרו אנסה להשיג אותה) שלילית:
פרסומת משכנעת ביותר לסוג חדש של וויטמינים לאמהות אם אני לא טועה, הכל היה מושלם, כיתוב משכנע, עיצוב פרפקט, רק... הם הכניסו בפרסומת את הקופסא החדשה בכמין רכבת (בצורה מקצועית מאוד! - קופסאות עגולות בשכיבה) והקופסא הראשונה בלט לה למעלה ארובה עם עשן שחור וסמיך שכאילו יוצא מהקרון.
התבאסתי. אני לא קונה וויטמינים עם כזה עשן סמיך. למרות שכולנו יודעים שאין שם עשן. וויטמינים אלו קושרו במוחי למשהו שלילי...
וכן להיפך, פרסומת אצל דתיים שתזכיר את הבית של אמא בצורה מוצלחת או מצווה נוסטלגית,
צפוי לה הצלחה אפילו יותר ממה שמגיע למוצר...
אעלה בל"נ ובע"ה דוגמאות של פרסומות מעורבות אסוציאציה כושלות ומצליחות...
מה דעתכם על אסוציאציה?
או בעצם בתרגומה העיברי: התניה
מילה המטילה אימה על כל מפרסם כשהיא נקשרת למובן השלילי
וגם מילה הנותנת כלי עוצמתי למפרסם היודע לעשות בה שימוש נכון.
אסוציאציה היא הגדרה למושג מכריע בתחום הפרסום,
ע"כ חשבתי אולי ניתן עליה הסבר קטן, למרות שאני מתאר לעצמי שכל אחד כאן יודע מה כוונתה.
אם אני לא טועה מושג זה הוגדר ע"י "זיגמונד פרויד" מייסד תורת הפסיכואנליזה לפני שנים רבות.
במוח האדם יש "לינקים" בין דברים מסויימים שבעצם אין ביניהם שום קשר בין האחד למישנהו
אך כאשר מעוררים צד אחד של הלינק הצד השני יתעורר,
כ"א מוצא את עצמו שומע שיר, רואה פנים, רואה עצם, מריח ריח, שומע מילה מסויימת
ובתוכו מתעוררת תחושה טובה או רעה או סתם זיכרון שבכלל לא קשור לעצם מה שראה,
תכונה זאת נקראת בשם אסוציאציה
פרסומאי שעיצב מודעה, ובטעות לקהל היעד יש אסוציאציה שלילית לנושא, אז למרות שנושא הפרסום, הכיתוב, העיצוב וכו' הכל מושלם. צפויה לו כישלון מוחלט.
דוגמא קטנה (חבל שאין לי אותה, ראיתי אותה בעיתון בשבוע האחרו אנסה להשיג אותה) שלילית:
פרסומת משכנעת ביותר לסוג חדש של וויטמינים לאמהות אם אני לא טועה, הכל היה מושלם, כיתוב משכנע, עיצוב פרפקט, רק... הם הכניסו בפרסומת את הקופסא החדשה בכמין רכבת (בצורה מקצועית מאוד! - קופסאות עגולות בשכיבה) והקופסא הראשונה בלט לה למעלה ארובה עם עשן שחור וסמיך שכאילו יוצא מהקרון.
התבאסתי. אני לא קונה וויטמינים עם כזה עשן סמיך. למרות שכולנו יודעים שאין שם עשן. וויטמינים אלו קושרו במוחי למשהו שלילי...
וכן להיפך, פרסומת אצל דתיים שתזכיר את הבית של אמא בצורה מוצלחת או מצווה נוסטלגית,
צפוי לה הצלחה אפילו יותר ממה שמגיע למוצר...
אעלה בל"נ ובע"ה דוגמאות של פרסומות מעורבות אסוציאציה כושלות ומצליחות...
מה דעתכם על אסוציאציה?