אסוציאציה

זעליג_GP

משתמש צעיר
אסוציאציה או באנגלית association
או בעצם בתרגומה העיברי: התניה
מילה המטילה אימה על כל מפרסם כשהיא נקשרת למובן השלילי
וגם מילה הנותנת כלי עוצמתי למפרסם היודע לעשות בה שימוש נכון.

אסוציאציה היא הגדרה למושג מכריע בתחום הפרסום,
ע"כ חשבתי אולי ניתן עליה הסבר קטן, למרות שאני מתאר לעצמי שכל אחד כאן יודע מה כוונתה.
אם אני לא טועה מושג זה הוגדר ע"י "זיגמונד פרויד" מייסד תורת הפסיכואנליזה לפני שנים רבות.

במוח האדם יש "לינקים" בין דברים מסויימים שבעצם אין ביניהם שום קשר בין האחד למישנהו
אך כאשר מעוררים צד אחד של הלינק הצד השני יתעורר,
כ"א מוצא את עצמו שומע שיר, רואה פנים, רואה עצם, מריח ריח, שומע מילה מסויימת
ובתוכו מתעוררת תחושה טובה או רעה או סתם זיכרון שבכלל לא קשור לעצם מה שראה,
תכונה זאת נקראת בשם אסוציאציה
פרסומאי שעיצב מודעה, ובטעות לקהל היעד יש אסוציאציה שלילית לנושא, אז למרות שנושא הפרסום, הכיתוב, העיצוב וכו' הכל מושלם. צפויה לו כישלון מוחלט.

דוגמא קטנה (חבל שאין לי אותה, ראיתי אותה בעיתון בשבוע האחרו אנסה להשיג אותה) שלילית:
פרסומת משכנעת ביותר לסוג חדש של וויטמינים לאמהות אם אני לא טועה, הכל היה מושלם, כיתוב משכנע, עיצוב פרפקט, רק... הם הכניסו בפרסומת את הקופסא החדשה בכמין רכבת (בצורה מקצועית מאוד! - קופסאות עגולות בשכיבה) והקופסא הראשונה בלט לה למעלה ארובה עם עשן שחור וסמיך שכאילו יוצא מהקרון.
התבאסתי. אני לא קונה וויטמינים עם כזה עשן סמיך. למרות שכולנו יודעים שאין שם עשן. וויטמינים אלו קושרו במוחי למשהו שלילי...

וכן להיפך, פרסומת אצל דתיים שתזכיר את הבית של אמא בצורה מוצלחת או מצווה נוסטלגית,
צפוי לה הצלחה אפילו יותר ממה שמגיע למוצר...
אעלה בל"נ ובע"ה דוגמאות של פרסומות מעורבות אסוציאציה כושלות ומצליחות...

מה דעתכם על אסוציאציה?
 

שילת_250

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
עיצוב ואדריכלות פנים
ההודעה הנ"ל גרמה לי אסוציאציה למשפט ששמעתי פעם בתחום הפרסום, והוא משמש אותי הרבה המשפט הוא:

פרסום פרושו -
לתפוס כמה שיותר תאים במוחם של כמה שיותר בנ"א

.... עכשיו תוסיף שלפרסום יעיל התאים חיים להיות חיוביים.....
 

נתי טוקר

משתמש חדש
לעניות דעתי האסוציאציה היא אכן מרכיב חשוב בכל פרסום כלשהו. ניתן באמצעות אסוציאציות להעביר תחושות על המוצר מבלי לומר אותן כלל.

השאלה היותר מהותית היא האם אתם בעד 'פרסום שלילי'. אם יש לכם מתחרה חזק בשוק וכל המטרה היא להבאיש את ריחו בעיני קהל היעד. אחת מהשיטות היא להראות את הפגמים של השני. כמו למשל נעליים שנקרעות מהר, קומקום שלא רותח או ברז מים דפוק שמשפריץ לך פתאום בפרצוף בלי כל הודעה מוקדמת.

המסר יכול להיות חד וברור: החברה המתחרה דפוקה. אבל האסוציאציה השלילית נדבקת גם לחברה המפרסמת. אין מה לעשות, כשיש מסר שלילי ולידו לוגו, המסר השלילי מתחבר גם ללוגו.

כך לפחות אני חושב.
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
שיטות שאנחנו לא רצינו להכיר אותם!
אם לשיטתך המסר השלילי גם מתחבר ללוגו, אז מה מרוויחים מזה?
להבאיש ולהמאיס את השני? זה בדיוק היפך שאנחנו מנסים להבין.
סליחה על הבוטות, אבל אנחנו (הקטנים - לא כולל שילת :)) מנסים להבין את הפרסום החיובי. בלי לדעת בפרסום שלילי (על המתחרים).
 

זעליג_GP

משתמש צעיר
ממש לא נעים...
אבל מחקתי כמה מודעות...
סלחו לי.

ההודעות כללו שמות וחריגה מהקווים העדינים שלנו...
לפעמים הכוונה טובה אבל זה לא נראה טוב ולא מתאים לרוח החברים...
 

זעליג_GP

משתמש צעיר
נתי, אהבתי.
התניה אינה תכונה נשלטת, התניה נוצרת גם כשהעובר עדיין ברחם האם, אדם יכול להיות מושפע כל חייו מדברים שאמו הרגישה כלפי דברים מסויימים, ולהרגיש את אותם הדברים.

אתה לא יכול לשלוט במה יהיה קשור למה, וזו אכן בעיה כשאתה עושה פרסומת שלילית על מישהו אחר, אתה לא יכול להגיד ללקוח אל תקשור את זה אלי.
זה נקשר ללא שליטה, שני תחושות או שני דברים שחווים ביחד, נקשרים ע"י תאים במוח, אף אחד לא יכול להחליט איך, מה ומתי.
דווקא מוזיקה זה מהדברים היחידים שאפשר להנדס, קנה קלטת חדשה תשמע אותה כל הזמן לתקופה מסויימת. וכל חייך היא תזכיר לך את התקופה הזאת. בדוק ומנוסה.

אולי להכניס פרסומת לחברה יוקרתית בעיתון זול, היא גם דבר המורידה את ערך החברה גם מבחינה התנייתית. אני צודק?
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בדיוק בגלל זה יש משרדי פרסום "מגזריים".
כי מה שמוכר במגזר אחד עלול לעשות שרות רע מאוד במגזר אחר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה