ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
1.​

אני רוצה לספר לנציגים שלנו בכנסת ובממשלה משהו שהם כנראה לא יודעים:

אף אחד לא מאמין לכם.

כן, אדון גפני ודרעי וליצמן ואשר. אנחנו לא מאמינים לזעקות השבר ודמעות התנין. שמעתי אתמול נציגי ציבור שקוראים ליולי איידלשטיין לשקול מחדש את הסגר; אני קורא דווקא למכובדי מר ליצמן: שקול מחדש את הסגר.

משלשום בבוקר כל עם ישראל יודע שבערב יוטל סגר על אלעד, קול דממה דקה נשמע. עבר לילה שלם עד שבקעו פתאום זעקות דוברי החרדים. ואני מתקשה להבין, למה אתם משקרים לאנשים ששלחו אתכם לכנסת; רצים בין האולפנים כדי להסביר כמה הסגר הממוקד על החרדים נורא, ולמה מי שהנחית אותו פושע, והם 'מגנים את הסגר בכל תוקף'. נראה לכם שמישהו לוקח את הטקסטים האלו בכובד ראש, כאשר דקה קודם ורגע אחר כך אתם יושבים עם אותו 'פושע' לכוס קפה?

ייאמר ברורות – ממשלת ישראל הנוכחית תלויה ועומדת בחסדי המפלגות החרדיות. יתירה מכך – גורלו הפוליטי והמשפטי של בנימין נתניהו עומד כבר כמה שנים על כרעי תרנגולות, והתרנגולות הן לא אחרות מיהדות התורה וש"ס.

אז אנא, למען עצבי הציבור הרופפים, הפסיקו לקרקר. אל תמכרו לנו תותים, ואל תתנו צ'קים שאין מאחוריהם כיסוי. אם אין בכוונתכם להפעיל רבע מהכוח הפוליטי שלכם כדי לטפל בסוגיה כל כך בוערת ואקוטית עבור מצביעיכם, אל תתנו להם גם את האשליה שאתם מתכוונים לעשות זאת.

2.​

לחרדים יש וטו מלא על פעילות הממשלה. גם אם יש מגבלות לכוח הזה, הן נוגעות למקרים של התערבות בחיי החברה הכללית, שם לנציגות החרדית אין את זכות המילה האחרונה. כאן יש לנו ביד את הדוגמא הכי קלאסית של 'חיה ואל תיתן לחיות', של רמיסה גסה של זכויות אדם בידי ועדת שרים חשוכה, איפה האנשים שדידיתי בשבילם עד הקלפי?

לו יצויר שהיה מדובר בראש ממשלה עשוי פלדה, מרגרט תאצ'ר הישראלי, שהחלטותיו יצוקות בסלע, אולי הייתי שותק. אבל את ביבי שלנו, הרי כולם מכירים. זוכרים אותו לאורך השנים, אותו ואת תפקודו ואת משבר המגנומטרים. הבן אדם בורח מכל זבוב; מתקפל כמו אוריגמי. ואם חלפו עשרים וארבע שעות והוא טרם חזר בו מההחלטה השערורייתית, כנראה שאנשי יהדות התורה הם אפילו לא זבובים טורדניים בשבילו.

3.​

חלק מנציגינו המסורים נכנסו היום לפלפלת מקצועית, האם הסגר הוא חצי מקצועי ורבע גזעני, או רבע מקצועי ושלושה רבעים שונא חרדים. הם משתפים פעולה עם הרמאות הגדולה. אין היום הצדקה להטיל סגר על אף ישוב במדינת ישראל.

בגל הראשון היה לזה אולי מקום. כאשר מרבית יישובי הארץ היו נקיים לחלוטין, ובמשך שבועות לא נצפה בהם אפילו חולה אחד, ובבני ברק הטור עולה אקספוננציאלית, יש היגיון בסגר: לתחום את המגיפה החדשה שנכשלנו בדחיקתה אל מחוץ לגבולות הארץ – אל יישובים ספציפיים יהיו אשר יהיו.

כעת התמונה שונה לחלוטין. מכלל החולים שמתגלים מדי יום, אחוז החולים ביישובים ה'אדומים' נמוך מאד. בעוד שבגל הראשון רוב ככל החולים החדשים התרכזו באזורים מסוימים, היום רוב החולים אינם באזורים אדומים.

רמיסת זכויות האדם בגל הראשון קיבלה צידוק כלשהו בטענה הבאה – לא נכון לפתוח נתיבי הדבקה מיישובים שיש בהם קורונה ליישובים שאין בהם. שמענו. אבל כאשר בכל היישובים קיימת הדבקה, מה יכול לתת לגיטימציה לפגיעה בחופש התנועה? היום אתה אומר לסגור עיר שיש בה 10 ביום, מחר אני אחשוב שצריך לסגור את כל הנגב כי יש שם 1 ביום. ברגע שהמודל הוא לא בינארי, הכל הופך לעניין של השקפת עולם – מה נקרא הרבה חולים ומה נחשב קצת. ושום השקפת עולם שרירותית לא יכולה להצדיק מחיקת זכויות אזרח. אתה חושב כך; אני סבור אחרת; אתה עושה עלי סגר; כך נראה אפרטהייד.

4.​

זאת ועוד, כאשר מדיניות הממשלה פגעה בכל שדרת החיים, מעסקים ועד חינוך, מניתוחים פחות דחופים ועד אירועים, ניתן היה לבוא ולומר, יתכבדו תושבי בני ברק ויישאו גם הם בנטל. כאשר אנחנו פוגעים בכלכלה ובמה לא לצורך הצלת חיים, נקריב גם את חירותם של אי אלו דוסים בשביל זה.

הסיפור הזה נגמר. האוצר יושב חזק על השיבר, ולא משחרר למשרד הבריאות אפילו סנטימטר של סגירת המשק. החיים בישראל חזרו למסלולם, בלי לקחת בחשבון אובדן חיי אדם. בעשרות יישובים מלאים בחולים - שהמשך הפעילות השגרתית בהם תגרום בוודאות הדבקה, תחלואה ותמותה רח"ל – נמשכות ההקלות חרף זאת. אז באיזו זכות מוסרית מותר לדרוש מתושבי אלעד להקריב למען שמירת חיי אזרחי ישראל, בה בשעה שאותם אזרחים חביבים לא מוכנים אפילו לוותר על התיכון לילד או הבילוי בחוף הים?

5.​

תשאלו, מה, הנציגים החרדים שונאים חרדים? לא אכפת למפלגות החרדיות מקהל מצביעיהן?! התשובה עשויה להיות כואבת מאד.

זו האסטרטגיה של הנציגות הפוליטית החרדית. כוחם בשנאתם. לא הרבה אנשים הולכים לקלפי בשביל ליצמן, הסתכלו על מודעות הבחירות של יהדות התורה, ואמרו לי את מי מורחים שם יותר – את ליברמן או את ליצמן.

פרוש ואשר, עם כל הכבוד להם, אינם בהכרח מגנטים שואבי קולות במחוזותינו; לפיד כן. השנאה שהציבור החרדי סופג, היא זכות הקיום של נציגנו המסורים, ובלעדיה אין להם חיים.

כל גרם של כעס ותרעומת שאתם מתגברים עכשיו לכבוד הסגר, וכל פרומיל של שנאה ועוינות מצד הציבור הכללי – הם דלק לקמפיין הבעל"ט של יהדות התורה והשבת, אגודת ישראל – דגל התורה.

6.​

יצאתי כעת לרחובה של עיר, ולא איתרתי הלך אחד לרפואה שמפר את הוראות הרפואה. נזכרתי במשרד הבריאות שיצא ממש עכשיו בקריאת נואשת – נהיה בסדר, או נהיה בסגר. חבל שהוא שכח לעדכן את החרדים בתפנית של העלילה – נהיה גם בסדר וגם בסגר.

7.​

ר' משה גפני ניסה אתמול להסביר למה לדעתו עושים סגר דווקא על החרדים. כי הם צייתנים, שתקנים, כבשים, עיזים, מה לא. רציתי להרים אליו טלפון ולומר לו: ר' מוישה היקר, על החרדים עושים סגר, משום שאין להם נציגים בכנסת ובממשלה. אילו היו לחרדים נציגים בממשלה, או לפחות בכנסת – אזי לא היו עושים עליהם סגר.

@יוסל קלוצמאך, דחוף!
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אגב,
בעניין מקצועי זה של מספור קטעים, לדעתי הוא מתאים בעיקר בכתיבה קצרה. כשכל קטע הוא בגודל אגרוף, פחות או יותר.
כשזה ארוך יותר, אני מוצא את זה פחות תועלתי.
אולי זה עניין של העדפה אישית, מעניין לשמוע דעות נוספות.
(סוג אחר של מספור הוא כשכל קטע עוסק בנושא אחר, ושם זה מתאים גם בארוך. כשזה סוג של התקדמות עם הטקסט, אזי כנ"ל)
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מעניין לשמוע דעות נוספות.
לדעתי, מספור קטעים תועלתי מאד כאשר הם עוסקים בעניינים שונים ואין לכותב סבלנות לנסח כותרות נפרדות,
מה גם שאלו יוצרות חיץ מוגזם ועצירה במקום שלא אמרו לעצור.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מה גם שאלו יוצרות חיץ מוגזם ועצירה במקום שלא אמרו לעצור.

בדיוק.
ולכן לטעמי במקרה כזה כוכבית פשוטה או שלוש כמותה עושות את העבודה.

לעומת זאת בכתיבה קצרה ממש, כמו אצל יהודה גזבר למשל, המספור נותן קצב ותחושת התקדמות המקבילה לנפח הטקסט.
והבוחר יבחר.
 

אי פה אי שם

משתמש מקצוען
רק לשם הגילוי הנאות וההוגן, כמדומני שביקרתי באלעד 3 פעמים במאה שנה האחרונות.
אל דאגה. גם בויקטורי לא בטוח שאי פעם ביקר חרדי. אבל מה זה חשוב, תקוף כפי יכולתך. זה חשוב. באמת.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
מאמר משובח ומקומם.

משלשום בבוקר כל עם ישראל יודע שבערב יוטל סגר על אלעד,
בפסקה הנ"ל חסרה הדוגמא על אשדוד והסגר הסלקטיבי.


מבין הפסקאות הבאות פסקה 6 נראית מתאימה יותר לסיום המאמר, לענ"ד.

6.​
יצאתי כעת לרחובה של עיר, ולא איתרתי הלך אחד לרפואה שמפר את הוראות הרפואה. נזכרתי במשרד הבריאות שיצא ממש עכשיו בקריאת נואשת – נהיה בסדר, או נהיה בסגר. חבל שהוא שכח לעדכן את החרדים בתפנית של העלילה – נהיה גם בסדר וגם בסגר.

7.​
ר' משה גפני ניסה אתמול להסביר למה לדעתו עושים סגר דווקא על החרדים. כי הם צייתנים, שתקנים, כבשים, עיזים, מה לא. רציתי להרים אליו טלפון ולומר לו: ר' מוישה היקר, על החרדים עושים סגר, משום שאין להם נציגים בכנסת ובממשלה. אילו היו לחרדים נציגים בממשלה, או לפחות בכנסת – אזי לא היו עושים עליהם סגר.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
בפסקה הנ"ל חסרה הדוגמא על אשדוד והסגר הסלקטיבי.
אכן. משום שהוא נכתב מוקדם יותר ורק עלה הערב. את ה'אתמול' בקלות הופכים ל'שלשום', אבל לשדד מערכות...
מבין הפסקאות הבאות פסקה 6 נראית מתאימה יותר לסיום המאמר, לענ"ד.
ולמטרה זו היא אכן נכתבה, 7 נוספה ברגע האחרון.
פרסמתי בדרושים דרוש עורך בהתנדבות, משום מה עד עכשיו לא נרשמו פניות,
ומכאן תשובה גם למ"ם האגדי.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
היטב חרה לך!
כתבת נכון וצודק, רק בסגיר של הקונספירציה בעיני קצת נסחפת. בעיניי הסיבה שהם לא עושים כלום, כי הם לא באמת מתנגדים לסגרים הללו. ביננו, יש סיכוי אפילו קטן שהסגר יועיל במשהו? אז למה להתנגד לו?
מי מוכן לקחת על עצמו שלמען הדאגה לכבודו של הציבור ששלח אותו לכנסת, תיגרם הדבקה מוגברת של חולים.
וכשמצד אחד לא סגורים שזה רעיון רע (הסגר) ומצד שני הציבור זועם. התגובה הנכונה היא לכעוס בקול ולשתוק בשקט.
כאזרח שומר חוק שהולך עם מסכה ולא פותח דיונים אקטואליים בפורום ספרות, לא אשיב את אשר על ליבי :(.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
פרסום מאמר שכזה בפורום שכזה דומה להטלת שור כפות כמריונטה אל מול הגלדיאטור.
משתוקק השור להתפרץ ולהטיל את כל כובד משקלו על המגרש אך מנוע הוא לעשות זאת עקב כוחות עליונים וחזקים ממנו אשר מווסתים את תנועותיו ותגובותיו.
איני בא בטרוניה חלילה להנהלה המסורה הדואגת לשמירת האווירה הנקיה והמעודנת בפורום זה וכמובן למקצועיות הדיונים והתוכן, רק מביע את תסכולי מחוסר היכולת להשתפך בתגובה..
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
פרסום מאמר שכזה בפורום שכזה דומה להטלת שור כפות כמריונטה אל מול הגלדיאטור.
משתוקק השור להתפרץ ולהטיל את כל כובד משקלו על המגרש אך מנוע הוא לעשות זאת עקב כוחות עליונים וחזקים ממנו אשר מווסתים את תנועותיו ותגובותיו.
איני בא בטרוניה חלילה להנהלה המסורה הדואגת לשמירת האווירה הנקיה והמעודנת בפורום זה וכמובן למקצועיות הדיונים והתוכן, רק מביע את תסכולי מחוסר היכולת להשתפך בתגובה..
אפשר תמיד לכתוב מאמר תגובה
 

@Simcha

משתמש מקצוען
ובכל אופן, לבל נסית את הדיון נשוב לענייננו,
אלו הסוברים כי המספור משתלב אף במאמר מסוג זה, האם אכן ראוי למקמו באמצע השורה או שמא מוטב לעשות זאת בתחילתה של כל פיסקה?
וככל והמספור נעשה באמצעית השורה האם נכון, ראוי ויאה לשים נקודה לאחריו?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
המאמר כתוב יפה ומשכנע, אם כי הכותרת לא ממש ברורה. עמוק מדי...
אני רוצה לספר לנציגים שלנו בכנסת ובממשלה משהו שהם כנראה לא יודעים:

אף אחד לא מאמין לכם.

אני רוצה לספר ל @ראש לשועלים
אף אחד מהנציגים לא מתעניין בדבריך.
אתה כותב מאמר בפרוג, יחזיק מעמד כמה ימים, אולי אפילו יותר, עד שישכח בתהום הנשייה.
אבל היומונים תפוסים חזק בידיים שלהם, ואפילו השבועונים והאתרים החרדיים. ועד הבחירות הבאות, הכל ישכח. כמו שכתבת, הדבר היחיד שכולם יזכרו זה הרדיפה של החרדים.
כשניקח את הסלוגן של הבחירות האחרונות של ג', 'זכות הקיום', עם תמונות של בתים טחובים וילדים שלומדים במוסדות בלי תקציבים, אף אחד לא זכר שבמקרה זה היה אחרי ארבע שנים של ישיבה על סיר הבשר, של קואליציה צרה שנשענת רק על החרדים.

ובכל אופן, אני לא יושב במשרד הבריאות, ולא בקיא בשיקוליהם בענייני הסגרים והקורונה, כך שאין לי את הידע להחליט אם הסגר נכון או לא, ולפי אלו אמות מידה יש לעשות אותו. חשוב לזכור שהסגר כולל גם את סגירת המוסדות החינוכיים ואיסור על התקהלות של עשרה אנשים, שזהו צעד חשוב ומשמעותי.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
המאמר כתוב יפה ומשכנע, אם כי הכותרת לא ממש ברורה. עמוק מדי...
מזדהה.
גם הגינוי של הנציגים החרדים למדיניות שהם חלק ממנה, היה בהתחלה עמוק מדי בשבילי.
לוקח זמן להתרגל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  32  פעמים

לוח מודעות

למעלה