אנחנו עורכים "סדר" פעם ראשונה

קברניט

משתמש צעיר
טור שכתבתי בעבר בעלון חסידי. מיועד בחלקו הגדול לאבות המשפחה, עורכי הסדר.

הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח
עצות והנהגות טובות לקראת עריכת ליל הסדר

א. כלל גדול וחשוב הוא להכין את שולחן הסדר לפחות לילה לפני הסדר, וכן לסדר ולארגן את כל מקומות הישיבה ולקבוע לכל אחד את מקום ישיבתו, ואפילו את ההגדות לכל אחד ואחד. הכנה זו מונעת בזבוז זמן רב וכן חוסך ויכוחים בין ילדי הבית שעלולים להעכיר את אווירת ליל הסדר. ישנם גם שנוהגים לשקול ולהכין מראש את ה'כזית'ים של המצה לכל בני הבית.
ב. ישנם שממקמים את מקום הישיבה של עורך הסדר במרכז השולחן - ולא בראשו, כמו בכל השנה. היתרון הוא בכך שבאופן כזה עורך הסדר קרוב יותר לכל היושבים בשולחן, וגם הילדים הקטנים יכולים לשבת סמוך אליו ולהיות שותפים יותר במהלך הסדר. ישנם גם כאלו שיושבים בליל הסדר על הספה, וכך יכולים הילדים לשבת יחד עמם. [כדי להתאים את גובה הישיבה לשולחן ניתן להניח מרצפות וכדו' מתחת לרגלי הספה].
ג. אחת העבודות הגדולות ביותר בליל הסדר היא הזהירות הנחוצה שלא לכעוס. מטבע הדברים, השולחן המפואר והעמוס; הציפיות הגדולות של כל משתתפי הסדר; יחד עם העובדה שליל הסדר מגיע אחרי ימים ארוכים של עמל ויגיעה - יכולים להביא בקלות לתקלות ולפרצי כעס, שמהרגע שהם מתרחשים, קשה מאוד להחזיר את הגלגל אחורה ולהפוך בחזרה את האווירה לרגועה ולנעימה. כדאי להגיע לליל הסדר עם אורך רוח וסבלנות גדולה.
ד. יש לשים לב, שמעבר לכוונות הטהורות והנשגבות של עורך הסדר, קיימים העניינים הטכניים עמם מתמודדים בני הבית, ולפעמים עיסוקם בעניינים אלו אינו נובע מזלזול או אי-הכרה בשגב השעה, אלא מכורח המציאות.
ה. בליל הסדר ישנם עניינים גבוהים ונשגבים, אך חשוב שלא לשכוח את מצוות הלילה עצמה, שהיא סיפור יציאת מצרים באזני כל בני הבית, 'ולמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים'. מומלץ לחפש ספרים המלקטים מאמרי חז"ל ומדרשים העוסקים בכך. ספר מומלץ לענין זה הוא 'מטעמי השולחן', המספר בציוריות רבה את מכות מצרים וכו'.
ו. במהלך ליל הסדר כדאי שלא להכביד בדברים ארוכים מדי שאינם מותאמים לאורך רוחם של משתתפי הסדר הצעירים, שהם חתני לילה זה של 'והגדת לבנך', ובמיוחד כאשר בדרך כלל הילדים רעבים ונושאים עיניהם לסעודה. ניתן להשאיר חלק נכבד מסיפור יציאת מצרים לשעת הסעודה, שאז כולם שבעים, רגועים וקשובים יותר.
ז. ישנם נוהגים להציג את ענין יציאת מצרים באמצעים מוחשיים שונים, כדי לעורר את לב הילדים לשאול ולהשתתף בהתלהבות בסדר.
ח. בגמרא ובשו"ע מובא המנהג לחלק לילדים קליות ואגוזים כדי שלא יישנו וישאלו. בזמננו ישנם ילדים רבים שקליות ואגוזים לא מעוררים אותם. ניתן להוסיף מיני מתיקה או מתנות קטנות שישאירו אותם דרוכים ועירניים, ולחלק אותם לאורך הסדר.
ט. לפעמים עורך הסדר מספר מענייני ההגדה בהתלהבות, וחשוב לשים לב אם הילדים רוצים לשאול שאלות, שזהו עיקרה של מצוות הלילה, לענות על שאלות הילדים.
י. מצוות 'והגדת לבנך' היא על האב, אך חשוב לזכור כי בד"כ גם הילדים מתכוננים רבות לקראת ליל הסדר עם פירושים רבים, ווארטים וסיפורים. וכאשר הילד יושב כל הסדר ומצפה לומר את אשר יש לו, קשה לו להקשיב ולשמוע כל הזמן את דברי אביו. כדאי מאוד להקדיש תשומת לב ולתת לילדים לספר מענייני ההגדה, כל אחד לפי רמתו. ישנם שמתכוננים מראש ונותנים לכל ילד 'מכה' אחת עליה יספר במהלך החג.

להכין את הלב!
המשימה המרכזית שעל עורך הסדר היא להכין את הלב. את לבו שלו עצמו, לקראת ליל התקדש חג.
ענין זה הוא לא משהו שניתן 'לדחוף' ולהספיק 'על הדרך', ברגע האחרון. כדי להכין את הלב כראוי, על עורך הסדר להקדיש לפחות שעה אחת בכל יום במשך השבוע-שבועיים לפני ליל הסדר, ללמוד את הלכות ליל הסדר, לעסוק בענייני סיפור יציאת מצרים ולעיין בפירושי הספרים הקדושים על סדר ההגדה, כל אחד כפי יכלתו והשגתו.
הלימוד אינו כדי שלעורך הסדר יהיה מה לומר בליל הסדר, כי למעשה, בליל הסדר הוא יצליח לומר רק אחוזים בודדים מכל מה שהכין... המטרה היא פשוט 'להיספג', להתכונן ולהכשיר את הלב ואת הנפש כדי להגיע לליל הסדר ברגשות קודש מרוממים, כי הרי לילה גדול וקדוש הוא, כפי שמובא בפרקי דר"א דברי יצחק אבינו, שבליל פסח 'אוצרות טללים נפתחים בו'. כדי לזכות ולקבל את ההשפעות - יש להתכונן ולהיות כלי קיבול ראוי, וכגודל ההכנה, כן גודל ההשפעה, לו ולכל בני ביתו.
 

בודקת תוכנה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
א. כדאי לתכנן את הקניות מראש, כדי שלא יהיה חסר בחול המועד
ב. בגלל שהילדים קטנים כדאי לקנות את כל כלי האוכל חד פעמיים, חוץ מהכלים של הסדר בעצמו כדי שהכלים לא יישברו.
 

ביקי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לא קראתי הכל אולי אחזור על הדברים..
אנחנו עשינו שנה שעברה פעם ראשונה בבית. היה מקסים.
קניתי שקית של הפתעות מהכל בשקל, ובמהלך הלילה מידי פעם בעלי הביא כל פעם לילד אחר, זה מאד ריגש אותם. וכמובן שוקולדים של פסח (הקטנים העטופים)
תכיני הרבה תפוחי אדמה לכרפס הם נורא רעבים..
את המגיד עשינו די מהר, ובשולחן עורך היו כל הסיפורים והמכות
למכות קניתי המון אביזרים והיתה ממש הצגה על כל מכה, הם זוכרים את זה עד השנה (כבר לפני פורים קניתי גם אביזרי תחפושות - כתר פרעה, כיפה ליהודי וכדומה, בעלי המחיז כל מיני קטעים מההגדה, אולי זה לא מתאים לכל אחד.. אצלנו זה היה מדהים, הילדים היו מרותקים ולא שוכחים את זה כל השנה דיברו על זה)
חשוב מאד לנוח ביום שישי! כל המשפחה.
ולא להתאכזב אם יש רגעים קשים של מריבות ושפיכות ובכיות, אחרי הכל שוכחים את זה וזוכרים את החלקים הטובים!
את הקניות אני ממליצה לך להתחיל הרגע ומיד, אם לא התחלת. לא להשאיר לשבוע האחרון, כבר עכשיו החנויות נורא עמוסות ובשבוע האחרון זה ממש סיוט להסתובב.
לגבי גביעים ל-4 כוסות אני קניתי מוכספים ולא זכוכית, פחדתי עם הקטנים. היה מאד יפה ומוצלח. תחפשי אשכולות ישנים משנים קודמות, היו תמונות מקסימות של שולחנות סדר.
אם את לא רוצה להשקיע בכלים אמיתיים - לכי לחנויות החד פעמי יש דברים מקסימים ולא יקרים, וכל מיני אביזרים שיעשירו את השולחן. כדאי מאד לערוך שולחן "מפואר" זה מאד מרגש ויוצר אוירה
בהצלחה ותהנו!
 

קוביה

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
ביקי נהנתי מהרעיון של הצגה והמחשה,
ואכן כדאי מאד להשקיע בעריכה יפה,
ועוד משהו חשוב להתחיל לארגן את השולחן מיד אחרי בדיקת חמץ, ולא להשאיר לרגע האחרון.
 

lmaof

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
יש פה מישהו שבירר איפה וכמה עולה קערת סדר מצופה כסף או דומה לזה
משהו איכותי ולא מאד יקר??
אודה מראש לכל מידע
 

sara gold

משתמש מקצוען
נכתב ע"י lmaof;2051101:
יש פה מישהו שבירר איפה וכמה עולה קערת סדר מצופה כסף או דומה לזה
משהו איכותי ולא מאד יקר??
אודה מראש לכל מידע

כנ"ל פתחתי על זה נושא
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
עוד טיפ:
קנינו חבילת סינרים חד פעמיים.
כך גם הילדים הגדולים יותר לא מתביישים ללבוש סינר בסדר. להפך, זו חוויה מרטיטה.
יש לי רשימת הדברים הדרושים להכנה לסדר, כתובה על דבק נייר לבן (ברח לי השם המקצועי) המודבק על ארון הפלסטיק של כלי פסח. בכל שנה אני מסמנת וי אחרי ביצוע כל משימה.
לכל מי שכתבה:"ליל הסדר, למה עושים מזה עסק?"
אחרי שמכינים פסח בלי ליל הסדר, ופתע יש גם את משימת הבישול, היומים האחרונים לפני פסח- יום ה"ספונג'ה גדולה" -שזה למעשה עיקר הניקוי פלוס הכביסות,פלוס הילדים הקטנים שחשים שהגדולים טרודים ומשתדלים להראות נוכחות מוגברת, פלוס הבישולים, הנוספים על שלל המשימות, עושה שהמשימה תהיה מורכבת בהרבה.
צריך לקחת בחשבון הכל.
 

einkamoni

משתמש מקצוען
רוצה מאד לאמץ את הרעיון של ההמחזה של המכות וההגדה.
תוכלי בבקשה לפרט יותר?
 

מיסי

משתמש פעיל
[FONT=EFT_Atraction]קניות[FONT=EFT_Atraction]בשנת תשע"ה[/FONT]
תפו"א אדום 3 שקים כ-30 ק"ג קנינו עוד שק קטן בערב שביעי של פסח
גזר 3 שקים כ-15 ק"ג נשאר מעט.
בצל 3 שקים כ-15 ק"ג נשאר שק שלם.
שום 2 יחידות של 4 ראשים
וכו' וכו'

[/FONT]לפני שעושים קניות מומלץ לחשוב על התפריט-מה רוצים להכין, בשביל לא להיתקע.
ובפרט מי שקונה במכירות.
 

ביקי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אני אנסה לפרט את ענין ההמחזה... אבל כשנוריד כלי פסח אזכר יותר. היה לי משהו כמעט על כל מכה
הילדים - חלקם היו מצרים וחלקם יהודים והם גם השתתפו בהצגה
דם (לא זוכרת!) צפרדע- קניתי חבילה של צפרדעים קטנות, וגם שקית עם חיות שהיו בה כמה צפרדעים גדולות ומזעזעות. בעלי הוציא מכיסו וזרק על הילדים תוך כדי הסיפור. היתה אחת ענקית (בובת בד צפרדע) שכשהיכו אותה יצאו כל הקטנות.
כינים - קניתי חבילה של מקקים (בבבבה! זה היה נורא, אבל הילדים אהבו)
ערוב - חיות גדולות וקטנות. קניתי כמה ממש ענקיות
דבר כנל - הוצאתי את הבהמות
ארבה - חגבים (היו בחבילה עם הצפרדעים)
חושך - כיסויי עיניים, מעין פרה עיוורת
זה מה שאני זוכרת בינתיים
חוץ מזה היו לנו תחפושות לפרעה, משה, ויהודי יוצא ממצרים. קניתי מקלות סבא במראה עתיק, וכל המשפחה יחד יצאנו ממצרים עם מקל ומצה על שכמנו. השנה אני אוסיף חגורות על המותן בע"ה
בהצלחה!
 

מתנות קטנות

משתמש מקצוען
כל הכבוד ובהצלחה!!

קודם כל, מניסיון אישי, ליל הסדר בבית עם הילדים יכול להיות ממש כיף!!
כמה טיפים:

תתכונני מראש, איך את רוצה להעביר את הסדר, את אמירת ההגדה, וכו'

כדי לצ'פר את הילדים את יכולה להכיםן לכל אחד כוס יפה על רגל (יש ח"פ) ובמרכז השולחן קערה עם שוקולד, אגוזים, שקדים, קוביות סוכר ועוד. בכל הזדמנות של שיתוף פעולה מצד הילד - שאלה טובה, תשובה, שיר וכו' - תני להם! הם יהנו לראות כיצד הכוס מתמלאת!

כדאי מאד לנוח לפני, ולתת לילדים לאכול מוקדם יותר. ילד רעב מאבד עניין וסבלנות...


תתכונני נפשית לבלתי צפוי... קרה לי שנה אחת שהגעתי לליל הסדר עם ציפיות מאד גדולות, ולאחר כל ההכנות והמאמצים הסדר התנהל בצורה קצת מקרטעת - התינוקת היתה בכיינית, האמצעי לא הרגיש כל כך טוב... בקיצור, יצאתי ממש מאוכזבת...
אז חשוב לזכור שמדובר בילדים ולא תמיד הכל מתנהל איתם כמו שרצינו...

בהצלחה רבה רבה!!
 

מתנות קטנות

משתמש מקצוען
נכתב ע"י nar;2049651:
חשוב מאשד לזכור: מצוות הלילה היא "והגדת לבנך" - סיפור יציאת מצרים. רצוי מאד לספר לילדים את הסיפור כפשוטו תוך כדי תוספות של מדרשים מעניינים . לא יודעת מה גיל הילדים, אבל חשוב מאד לא להכביר בפירושים גבוהים , כי אז הקטנים מאבדים סבלנות, אלא להגיע לעיקר - סיפור הניסים שהיו במכות וביציאת מצרים. אפשר לשתף את הילדים במה שלמדו בגנים "פרעה בפיג'מה" ותיאור מכת חושך וערוב וכד'. מנסיון- הקטנים בעננים והגדולים גם מאד מתעניינים ונהנים.


מסכימה מאד!! זה עיקר העניין!
 

Ok - מירי טריטל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;2049869:
מצות מצווה - כפי מספר הסועדים, לכל אחד 4 כזיתים (מוציא, מצה, כורך, אפיקומן).

_

["מוציא" ו"מצה" זה לא שני דברים אלא דבר אחד: "מוציא מצה". לכן צריך רק 3 כזיתים.]
 

דיני 2013

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
למי יש רעיונות למוצגים להצגת והמחשת סיפור יציאת מצרים?
 

הני כגנס

משתמש מקצוען
אם הילדים מסרבים לסינרים
אני מחליפה לילדים את החולצות החדשות והיפות בחולצות שבת לבנות ישנות ופחות יפות ע"מ שלא יהיה לחץ של שפיכות וכו' - ועם כל זה יושבים בצורה מכובדת לילד השולחן
 

שלום100

משתמש צעיר
נכתב ע"י ok;2051905:
["מוציא" ו"מצה" זה לא שני דברים אלא דבר אחד: "מוציא מצה". לכן צריך רק 3 כזיתים.]

לכתחילה יש לאכול 2 כזיתים, אחד למוציא, ואחד למצה.
ובנוסף, יש כזית לכורך, וכזית לאפיקומן.
סה"כ 4 כזיתים.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י ok;2051905:
["מוציא" ו"מצה" זה לא שני דברים אלא דבר אחד: "מוציא מצה". לכן צריך רק 3 כזיתים.]

נכתב ע"י שלום100;2054774:
לכתחילה יש לאכול 2 כזיתים, אחד למוציא, ואחד למצה.
ובנוסף, יש כזית לכורך, וכזית לאפיקומן.
סה"כ 4 כזיתים.

גם מברכים שתי ברכות שונות, על מצות שונות - מוציא על העליונה והתחתונה (לחם משנה) ומצה על האמצעית (הפרוסה).
 

kopi

משתמש רשום
המלצה חמה!!!

שנה שעברה עשינו סדר לראשונה בבית
(וגם השנה:))
אבא שלנו הכין לילדים דיסק ובו שר את כל השירים לפי סדר ההגדה,
לפי מסורת בית אביו.
הילדים שמעו את הדיסק שבועיים ברציפות וידעו אותו ישר והפוך
(כולל חד גדיא, בנוסח מיוחד ומורכב למדי...)
בליל הסדר הם היו בשיא הענינים ושיתפו פעולה עם כל השירים והנוסחים.
מומלץ ביותר!!!
 

פסח יהודה

משתמש רשום
נכתב ע"י שלום100;2054774:
לכתחילה יש לאכול 2 כזיתים, אחד למוציא, ואחד למצה.
ובנוסף, יש כזית לכורך, וכזית לאפיקומן.
סה"כ 4 כזיתים.

אפיקומן וזכר לקרבן חגיגה אוכלים שתי כזיתים, אמנם בתחילה אוכלים רק כזית אחד ומה שכתוב לאכול שתים זה רק למי שמברך היינו עורך הסדר אבל המסובין אוכלים רק אחד, תוצאה - עורך הסדר אוכל 5 כזיתים והשאר 4
 

אבי100

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני מחפש אם מישהו מכיר ויודע מהו השיעור הכי קטן בכזית לפי הפוסקים
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  37  פעמים

לוח מודעות

למעלה