בתיקון הזה פרק יג' כא' כו' "איננה" כתובה (בטעות) במלרע,
האם יש בכך שינוי משמעות?
ומדוע היא אכן מלעיל?
נערך לאחרונה ב:
בתיקון הזה פרק יג' כא' כו' "איננה" כתובה (בטעות) במלרע,
ולמה צערה ומצרימה מלעיל
והענין שווה הדגש של המלה היכן שהשורש מסתיים ולכן צוער היא המלה וההא הוא במקום ל צוער
ולכן נשאר במלה עצמה ובעין שהיא גרונית לא שמנו ממילא נשאר בצדי
וכאן שורש המלה אין והנון וההא במקום היא פירוש אין היא במלה אחת איננה
ולכן התוצאה מלעיל
מקווה שהובנתי
ולמה צערה ומצרימה מלעיל
והענין שווה הדגש של המלה היכן שהשורש מסתיים ולכן צוער היא המלה וההא הוא במקום ל צוער
ולכן נשאר במלה עצמה ובעין שהיא גרונית לא שמנו ממילא נשאר בצדי
וכאן שורש המלה אין והנון וההא במקום היא פירוש אין היא במלה אחת איננה
ולכן התוצאה מלעיל
מקווה שהובנתי
דברים ד'יב' וַיְדַבֵּ֧ר... וּתְמוּנָ֛ה אֵינְכֶ֥ם רֹאִ֖ים זוּלָתִ֥י קֽוֹל׃כאן שורש המלה אין והנון וההא במקום היא פירוש אין היא במלה אחת איננה
ולכן התוצאה מלעיל
מה פירוש "גזרת הכתוב"? האם יש הסבר כלשהו מגזרת הכתוב? מדוע גזרת הכתוב גורם למלה להיות לעיל?גזרת הכתוב
יש לחלק בין צערה ומצרימה לנידון שלנו, שם זה הא במקום למד, במקום לצוער צערה, לא יתכן לתת מקום של כבוד להא האחרונה (צערולמה צערה ומצרימה מלעיל
והענין שווה הדגש של המלה היכן שהשורש מסתיים ולכן צוער היא המלה וההא הוא במקום ל צוער
ולכן נשאר במלה עצמה ובעין שהיא גרונית לא שמנו ממילא נשאר בצדי
חידוש גדול. לכאורה צערה הוא על משקל גֹּשְׁנָה, והוא מלעיל מטעם אחר ולא כי אי אפשר להטעים את הע'. ודאי שאפשר להטעים, לא מדובר פה על דגש אלא על הטעמה. ולפי דברי כבודו הר' גם היא מהשורש, ולמה לא נטעימנה?הדגש של המלה היכן שהשורש מסתיים
כנראה לא הובנתי. כוונתי היא שקוראים מלעיל כי ככה כתוב בתורה, ובין אם אנחנו מבינים ובין אם לאו ככה צריך לעשות.מה פירוש "גזרת הכתוב"? האם יש הסבר כלשהו מגזרת הכתוב? מדוע גזרת הכתוב גורם למלה להיות לעיל?
אכן רק יש שקולים נוספים והיכן שאפשר להתבלבל בין זכר לנקיבהדברים ד'יב' וַיְדַבֵּ֧ר... וּתְמוּנָ֛ה אֵינְכֶ֥ם רֹאִ֖ים זוּלָתִ֥י קֽוֹל׃
דברים א'לב' וּבַדָּבָ֖ר הַזֶּ֑ה אֵֽינְכֶם֙ מַאֲמִינִ֔ם
כאן שורש המלה אין, והכף והמם במקום אתם, פירוש אין אתם, במלה אחת-אֵינְכֶ֥ם,
לדבריך, גם כאן צריך להיות מלעיל !!!???
אכן צריך לתקן ולומר לפי המלה ולא לפי השורשחידוש גדול. לכאורה צערה הוא על משקל גֹּשְׁנָה, והוא מלעיל מטעם אחר ולא כי אי אפשר להטעים את הע'. ודאי שאפשר להטעים, לא מדובר פה על דגש אלא על הטעמה. ולפי דברי כבודו הר' גם היא מהשורש, ולמה לא נטעימנה?
כנראה לא הובנתי. כוונתי היא שקוראים מלעיל כי ככה כתוב בתורה, ובין אם אנחנו מבינים ובין אם לאו ככה צריך לעשות.
ואין לי הסבר למה פתאום מוסיפים ' ֶנּוּ'/' ֶנָּה' כדי לציין זכר/נקבה (שזה דומה לפועל בעתיד - "יקריבנה", אבל פה זה לא פועל ולא עתיד) ולא מספיק ו/ה כמו ברוב המקומות.
מה הקשר איך זה נשמע? יש לך בתהלים כו"כ פעמים 'רומה' במלעיל ובמלרע (באותה משמעות), 'עורה' במלעיל ובמלרע (כנ"ל), וגם אם זה יישמע מוזר - בכל מקום הוא על פי המסורה. 'איך זה נשמע' אינו נימוק...לפני הכל: הכותבים דלעיל ניסו לקרוא 'איננה' במלרע? איך זה נשמע?
סולח, בבקשה
כנראה לא הובנתי.'איך זה נשמע' אינו נימוק...
אין הכוונה להא , אלא לנון השנייה, מה הבעיה? (כך קראתי לצערי השבוע, ואף אחד לא תיקן אותי)לפני הכל: הכותבים דלעיל ניסו לקרוא 'איננה' במלרע? איך זה נשמע?
ההסבר הוא שתוספת הנון השניה בא להורות על ל' נקבה, כמו שכתוב בבהרת-נקבה (פסו' כו') וְאִ֣ם ׀ יִרְאֶ֣נָּה הַכֹּהֵ֗ן ובנגע-זכר כתוב (נג') וְאִם֮ יִרְאֶ֣ה הַכֹּהֵן֒.ואין לי הסבר למה פתאום מוסיפים ' ֶנּוּ'/' ֶנָּה' כדי לציין זכר/נקבה (שזה דומה לפועל בעתיד - "יקריבנה", אבל פה זה לא פועל ולא עתיד) ולא מספיק ו/ה כמו ברוב המקומות.
ְִכנראה לא הובנתי.
כמעט בלתִי־אפשרי להגות 'איננה' במלרע (אין שום דמיון ל'רומה' או 'עורה'), וזה גופא הסיבה למלעיל שהונח בה.
תוספת הנו"ן אינה באה להורות על נקבה - הה"א (איננה) שבסוף מורה על נקבה. הרי אפשר לומר יראנו (=יראה אותו), בתוספת נו"ן, וגם יראהו (=יראה אותו) בה"א ובתוספת וא"ו, יבקשנו (=יבקש אותו) וכן יבקשהו. ההבדל בין זכר לנקבה הוא התוספת שבסוף המלה - וא"ו או ה"א (איננו או איננה). ואגב, גם 'אינו' ו'אינה' הן צורות נכונות, בלי תוספת הנו"ן.ההסבר הוא שתוספת הנון השניה בא להורות על ל' נקבה, כמו שכתוב בבהרת-נקבה (פסו' כו') וְאִ֣ם ׀ יִרְאֶ֣נָּה הַכֹּהֵ֗ן ובנגע-זכר כתוב (נג') וְאִם֮ יִרְאֶ֣ה הַכֹּהֵן֒.
פה זה לא עתיד??
אני חושב שכן! כלומר אם הכהן יראה שהבהרת איננה שפלה... והסגירו הכהן...
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ב'
ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ: