אילבאג'י רוצה ללמוד תורה | ביקורת ספרותית

  • פותח הנושא y&m
  • פורסם בתאריך

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוקאדם/ דבורי רנד

עלול להכיל ספולרים

סאלמן באבו ישב שעון על מקלו ליד המאלידה. כוחו לא עמד לו עוד לגרש ילדים שובבים מעליה. ותאומיו של בועז חפנו מלא כפיהם צימוקים ופיסטוקים, גודשים כיסיהם עד להתפקע.

בראש ישבו דאדא מוקאדם ולידו הקאזי החדש, אליהו. כן זה שיישב בבומבי ולא ינדוד עוד. ומשם תצא תורה לכל בני ישראל.
בומבי עיר גדולה, ומותר לה להתפאר בקאזי משלה. מעבר לקאזים הנודדים.

אולי זה מה שקרה כשאליהו שב מבגדד לבומבי, עשיר ועמוס בתורה שקנה.

הספר מוקאדם מכניס אותנו היישר אל ניחוחותיה של אסיה הרחוקה, ומרחביה של הודו. בשפה נוגעת ועשירה. משולבת במילים מקוריות שנותנות תחושה אורגינלית אך בהטיה עברית שמאפשרת את ההתמצאות בשלל השפתי החדש. (סאהיב, סאהיבים)

הסופרת ברוב אומנות מאפשר לניחוחות התבלינים והקארי לעקצץ באף יחד עם תחושת הסלידה מריח רקבון הדגים שבביצת המנגרובים.

המוות והחיים שוכנים זה לצד זה.
המסורת והשייכות, מול השטחיות מהעבר השני.
היופי והכאב.

הספר מכיל עושר של ידע גאוגרפי והיסטורי, הגם שהסופרת לא התחייבה ל100% דיוק, הם מאפשרים הצצה לחיי קהילה פחות ידועים ומבט לקהילות נידחות.
כל זה בצורה עדינה שנטמעת בעלילה בלי להעיק.

בספר ישנה תופעת טבע בה הגיבורים כמעט כולם, למעט הג'אמדר הצבאי... רגשניים כבנות. הקשרים בין דוד ואליהו מעבר להיותם צמד חמד, לפעמים נותנים תחושה של צמד בנות בגיל ההתבגרות בן ימינו. מצד אחד אולי זה מחבר את הקהל שקורא את הספר, לי היתה קצת חסרה דמות גברית חזקה.

נקודה שאהבתי מאד בדמותו של אליהו היא היותו הנון קונפורמיסט. קורא התיגר ומחולל הבעיות. הילד הרע. העצמאי. מצד שני לא צריך לקלף שכבה עבה מידי, או אפילו אין צורך לקלף כלל ואיכותו הנדירה צפה. הרצון שלו ללמוד תורה ואהבה שלו אליה. הכמיהה לכבוש פסגות. ובכלל לקחת אחריות.

אם נשליך לימינו יש במציאות, הזאת לפחות בספרות, כוח לנוער שמוצא את עצמו קורא תיגר. זה משנה משוואה. אני לא חצוף שרוצה לפרוץ גבולות. אלא אני מעוניין להשיג את הטוב רק שעדיין לא מצאתי את הדרך לעשות זאת בגבולות הנוכחיים.

מה הייתי רוצה שיהיה אחרת?
לאחר הבריחה של הדודים שמואל ויצחק משבי הטיגר ממנסור יש שבירת שיא. די במרכז הסיפור. לאחר מכן הציפיה הטבעית היא איכשהו להגיע סוף הסיפור, כי העלילה בעצם הסתיימה. אך אז נכנסת הכולירה, ומאבק הירושה על המוקאדם וכו'. תחושה נמרחת.

לדעתי שינוי בסדר העלילה היה פותר את הבעיה, נניח השחלת הכולירה לזמן בו הדודים בשבי, טרם היציאה לשחררם. אולי פרולוג על מאבק המוקאדם/ בניית שער הרחמים. שינוי בסדר ההתרחשות כך שהשיא יהיה סמוך יותר לסוף.

ספר מומלץ מאד. גם עם הוא התווה לנוער, הוא משובח למבוגרים.
מסוג הספרים שאפשר לקרוא בכייף, כשאין כח למתח, או שהנפש לא בנויה לפיתולים מורכבים וצרות של אחרים...
 
נערך לאחרונה ב:

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
הספר מקסים! וחן חן לך, @y&m על הביקורת היפיפיה.
הדבר היחיד שאני לא מסכימה איתו
לדעתי שינוי בסדר העלילה היה פותר את הבעיה, נניח השחלת הכולירה לזמן בו הדודים בשבי, טרם היציאה לשחררם. אולי פרולוג על מאבק המוקאדם/ בניית שער הרחמים. שינוי בסדר ההתרחשות כך שהשיא יהיה סמוך יותר לסוף.
אמנם על הכולרה מודה הסופרת בסוף הספר כי היא ארעה בזמן מאוחר יותר, ואין זה מקומה המדויק אבל כל מלחמת המוקדאם הייתה מוכרחה להיות אחרי שובם של הדודים. אין מה לעשות, לפעמים ההיסטוריה לא מלאה ריגושים. (אף פעם היא לא משעממת. היה לכם משעמם בשיעור הסטוריה? זה השיעור, לא ההיסטוריה).
הספר כובש כל כך בחינו. הוא אמנם מיועד לילדים- אבל גם מבוגרים יישאבו אליו ויתקשו להתנתק.
וכל הכבוד לדבורי על חיפוש של תקופה לא מוכרת, פיסת היסטוריה שכוחה וההגשה- תאווה לעיניים פשוטו כמשמעו. (שימו לב בביליוגרפיה בסוף הספר- אפילו מחקרים עבריים אין הרבה על הסיפור. חפירה מחקרית אמיתית. @dvory תוכלי אולי לשלוח את הספר לפרס אקדמי כמחקר עברי פורץ דרך לילדים. הקוראים מאחורייך.)
הספר כתוב בצורה מושכת וייחודית ש... התחשק לי לנסות לתרגם אותו לאנגלית, לראות אם הקסם יישאר. יום אחד אולי.
 

מלכת שבא

משתמש מקצוען
אני קראתי אותו קצת מזמן ככה שאני לא זוכרת בדיוק את שלבי העלילה.
אהבתי אותו מאוד ואהבתי את הרעיון המקורי של התקופה ההיסטורית.
אני באופן אישי אוהבת היסטוריה. אין ספק שהספר היה כתוב באומנות
ולדעתי ספר ילדים טוב תמיד יהנה גם מבוגרים (אולי זה המדד?)
ספר מעולה, @dvory תודה - הייתה לי חווית קריאה אמיתית!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה