איך קראו לבת פרעה?

efrat1

משתמש סופר מקצוען
בדברי הימים כתוב: וְאֵלֶּה, בְּנֵי בִּתְיָה בַת-פַּרְעֹה, אֲשֶׁר לָקַח... (בחיריק)
מהיכן הגיע השם בַּתיה, בפתח?
טעות נושנה של הגננות?
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בדברי הימים כתוב: וְאֵלֶּה, בְּנֵי בִּתְיָה בַת-פַּרְעֹה, אֲשֶׁר לָקַח... (בחיריק)
מהיכן הגיע השם בַּתיה, בפתח?
טעות נושנה של הגננות?
כן.
וגם טוּביה בשורוק במקום טוֹבִיָּה (אם כבר במשה עסקינן).
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני חושבת שבתיה בפתח הוא פשוט שם אחר (בת של ה'), שלא מבוסס על הדמות המקראית של בת פרעה.
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
בשא. בלגושא. בתיה. והוא שם הקודש, על כן כותבים בת שבע דמתקריא בתיה. [בית שמואל, שמות גיטין, שמות נשים, אות ב'].
כלומר: מקור השם "בתיה" בפתח מגיע מהשם "בת-שבע" שכונה "בשא" באידיש ו"בתיה" בלה"ק.
 
נערך לאחרונה ב:

טלח

משתמש מקצוען
מה ששמעתי משכנה בשם הגר"ע יוסף,
בתיה בפתח לפני הגרות, בתיה בחיריק אחרי הגרות.
מה שבטוח קראתי לביתי. ביתיה בחיריק.
מכירה מלא ביתיות. מכל מיני צמתים ועדות.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
היום, אם תכתבי בתי'ה ללא י' אחרי הב' - יחשבו שזו ב' בפתח כי זו הרגילות ומה שהרוב מכירים.
לכן היום רוב הביתיות צריכות להוסיף י' - ביתי'ה, כדי להבדיל מבתי'ה.
 

פיקאסה

פיץ' אוטומציה ובוטים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
איך זה הגיוני? כלב לפי החישוב היה הרבה יותר צעיר ממנה. היא היתה למעשה האמא של משה! יש לזה אסמכתאות?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
איך זה הגיוני? כלב לפי החישוב היה הרבה יותר צעיר ממנה. היא היתה למעשה האמא של משה! יש לזה אסמכתאות?
בגמרא (מגילה דף י"ג ע"א):
רבי שמעון בן פזי כי הוה פתח בדברי הימים אמר הכי: כל דבריך אחד הם, ואנו יודעין לדורשן. "ואשתו היהדיה ילדה את ירד אבי גדור ואת חבר אבי שוכו ואת יקותיאל אבי זנוח ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד" (דברי הימים א' ד יח). אמאי קרי לה יהדיה - על שום שכפרה בעבודה זרה, דכתיב ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור, ואמר רבי יוחנן: שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה.
ילדה? והא רבויי רביתיה! - לומר לך שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו.
וכי מרד שמו? והלא כלב שמו! - אמר הקדוש ברוך הוא: יבא כלב שמרד בעצת מרגלים, וישא את בת פרעה שמרדה בגלולי בית אביה.

במקרא נאמר שכלב בן יפונה היה צעיר ממשה רבינו בארבעים ושתים שנים, שכן נאמר בספר יהושע (יד ו-ז):
וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי יְהוּדָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בַּגִּלְגָּל וַיֹּאמֶר אֵלָיו כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים עַל אֹדוֹתַי וְעַל אֹדוֹתֶיךָ בְּקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ: בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה אָנֹכִי בִּשְׁלֹחַ מֹשֶׁה עֶבֶד ה' אֹתִי מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ לְרַגֵּל אֶת הָאָרֶץ וָאָשֵׁב אֹתוֹ דָּבָר כַּאֲשֶׁר עִם לְבָבִי: וְאַחַי אֲשֶׁר עָלוּ עִמִּי הִמְסִיו אֶת לֵב הָעָם וְאָנֹכִי מִלֵּאתִי אַחֲרֵי ה' אֱלֹהָי: וַיִּשָּׁבַע מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר אִם לֹא הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרְכָה רַגְלְךָ בָּהּ לְךָ תִהְיֶה לְנַחֲלָה וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי מִלֵּאתָ אַחֲרֵי ה' אֱלֹהָי: וְעַתָּה הִנֵּה הֶחֱיָה ה' אוֹתִי כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר זֶה אַרְבָּעִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מֵאָז דִּבֶּר ה' אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֶל מֹשֶׁה אֲשֶׁר הָלַךְ יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וְעַתָּה הִנֵּה אָנֹכִי הַיּוֹם בֶּן חָמֵשׁ וּשְׁמוֹנִים שָׁנָה:

ונמצא שמשה, שהיה שמונים ושתים בשנה השניה לצאת בני ישראל למצרים, שלח את כלב שהיה בן ארבעים.

וצריך לומר שכלב נשא את בתיה בת פרעה בזקנותה.

וראה בדברי האבן עזרא (הפירוש הקצר, שמות ב ט):
ובדרש אשר לקח מרד שהוא כלב בן יפונה שמרד בעצת המרגלים, גם זה תימה. אם איננו על דרך סוד, שהכתוב אומר שזה מרד הוא מבני בניו של כלב. ועוד, יקרא כלב בשם גנאי, כי המרגלים הם היו המורדים, שלא דברו אמת, ומי שהלך על דרך הישרה לא יקרא מורד. ואלו היה כן, יקרא גם הנביא פושע, כי הוא פושע בע"ז. וסוף דבר, אמרו הגאונים על הדרש אין מקשין בו ולא ממנו:
 

יענק'ל

משתמש פעיל
D I G I T A L
אם מדברים כבר מבת פרעה אז אולי לכם פתרונים הרי בחז"ל מובא שבת פרעה ארוכה ימים ולבסוף נכנסה לגן עדן בחייה ובהר הזיתים יש מערת קבורה מזמן בית ראשון ליד כפר השילוח שכתוב שם "קבר בת פרעה"
ואני תמוה איך זה יכול להיות?
 

סחלב ענוג

משתמש פעיל
השערה שלי ולא מידע בכלל-
שלמה המלך היה נשוי גם לבת פרעה, אולי זה הקבר שלה. מתאים גם לתקופה.
(פרעה היה כינוי לכל מלכי מצרים. כמו קיסר אצל הרומאים ומלך בעברית)
 

הוגה

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בכוונה לא מצטט תגובות מסוימות, אלא מגיב בכלליות:
די מציק לי שיש הרבה אנשים שראו גרסה מסוימת לשם מסוים (במקורות או במקומות שונים) ומאמצים אותו בחדווה וטוענים שכל האחרים פסולים.

אקח לדוגמה שני שמות (שם אדם ושם מקום. שניהם לא הוזכרו פה): קָלונימוס (ק' בקמץ), נחל עִיוֹן (ע' בחיריק ו' בחולם).
ואני תוהה: מילא לגבי השם הראשון נניח שיש גרסאות שכך קראו אותו בדורות הקודמים (למרות שזה עדיין לא שולל שהיה שם נוסף ובו מנוקדת ה-ק' בשווא), אבל נחל עיון - שם ערבי מובהק שמגיע מן המילה 'עין' - 'עיוני' וכדומה, איך דבר כזה הופך בפי העברים לע' בחיריק ו-ו' בחולם???

וכבר אמר החכם: מי שחי לפי הספר - עלול למות משגיאת כתיב...

הרעיון של בת-יה, בחלוקה הזו - נורא פשוט.
לא מחייב שכולן קרויות אחרי בת פרעה, אבל הגיוני מאוד שאנשים תחברו לשתי מילים שהופכות את ילדתם לבת ה' ולכן קראו לה בתיה בפתח.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם מדברים כבר מבת פרעה אז אולי לכם פתרונים הרי בחז"ל מובא שבת פרעה ארוכה ימים ולבסוף נכנסה לגן עדן בחייה ובהר הזיתים יש מערת קבורה מזמן בית ראשון ליד כפר השילוח שכתוב שם "קבר בת פרעה"
ואני תמוה איך זה יכול להיות?
כל עניין הקברים של הקדמונים הוא תמוה מאד, לגבי הקברים שאין להם מקור מוסמך מהאריז"ל וכדומה.
האם באמת עברה מסורת לאורך 4000 שנה, שכאן הוא קברו של דן בן יעקב? לאורך כל שנות יהושע, שופטים, מלכים, גלות בית ראשון, שיבת עזרא, בית שני, התקופה הרומאית, הביזנטית, המוסלמית, הנוצרית, ועוד?
אולי @מוישה יוכל להחכים אותנו במאמרים בנושא.
 

הוגה

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בדיוק בשבת שאל אותי הבן שלי על קברו של דן בן יעקב- בחומש כתוב רק על העלאת עצמות יוסף ולא על כל השבטים, לא?
רש"י (שמות יג, יט): "וְהַעֲלִיתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם" - לאחיו השביע כן למדנו שאף עצמות כל השבטים העלו עמהם שנאמר: אִתְּכֶם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה