מדריך מקצועי איך עורכים ראיון // מדריך לאתגר החודשי

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
נראה שאחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני אלו שמעוניינים להשתתף באתגר הוא ההדרכה לעריכת ראיון. תכננתי לכתוב כאן מאמר מפורט יותר, אבל מכיוון שזה ייקח זמן, ומכיוון שגם חלק מהמידע יעיל מאשר כלום, אני מעלה כאן את ההתחלה, ובעז"ה אשתדל להמשיך עם הזמן. כמובן שכל מי שמעוניין להוסיף תבוא עליו הברכה.

הערת אגב: לאלו שמראיינים בפעם הראשונה, אין מצווה ללכת על ראיון ארוך בן שעתיים וחמישה עמודים כתובים. גם חמש דקות של שיחה יעילות מאוד כל עוד הן מוסיפות למאמר הכתוב, ובפעמים הבאות המשימה נעשית קלה הרבה יותר.

מפרטת כאן את השלבים בצורה כרונולוגית כדי לערוך ראיון:

1. מציאת מרואיינים
2. ניסוח שאלות
3. ביצוע הראיון
4. עיבוד הראיון
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
1. מציאת מרואיינים

קודם כל, קחו בחשבון שכ80% מהפניות לא תענינה או לא תמצאו עבורן פרטי קשר מתאימים. לכן, על כל מרואיין שאתם צריכים למצוא – שלחו כנגדו כחמש פניות לחמישה אנשים. מתוכם אחד יענה לכם, ובדרך כלל אם יענה גם יסכים (בדרך כלל, כמובן שלא תמיד).

איך יודעים למי לפנות?
יושבים וחושבים, מי קשור למאורע הזה? מי יכול לתרום לי משהו שעוד לא ידעתי בעצמי? או מי יכול לתרום לי אישור או דוגמה למשהו שכבר ידעתי בעצמי?
בשלב הזה, שימו לב, זה לא המקום להגיד "הו לא האיש הזה לא מושלם" או "האיש הזה עדיף מההוא". כאן פשוט תערכו רשימה של כל מי שיכול להיות קשור. בלי סינון. הסינון יהיה אחר כך, אחרי שיהיו לכם רשימת מרואיינים ועדיף אפילו אחרי הראיונות, כדי שתהיה לכם הפריבילגיה לסנן את התוכן הרלוונטי ועדיין להישאר עם מספיק חומר.

איך פונים?
אפשר דרך רשתות חברתיות. במקרה שהאופציה הזו לא רלוונטית אפשר להשיג אינספור כתובות מייל או מספרי טלפון כאן בפרוג, תתפלאו כמה אינפורמציה קיימת כאן. במקרים שהאיש אינו מוכר או אינו קיים במאגרי המידע הממוחשב, תידרשו לגשש יותר בין מכרים. אישית, קל לי יותר להגיע לאנשים מוכרים מאשר לכאלו שאינם, פשוט כי הם הפרטים עליהם נגישים יותר והם רגילים לפניות מהסוג הזה.

מה אומרים?
לאלו שזאת הפעם הראשונה שלהם, או לאלו שיש פחות ביטחון עצמי במלאכות כאלו, אני ממליצה לפנות במייל. לניסוח בכתב יש פלוס ענק של אופציית הסינון והרווח למחשבה. כמו כן, הבמה הכתובה נוחה יותר כשמגיעים לשלב העיבוד הראיון, למרות שבדרך כלל המרואיין יספק פחות פרטים כשהוא צריך לכתוב אותם מאשר לספר אותם בעל פה.

בכתב: היו קצרים וענייניים. אין צורך לפרט יותר ממה שהאיש רוצה וצריך לשמוע.

"שלום, הבנתי שהייתם אתמול בXXX וראיתם את המתרחש. אני סוקרת את האירוע עבור ידיעה חדשותית שתתפרסם בקהילת הכתיבה של פרוג, והייתי שמחה לשאול אתכם מספר שאלות בעניין. האם אפשרי לענות עבורי על מספר שאלות קצרות?"

המלצה אישית שלי, אל תקחו אותה כתורה למשה: אני מעדיפה לא לשלוח למרואיין את השאלות במייל הראשון, עוד לפני שמגיעה ממנו אינטראקציה ראשונית. שאלות במבט ראשון יכולות להרתיע, או סתם לגרום לדחייה של "טוב אני אגיב לזה מחר". אבל ברגע שהאיש כבר מעורב איתי בדיבור – הוא מרגיש מחויב יותר ולכן גבוהים יותר הסיכויים לענות.

בטלפון: כאן אפשר לפרט יותר, ועדיין שימו לב להיות תכליתיים. "שלום וברכה, שמי ישראלה ישראלי, אני עיתונאית שסוקרת את האירוע שהתרחש אתמול. תוכל לדבר כעת כמה דקות?" אחרי ההסכמה, תפרטו עוד כמה פרטים: "הבנתי שהייתם אתמול באירוע שהתרחש ב, והייתי שמחה להבין קצת יותר מה היה שם, איך זה עבד?" וכאן תקפצו ישר אל רשימת השאלות שלכם, שעליה נדבר בהמשך.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
2. ניסוח שאלות

מטרת השאלות כאן היא לא ליצור כתבה, אלא לתת לכם ראשי פרקים לסקירה ביחד עם המרואיין. אם לא יהיו לכם שאלות, השיחה יכולה לגלוש לאינספור מקומות ובסוף להשאיר אתכם עם כלום. אם תכינו מראש את ראשי הפרקים שאתם רוצים לדבר עליהם, תוכלו להיות ממוקדים ולהשיג את הפרטים שאתם רוצים.

שימו לב, השאלות שתכתבו לפני הראיון, הן לא בהכרח השאלות שתשבצו בתוך הראיון הכתוב. אתם יכולים לגמרי לכתוב לעצמכם "מה דעתך על הזן החדש", ואז בראיון להשתמש במידע שקיבלתם עבור מטרה אחרת לגמרי, כמו "האם האומיקרון מסוכן יותר מהקורונה המוכרת".

דוגמאות עבור שאלות: מי, מה, מתי, מדוע, היכן, כיצד. אפשר גם "מה דעתך", או "איך אצלך".
 

יהודית מדר

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
רק לי יש בעיה שכל המרואינים יוצאים לנופש בדיוק?
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
מפרטת כאן את השלבים בצורה כרונולוגית כדי לערוך ראיון:

1. מציאת מרואיינים
2. ניסוח שאלות
3. ביצוע הראיון
4. עיבוד הראיון


כל הנ"ל טוב ויפה לידיעה חדשותית קצרה.
אם רוצים לכתוב כתבת עומק רצינית, השלב הראשון הוא ללמוד את החומר.

נניח שולחים אתכם לראיין את פרופ' ווטסון, זוכה פרס נובל לכימיה.
אתם *לא* מתקשרים אליו ושואלים כמה שאלות. כי כרגע אין לכם מושג על מה הוא זכה בכלל בפרס שלו. אין לכם מאיפה לנסח שאלות, במצב הנוכחי.
אם תתקשרו אליו כך, מגששים באפלה, הוא יתייחס אליכם כאל כתבים בורים ונודניקים במקצת. וחבל.

לכן אתם הולכים קודם כל ללמוד. להבין מה ווטסון גילה פה. לקרוא קצת על תולדות חייו. לחפור על עמיתים ומתחרים שלו. לבדוק מה זה קריסטלוגרפיה, ואיך צילום קריסטלוגרפי מאפשר לקבוע מבנים של מולקולות.
להבין מה התהליך של התפתחות ומחקר אקדמאי.

ואז אתם בונים שלד לכתבה. נניח:

1. פתיחה באנקדוטה (אין לכם אותה כרגע, תיקחו אותה מתוך הסיפורים של הפרופ', בתקווה שהוא לא יתברר כבנאדם משעמם ויבשושי).
2. הסבר מה חשבו עד היום על התורשה האנושית, ומה השתנה מהיום.
3. תיאור כרונולוגי של המחקר של המרואיין - איך התחלת, מה חשבת אז, האם היו לך רגעים של ייאוש, כמה 'נורות גרועות' בנית (כמו אדיסון...) עד שהגעת לאחת שעובדת.
4. צפי עתידי - איך אתה חושב שהעולם ישתנה מעכשיו, אחרי שהובן מבנה הדנ"א? איזה השפעות יהיו לכך על הרפואה, הגנטיקה, והאנושות בכלל? לו יכולת לחיות עוד 100 שנים ולחקור, לאן היית רוצה להגיע?

אחרי כל זה, מתאמים את הראיון. מגיעים אליו מוכנים לגמרי. ההכנה מראש מקפיצה את רמת השיח בראיון, גם בגלל שאי אפשר 'למרוח' אתכם עם תשובות סתמיות, וגם בגלל שמרואיינים מתייחסים הרבה יותר ברצינות למראיין ש'מונח' בחומר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה