איך לקפוץ למים עם בלנדר

  • פותח הנושא trew
  • פורסם בתאריך

trew

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
D I G I T A L
איך לקפוץ למים עם בלנדר?

פורסם על ידי sijp ב- יום רביעי, יוני 02, 2010



יש אמרה שאומרת שאם תתנו לאדם דג הוא יהיה שבע ליום אחד אבל אם תלמדו אותו לדוג הוא יהיה שבע כל חייו. אלא אם כן הוא לא אוהב דגים או שהוא צמחוני. מה שאני מנסה להגיד זה שעדיף ללמד איך אפשר להשיג מידע ומאיפה מאשר המידע עצמו. מאמר זה יתמקד במקורות המידע הקיימים בזמן כתיבת מילים אלו, יסקור מדריכים, מאגרי מידע, מקורות משאבים וכו'.

אז החלטתם שאתם רוצים לנסות בפעם הראשונה את בלנדר, אז ברוך הבא! וכל הכבוד על הצעד הראשון שלכם לעולם הקוד פתוח בתחום הגרפיקה. אני זוכר כשהתחלתי לעבוד עם בלנדר הלכתי לאיבוד לחלוטין, ממשק המשתמש, לכאורה, לא ברור והמורכבות של בלנדר גרמה לי להסתבך איתו יותר מדי. ואז גיליתי מקורות מידע אשר עזרו לי להיכנס אל העולם הזה שנקרה בלנדר. אני יודע שאילולא מצאתי את אותם משאבים, לא הייתי יכול להמשיך לעבוד עם בלנדר כל כך הרבה שנים.


מדריכי וידאו
אם תשאלו אותי, הדרך הכי טובה לדעת איך לעבוד עם בלנדר היא דרך מדריכי וידאו. למרות שישנם המון מדריכים גרועים ישנם לא מעט כאלו שיגרמו למספר נורות אומני־כיווניות להידלק אצלכם. המדריך וידאו הראשון שאני צפיתי בו היה מדריך הסוקר את הממשק של בלנדר בצורה כל כך טובה, שהרגשתי שזהו – אני מבין הכל. אם אני זוכר נכון זה היה מדריך בשם Interface Concepts עבור בלנדר 2.34 מאת Glen Moyes אשר זמין בדף הבא:


אך כמו שאפשר לראות באותו דף, רוב המדריכים ישנים ולא מעודכנים, הגרסה האחרונה שהם סוקרים היא גרסה 2.42, כאשר בזמן כתיבת מדריך זה אנחנו מתקרבים לגרסה 2.6 (כאשר 2.5 היא גרסת הפיתוח).

שלב אחר שלב
עבור הגרסה היציבה האחרונה לזמן זה, הלוא היא גרסה 2.49, קיימים מספר מאגרי מידע שכדאי לעקוב אחריהם. סביר מאוד להניח שאותם אנשים ישחררו בעתיד מדריכים נוספים עבור גרסאות מתקדמות יותר של בלנדר. לדעתי אחד המדריכים היותר טובים שראיתי עבור בלנדר הוא המדריך המקיף של דיויד אלן וורד הידוע בכינויו ב־YouTube כ־ward7299. המדריך שלו בן 28 חלקים המאוחסנים ב־YouTube מדגים את כל השלבים הנדרשים לבניית דמות משלכם. המדריך מאוד מפורט ואני אישית למדתי ממנו המון ועדיין משתמש בו לפעמים כייחוס ליצירות שלי כיום.

הסיבה שמדריך מסוג זה כל כך יקר ערך היא בגלל שהוא לא רק מלמד אתכם להשיג מטרה מסוימת הוא מדגים ומלמד על בלנדר.


אתר יקר ערך נוסף הוא של לא אחר מאשר אנדרו פרייס מקים האתר blenderguru. אנדרו פרייס הוא אחד האנשים היותר מוכשרים בקהילה אשר טורח לשחרר עשרות מדריכי וידאו מעולים הסוקרים מספר רב מאוד של טכניקות הניתנות ליישום בבלנדר לביצוע אפקטים מדהימים.


מגזינים וספרות

לצערי לא קיימים מספיק מגזינים אודות בלנדר, המוכר ביותר הוא BlenderArt Magazine מאת סנדרה גילברט. פעם בחודשיים משוחרר לו גיליון חדש, בעל נושא קבוע, של המגזין וכולל מאמרים, מדריכים וטיפים מועילים.

אנדרו פרייס, סיים להפיק חבילת לימוד חדשה בשם The Wow Factor כ־e-book בן 105 דפים. אנדרו מספר שפעם הוא היה מאוד גרוע בגרפיקה עם בלנדר, אבל אחרי שנים של ניסיונות גילה פתאום את הקומפוזיטור של בלנדר ומאז למד איך אפשר ליצור אפקטים שיגרמו לכם להזיל ריר. את כל שנות ניסיונו הוא איחד לספר חדש:

אנדי גורלציק, שאני אישית מעריץ שלו, פירסם גם כן DVD עם ספרות כתובה, מדריכי וידאו, קבצי דוגמה וטקסטורות תחת הכותרת Creature Factory. אשר מופץ תחת רישיון ייחוס 3.0 של Creative Commons.


כמובן שיש להזכיר את אוסף המדריכים הנרחב שנאגר באתר של בלנדר:


למחפשי הספרות העברית, קיימים מספר משאבים נוספים שלצערי כיום רק חלקיים, שעומדים לרשותכם:
ויקיספר: Blender 3D ממתחיל למתקדם
אתר יחסית חדש בשם blender.org.il אשר עתיד להוסיף תכנים ומדריכים.

פורומים, משאבים ואתרי חדשות

באופן אישי, אני מתעדכן קבוע באתר "אומת בלנדר", בנוסף לחדשות חמות ומאמרים מעניינים על בלנדר, לעתים די קרובות מתפרסם קישור למדריך, ורובם די טובים.


עבור פורומים קיימים 2 מקורות בשפה האנגלית:
פורום קהילתי מקיף סביב בלנדר, הממוקם באתר blenderartists.org – בנוסף לפורומי תמיכה כלליים זהו מקום מצויין לפרסם עבודות שלכם ולקבל טיפים ועזרה לשיפורם. מניסיון אני יכול להגיד שיש שם המון אנשים רציניים שיביעו ביקורת איכותית מאוד ויעזרו לכם להשתפר.

פורום נוסף מאוחסן כחלק מפורום CGTalk של האתר Computer Graphics Society.


לגבי משאבים, קיימים לא מעט אתרים המכילים חומרים ומודלים עבור בלנדר. אך אני מכיר את אלו:
חומרים: http://matrep.parastudios.de
מודלים: http://e2-productions.com/repository

אני מקווה שקישורים אלו יהוו צינור חדש עבורכם לקבל מידע חדש ומרענן על בלנדר. אני גם מקווה שבאמצעות מידע זה תוכלו לרכוש ידע נוסף וליישומו בצורה מיטבית.

הערה: מאמר זה מועמד לפרסום עבור פיילוט מגזין הגרפיקה החופשית בעברית. אם יש לכם רעיונות למאמרים דומים אנא צרו עימי קשר.
 

תובנה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
תודה רואים שעבדת על זה הבעיה שאתרוג חוסם כמעט הכל........
 

תובנה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מה זה ב"ויקיספר" ההזהרה שהוא כותב- אינכם רשומים והביקור שלכם ירשם בהיסטוריה של לא'יודעת מי.
מה זה בתשלום?
 

trew

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
D I G I T A L
לא יודע אני לא רשות והוא נותן לי הכל בלי שום הזהרה
את יכולה להעלות לכאן צילום מסך?
 

riki-v

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
רק חסר הסבר לבורים (כמוני למשל) מהי תוכנת בלנדר
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה