איך להלחין שיר טוב?

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
באשכול הזה ניתן טיפים להלחנה נכונה.


מילים - מהמקורות או מילים מקוריות, עדיף להתחיל להלחין בלי כלי נגינה, להסתכל במילים, להבין אותם ולתת לעצמכם לומר אותם, במנגינה שתבטא את המילים (''פירוש המילות'').

משקל - לבחור איזה משקל שיהיה מתאים למילים הללו, המשקל גם מבטא רגש.

קצב - לא פחות חשוב מצלילי הלחן, חשוב הקצב של הצלילים, לדוגמא (במשקל 4/4) אם נמציא מנגינה כמו, לה סי דו רה מי רה דו סי לה, בקצב של צליל בכל ביט, המנגינה תהיה נדושה ולא מעניינת ומבטאת. 1 2 3 4 1 2 3 4 1
אבל אם נעשה את זה כך(המקף זה ביט), לה - - סי - דו רה מי רה - דו סי לה, יש לחן, וזה לא סתם נגינת סולמות.
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1

אפשר להלחין קטע שלישי ורביעי לשיר, לא חייב להיות מרובע.


למרות זאת חשוב לזכור שבמוזיקה, אין דבר כזה, שאין דבר כזה...;)

בהצלחה.
 
נערך לאחרונה ב:

אלזער

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
קצב - לא פחות חשוב מצלילי הלחן, חשוב הקצב של הצלילים, לדוגמא (במשקל 4/4) אם נמציא מנגינה כמו, לה סי דו רה מי רה דו סי לה, בקצב של צליל בכל ביט, המנגינה תהיה נדושה ולא מעניינת ומבטאת. 1 2 3 4 1 2 3 4 1
אבל אם נעשה את זה כך, לה - - סי - דו רה מי רה - דו סי לה, יש לחן, וזה לא סתם נגינת סולמות.
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1
לא הבנתי מה הכונה
 

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
לחן זורם - יש שירים שהם לא זורמים, בגלל שהלחן לא מסודר נכון על המילים (שהצליל מוסיף הברה מיותרת במילה)
וזה נשמע מאולץ ומסרבל.
 

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
מהלכי אקורדים - שיר הוא כמו גמרא, יש שאלה יש תשובה ראשונה, דחיה, תשובה שנייה, דחייה נוספת, תשובה סופית וכו'....
יש אקורדים של שאלה ואקורדים של תשובה (או מתח והרפיה),
אפשר להתחיל שיר באקורד שאלה או באקורד תשובה.
Am,A - יכול להיות שאלה שתוביל לתשובה Dm,D, או נתון שיוביל לשאלה Em,E.
C - יכול להיות שאלה שתוביל לתשובה F,Fm, או נתון שיוביל לשאלה G.

בואו ננתח לדוגמא את השיר ''למען אחי ורעי'' (רק הבית) של קרליבך,

למען אחי ורעי
Am - שאלה שמובילה לתשובה ראשונה Dm

למען אחי ורעי
Dm - תשובה שמובילה לדחייה שמחזקת את השאלה Am

אדברה נא אדברה נא
Am - השאלה נשארת ואז יש תשובה Dm

שלום בך
E - שאלה נוספת ועונים עליה ב Am
 

בעניינים - אסתי צין

בעלת עיתון בעניינים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
רוב המלחינים פשוט מתיישבים באיזו השראה עם מילים ופשוט יוצא לחן.
מה שהמלחינים הגדולים טוענים שהם "מסתובבים עם טקסט שבוע וחושבים עליו
ורק אז מלחינים שיר עם הרבה מחשבה" זה נראה לי קלישאה
הם אולי עשו זאת למספר קטן של שירים אבל רוב השירים פשוט השראה, פסנתר, וסאלאמת.
80% - עניין של כישרון 20% מחשבה ועומק בקשר בין הלחן למילים.
 

קרעפט

משתמש מקצוען
C - יכול להיות שאלה שתוביל לתשובה F,Fm, או נתון שיוביל לשאלה G.


בד''כ מעבר מ c ל fm הוא נדיר ומשמש בד''כ לסוג של קישוט או גיוון
מופיע למשל בחלק השילשי של ניגון החופה הידוע
או בשיר ישימך של פריד בקטע של ישא ה' פניו אליך
 

cantor

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
רוב המלחינים פשוט מתיישבים באיזו השראה עם מילים ופשוט יוצא לחן.
מה שהמלחינים הגדולים טוענים שהם "מסתובבים עם טקסט שבוע וחושבים עליו
ורק אז מלחינים שיר עם הרבה מחשבה" זה נראה לי קלישאה
כוונתם הוא באמת שהם מסתובבים עם מילים שבוע וחושבים על זה על פירוש המילות והמשמעות ומחכים להשראה...
 

Michal Roz

משתמש פעיל
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
לעניות דעתי, כל מלחין מלחין בצורה אחרת, וקצת מצחיק לכתוב כללים להלחנה.
ולגבי ה'הסתובב עם הטקסט שבוע'- זה לא שכל יום יצא לו תו :p
לי למשל זה קורה הרבה בהלחנה. הטקסט חופר לי בראש, חופר חופר, עד שמגיעה לה משמים המנגינה שתתאים לו בדיוק. בקצב, במשקל, במהלכים. נדיר מאד שזה יגיע לי בלי חפירה עמוקה של משמעות המילים.
צר לי, אבל מלחין שלא חושב מספיק על משמעות המילים- זה מורגש היטב בלחן. (ולמרבה הבושה, המוזיקה החסידית עמוסה בלחנים כאלו)
כוונתם הוא באמת שהם מסתובבים עם מילים שבוע וחושבים על זה על פירוש המילות והמשמעות ומחכים להשראה...
ממש מזדהה עם המשפט הזה.
 

אחד ומיוחד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מה שהמלחינים הגדולים טוענים שהם "מסתובבים עם טקסט שבוע וחושבים עליו
מסכים עם זה!
אתה רואה מילים ומחפש להביע אותם לחוש אותם ואז אתה מגיע למשהו.
אבל יש לחנים שבאים פתאום משהו כמו הארה שמיימית, ויהי כנגן המנגן ותנח עליו רוח ד'... או כל השיר או חלק ממנו... מה שבאמת יכול להתרחש שאתה מקבל השראה ומתחיל להלחין משהו על רמה, אך באמצע זה נתקע משהו כעין 'סקיצה'... ואז אתה חוזר המון פעמים על הסקיצה (שעה- שעתיים) ואם זה שיר מרגש אז אתה גם מכבה את האור, אחרי עבודה מאומצת לפעמים אפילו אחרי שבוע או כמה ימים...
מגיע ההמשך...
בד"כ אתה מרגיש אם הלחן הוא על רמה או לא!!!
כן נראה לי מנסיוני האישי...
 
נערך לאחרונה ב:
מסכים עם זה!
אתה רואה מילים ומחפש להביע אותם לחוש אותם ואז אתה מגיע למשהו.
אבל יש לחנים שבאים פתאום משהו כמו הארה שמיימית, ויהי כנגן המנגן ותנח עליו רוח ד'... או כל השיר או חלק ממנו... מה שבאמת יכול להתרחש שאתה מקבל השראה ומתחיל להלחין משהו על רמה, אך באמצע זה נתקע משהו כעין 'סקיצה'... ואז אתה חוזר המון פעמים על הסקיצה (שעה- שעתיים) ואם זה שיר מרגש אז אתה גם מכבה את האור, אחרי עבודה מאומצת לפעמים אפילו אחרי שבוע או כמה ימים...
מגיע ההמשך...
בד"כ אתה מרגיש אם הלחן הוא על רמה או לא!!!
כן נראה לי מנסיוני האישי...
מסכים לגמרי!
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
מה שהמלחינים הגדולים טוענים שהם "מסתובבים עם טקסט שבוע וחושבים עליו
ורק אז מלחינים שיר עם הרבה מחשבה" זה נראה לי קלישאה

הרשה לי לחלוק עליך,
אני יכול להעיד על עצמי, שבעבר הייתי מלחין באמת כמו שכתבת - עם קלידים ומקבל לאט לאט השראה וכך מלחין, בין אם היו לי מילים לפני ובין אם תוך כדי...

למעשה היום עם הניסיון, אני רואה שלחן יוצא יותר טוב ויותר עם עומק ומשמעות, - אם אני "מסתובב איזה שבוע" - ממש כך - עם המילים, ומתפלל לקב"ה שיתן לי לחן טוב (באמת...) - ובאיזה שלב זה קורה, אפי' חלק מהמנגינה - או העיקרון והבסיס ואז אני מתחיל עם הקלידים - לשפץ, לעבד וכו'...

וכמו שכתבו פה לעיל - יש מקרים של - והיה כנגן וכו'... שממש ללא התראה מוקדמת נכנס לך לחן,
אבל לרוב - צריך השראה לעניין.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה