איך אתם מלמדים נושאים מוקשים בתנ"ך?

תרצה

משתמש מקצוען
למורים/ות שמלמדים לימודי קודש, איך אתם מלמדים בגילאים השונים, נושאים קשים כגון: מכירת יוסף, חטאי דור המדבר, שאול ודוד, פילגש בגבעה וכו'?
לאחרונה, שמעתי בתדהמה מבנות בכתה ח', שהן חשבו ששאול המלך היה רשע, כי הוא רדף את דוד! (לא אמרו להן, חלילה, שהוא רשע, אבל כל צורת הלימוד של הנושא של רדיפתו את דוד, ציירה להן בדמיונן את העובדה הזו.)
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
באחד מן השיחות שנשא בפנינו הרב צבי כהן (מכון ב"י למורות, ירושלים), הוא ספר על תלמידה שהדרדרה ביהדותה, משום מעשה שהיה. לצערי, שכחתי את פרטי המעשה, אבל אביא את עיקריהם. וכך היה מעשה:

כאשר הגיעו ללמוד את הנושא של דוד ובת שבע, שאלה אותה תלמידה את המורה (או הרב שלימד, לא זכור לי במדוייק), "איך יתכן שדוד המלך חטא?" אותו אחד שלימד את הנושא הזה, התקיף את התלמידה; "את אפיקורסית, אסור לשאול כך, אין לך בושה?" וכו'. וכתוב הרי- "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה". כלומר, זה לא אפיקורסות, זאת טעות. מי שלימד אותה בת גרם בסופו של דבר על ידי מעשה זה- להדרדרותה. תשובה על שאלתה- לא קבלה אותה בת, ומה כן? אמרו לה 'מחמאה אדירה'- "אפיקורסית" נקרא שמה.
 

לשם שינוי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
א-ירושלמית יקרה,
אמת נכון ויציב שעלינו להזהר משנה זהירות בצורה ובאופן בו אנחנו מלמדים נושאים רגישים כל כך.
אולם, מתשובה שכזו (ולא, אני ממש לא מצדיקה את התשובה. לא כך צריך להגיב! ויותר מכך בתור בת סמינר ולא תלמידת בי"ס יסודי אכן היה מגיע לה הסבר מפורט יותר) לא מגיעים להתדרדרות!!! היסודות, כנראה, היו מעורערים עוד קודם ואולי היה זה הקש ששבר את גב הגמל אך בפרוש לא מה שגרם לכל זה!

לא, זה לא מוריד מאיתנו את האחריות בכהוא זה.

אבל גם אנחנו לא נהיה אלו שנטיל את התדרדרותה של אותה תלמידה על כתפיה של אותה מורה.

מקווה שהובנתי כראוי.

ולגופו של דיון. יצא לי תקופות ארוכות ללמד פ"ש בכיתות א'- ב'. גיל שבו מתעצמת השאלה הנ"ל פי כמה וכמה.
באחת מכיתות א' כשהקדמתי קצת על חטאי גדולים לפני מכירת יוסף כנראה הזכרתי את אדה"ר וכמה בנות בבת אחת: המורה, אדה"ר לא היה צדיק הוא חטא! כרגע לא זכור לי מדוייק מה עניתי להן אבל בזמנו שאלתי אישיות חינוכית אם עניתי בסדר והיא הרגיעה אותי שעניתי בסדר.
ואז חשבתי לעצמי: הרי אותה מורה (התחלתי ללמד אותן באמצע השנה פ"ש. לפני הייתה מורה אחרת) ממש לא חשבה שח"ו ח"ו אדה"ר לא צדיק. ומאמינה שהשתדלה להעביר להם את שידעה וחשבה. ובכל זאת קרה מה שקרה.שגיאות מי יבין!

יצא לי גם ללמד על מכירת יוסף ולאורך כל הלימוד הדגשתי שוב ושוב כמה צדיקים היו השבטים ותוך כדי הלמידה ניסיתי להדגיש זאת בכל מיני דוגמאות (הדגשתי את דמותו של ראובן שרצה לחזור להציל את יוסף ויהודה שהציע למוכרו כדי שלא ימות. וגם שלקח אחריות על בנימין) גם אמרתי להן שמדובר בצדיקים של ממש והם עשו הכל ע"פ ההלכה.
השתדלתי גם אחרי כל אמירה שהציבה את האחים באור אחר להסתייג ולהזכיר: אתן זוכרות ילדות שמדובר באנשים צדיקים וכו'...
אכן. זה היה בהחלט ללכת בין הטיפות. זה היה קשה.
וכולי תקווה שלא נעשו טעויות בדרך.



בתפילה שיעזרנו ה' שלא נבוא לידי טעות.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
נכתב ע"י לשם שינוי:
אמת נכון ויציב שעלינו להזהר משנה זהירות בצורה ובאופן בו אנחנו מלמדים נושאים רגישים כל כך.
אולם, מתשובה שכזו (ולא, אני ממש לא מצדיקה את התשובה. לא כך צריך להגיב! ויותר מכך בתור בת סמינר ולא תלמידת בי"ס יסודי אכן היה מגיע לה הסבר מפורט יותר) לא מגיעים להתדרדרות!!! היסודות, כנראה, היו מעורערים עוד קודם ואולי היה זה הקש ששבר את גב הגמל אך בפרוש לא מה שגרם לכל זה!

לדעתי את לא צודקת לחלוטין, זה גם תלוי מי היה זה שענה את אותה תשובה. לפי מה שהבנתי, צעקו על אותה בת בפרהסיה, והיא לא יכלה לשאת את הבושה, ההשפלה והכאב, והתוצאות היו קשות. ושוב אני מדגישה- את הסיפור הזה שמעתי מפי רב- כך שהוא מוסמך, אבל אינני זוכרת אותו לפרטי פרטים. ועוד משהו קטן לעניין של יחסי תלמיד- מורה: אני שומעת רבות את האדמו"ר מטאלנא, מגדולי מחנכי דורנו, ולפי דבריו יש קשר מוכח ואפילו הדוק בין יחס שלילי של רבי בחיידר/ מורה בבית ספר לתלמדי- לרמתו הרוחנית בהמשך חייו, וזאת בלי קשר אם היה לו בסיס קודם להדרדרות או לא.
 

לשם שינוי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עניתי את מה שעניתי ע"ס מאמר של אחד מגדולי ישראל (דווקא לא מהדור שלנו). מכיוון שאיני זוכרת בבהירות לא אמרתי משמו. אבל בלי נדר אבדוק זאת ואעלה לכאן.

בכל אופן, גם לשיטתך המוקד הבעייתי כאן הוא האופן והצורה בו נאמרו הדברים ולא תוכן הדברים!
ועם זה אני מסכימה בכל פה. אולם זה נושא לאשכול נפרד :)
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
לשם, גם התוכן הוא בעייתי. אם חז"ל הגדירו את מי שאמר את מה שאמר כטועה, אסור לבוא ולהגדיר אותו כאפיקורוס.
 

לשם שינוי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
נמשיך להתווכח שבוע הבא ;)

ובקצרה רק אומר. שגם אם היא/ הוא שינה/תה ואמר אפיקורס במקום טועה. זה לא מה שיגרום לאותה בת להתדרדר.

מסכימה להסכים איתי סופסוף? :)
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
לא, לא מסכימה. זה מאד משנה גם בפני מי נאמרה ההאשמה ואיך היא נאמרה. אם תרצי, אוכל לשאול את האדמו"ר מטאלנא על הנקודה הזו- אם אישום חמור כזה יכול לגרום להדרדרות של תלמיד. (במחשבה שניה, יש לו יותר מידי דוגמאות בשיחותיו בדיוק על הנקודה הזו- יחס שלילי לתלמידים מצד מוריהם, והתוצאות העגומות).
 

לשם שינוי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
א-ירושלמית, זה לא לעיניין תפסנו כאן את כל האשכול :):):)

(אם אכן בא לך ללבן ת'סוגיא. נמשיך באישי. תפני, תפני פה ת'במה. לא נעים ממש השתלטנו ;))
 

תרצה

משתמש מקצוען
בחזרה לדיון המקורי: האם יש איזשהו ספר ובו הדרכה לגבי אופן מסירת חומר זה? (שמעתי פעם שלרב גרינברג ז"ל שלימד בסמינר הישן בירושלים יש איזה ספר, אך לא ידוע לי על אילו נושאים מדובר שם, מה שמו של הספר.)
 

~נעמי~

עיצוב גרפי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
D I G I T A L
אני חושבת שלרב צבי וולף. צריך לברר.
בכל אופן ודאי שהיו לו הרבה שיחות בנושא זה.
 

Graphic

משתמש צעיר
לרבנית הדסה לנדא (אשת האדמו"ר הקודם מסטריקוב זצ"ל) היתה שיטה להוראת נושאים בתנ"ך. היא היתה תלמידת סמינר בית-יעקב בקראקא, ואישיות דגולה בפני עצמה. לתלמידותיה יש מחברות שלמות על הוראת נושאים שונים (בעיקר בחומש בראשית, אך לא רק). לשיטתה: כל הנושאים הם נושאים הטעונים הבהרה מדויקת (היא אינה נוקטת בביטוי: נושאים קשים, אלא - מה קשה לנו בהבנת הנושא...)

היא לימדה במשך עשרות שנים בסמינר בית יעקב ת"א (שצ'רנסקי) עד לפני כ-18 שנה. אם את מכירה בוגרות שלמדו שם לפני כן - תוכלי להיעזר בהן, בפרט אם הן עצמן מורות לתורה.
 

שורילי

משתמש רשום
בבית המורה בבני ברק יש קורס שנקרא הוראת חומש בראשית ושמות (או משהו כזה) של הגב' ח. ברנשטיין גם אם את מלמדת חומש אחר או נביא היא נותנת לך את הדרך ללמד, היא משהו. ממליצה מכל הלב.
 

chayasl

משתמש סופר מקצוען
בתור מסימת סמינר--
לקחו אותנו לבית ספר שאני לא זוכרת את שמו - הוא נמצא ברח' השומר מול שפע שוק.
בקיצור מנהלת בית הספר נתנה לנו נאום חוצב להבות בנושא!
אני ממליצה לכל בית ספר להביא אותה בפני המורות המלמדות מקצועות קודש.
 

ROT

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י Graphic;250063:
לרבנית הדסה לנדא (אשת האדמו"ר הקודם מסטריקוב זצ"ל) היתה שיטה להוראת נושאים בתנ"ך. היא היתה תלמידת סמינר בית-יעקב בקראקא, ואישיות דגולה בפני עצמה. לתלמידותיה יש מחברות שלמות על הוראת נושאים שונים (בעיקר בחומש בראשית, אך לא רק). לשיטתה: כל הנושאים הם נושאים הטעונים הבהרה מדויקת (היא אינה נוקטת בביטוי: נושאים קשים, אלא - מה קשה לנו בהבנת הנושא...)

היא לימדה במשך עשרות שנים בסמינר בית יעקב ת"א (שצ'רנסקי) עד לפני כ-18 שנה. אם את מכירה בוגרות שלמדו שם לפני כן - תוכלי להיעזר בהן, בפרט אם הן עצמן מורות לתורה.
מי ששמע שיעור של הרבנית לנדא תליט"א על מכירת יוסף מבין קצה קצהו של גדולתה של הרבנית,
סמינר צ'רנסקי הוציא ספרים על השיעורים שלה, אפשר לברר שם.
 

dass

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
לעניות דעתי השאלה היא לא איך ללמד אלא איך ללמוד אם המורה מבינה את הפרושים והמדרשים ויש לה תמונה בהירה והרמונית-מכאן אין שאלות איך להעביר את זה הלאה. פשוט צריך ללמוד כדי להבין. וזו עבודה לא קלה... א"א לבנות את השעורים על כמה קלישאות ששמעו מ או קראו בספרי ילדים.
קצת שטייגען לא יזיק לאף נקבה.
 

תרצה

משתמש מקצוען
מסכימה עם הדברים שלך dass, ואף יש להוסיף על כך, שאין לסמוך על שיעורים מוכנים של משהי אחרת, כבר קרה יותר מפעם אחת שכאשר בדקתי במקור (מפרשים, מדרשים, ספרים של גדולים) גיליתי שגיאות או הבנה מוטעית שכבר עוברות בירושה ממורה למורה. (אפילו מצאתי לא מזמן שגיאה שעוברת בין הרבה מורות בציטוט של פסוק.)
 

אושר

משתמש מקצוען
כדאי לדעת שהרבה פעמים מובא העניין בגמרא ומקיף את הנושא מכל צדדיו, כדאי לשאול ת"ח בסביבה.(רק שלא תמיד אפשר להציג הכל לפני הבנות.)
 

dass

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
אושר,
הענין הוא לפעמים לעשות קצת מה שת"ח עושה, לפתוח מדרשים, לפצח שפה קשה, להקיש ממפרשים. אני לא אוהבת את הרעיונות העצלנים האלו של לקבל הכל עם כפית לפה. סןף סוף את המכתב האלוקי לא רק הבנים קיבלו!
לגבי הערתך זו האחרונה-אני ממש מוחה!! אין דבר שכתוב בתורה הקדושה והוא מיועד לנתח מסוים במגזר או בלתי ניתן להעברהלחלק מהעם, אחת הסגולות האדירות ויחודיות של התורה היא שכל אחד יכול ללמוד אותה ברמה שלו. אם הקב"ה שם דברים על השולחן מי אנחנו שנבוא ונגיד שזה לא חינוכי????
אמנם יש שאלה איך מלמדים אבל ח"ו לא מה מלמדים.
ויסלחו לי על כבודן מורות בית יעקב: כל הדילוגים האלו בספרים הקדושים הם הפתח הראשון לבנות הרכות להיכנס לענינים מסוימים...
ודי לחכימא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה